Hoeveel/wel of geen fooi?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hoeveel fooi?

Geachte forumbezoekers,

Hoeveel % fooi geven jullie normaal gesproken in een restaurant? Gaf wel eens fooi waarbij de goed ogende serveerster mij zo intens dankbaar aankeek dat ik af en toe even niet nader te benoemen gedachtes kreeg :fluit:
 
Ik heb gehoord dat 20-30 kronen maximaal is. Die mensen verdienen zo weinig per uur dat je ze met een paar euro fooi de gek aansteekt.
Wij ronden altijd af. Soms 20 kroon fooi, soms 30, soms iets meer. En bij slecht eten en slechte bediening tot op de laatste kroon het wisselgeld terug.
Wat mij opviel was dat men in de diverse eettentjes op Roskoz heel verbaasd was over fooien. Niet gebruikelijk daar? Omdat er hoofdzakelijk Tsjechen eten???:confused:
 
Rozkos? Ik kom nooit bij de plas Rozkos zelf maar er zit daar een tentje, Tropical, waar we al jaren komen alleen om te eten en altijd netjes fooi geven (want het was er altijd super lekker en goed...) helaas loopt het nu wat achteruit ten opzichte van voorgaande jaren. Ik rond altijd af met een maximum van 50 kroon, dus dat is makkelijk te doen, je koopt er hier in NL op een terrasje nog geen pilsje voor tegenwoordig
 
Ik heb er eigenlijk nooit zo op gelet.

Ik rond altijd af op een 100 tal.
Als ik heb gegeten voor b.v. 630Kr dan geef ik 700Kr, mits ik tevreden was natuurlijk.

Maar zoals Jan Houtsma al schreef heb ik ook wel eens hele blije gezichten gezien. Dat doet mij dan ook weer goed.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Wij gaven ook meestal 10% maar hadden vaak de indruk dat we de markt aan het verpesten waren of dat te veel fooi zelfs beledigend kan zijn.
:stom!:​

Je geeft toch niet alleen een fooi. Een woordje van dank en een glimlach samen met een rijkelijke fooi zijn helemaal niet beledigend.
Het komt er op aan hoe je die fooi geeft!

Ook als je het restaurant een paar maal bezocht hebt, is er zelfs "iets" te bekomen van de andere kant. :cheers:
 
Wij gaven ook meestal 10% maar hadden vaak de indruk dat we de markt aan het verpesten waren of dat te veel fooi zelfs beledigend kan zijn.
:stom!:​

Het lijkt héél weinig 30 tot 40 kroon. Maar ik denk ook dat het beledigend is teveel fooi te geven. Dan is het van;kijk ons eens! Zo rijk zijn we! Daar willen ze niet continu mee geconfronteerd worden, lijkt mij logisch. Een keer in Griekenland (lang gelee) hebben we met het hele appartementencomplex,10 koppels,kleingeld :haakjes: gelapt:haakjes: Voor de schoonmaakster.Toen we in het vliegtuig zaten en iedereen de bedragen noemde was het meer dan 300 gulden! Het vrouwtje was zwanger en ploeterde de godganse dag zich een slag in de rondte,en dat in die hitte, en het wás schóón. We dachten toen ook?teveel?ach dacht ik toen,we gingen die dag ook weg, ze hoefde zich niet nederiger te voelen tegenover ons, en het was in kleingeld, dat konden we in NL toch niet omwisselen.
 
Soms zit de fooi er al bij gerekend. Anders ronden we af naar 50 of 100. Als we vaker ergens komen geven we ook wel eens wat meer, hangt af van de gelegenheid. Bij ons stamrestaurant waar we boven wonen nemen we ook wel eens iets uit NL mee ( Heiniken b.v.) wordt wel gewaardeerd.

Groet A3.
 
Je geeft toch niet alleen een fooi. Een woordje van dank en een glimlach samen met een rijkelijke fooi zijn helemaal niet beledigend. Het komt er op aan hoe je die fooi geeft!

Hangt er ook vanaf wie de fooi komt halen :fluit: Maar met beledigend bedoel ik dat je ook niet te patserig over moet komen. Maar tot op heden waren de dames (en 1x een heer) altijd erg dankbaar! En inderdaad meestal 10% ongeveer (ook meestal afgerond op de eerste 50 kronen die in de buurt van 10% komt. 1020 kronen dus meestal 1100. En 1075 wordt meestal 1150 zoiets.
 
Heeft even niks met Tsjechie te maken maar is wel leuk:

Zo'n 15 jaar geleden ging ik met mijn vriendinnetje, mijn huidige vrouw, op vakantie naar griekenland.
Toen wij aan kwamen hadden we wt geld nodig om onze eerste avond door te komen, biertje en zo.
Ik ging pinnen met onze creditcard omdat de gewone pin niet werkte, pinnen was toen nog niet zo makkelijk als tegenwoordig.
Ik pinde 100.000,00 Dragmes (of hoe heten die dingen?) in de veronderstelling dat dat 100,00 Gulden was.
Ik had me een nulletje vergist dus ik kreeg gewoon 1000,00 Gulden uit dat apparaat, terwijl ik dacht dat het 100 Gulden was.

Wij op een terasje 2 biertjes besteld, wow wat was het hier goedkoop!
Ik gaf de dame gelijk omgerekend 1 Gulden fooi, kon er makkelijk vanaf voor die prijs. Volgende 2 bierjes weer...en weer...
Achteraf bleek ik bij elke bestelling 10,- fooi te geven.:lache:

het personeel bleef allemaal bij ons in de buurt om ons als eerste te mogen bedienen.

De volgende dag zag ik een uithangbord met de koersen.......en toen viel het kwartje pas.
De rest van de week bleef men naar ons roepen of we aub op hun terras kwamen zitten als we langs liepen....gek he.

Jos
 
Jos van Zetten schreef:
De volgende dag zag ik een uithangbord met de koersen.......en toen viel het kwartje pas.
De rest van de week bleef men naar ons roepen of we aub op hun terras kwamen zitten als we langs liepen....gek he.
Hij's mooi! :lmfao:
En nu doet het bedienend personeel in Tsjechië zeker opvallend veel moeite om jullie niet te bedienen? :fluit:
 
Bovenaan