Het weer in augustus +tips i.v.m. vakantie

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hi allemaal,

deze zomer gaan we hoogst waarschijnlijk richting Tsjechie, het lijkt me een ontzettend mooi land.
We willen drie weken gaan, eerst twee weken naar het adelaarsgebergte en dan nog een week richting de duitse grens naar zuid bohemen volgens mij.
Nu zou ik graag willen weten wat de afgelopen jaren het weer een beetje was in augustus. Ik lees dat het veel kan regenen is dat af en toe een bui zoals hier in de zomer of giet het dan echt dagen?

Groetjes Pauline
 

Vendula

Actief Lid
Gemiddelde waarden

Neerslag:
duur 8.8 dagen
hoeveelheid 69.6 mm

Temperatuur:
overdag 23 °C
's nachts 11.7 °C
 
En het regent nooit drie weken. Hooguit een paar dagen. Meestal is de temperatuur wat hoger dan in NL.
 

Marcel

Moderator
een typisch landklimaat dus ... langere warmere zomers ... langere koudere winters ... korte lente en korte herfst.
in de bergen kan het in augustus 's avonds en 's nachts al aardig afkoelen.
warme zwoele nachten heb je er dan al niet meer.
 
Bedankt voor jullie snelle reacties.
We gingen altijd richting de dordogne in Frankrijk waar het vrijwel altijd mooi is maar wil nu wel eens wat anders en Tsjechie schijnt prachtig te zijn. Zoals ik het lees is het weer iets minder maar dat mag de pret vast niet drukken!

Groetjes Pauline
 

char

† In Memoriam
Pauline, gaan jullie kamperen?..

Soms is regen wel heel erg fijn,... na een week bloedhitte...

Geniet er van!!..

Maar nu even serieus:.. In Tsjechie is een overgangsklimaat. Dat betekend een groter verschil tussen de zomer en de winter dan in Nederland. Dat zegt, op zich, helemaal niks.. Wanneer het in Nederland flink regent, dan kan dat 1 of 2 dagen later daar ook gebeuren...
Maar!!... er is 1 verschil:... Het ligt er maar net aan, aan welke kant jij je van de berg(keten) bevindt.
En omdat wij dat niet weten, en jij waarschijnlijk ook niet, wordt het weersvoorspellen een beetje moeilijk....

Een fijne vakantie!!..

Char.
 
Toen wij in de zomer van euh... Een jaar of zes geleden 3 weken in Tsjechië waren, heeft het maar twee keer geregend. Eerst een dag of vijf, en daarna nog twee weken.
Maar, meestal is het wel beter. Wij gaan al sinds 1992 naar Tsjechië, en die ene zomer was verschrikkelijk. Verder was het prima. Een paar dagen regen, daar ga je niet dood van. De zon gaat altijd wel weer schijnen.:ja:
 
Wij gaan vaak in Augustus naar Tsjechie en mijn ervaring is dat er eigenlijk nooit een vakantie verregend. We zitten dan in dezelfde hoek als waar je over spreekt, in de buurt van het mooie Adelaarsgebergte. We hebben regelmatig ervaren dat het op een dag enorm kan gaan waaien en plensen maar dat het kort daarna weer heerlijk zomerweer is.
Kennelijk zijn we het jaar waar Krull op doelt niet geweest, het is natuurlijk ook een kwestie van geluk.
En Pauline, weet wel dat Tsjechie anders is dan Frankrijk... succes..!
 
Wat gezellig dat er zoveel mensen antwoorden,

@Char, we gaan niet kamperen maar een huisje huren we hebben een leuk huisje gezien in Dobré. En een paar dagen regen als je in een huisje zit lijkt me minder erg als in een tent met kleine kinderen.

@Antonio, ik hoop ook inderdaad dat Frankrijk en Tsjechie verschillen, na een aantal jaar Frankrijk willen we wel eens wat anders, andere cultuur, ander eten, etc. Wat vind jij de grootste verschillen?

Het belangrijkste van vakantie is voor mij dat ik drie weken m'n man en drie meiden om me heen heb, het niets moeten maar gewoon doen waar je zin in hebt.

Groetjes
 

Freddy2005

† In Memoriam
Welk Dobré bedoel je precies ? Is het bij Dobruska ?

Het is makkelijker als je er een grotere plaats bijnoemt, dan is het makkelijker op te zoeken want vele plaatsen komen meermaals voor, zo ook Dobré.
 
Wat vind jij de grootste verschillen?

Mon Dieu!!! teveel om op te noemen Pauline, maar als je dit forum doorzoekt kom je genoeg tegen.

Probeer eens een paar woorden Tsjechisch te spreken in het Adelaarsgebergte en je zult zien dat er anders wordt gereageerd als je mooiste Frans in de Dordogne.

Nog even wat vooroordelen:

De trotse Fransman tegenover de bescheiden Tsjech.
De Franse slag tegenover de Tsjechische oplossing.
De beste wijnen tegenover de beste bieren.
De pittoreske vervallen huizen tegenover de 'bouwvallige krotten' (terwijl er echt niets anders te zien is)
De niet begrepen Fransman tegen de onnavolgbare humor van de Tsjech.

Alleen er is een ding .......die Tsjechische keuken........... die haalt het niveau van de Franse duidelijk niet.
Het moet gezegd, er is vooruitgang, maar God wat een armoe.....
 
Ik ben dol op de Tsjechische keuken. Ik eet meestal heerlijk. De franse keuken ken ik ook niet zo goed. Maar is het geen appels met peren vergelijke?
 
Ik persoonlijk zou de Tsjechische keuken geen "armoe" willen noemen, maar het is natuurlijk in geen enkel opzicht te vergelijken met de Franse keuken.
Maar de prijs is wel een wereld van verschil!! :D
 

kuurgast

Donateur
Alleen er is een ding .......die Tsjechische keuken........... die haalt het niveau van de Franse duidelijk niet.
Het moet gezegd, er is vooruitgang, maar God wat een armoe.....

Wat armoe!Gewoon anders,maar daarom niet minder lekker.:eten2:
Hele andere ingrediënten en creatief met oude recepten van generatie op generatie doorgegeven.
Er was jarenlang niet veel extra's te krijgen of uit eigen tuin.En voor die prijzen..........
 
Heeft toch alles met persoonlijke smaak te maken Kuurgast? Ik kan niet vergelijken met de Franse keuken, het is te lang geleden dat ik in Frankrijk was. Over het algemeen vind ik de Tsjechische keuken nog te vet! En wat groenten betreft loopt het ook niet voorop, salades uitgezonderd. Neemt niet weg dat ik veel Tsjechische gerechten heerlijk vind. :lekker:
 

kuurgast

Donateur
Natuurlijk heeft dit met persoonlijke smaak te maken.En in de restaurants is het eten ook anders dan bij de mensen thuis.Het leven in Tsjechië is ook -hoe moet je dat noemen- zwaarder/harder dan in Frankrijk.Het aanbod van produkten is/was anders en men was gewend om zelf-voorzienend te zijn omdat in de winkels niet zoveel te krijgen was,nu kan je alles kopen.

Ennuh mijn probleem is dat ik bijna alles lekker vind(niet alleen in Tsjechië).;)
 
Natuurlijk is het wat prettiger (mer kinderen) in een huisje. Maar uit ervaring weet ik dat linderen dan de hele dag (dus de hele vakantie) op zichzelf en de ouders aangewezen zijn. Hebben in een huisje vrij weinig te doen.
Op een camping hebben kinderen (en ouders) vaak snel contact, vooral als de camping aan het water ligt zijn ze de hele dag bezig. Om nu elke dag rond te toeren is vooral voor kinderen minder, lijkt me. Tsjechie heeft geen walibi of disney ellende. Het eerste jaar hebben wij ook een huisje gehuurd maar dat is daarna alle jaren lekker kamperen geworden.

Je vroeg tips, waar denk je aan?? bergwandelingen? Mooie natuur?? terrassen?? Uit eten?
Je kunt gewoon leker eten , het is geen 5 sterren maar dat is juist de fun. Anwb boekje mee en maar kijken wat is dit? wat is dat?? Als je je een keer vergist hebt (je lust iets niet) dan is er geen man/vrouw overboord. Je besteld gewoon wat anders. Voor de kosten hoef je dat niet te laten.
Een orangina voor 8 euro?? Daar kan je in tsjechie goed uit eten en gedronken hebben.
Frankrijk??? Mooi land alleen moeten ze die fransen de zee in jagen.
Een fransman (je hebt ook wel goeie) kan niet tippen aan een tsjech. Zodra ze merken dat je een beetje moeite doet om je verstaanbaar te maken gaan ze niet net als een fransman in de 5e versnelling door met praten.
Maar goed ik ben nu eenmaal geen frans liefhebber.
Ook de wijn is goed in tsjechie. Maar misschien ben ik wel met weinig tevreden. Ik ben niet echt afgevallen tijdens mijn vakanties. Kreeg eerder het broekje niet meer dicht.
 
Kees schreef; Ik ben niet echt afgevallen tijdens mijn vakanties. Kreeg eerder het broekje niet meer dicht.

Is dat niet bij iedere liefhebber van lekker eten en vooral in CZ waar ze toch echt lekkere gerechten kennen. Zoals knedlicky, halusky, goulash, heerlijke kipschnitzels, salade, gebak (medovnik) en palacinky met ijs. En nog veel meer lekkers.

A3.
 
Hoi allemaal,

We willen naar Dobré bij Hradec Kralove in de buurt. Het schijnt daar echt super mooi te zijn.
Over het eten maak ik me niet zo druk, we zijn makkelijke eters en ik zal toch veel zelf koken en bbq-en.
@ Kees: voor ons is dat juist vakantie om met het gezin op onszelf aangewezen te zijn, bij ons thuis is het een zoete inval van kinderen, mensen en pleegkinderen die komen en gaan en dan zijn juist die drie weken zo heerlijk dat je niemand anders dan je eigen gezinnetje om je heen hebt en de kinderen met elkaar spelen en met ons, dat is voor ons echt vakantie!

Groetjes Pauline
 
Bovenaan