Hier is Eske

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Dag lieve mensen!
Wat een leuk forum is dit zeg... Ik ben een paar dagen geleden lid geworden. In eerste instantie om mooie foto's te kunnen bekijken, maar bij dezen stel ik mij toch maar even voor hier.
Ik ben/vrouw/39 jaar/getrouwd en woon op het randje van Den Haag/Delft.
Vorig jaar, tijdens een bezoek van vier dagen verliefd op Tsjechië geworden. Volgende week gaan wij terug voor een periode van drie weken. Ik heb er veel zin in.
Ik heb heeeeel veel informatie van dit forum gehaald, bedankt iedereen!
Ik laat wel weten hoe de reis is geweest.
 
Hoi eske,

Welkom hier. Dat verliefd worden kennen we allemaal.
Er valt hier genoeg te lezen, ook in de oude berichten.
Materiaal genoeg om je vakantie voor te bereiden.
 
Idd materiaal genoeg! Ik heb alweer drie A4tjes vol burchten, stadjes en natuurgebieden die we zeker moeten zien. Ik vrees dat drie weken niet genoeg is. Zal ik toch weer een keer terug moeten...
 
Ik dacht te beginnen bij karlovy Vary en dan een ronde langs UNESCO's werelderfgoedmonumenten: Cesky Krumlov, Praag, Telç, Holasovice, Lednice-Valtice, Zelena Hora, Kutna Hora, Kromeriz, Litomysl, Brno (Is dat leuk eigenlijk?) Olomouc, Trebiç
En onderweg zoveel mogelijk burchten bekijken, want daar zijn wij gek op...
 
Probeer dit aub niet in een keer vakantie te doen. Je wordt dan zeker weten wegens oververmoeidheid opgenomen in een ziekenhuis in zo ongeveer de 3e plek die je bezoekt...
In al deze plaatsen en hun omgeving is genoeg te zien voor minstens een paar dagen.

PS.
Ik zie dat je probeert de bijzondere tekens uit het tsjechisch te gebruiken.
De Háček voor bv de č van Telč kun je vinden door "Uitgebreid" te kiezen bij het beantwoorden van een post. Rechstboven vind je dan 2 A's.
Daarop klikken, dan vind je onderaan je bericht alle bijzondere tsjechische tekens.
Die aanklikken en ze worden toegevoegd.
Succes.
 
Keesi, bedankt voor de teken-tip. Die ga ik natuurlijk nog vaak gebruiken.
Overigens zijn wij wel wat gewend hoor. Wij moeten eerst altijd drie weken bijkomen van vakantie.
Maar alle gekheid op een stokje, wat moeten wij echt gezien hebben op onze eerste serieuze Tsjechië-reis? (gek op kastelen dus...)
 
Als ik dat zou doen zou ik een persoonlijke lijst maken.
Maar ieder heeft zijn eigen smaak, dus:
Kijk eens op de fotogalerij op dit forum. Dat is ingedeeld in regio's.
Bij iedere regio is er een fotorubriek "Kastelen, burchten en ruines". Daar vind je foto's van heel veel van deze monumenten.

Verder gebruik ik een kaart van "Marco Polo", genaamd "HRADY A ZÁMKY". Verkrijgbaar in de boekhandel in CZ en in iedere grotere supermarkt. (Tesco, Hypernova, Kaufland).
Daarop staat zowat alles aan kastelen, burchten, landhuizen en ruines aangegeven.
In de kaart zit een tekstdeel met voor ieder monument een klein stukje tekst in tsjechisch, engels en duits.
Mijn favoriete leesvoer op de camping.
Veel plezier en succes.

P.S. Let er op dat de meeste monumenten en andere culturele bezoekpunten op maandag gesloten zijn!

Ik zie dat Freddy ook al met een site is gekomen.
Succes met al deze hulpmiddelen.
 
Bovenaan