Horeca Hospoda nog altijd populair

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hospoda is nog altijd zeer populair en het bier is het meest gedronken drankje.

Uit een onderzoek van SOU gehouden in september, blijkt dat 25% van de Tsjechen het liefst bezoekt een Hospoda of Pivnice en 20% bezoekt graag een Restaurant. Tot de minst bezochte gelegenheden behoort een Pizzeria (10%), Chinees (8%) en Cukrarna (5%).

Hospoda wordt het meest bezocht door mannen, vaak laaggeschoold en arbeiders. Ook restaurants worden vaker bezocht door mannen dan door de vrouwen, maar die hebben vaak wat hogere opleiding en een betere baan.

20% van de bezoekers aan Hospoda komt elf tot twaalf keer per maand, 40% komt er zes tot tien keer per maand. Ongeveer 3% van de bezoekers komt een keer per maand in Hospoda.

Op de vraag waarom je naar Hospoda gaat geeft 97% aan voor een praatje met vrienden, 90% voor de gezelligheid en 76% voor de drank.

In restaurant zijn de percentages resp. 80% (praatje), 76% (gezelligheid) en 74% komt alleen om te eten.

Het hele verhaal is in Tsjechisch op Novinky te lezen.
 
Verbaast me eigenlijk niks, volgens mij blijft de Hospoda altijd populair, ondanks dat er nieuwe trends ontstaan op uitgaans en culinair gebied. Het is gewoon iets typisch en niet weg te denken uit de Tsjechische cultuur
laugh.gif
 
Wat betreft het bezoeken van cafe's en restaurants zou ik wel eens een vergelijking willen zien tussen Nederland en Tsjechië.Denk dat de percentage's in Nederland stukken lager liggen(ofschoon Brabant,Limburg en Twente het landelijk gemiddelde weer flink kunnen opwaarderen)

Ik zal de knuppel eens in het hoenderhok gooien
giggle.gif

Wat zou volgens u daarvan de oorzaak kunnen zijn?

* Zijn Tsjechen drankzuchtiger dan Nederlanders?
* Zijn Nederlanders zuiniger en gieriger?
* Houden Tsjechen meer van gezelligheid?
* Zijn Nederlanders nog steeds ouderwetse calvinisten?
* etc,etc.
rich?

Kdo nemas cas na pratele,zustane bez pratel budu cas.
 
Uiteindelijk zullen er een hoop hospoda's verdwijnen in Tsjechie.

Iedereen weet dat, vooral in de dorpjes, de hygiene er vaak te wensen overlaat.
In Tsjechie zit sinds een paar jaar ook een soort keuringsdienst van waren. (en die moet zich nu ook aan de europeesche regels houden)

Als die bij zo'n hospoda langskomen, dan zullen ze een hoop dingen vinden, die niet in orde zijn.
En dat gaat die eigenaren een hoop kronen kosten.
En de vraag is dan: kunnen of willen ze die investeringen dan betalen?
 
Het zit er niet altijd even fris uit in een Tsjechische Hospoda, maar ziek ben ik er nog nooit geworden.

Dat kan ik niet zeggen over een bezoek aan de plaatselijke chinees, en die is ook nog steeds open. Of een bezoek aan een restaurant in Turkije, volgens mij is het daar nog veel erger.

Maar misschien werkt Tsjechisch bier en borrel preventief tegen allerlei infecties, ziektes of wat dan ook wat je zoal kan oplopen.

Grotere bedreiging zie ik in een rookverbod. Als ze daar eenmaal aan beginnen, is het afgelopen. Ik zelf zou het wel aangenaam vinden, een Hospoda zonder rook, maar de meeste klanten zullen wel wegblijven. Gewoonweg omdat de meeste bezoekers nog altijd roken.

Maar eerlijk is eerlijk, zonder zatlappen, spuug op de vloer, vieze rook en stank, geen echte Hospoda.
smiley29.gif
 
Ben het met Ralph eens en dat is doodzonde. Trouwens het is niet een soort "Keuringsdienst van Waren" maar volwaardig en streng en zonder pardon. Zij hebben vorige week nog het enige kruidenierswinkeltje in ons dorp gesloten voor een futiliteit. Het gevolg is dat stokoude mensen nu met bus, 8 km verderop, boodschappen moeten gaan doen. Natuurlijk ben ik voor controleren op hygiëne maar mijn ervaring is (en met mij Tsjechische vrienden/Hospodaeigenaren) dat ambtenaren, werkend bij dit soort (overheids)instantie's, nog steeds denken dat zij het ALLERGROOTSTE GEZAG zijn en dan ook dikwijls hun funktie misbruiken. Enige tolerantie en inleving is hun vreemd. Dit gedrag vind ik trouwens in alle geledingen in Tsjechië terug. Dikwijls kom ik mensen tegen met een klein baantje die heel hoog van de toren blazen en denken ze dat ze het alleen te vertellen hebben. Zelfs secretaresse's in ziekenhuizen zijn met die "tic" besmet. Enig begrip voor andermans tijd is b.v. ook zo'n factor. Misschien zie ik het wel te Zwart-Wit en te negatief en denk ik nog te Nederlands. Ik heb er ook wel mee leren leven, maar soms is het vreselijk irritant. Ik vermoed dat dit soort 'autoriteitsgevoel' nog een overblijfsel is van de communistische tijd.

Dit alles neemt niet weg dat ik nooit meer weg wil uit dit prachtige land.
smile.gif

rich?
 
Vašek schreef:
Het zit er niet altijd even fris uit in een Tsjechische Hospoda, maar ziek ben ik er nog nooit geworden.
Maar eerlijk is eerlijk, zonder zatlappen, spuug op de vloer, vieze rook en stank, geen echte Hospoda.
smiley29.gif
Je vergeet nog kakkerlaken. Heerlijk in je eten!
grin.gif
 
Ik wel, ik heb in een kroegrestaurant gewerkt en er waren miljoenen. Soms belandden ze in een koffie of eten.
Maar mensen vonden het niet erg, meestal moesten ze erom lachen.
 
Die keuringsdienst van waren is al een hele tijd bezig.

Gelukkig maken ze op tijd duidelijk wat er moet gaan gebeuren, veel kroegbazen enzo doen er iets mee en passen de zaken langzamerhand aan.

Doen ze dit niet, staan ze binnenkort toch voor een groot probleem.

Zo moeten er voldoende toiletten zijn, 1 voor elke .. personen die in de gelegenheid kunnen.

Voldoende nooduitgangen en natuurlijk hygiene...

Dus het valt best mee dat ze in 1 keer heel veel moeten investeren.
 
Erik schreef:
Dus het valt best mee dat ze in 1 keer heel veel moeten investeren.
't Is al enkele jaren geleden dat ik in Medenec in een pensionnetje was. De eigenaar had ook éénmaal geinvesteerd om het zaakje te beginnen.
12 (TWAALF !!!) jaar was hij al aan 't werken zonder één enkele dag verlof om die ene "investering" te kunnen betalen.
En ik vermoed dat hij heus niet de enige is.
1 WC moeten plaatsen en het zaakje is failliet.
Bij wijze van spreken, hé.
crazy.gif
 
Bovenaan