Hoofdstad van de Wijn

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Een rondleiding door dit stadje kan vanaf elke plaats gestart worden. Misschien is vanaf het kasteel een leuk startpunt, samen met zijn “Heilige heuvel” die tezamen het meest belangrijkste zijn wat het stadje te bieden heeft en wat ons herinnert aan de glorieuze tijd toen dit stadje nog effectief de Hoofdstad van Moravië was. Maar eigenlijk is deze stad een Hoofdstad dezer dagen. Een Hoofdstad van de wijn en wijnstreek. Dit niet alleen omdat deze stad zijn naam gaf aan de omliggende wijnstreek, maar ook om het feit dat het nabij gelegen kasteel een wijnmuseum heeft met een gigantisch wijnvat. Het verhaal vertelt dat dit vat een compleet orkest inclusief dirigent kan bergen. Trouwens is het beter om naar muziek te luisteren wanneer je buiten het kasteel in een van de wijnbarretjes even lekker aan een heerlijk glas wijn nipt. Maar eerst zal je dan het historische plein moeten oversteken, een ware glorie van dit stadje. Het is een wel bewaard middeleeuws stadscentrum, beschermd als Nationaal erfgoed, en U gelijk het gevoel geeft dat dit stadje zijn tradities, kunstwerken en herinneringen eert en waarborgt. Het beste bewijs hiervoor zijn de prachtig geconstrueerde huizen, zoals het ridderhuis, gedecoreerd met sgraffiti, het Dietrichstein crypt, gerestaureerd en open voor het publiek sinds 2001; of het spoor leidend rond de Joodse monumenten van de stad, geopend in 2000. In dit stadje zullen tradities U omringen waar U ook gaat en waar U ook vandaan komt. De drukste tijden voor bezoekers zijn altijd zomer en herfst, de climax van ontelbare culturele activiteiten, een essentieel deel van het leven in dit stadje. De zomer trekt artiesten aan, die hun kunsten presenteren tijdens de “Fine Art Symposium” workshop, en muzikanten die hun deel hebben aan het internationaal gitaar festival. In de herfst heeft dit stadje zijn traditionele “Vintage fair” en dat is het beste voor alle wijn en wijncultuur liefhebbers.
 

Bijlagen

  • 14254-stadje.jpg
    14254-stadje.jpg
    25,7 KB · Bekeken: 22
het is zeker Mikulov, mijn hometown, heel leuk, over 3 weken ben ik weer daar
yeah.gif
 
D

Deleted member 495

Guest
Is Mikulov. Was vanavong in het nieuws omdat ze weer geld nodig hebben voor renovatie werkzaamheden. Ze hebben een verzoek ingediend voor 5 miljoen Kroon.
Mooi stadje en prima wijn. De moeite waard om te bezoeken.
 
D

Deleted member 495

Guest
Boheemse wijn ?
Ik ken wel zowat alle Moravische wijnen, maar volgens mijn informatie heeft Bohemen geen wijnbouwgebied
Frankovaka is een Moravische wijn
 
Jacques, Tsjechen zijn over het algemeen bierdrinkers. Afgezien daarvan, vind ik dat best wel veel wijn gedronken wordt.
 
Ik ben geen wijn drinker, ik weet er dus niet zoveel van
blush.gif
, maar is trouwens de wijn van Tsjechische makelaardij in Nederland te koop? Wordt het geimporteerd? Het enige Tsjechisch merk dat ik ken is Mikulov, omdat ik dit op de reclame heb gezien hier
laugh.gif
.
 
D

Deleted member 495

Guest
Jan_en_Marcela schreef:
Ik ben geen wijn drinker, ik weet er dus niet zoveel van
blush.gif
, maar is trouwens de wijn van Tsjechische makelaardij in Nederland te koop? Wordt het geimporteerd? Het enige Tsjechisch merk dat ik ken is Mikulov, omdat ik dit op de reclame heb gezien hier
laugh.gif
.
Er zijn geen makelaars voor wijn, althans ik ben er nog nooit een tegengekomen. Mikulov komt me als merk niet bekend voor. Verder wordt er geen wijn geexporteerd. De wijnconsumptie is dusdanig hoog dat men naast de lokaal geproduceerde wijnen ook nog wijnen moet importeren. Op beperkte schaal zullen er wel een paar dozen uitgevoerd worden.
 
Bovenaan