Honing

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik heb ergens onderweg, in de buurt van Liberec, honing gekocht. Twee potten.
Eén met “normale” honing. De verkoper liet mij ook een andere pot met honing zien.
Uit nieuwsgierigheid (wat een luxe eigenlijk) ook deze pot gekocht.
De verkoper sprak alleen Tsjechies dus ik kon hem niet vragen naar het hoe en wat
Nu wil ik graag weten wat voor soort honing het is en waar het eventueel voor wordt gebruikt. Het is een witte, ondoorschijnende, substantie. Het is ongeveer zo hard als roomboter uit de koelkast. Ik heb een beetje in een schaaltje gedaan en verwarmd en dan wordt het gewoon vloeibare honing en het smaakt ook als honing. Als het afkoelt wordt het niet hard maar blijft het vloeibaar.
Wie kan mij vertellen wat ik heb gekocht.
Ik heb al op honing gezocht op het forum maar kwam het antwoord niet tegen.
 

pepo

† In Memoriam
... en dan wordt het gewoon vloeibare honing en het smaakt ook als honing.

en dat is ook honing. Gekristalliseerde honing is altijd echt. Kan, behalve van koolzaad, ook van linde of b.v. klaverblad komen.
Acacia honing kristaliseetr nooit.
Opwarmen niet met hoger temperatuur dan 45 graden, anders worden alle honing vitamientjes vernietigd!
 
Hartelijk dank vast voor deze snelle informatie.
Ik heb getracht een foto van het etiket bij te voegen.
Helaas niet gelukt vandaar dat hieronder de tekst van het etiket staat.
ČESKÝ MED
KVĚTOVÝ SMÍŠENÝ
Výrobec:Včelař Petr Najman, Bilý Kostel 92.
Množstvi: 970g, Min. trvanlivost: do.r.2010
Kvalitou odpovidá Vyhl. Mze ČR č 76/2003 Sb.
ve znéni pozdějších předpisů a SN ČSV 1/1999-
ČESKÝ MED.Skladovat do + 25 C při rel.
vlhkosti do 70% bez přímého oslunění.

Ik begrijp dat de op een van de eerste regels het adres staat
en bijna onderaan iets van 25 C. Dit is wat jij bedoelt denk ik Pepo.
Kan en wil iemand dit voor mij vertalen aub.
 

pepo

† In Memoriam
Dat 25 C betekent in dit geval: bewaren bij max 25 graden C en tot 70%rel. vochtigheid, niet bij zonlicht.
Verder staat er: gemengd bloemenhoning, adres, normen en te bewaren tot 2010
 
Afgelopen week voor het eerst honing gekocht in Tsjechië bij een standje langs weg 14. Alles zag er keurig uit en in redelijk Duits kreeg ik oa te horen dat hij zelf imker was en dat de honing "aus wald" kwam.
Boshoning? Bestaat dat?
 

Freddy2005

† In Memoriam
is het geen (bijen)meubelwas ... ?


Vaste en vloeibare honing, het verschil :
Iedere honing is vloeibaar als hij pas uit de raten geslingerd wordt.
Iedere honing stijft ook op en kristalliseert na een zekere tijd.
Het verschil zit nu juist in DIE TIJD van opstijven.
Zo zijn er soorten honing die kristalliseren na een paar weken, andere na een paar maanden, een jaar, of soms nog langer. Honing die onder een vloeibare vorm wordt aangekocht blijft minstens 6 maanden vloeibaar.
Vloeibare honing gebruikt men meestal in koffie, melk of thee, ook in yoghurt, platte kaas, op pannenkoeken, wafels, …
Vaste honing wordt veelal op de boterham gesmeerd.

Zie ook uitleg van pepo.

Boshoning: Gewonnen in diverse maanden van het jaar in een bosrijke streek. (donkerder van kleur en kruidiger van smaak)
 

spookycat

† In Memoriam
Klopt allemaal,wij brengen iedere keer als we in tsjechie komen zo een 6 kilo honing mee,3kilo van die witte vaste en 3 kilo lopende donkere
Vorig jaar ontdekte we de medovino,dat is wijn van honing en supper lekker,in de winter ff opwarmen in de micro en je knapt er van op hoor
Nu kregen we van bewoners in het dorp waar wij campeerden een fles medovino van het huis,jonges ni te doen,heeeeel lekker maar zoooooo sterk,en een pot honing van wilde bijen en dat smaakt weer heel anders maar ook weer heeeel lekker
We ondekken steeds weer wat anders en dat is zoo leuk
 

Tabe

† In Memoriam
Deze aanbeveling alleen al is genoeg om een volgende keer ook op zoek te gaan naar de Medovino:top:


Wij hebben regelmatig een flesje Královská Medovina. Een sierlijk flesje. Lijkt wat op een water- of vuurtoren. Op het etiket staat een telefoonnummer en adres Vcelnex Zabreh CZ Postrelmovská 12, tel. 583415178


honingdrank.JPG

Inderdaad mierzoet maar heel lekker.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Milde winter decimeerd bijenkolonies tot één derde

De zachte winter heeft een derde van het totaal van meer dan 500.000 bijenkolonies in de Tsjechische Republiek vernietigd. In sommige regio's, zoals de omgeving van Praag, werden de kolonies zelfs tot twee derde ingekrompen, zei de voorzitter van de imkersvereniging, Luděk Sojka. Hij stelt dan ook met stijgende prijzen voor honing in de komende periodes te worden geconfronteerd. De Tsjechische regering heeft onlangs besloten de steun voor imkers tot 25 miljoen kronen (miljoen euro) te verhogen.

radio.cz

novinky.cz
 
Bovenaan