Helga Weiss - Het begon met een ster

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Helga Weiss over haar oorlogsdagboek


Helga's eerste schooldag in 1936

Als Joods meisje komt ze met haar ouders in het getto Theresienstadt terecht. De Tsjechische Helga Weiss houdt er een dagboek bij, aangevuld met tekeningen die ze maakt van het leven tijdens de Duitse bezetting. De Nazi-gruwelen door de ogen van een scherp observerend meisje.

Wereldprimeur
Na Theresienstadt wachtte haar nog de concentratiekampen Auschwitz en Mautthausen. Helga Weiss overleeft de kampen. En haar dagboek - ingemetseld in een muur in Theresienstadt - wordt gevonden. 'Het begon met een ster' is de titel van dat dagboek, dat nu, 67 jaar na het einde van de Tweede Wereldoorlog, pas verschijnt.
Nederland heeft daarmee de wereldprimeur. Nieuwsuur spreekt met Helga Weiss in Praag, waar ze nog altijd actief is als beeldend kunstenaar.

Bron: NOS Nieuwsuur

Ik heb de uitzending gisteren gezien, hier de video: http://nieuwsuur.nl/uitzending/2012-06-05/
Doorspoelen naar ongeveer 36:20
 
ik heb het boek net besteld op bol.com want ik heb een bon van 30 euro gekregen en wist niet wat ik er van moest kopen, ben erg benieuwd. als ik het gelezen heb zal ik hier wel een beoordeling neer zetten
 
Zoals ik al had verteld, heb ik het boek gekocht. Nu ik vakantie heb ben ik in het boek begonnen. Tot nu toe vind ik het een erg goed boek en het geeft goed weer wat een joods meisje meemaakt in de oorlog. Het grootste verschil met andere dagboeken (bijvoorbeeld Anne Frank) is dat dit boek een goed beeld van het leven in de ghetto's/kampen geeft.
Ook zitten er in het boek foto's. Kortom, echt een aanrader.
 
Hallo allemaal, Ik heb het boek gisteravond uitgelezen. Aan het einde kon ik echt niet meer stoppen met lezen, omdat ik moest weten hoe het ging aflopen. In het boek staat ook nog een interview met Helga Weiss zelf. Kortom, het boek is een echte aanrader en ook waarschijnlijk een goede voorbereiding op een bezoek aan Terezin.
 
Wie evt. interesse heeft in een ander dagboek dat in o.a. Terezin afspeelt, kan het boek 'Ik heb geen naam' lezen. Ik heb het dagboek van Helga Weiss nog niet gelezen dus ik kan het niet vergelijken maar 'Ik heb geen naam' vond ik bijzonder indrukwekkend.
 
Die bedoel ik inderdaad. Echter heeft mijn boek een andere kaft. Mogelijk zijn er meerdere in omloop.

2272.png


Zo ziet de kaft van mijn boek er uit.
 

Ad Verschoor

Donateur
Tentoonstelling - Helga Weiss

Plaats: Etty Hillesum Centrum in Deventer
Van 20 april 2013 tot 3 juni 2013

100X100__helga-weiss02.jpg


Het Etty Hillesum Centrum in Deventer exposeert de tekeningen die een jong Tsjechisch-Joods meisje tijdens haar verblijf in Theresienstadt maakte. Helga Weiss (1929) groeide op in Praag en werd met haar ouders naar Theresienstadt gedeporteerd. Daar hield ze een dagboek bij waarin ze ook tekeningen over het kampleven maakte. Ze overleefde de oorlog en keerde terug naar Praag, waar ze nog steeds woont.

Het dagboek van Helga Weiss is vorig jaar in het Nederlands verschenen onder de titel Het begon met een ster (Uitgeverij House of Books; vertaling Edgar de Bruin): http://www.thehouseofbooks.com/boeken/waargebeurd/het-begon-met-een-ster-0

Kijk hier naar een interview met Helga Weiss over haar oorlogsdagboek.

Voor de tentoonstelling worden kwalitatief hoogwaardige kopieën van de tekeningen uit het dagboek gebruikt.

In samenwerking met het Etty Hillesum Centrum (www.ettyhillesumcentrum.nl) en de Niedersächsischer Verein zur Förderung von Theresienstadt / Terezín e. V. (www.foerdervereinterezin.de)
 
Bovenaan