Hoe/waar inschrijven voor verblijfsvergunning in CZ?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Het draadje spreekt voor zich.
Dan de vraag of je bij melden ook een sort BSN nummer krijgt ?
Kan ik met dat nummer ook een auto rijden met CZ kenteken op mijn naam ?
Is dat te realiseren in een week ?
En hoe snel kan je de 5 jarige EU verblijfsvergunning ontvangen volgens richtlijn EG2004/38 ?

Ik hoor graag jullie input

Boldman
 
Het word wat duidelijker.
Melden dus bij het immigratiekantoor die vind je voor de regio's hier : http://www.mvcr.cz/mvcren/article/contacts.aspx
en formulier invullen.
Enkele benodigdheden meenemen zoals:

1. huurcontract van de verhuurder
2. pasfoto(s)
3. zorgverzekering
4. Idcard of pasport

Ik weet niet of je direct je Id nummer mee kan krijgen als je je meld, je krijgt wel een formulier mee dat je je hebt aangemeld, zou mooi zijn als dat het geval is.
De website hierboven meld binnen 30 dagen, praktijk kan anders zijn.
 
Het draadje spreekt voor zich.
Dan de vraag of je bij melden ook een sort BSN nummer krijgt ?
ja
Kan ik met dat nummer ook een auto rijden met CZ kenteken op mijn naam ?
ja maar je mag er niet in nl mee rijden(of je moet uitgeschreven zijn in nl)
Is dat te realiseren in een week ?
als je iemand kent die iemand kent is alles mogelijk,standaard mist er altijd wel een formulier of stempel etc.., 2 weken duurde het in Jindrichuv hradec.
 
Zonder iemand erbij om te vertalen heb je kans dat het niet lukt bij de vreemdelingenpolitie, alhoewel het ene bureau vriendelijker kan zijn dan de ander.
Men krijgt niet gelijk de gevraagde doc. Meestal een wachttijd van drie weken en dan er weer heen (afspraak maken).
BSN wordt dan door hen in Praag aangevraagd, per aangetekend post opgestuurd naar huisadres en mag je er weer langs om het op je doc. te laten bijschrijven. :)
 
Geen idee. Je loopt ook het risico dat je gewoon onwil tegen komt.
De site en formulier zijn en Tsjech en Engels maar dat gaf ons valse hoop.
Het enige wat op kantoor in meerdere talen beschikbaar was waren de briefjes die waarschuwde voor fikse straffen als je zou proberen een ambtenaar om te kopen
 
5 dagen zal je nooit lukken, taal spreken erg belangrijk. Ik zit kort bij Jihlava te talen die ze er perfect spraken was naast Tsjechisch ook russisch en vietnamees. We werden keurig geholpen en man werkte met alles mee om zo snel mogelijk dit te regelen. Sprak alleen Tsjechisch ik heb geluk mijn vrouw heeft de taal snel geleerd, al met al waren we 2 maand nodig. Onze zoon echter had hem binnen twee weken. Bij het halen van de vergunning sprak de man vloeiend engels.
 

Vodnik

† In Memoriam
Een vraagje aan TS, Waarom wil je dit allemaal zo snel?
Ik heb de indruk dat het je alleen gaat om een auto met CZ kenteken op je naam te hebben, wil je zo bepaalde belastingen in Belgie omzeilen?

Of het nu nog zo is weet ik niet, maar toen ik nog een tijdelijke verblijfsvergunning had (die elk jaar verlengd moest worden) moest ik mijn malé technicky prukas (kentekenbewijs) ook elk jaar laten verlengen.
 
auto registreren en kentekenplaten ophalen kan in een uurtje.
Wel vanuitgaand dat het al een auto is met CZ kenteken en je een rc hebt.
Anders moet je eerst alle invoerpapieren ellende en technische papieren laten maken en een verzekering regelen.
 
Een vraagje aan TS, Waarom wil je dit allemaal zo snel?
Export kenteken is maar korte tijd geldig dus moet alles snel worden geregeld, dus niet dat de auto een bepaalde tijd moet worden opgeslagen en zit ik zonder vervoer als ik in Europa ben.
Ben woonachtig in Azie en paar keer per jaar over, dus de Tjechie route is een goede oplossing om (auto) kosten binnen de perken tehouden.

Jaarlijks verlengen hoeft niet meer dat was tegen EU regels, Europeanen moeten hetzelfde worden behandeld als Tjechen.
 

Vodnik

† In Memoriam
voor een export kenteken heb je geen RC nodig, dat zou ook onzinnig zijn want export is mn voor niet ingezetenen

Maar of CZ een slimme route is? Ik denk het niet, Duitsland is goedkoper (en vriendelijk als het om de administratie gaat, twee keer ervaring mee)
 
lees: Export kenteken van Duitsland, Nederland of Belgie.
Duitsland goedkoper als route ? heb berekend dat het duurder is.

Voorbeeld:
WA verzekering voor een Audi A8 4.2L Benzine Euro3
in Duitsland 850 euro per jaar, Belgie/Nederland 350 euro. CZ circa 250 euro

Eerste jaar Wegenbelasting NL 1200 euro + 1200 BPM
Eerste jaar Wegenbelasting BE 2000 euro + 1000 euro BIV
Eerste jaar Wegenbelasting CZ 0 euro of Tol vignet voor een jaar.
Wegenbelasting DE 284 euro per jaar.

Op kenteken zetten:
NL; circa 150
BE: 120 euro
CZ: circa 5000 cr ?
 

Vodnik

† In Memoriam
met een geschorste auto mag je niet rijden, ook niet in het buitenland, het kenteken is ongeldig. Politie in het buitenland heeft toegang tot de RDW database en als je aangehouden wordt of bij een aanrijding betrokken "ga je nat".
Er is als genoeg ervaring wat dit betreft bij camper eigenaren!
 
Ik ook, dacht gooi het er gewoon op dan hoor ik gelijk wel hoe het echt zit. Maar hij rijdt zo al meer dan een half jaar zo. Begreep het ook niet hoe dit kon, maar hij was er helemaal van overtuigd dat dit het beste en goedkoopste is.
 
lees: Export kenteken van Duitsland, Nederland of Belgie.
Duitsland goedkoper als route ? heb berekend dat het duurder is.

Voorbeeld:
WA verzekering voor een Audi A8 4.2L Benzine Euro3
in Duitsland 850 euro per jaar, Belgie/Nederland 350 euro. CZ circa 250 euro

Eerste jaar Wegenbelasting NL 1200 euro + 1200 BPM
Eerste jaar Wegenbelasting BE 2000 euro + 1000 euro BIV
Eerste jaar Wegenbelasting CZ 0 euro of Tol vignet voor een jaar.
Wegenbelasting DE 284 euro per jaar.

Op kenteken zetten:
NL; circa 150
BE: 120 euro
CZ: circa 5000 cr ?


ik denk eerder aan 30000 kc minimum.
invoer/keuring/bureaucratie/milieuheffing. etc
 
Bovenaan