Het poppentheater is geen kinderspel

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

L

luc.van

Guest
Toen ik vanmorgen een berichtje wilde plaatsen over het poppentheater, ging het vingertje van mijn vrouw richting haar rechterslaap. Ze vroeg zich af of die grote mens nu plots kinds was geworden. In haar ogen zijn poppenspelers enkel actieve babysitters.
Nochtans probeer ik haar, en nogal wat gelijkgezinden langs deze weg te overtuigen dat het poppenspel oorspronkelijk helemaal niet voor kinderen was, en doorheen de geschiedenis een aanzienlijke religieuze, politieke en sociale invloed heeft gehad. Zoals in Tsjechië nog steeds het geval is, is poppenspel een variante op bijvoorbeeld toneel, zang, muziek, een volwaardig medium waardoor kunstenaars een publiek wilden amuseren, propaganda voeren, ideeen verkondigen. Immers poppenfiguren van over de hele wereld hebben reeds eeuwen geleden de vitaliteit en de kunstzin van het poppenspel bewezen. Namen als Pulcinella, Jean Pottage, Signor Macaroni, Petruschka, Guignol, Jan Klaassen en Tijl Uilenspiegel-een greep uit de onvergetelijke helden van het poppentheater-zijn tot de traditie gaan behoren. Deze helden vormen de ruggegraat waarop, voor altijd, het poppentheater zal blijven steunen.
Poppen zullen wel bijna zo oud zijn als mensen, wanneer men bedenkt dat de Indiers elf eeuwen voor onze tijdrekening de zielen van hun overledenen opriepen via poppen, en dat ook de Egyptenaren beweegbare beeldjes in hun tempels hadden staan. Het gaat hier wel om mobiele poppen met religieus karakter. Ook bij de Grieken bestonden beelden van goden die op ingenieuze manier hoofd en armen konden bewegen en aldus het tijdstip aangaven waarop het orakel moest worden geraadpleegd. De beschaving die in de vierde eeuw voor Christus rond de Middellandse Zee was gevestigd amuseerden zich ook reeds met beweegbare poppen. Zo is van de rijke Grieken bekend dat zij hun maaltijden lieten opluisteren met poppenspel. Het wordt verder waarschijnlijk geacht dat de Romeinse veroveraars poppen als ontspanning op hun tochten meenamen. In Centraal-en Westeuropa was poppenspel een uitstekend instrument voor religieuze instructie. Poppenspel was de zichtbare bijbel van de analfabete gelovigen. De Franse term marionet is dan ook afgeleid van Marie, de heilige maagd. Vanaf de middeleeuwen verspreidde het poppentheater zich vanuit Frankrijk en Spanje over heel Europa. De poppenspelers, graag gezien op marktplaatsen en in herbergen werden één van de eerste professionele figuren in de amusementswereld. Hoewel geliefd bij het volk, ondervonden deze poppentheaters nu en dan tegenstand van het geestelijk en wereldlijk gezag. Het poppenspel was dan verboden, dan weer toegelaten.
Het proces dat in 1601 in het Vlaamse dorp Eppegem werd gehouden tegen Jaspar Cobbeniers en zijn vrouw Elisabeth Lauwers was zeker niet uniek. Hun poppen Sint Pieter, Sint Pauwel, een minderbroeder en de duivel belandden op de brandstapel. Zij werden omwille van hun poppenspelvertoning voor de vierschaar gedaagd en zoals nog vele andere poppenspelers beschuldigd van toverij, laster en zeer scandaleuze spelen. In de periode dat het de Rederijkers verboden werd toneel te spelen werden mensen door poppen vervangen en ging het poppentheater een lange bloeitijd tegenmoet. In de 18 en 19de eeuw ontstonden overal in Europa, maar vooral in Bohemen, Moravie, Vlaanderen, en het hertogdom Brabant, vele kleine poppentheaters. Rond de eeuwwisseling waren vooral de poppentheaters van Praag, Brussel, Antwerpen, Pilsen, Gent, Brno,Mechelen, Ostrava, met elk een eigen traditie, bijzonder actief. Dit folkloristisch poppenspel begon echter langzamerhand te stagneren. Met de opkomst van de radio en de cinema, en later de TV kreeg het poppenspel de genadeslag. In Vlaanderen, werd van overheidswege, niets gedaan om dit medium overeind te houden, terwijl het in Rusland en in Tsjechië nooit een danig verval kende. Het is er blijven bloeien en vertegenwoordigt momenteel zo wat het beste wat er aan poppentheater in deze wereld te vinden is. De Praagse universiteit bezit de enige poppentheaterfaculteit in de wereld, en hoewel onder het streng communistisch regime de traditionele helden als Petruschka, Kasparec en Vasilika om politieke redenen niet meer mochten spelen, leefden ze endemisch voort bij de liefhebbers van dit medium.
In het Verre Oosten, in streken waar de oudste culturen ontstonden, in China, Indonesiê, Japan is het poppentheater nog steeds een kunstvorm evenwaardig aan alle andere. Hier werkt men veel met schaduwpoppen, die trouwens een product zijn van de Oosterse cultuur. In ontwikkelingslanden als Ghana, India, enz wordt poppentheater zelfs gebruikt als middel voor de ontwikkeling van het volk. Poppenspelers verspreiden er de leuzen ivm sociale hygiene, zij voeren acties voor geboortebeperking enz. Voor de gewone man gaat er van het poppentheater een bepaald gezag uit, en de actie ervan slaat dieper in dan alle andere.
Het poppentheater op wereldvlak is dus een erg verscheiden terrein met voor elke cultuur, elke streek, typische kenmerken en typische problemen... Had dit artikel alleen de bedoeling om een stukje folklore in herinnering te brengen, het zou misschien ook nuttig zijn om met de hulp van Tsjechische forumleden een inventaris op te maken, van wat Tsjechië nog te bieden heeft-anno 2004- aan poppentheaters. Het zou voor een stuk kunnen bijdragen aan de herwaarding van het poppentheater, en de vooroordelen wegwerken die volwassenen nog steeds hebben tov van het poppentheater.
 
Prachtig verhaal Luc!
smiley20.gif


Als kind was ik altijd weg van Spejbl & Hurvínek. Op de foto van links naar rechts:

Spejbl (vader), Mánička (vriendin), Hurvínek (zoon), Žeryk (hond) en paní Kateřina (grootmoeder).
 

Bijlagen

  • 9814-rodinka.jpg
    9814-rodinka.jpg
    30,4 KB · Bekeken: 12
Prachtig zeg.
Nou poppen durven dingen te doen en te zeggen die mensen wel denken maar omwille van de sociale controle niet durven uit te spreken.
In die zin werden de poppentheaters onder het communisme zowel door de partij als de oppositie in de CS gebruikt.
De moderne variant van de poppen is toch wel een beetje de forums etc op het internet.
Mensen verbergen zich achter FOP-namen en gezichten en krijgen plots eindeloze lef
 
L

luc.van

Guest
Hartelijk dank, Vasek voor in uw inbreng. Tsjechen behoren inderdaad tot de wereldtop. Misschien is dat een goede aanzet om de wereld van het poppentheater in kaart te brengen, en voor Tsjechen is hier een vooraanstaande rol weggelegd. In Vlaanderen worden alle poppensoorten gebruikt. Zo zijn er de handpoppen, die zijn hol van binnen, en de hand van de acteur wordt dan langs onder geschoven, en bedient de handen en het hoofd van de pop. Meestal heeft zo'n handpop dan ook geen benen. Uw afbeeldingen zijn dan weer draadpoppen of marionetten, dan wordt bij ons bijna niet beoefend. De basistechnieken van het draadpoppenspel is wel wat moeilijker dan bij het handpoppenspel. Ook het schaduwpoppenspel waarbij poppen achter een belicht scherm worden bewogen is typisch Tsjechisch, en wordt in ons land weinig beoefend. Poppen worden natuurlijk gekozen en gemaakt in functie van het spel. Zo heb je ook participatiestukken dwz poppenspel waar het publiek actief betrokken wordt, via vragen, meezingen enz. Life poppenspel heeft dit voor op teken-en animatiefilms (waar Tsjechen goed in zijn) dat er een directe relatie is met het publiek. Men kan grommen, brommen, applaudisseren, luid schreeuwen, lachen, wenen.
Een zaak staat vast als je de zaal verlaat kan je steeds terugblikken op een geslaagde avond.
 
Třemošná bij Plzen heeft een poppentheater sinds 1921. Hun repertoire bestaat uit voornamelijk traditionele sprookjes figuren. Kijk eens op de site waar veel foto's te zien zijn.

Luc, je had het al over Kašpárek, nou zo ziet die ongeveer uit.
 

Bijlagen

  • 9820-Kasparek.jpg
    9820-Kasparek.jpg
    9,4 KB · Bekeken: 8
Ook een bekend sprookjesfiguur is Honza, in varianten zoals Český Honza en Hloupý Honza.

Engelsen noemen Honza Silly Johny of Stupid Johny. In Nederlands gewoon Jan.
Heel leuk, maar dom was die zeker niet!!!
58.gif
Een typisch Tsjech figuur.
ahum.gif
 

Bijlagen

  • 9828-honza2.jpg
    9828-honza2.jpg
    17,8 KB · Bekeken: 6
L

luc.van

Guest
Jaren geleden was ik op het festival in het Franse Avignon getuige van een schitterend optreden van het Tsjechische Divadlo na Provazku, het draadjestheater uit Brno. Ik durf zelf meer zeggen, deze groep heeft met haar poetisch mimespel, nog zo'n kunstvorm die dreigt verloren te gaan in het grote hedendaagse showaanbod, het festival gered.
Ze brachten er een moderne vorm van de bekende Commedia dell' Arte waar de geboren en komische situaties tot één grote satire werden aangedikt. Ze brachten het stuk met zoveel vaart en autenticiteit dat de toeschouwer het nog nauwelijks kon volgen. De erg soepele bekkentrekker Polivka overvleugde deze dolkomische drukte met zijn eerlijk en heerlijk mimespel. Ik zag ze ooit nog eens aan het werk, beginjaren 80 in Brussel waar ze In Bruiloft van de jonge Brecht speelden, en waar de toeschouwers mochten deel nemen aan de braspartij, en later ook aan de vermeende ruzie die er ontstond tussen de acteurs, tot de vernieling van de meubeltjes van het jonge bruidspaar toe. Zelden zoiets sensationeels gezien in het theater.
 

Bijlagen

  • 9831-474zus_0065.jpg
    9831-474zus_0065.jpg
    87,8 KB · Bekeken: 4
L

luc.van

Guest
</font><blockquote><font class="small">Als antwoord op:</font><hr />
In die zin werden de poppentheaters onder het communisme zowel door de partij als de oppositie in de CS gebruikt.
De moderne variant van de poppen is toch wel een beetje de forums etc op het internet.
Mensen verbergen zich achter FOP-namen en gezichten en krijgen plots eindeloze lef

[/ QUOTE ]

Het poppenspel, het toneel, de film, als verhaal, afgestemd op een ruim publiek en bestemd om dit publiek in een bepaalde bv. politieke richting te beinvloeden is een verschijnsel dat geen grenzen kent. Het beweegt zich trouwens in een dubbele richting. De eerste-misschien de zwaarst doorwegende wil van het kunstmedium een instrument maken om de massa zoet te houden. De andere beoogt integendeel de bewustwording van de toeschouwers.
Als zoethoudertje is bv. de evolutie van de na-oorlogse Tsjechische cinema kenschetsend geweest. Aanvankelijk sterk propagandistisch voor de officiele Marxistische leer, had deze cinema zich in de jaren voor de Praagse Lente in een sterk personalistische richting ontwikkeld. Mensen als Nemec, Passer, Forman, Chytilova, Kadar, Jasny en zoveel andere jonge cineasten namen hierbij een nauwelijks bedekt een al te stroeve bureaukratische maatschappij op de korrel, in verhalen, die vooral een zeer aandachtige observatie waren van de gedachten en de behoeften van de eenvoudige mens. Zij namen het op voor diens persoonlijkheid voor zijn recht om verbonden met de gemeenschap allereerst zichzelf te zijn. Vrij vlug werd dit gevaar door de gevestigde machtsorde ontdekt en kregen deze kunstenaars opdracht films te maken die meer de massa zouden aantrekken. Dit onder het voorwendsel dat de kunst, en meer bepaald de film een verliespost was in het nationaal budget. Dit was het teken voor enkelen, waaronder Vojtech Jasny van TOEN KWAM DE KAT om deze bravere weg te kiezen. Deze cineast verfilmde dan maar onder de titel DYMKY (DE PIJPEN) een reeks vrij platvloerse libertijnse verhalen die het publiek aangenaam vertier boden en afleiding van de groeiende kritiek tegen het regime. Sex and drugs and rock and roll of de capitulatie voor de doctrinaire overheid. Dymky werd als beloning en aansporing voor de anderen naar het grote filmfestival van Cannes gezonden om er zijn land te vertegenwoordigen tot grote verbazing van de internationale kritiek. Dit slechts als voorbeeld van een cultuurpolitiek die, in bepaalde landen, en onder bepaalde omstandigheden gedirigeerd in het Oosten, en op een subtielere manier aangemoedigd in het Westen, de kunst aanwendt zoals grootmoeders de sprookjesverhalen: om aangenaam in slaap te sussen. De andere richting, deze van de bewustzijnvorming werd en wordt nog steeds het sterkst gehanteerd in marxistisch georienteerde landen. Zij is meer marginaal in de kapitalistische landen. De reden is eenvoudig voor wie de structuur van de filmproduktie in beide kampen kent.
 

Bijlagen

  • 9841-474zus.jpg
    9841-474zus.jpg
    73,3 KB · Bekeken: 5
Bolek Polivka is ook geweldig, hij heeft ooit een hele mooie voorstelling gemaakt; genoemd Sasek en Kralovna ( The Jester and the Queen ). De rol van de Koningin werd toen gespeeld door zijn inmiddels ex-vrouw Chantal Pouillan.
Dat was echt mooi om te zien!
* Later is deze voorstelling ook verfilmd door Vera Chytilova.
 
L

luc.van

Guest
Traditie en modernisme: de kunst van Jiri Trnka

Jiri Trnka werd op 24 februari 1912 in Pilzen geboren. Op school werd zijn tekentalent ontdekt door Jozef Skupa, die behalve tekenleraar ook de baas was van een marionettentheather. Hoewel de poppen grote aantrekkingskracht op Trnka uitoefende duurde het tot na de Tweede Wereldoorlog voordat hij poppenfilms maakte waarmee hij wereldfaam verwierf. Voor die tijd ontwikkelde hij zijn artistieke gaven als schilder schilder, illustrator van boeken, vooral kinderboeken, graficus en ontwerper van decors.
Het einde van de Tweede Wereldoorlog betekende voor het oude Donauland, het eindevan een sociale, economische orde. Tsjechoslovakije werd een volksdemocratie, maar het werd voor dit Slavische volk geen breuk met het rijke, artistieke verleden. Integendeel, ongeacht de motieven van deze ideologische basis was er een nieuwe vlucht dank zij deze binding met het culturele patrimonium. Het zou evenwel aan de kunst 7 bis voorbehouden blijven om de artistieke renaissance over de grenzen heen een universele faam te schenken. 1 man was verantwoordelijk voor deze artistieke opgang: Jiri Trnka.
De ontmoeting van Jiri Trnka met de kunst 7bis dateert van de jaren dertig toen hij door cineast Dudal, de pop Hurvinek (zie afbeelding hierboven) vervaardigde. Hij was verstomd over de cinematografische metamorfose, de mobiliteit, en de sensibiliteit van dit basismateriaal: de pop. Nochtans begint zijn filmactiviteit in de Bratki v triku-studios bij de tekenfilm.
De eerste pogingen om de kunst 7bis in nieuwe banen te leiden bleven tijdens de eerste jaren na 1944 beperkt tot deze branche. Dit wordt verklaard door de buitenlandse invloed (filmimport) en het artistieke verleden van Trnka (tekenaar, boekenillustrator en decorontwerper) Uit die tijd dateren tekenfilms, die eigen grafische ontwikkelingen pogen te koppelen aan nieuwe thema's. De diversiteit van de aangeboorde thema's gaat in twee richtingen: binding met het artistieke verleden- de volkskunst (Grootvader plant een suikerbiet- Dieren en Rovers) of de ideologische stellingname (het geschenk Darek-Perek en de SS). Na de definitieve omschakeling en de triomftocht van de pop zou deze dubbele trend de kunst van Jiri Trnka blijven kenmerken.
 
L

luc.van

Guest
De definitieve doorbraak

Het poppentheater kende in Tsjechoslovakije een enorme populariteit die nog niet door modernere spektakelvormen werd gecontesteerd. Deze traditionele en dito populariteit hebben de onontbeerlijke schakel gesmeed voor de doorstroming: kunstwerk-publiek. De poppenfilm kreeg evenmin als het poppentheater het etiket kinderspektakel opgeplakt, het was de aanvaarding van de kunst 7bis als een volwaardig artistiek medium.
In Vlaanderen was dit eventjes anders. Ons poppenspel zat en zit nog steeds in een vicieuze cirkel. Omdat het toch maar een medium voor kinderen werd beschouwd, besteedde de overheid, de zaaluitbaters, inrichters, pers, enz er weinig aandacht aan, nauwelijks subsidies, gebrek aan de meest basale faciliteiten, schaarse aanmoedigingen...
Vele poppenspelers van hun kant leverden in die weinig rooskleurige omstandigheden, vaak als rondtrekkend gezelschap, dan ook geen optimaal werk en bleven, al te vlug tevreden, op kinderpeil steken. Terwijl het bij ons bergaf ging, beleefde het Tsjechische poppentheater hoogdagen.
 
L

luc.van

Guest
Het Tsjechische Jaar (Spalicek)

De eerste realisatie, Het Tsjechische Jaar, was een compilatie van eerder gemaakte korte poppenfilms, waarin verschillende Boheemse folkloristische motieven verwerkt waren. Het was nog een tastend zoeken naar de weg voor zijn emotionele bewogenheid, zijn levensbeschouwelijke visie. Deze wortelde in drie voedingsbodems: de Tsjechische volkskunst, persoonlijke inbreng, artistieke bewogenheid. Het Tsjechische Jaar was nog estethisch wikken en wegen, maar tevens een uiting van volkse verbondenheid. Trnka vond zijn inspiratie in het relaas der volksfeesten of overleveringen: carnaval, lentefeest, de legende van de heilige, de processie, de kermis, Bethlehem, enz. Ook zijn latere films kenmerkten zich door een verhalend karakter. Uit hout gesneden poppen wekten tegen zeer wisselende decors en door een nauwkeurig gebruik van licht de suggestie van bewegende beelden. Trnka's films sloegen direct zeer aan en hij sleepte een groot aantal internationale prijzen in de wacht. Venetie (prijs van de poppenfilm)- Brussel (eervolle vermelding)- Parijs (de eerste prijs voor de poppenfilm) In 1963 ontving hij in Praag de titel van nationaal kunstenaar wat hem een hoog staatsinkomen bezorgde.
De nationale en internationale bevestiging, de steviger greep op de techniek, de brede artistieke en financiele armslag, rijpten zijn creatieve dadendrang. Hoewel de stijl van iedere film onmiskenbaar dezelfde Trnka-hand verried, wist de Tsjechische meester voortdurend te verrassen door nieuwe thema's. In de volgende realisatie concretiseerde hij een kinderdroom en jeugdliefde: De Nachtegaal van de Keizer. De sprookjes van Andersen, dompelden hem in zijn prilste kinderjaren. Nauwelijks zes jaar oud had hij ze reeds verslonden. Zijn oudste tekening greep terug naar Het Nieuwe Kleed van de Keizer. Sinds toen tot aan zijn dood heeft hij zich aan Andersen gewijd.
Omtrent de polemiek of sprookjes en poppenspel al dat niet opvoedend dienen te zijn, of ze wel of niet geweld en heldenfiguren mogen bevatten, enz. bestaan geen gulden regels. De opinies van de poppenspelers zijn zo verschillend als de wirwar van pedagogieen in dit verband.
Trnka gaf via het poppenspel uiting van politiek engagement, van zijn persoonlijke overtuiging. Dit gebeurde echter zeer discreet, zodat de overheid het nooit door had, dat het beinvloedend werkte.
 
Re: Traditie en modernisme: de kunst van Jiri Trnka

Tremosenske amaterske loutkove divadlo is tweede oudste amateur gezelschap in Tsjechië. Ze spelen voornamelijk voor kinderen, in diverse leeftijdscategorieën en in diverse technieken. Marionetten, handpoppen en Javaanse poppen in voornamelijk traditionele, klassieke stukken.

Het begon in 1921 toen een groep onderwijzers is begonnen met poppenspel voor hun leerlingen. Het was een groot succes, en er was belangstelling voor meer. Hiervoor werd professor Josef Skupa uit Plzen uitgenodigd. Skupa leerde ze het vak, en zo ontstond eerste amateur poppentheater in west Tsjechië.

Tweede wereldoorlog heeft eind gemaakt aan de activiteiten, theater inclusief alle poppen zijn vernield.

Na de oorlog was het vooral Jaroslav Denk en Frantisek Cecil die met het idee kwamen om met kerst een voorstelling te geven. Op 25 december 1945 gebeurde het. Eerste naoorlogse voorstelling: Krejcik, Svec en Kasparek met poppen van 25 cm.

Zo hebben ze 3 jaar gespeeld, en toen introduceerde Ludvik Bejsta poppen van 50 cm. Het houten decor werd gemaakt door meneer Janda. Het moest telkens afgebroken worden, het stond in de sporthal van de school. Nieuwe poppen (15 stuks) heeft Frantisek Cecil gemaakt, hoofden inclusief beschildering Frantisek Hrabak.

In april 1948 hebben ze een metalen buizen constructie op de kop getikt. Hier werd een metalen decor van gemaakt, maar het vraag was waar moet het naar toe? Toen is besloten een stuk aan te bouwen aan het gebouw van plaatselijke Sokolovna. Stenen zijn geschonken door ZKZ, een steenfabriek in west bohemen. In 1949 was de aanbouw klaar.

Er werd elke 14 dagen een voorstelling gegeven en elke keer andere. Frantisek Cecil en Vaclav Valenta hebben nog poppen bijgemaakt.

Van metalen buizen die er over waren is nog een (mobiele) decor gebouwd. Van die tijd af gaven ze voorstellingen ook in de omgeving. In 1953 is een bedrijfsvereniging van ZKZ eigenaar geworden van de theater.

In 1958 is een sportvereniging Tatran eigenaar geworden van de theater. In het jaar 1964 is Frantisek Cecil verhuisd naar Plzen, en dat betekende tijdelijke stilte voor de poppen en de theater. In 1967 is Cecil door andere leraren overgehaald om weer te komen spelen.


In 1980 stopte Frantisek Cecil met poppen en nieuwe theater leider is geworden Rudolf Heckel. Van die tijd af gingen steeds meer studenten meespelen. In 1986 nam Radek Konarik de leiding, en is dat tot op heden.

In 2001 heeft gemeente Tremesna een opknapbeurt gefinancierd in zaal DOM. Ze hebben nu ook sponsors uit het bedrijfsleven., die de theater in de lucht houden.
 

Bijlagen

  • 9961-soubor_2003_hratky.jpg
    9961-soubor_2003_hratky.jpg
    36 KB · Bekeken: 5
Luc, ik heb echt genoten van bovenstaande stukjes.
Zoals ik je al vertelde, ben ik zelf ook gek op poppentehater. Vooral de 'draadjespoppen' dat is zo knap hoe ze die laten bewegen en hoe realistisch het eruit ziet.
Het is in Tsjechie een hele happening als je naar zo'n voorstelling gaat, erg leuk voor jong en oud.
Ik kan het iedereen dan ook aanraden om een zo'n stuk te bezoeken als ze in Tsjechie (op vakantie) zijn.

Nog even een artikel in het Tsjechisch:

Česká loutka v Brně

BRNO - Trochu nezvyklou výstavu mají v současnosti možnost vidět brněnští diváci v Pražákově paláci Moravské galerie. Nezvyklou, protože v místech, kde se obvykle setkávají s výtvarnými díly, najdou expozici, která mapuje vývoj české loutky od nejstarších dob až po současnost. Počátky české loutky spadají do třetí čtvrtiny 18. století, konce vlády císařovny Marie Terezie, kdy se mezi cizími loutkáři začínají objevovat první české kočovné loutkoherecké společnosti.
Více než sto let brázdila Čechy a Moravu pojízdná divadla, v nichž se loutkoherecké řemeslo dědilo z generace na generaci. Rodiny Kopeckých, v čele s legendárním Matějem Kopeckým, Maiznerů nebo Pflegerů předváděly nadšenému publiku stále nové a nové divadelní hry. Koncem 19. století kočovné společnosti postupně vymizely, ale tradice loutkových divadel pokračovala v ochotnických spolcích i v rodinných divadélkách, které si pořizovali obyčejní lidé, aby jimi po večerech bavili své děti.

V meziválečné době se pak začaly rozvíjet stálé profesionální divadelní scény jako Umělecká scéna Říše loutek v Praze nebo Loutkové divadlo Feriálních osad v Plzni, kde spatřili světlo světa i Skupův Spejbl a Hurvínek. Po druhé světové válce pak vznikají velká loutková divadla jako Radost v Brně nebo Drak v Hradci Králové.

Loutka není jen předmětem kulturních dějin, ale i svébytným výtvarným projevem. Její instalace ve výstavních sálech Moravské galerie není neopodstatněná, jak by se třeba na první pohled mohlo zdát. Průřez dvěmi sty lety její historie ukazuje loutku jako produkt drobné plastiky, který odráží slohové proměny ve výtvarném umění. Přes počáteční fáze v 18. století můžeme sledovat pestrý vývoj v 19. století, kdy se loutkářství stejně jako loutkoherectví stalo rodinným podnikem. Generace řezbářů udávaly směr, podle něhož se loutka v průběhu staletí měnila.

Rodiny Suchardů nebo Flachsů zásobovaly kočovné divadelní společnosti výrobky svých dílen. Úzkou provázanost loutkářství a volného výtvarného umění dokládá skutečnost, že z rodiny Suchardů pocházel i sochař Stanislav Sucharda, autor pražského pomníku Františka Palackého. Sochař získal první výtvarné vzdělání v řezbářské dílně svého otce Antonína Suchardy.

Od začátku 20. století se umělecký charakter loutky dále zvýrazňoval. Její průmyslové výrobě se věnoval i Artěl, centrum českého meziválečného užitého umění a designu. Návrhy loutek vytvářeli uznávaní umělci jako Josef Váchal, Karel Svolinský nebo Franta Úprka. V prostředí meziválečného Československa se formoval výtvarný projev Ondřeje Sekory a Jiřího Trnky, s jejichž pracemi se širší veřejnost setkává dodnes.

Po druhé světové válce se česká loutkářská produkce rozrůstá do nebývalé šíře. Objevují se nové typy loutek. Vedle tradičních marionet (loutka vedená svrchu) se prosazují i javajky (loutka vedená zespodu). Používají se nové neobvyklé materiály a rozměry loutek. Trend, který můžeme sledovat až dodnes.
 
L

luc.van

Guest
De belangrijkste bekroonde werken van Jiri Trnka

Het Geschenk 1946
Het Tsjechische jaar 1947
De nachtegaal van de keizer 1948
Het lied van de prairie 1949
Prins Bayaya 1950
Het vrolijke circus 1951
Oude Tsjechische legenden 1953
De brave soldaat Svejk 1954
Midzomernachtsdroom 1959
Grootmoeder cybernetica 1963
Verhalen van Boccacio 1964
De hand 1965

Na het sprookje van de keizer en de nachtegaal (Cisaruv slavik naar het sprookje van H.C. Andersen, volgde in 1949 een parodie op de western. Met het Lied van de prairie (Arie prerie)-een virtuoze film getuigend van volmaakt vakmanschap-doet de satire haar intrede in Trnka's oeuvre, en in hetzelfde jaar bewerkte hij de novelle van Tsjechov, het verhaal van de contrabas (Roman s.basou) Prins Bayaya uit 1950 was het sluitstuk van de eerste triomftocht, de meteoorvlucht van het genie Trnka. Prins Bayaya was het verhaal van een moedige dorpeling die drie maagden verloste uit de klauwen van de draak. De interesse van Trnka ging naar de moedertrouw en de triomf van het oprechte hart. In Bayaya herleefden de grafische creaties van Trnka: de lieftallige schuchtere prinsessen, de dappere knaapn de grotestke clown, de wijze raadgever. De in gothische kringen gemodeleerde figuren evoceerden die beelden die in hun kathedraalnissen hadden verlaten voor de studio. In dit theatherstuk werd het spel der poppen gelijkwaardig aan de levende acteur. Prins Bayaya was de triomf van de houten vertolker: de pop. Hij demonstreerde op het witte scherm het genie van de meester, een overtuiging die zelfs door zijn naaste en meest talentvolle medewerker Bretislav Pojar werd gedeeld. Pojar had Trnka menigmaal gadegeslagen bij het schilderen der poppenhoofden. Hij gaf de ogen een onzekere uitdrukking, maar dank zij een beweging van hoofd, een draai aan de lichtbron werd dit een onbestemde glimlach, wanhoop, of droom. Zo bewees hij dat de pop meer bergt dan haar uiterlijk laat vermoeden, dat vele emoties verborgen zijn in haar houten borst.
 

Marcel

Moderator
na 3 jaar ondergestoft te zijn, een fraaie aanvulling op dit topic, voor de liefhebbers dan.

bron : Prague Post

http://www.praguepost.com/articles/2007/02/21/pulling-strings.php

er is een nieuw boek uitgekomen over de history van poppenspelen in Tsjechie.
poppenspelen was en is een belangrijke tsjechische traditie. gewaardeerd door alle lagen van de bevolking en dwars door alle leeftijden heen.
het boek is uitgegeven onder de titel 'Czech Puppet Theatre: Yesterday and Today' door het Theater Instituut van Praag.
kost in Tsjechie het schandalige hoge bedrag van CKR 280. :kwaad:

poppenboek.jpg poppen01.jpg

hier de link naar het theater : http://institute.theatre.cz/

het boek is ook via deze site te verkrijgen voor 10 euro. dat is inclusief verzendkosten.
ISBN: 80-7008-199-6

p.s. : het boek is in kleur ...
 
Mooie poppen verhalen , ben er ook gek op .
Vaak zeer simpel gemaakt of van simpelen dingen met veel fantasie.
Ging vroeger in Holland veel naar Poppentheaters en de Poppenkast op de Dam in Amsterdam.
In Frankrijk is dit ook nog een cultuur zoals in Tjechie, ook verhalen vertellers(sters) .
 

kuurgast

Donateur
na 3 jaar ondergestoft te zijn, een fraaie aanvulling op dit topic, voor de liefhebbers dan.
Marcel dan zal ik het na 2 jaar ook weer eens afstoffen.;)

spejbl_hurvinek1x.jpg


Na een renovatie is het marionetten theater van Spejbl en Hurvínek donderdag weer open.
Het zijn de poppen uit het eerste bericht van dit topic.De poppen vieren dit jaar hun 80ste verjaardag.
Bij het theater is ook een museum verschenen met honderden poppen,niet alleen Spejbl en Hurvínek maar ook van Jiří Trnka.Het theater verzorgt s'middags kindervoorstellingen met voornamelijk sprookjes en s'avonds meer aktuele voorstellingen over politiek en de samenleving voor volwassenen.

Bron:radio.cz
 
Bovenaan