Hoe zijn de eetgewoonten in Tsjechië?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

De eetgewoontes zijn prima. In bijna elk restaurant kun je goed eten. Een gewoonte waar veel Nederlanders aan moeten wennen en ook vreemd vinden, is dat als je je bord leeg hebt, het gelijk wordt afgeruimd, terwijl de anderen nog zitten te eten. Ik heb mij laten vertellen dat dat te maken met het feit dat het armoedig staat als je met een leeg bord voor je zit.
Als je vertelt waar je in het Reuzengebergte zit, kan ik je misschien een paar leuke restaurantjes aanbevelen.
 
Wil je weten hoe de eetgewoontes thuis zijn, of hoe het in de restaurants is? Daar is nl. wel een beetje verschil tussen. In het algemeen kan je de volgende dingen zeggen:
  • warme maaltijd kan zowel 's middags als 's avonds worden genomen. Dat gebeurt wel op dezelfde tijden als in NL, niet heel laat dus zoals in zuidelijke landen.
  • nadruk op vlees, 'bijlagen' zoals kneudels (knedliky) en lekker sausje er om heen; minder groente dan in NL en over het algemeen wat meer vet dan in NL. Maar wel lekker!
  • menukaart laat meestal onderscheid zien in hoofdmaaltijden (met o.a. biefstuk, schnitzels en zo) en de oud-tsjechische keuken. Die oud-tsjechische keuken bevat een aantal erg lekkere dingen, dus probeer het maar eens uit!
  • het eten lijkt een beetje op dat in Duitsland en Oostenrijk, zeker als je het vergelijkt met de Franse keuken.
  • gebak is ook eten, dat is errrg lekker; en voor broodmaaltijden heb je het wat zwaardere/zuurdere donkere brood en erg lekkere witte puntbroodjes.
  • mijn zwager vind dat bier ook eten is, maar daar ga ik hier maar niet verder op in.
 
Thuis gewoonten:

* 's ochtends meestal een grote maaltijd, brood, groente, salamy, kaas, worst en dergelijke

* 's middags heb je meestal warm eten. Op scholen of op je werk heb je kantines waar je warm eten kan kopen. Je betaalt er maandelijks wat voor. Warm eten is meestal van 12.00 tot 15.00 uur.

* 's avonds eet je dan weer brood. Maar veel minder dan 's ochtends. Avondeten eet je dan net als in Nederland tussen 17.00 en 20.00 uur.
 
Bovenaan