Heeft iemand een remoska?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo,

ik zou graag willen weten of iemand van het forum een remoska heeft (of familie natuurlijk) en die ook gebruikt. kun je deze "superpan" echt voor zoveel verschillende dingen gebruiken?

groetjes,
tonia
 

Tabe

† In Memoriam
snelkookpan ?

Is het een soort snelkookpan.??

Vroeger, in de jaren 60 vorige eeuw hadden mijn ouders zo'n pan. Daar werd toen alles in gekookt. van aardappelen tot bruinebonenesoep
 
Het is gewoon een oven en zo werkt ie ook! (braden, bakken, etc.)
Volgens mij is Remoska een Tsjechisch patent maar zeker weet ik dit niet. De reacties van mensen hier in NL aan wie ik mijn Bravoska laat zien (Bravoska is een Remoska maar dan van een andere fabrikant) zijn ongeveer hetzelfde: "En wat is dat nou?"
Het is hartstikke handig zeker als er geen oven in huis staat. Je bent alleen beperkt door de maat van zo'n Remoska. Hij is in ieder geval kleiner dan een gewone oven.
Ik maak er ook een appeltaart in en het enige nadeel wat ik kan bedenken is dat de taart dan een ovale vorm heeft maar over de smaak valt het niet te twisten!
 
Geweldige uitvinding de remoska!! Hele kip er in, uitjes en knoflook erbij - anderhalf uur laten bakken en klaar is ie. Doordat de remoska goed is afgesloten geen vocht verlies en blijft vlees stukken malser.
Na het gebruik ff afspoelen en de kast weer in. Briljant.


@ Doetje: de remoska bestaat uit tweedelen, een teflonpan en een deksel met een verwarmingselement (al dan niet met thermostaat), deksel komt met een handig los afneem-handvat, zodat je je handen niet verbrand.
 
Inderdaad vroeger hier in iets andere vorm bekend als wonderpan, een uitgestorven fenomeen - helaas - omdat de meeste huishoudens tegenwoordig een oven hebben.

Als je via Google-afbeeldingen zoekt krijg je moderne en ouderwetse versies van de wonderpan en om de een of andere reden ook een heleboel geiten.
 

Freddy2005

† In Memoriam
tonia schreef:
ik zou graag willen weten of iemand van het forum een remoska heeft (of familie natuurlijk) en die ook gebruikt. kun je deze "superpan" echt voor zoveel verschillende dingen gebruiken?
Waarom heeft nog niemand de officiele web pagina ervan geplaatst, daar vindt je alle informatie: [URL="http://www.remoska.cz/index.php?lang=en"]remoska.cz[/URL] er is zelfs een Nederlandse web site:[URL="http://www.remoska.nl/"] remoska.nl

Is vroeger reeds op het forum geweest bij de typisch tsjechische produkten:[url=http://www.tsjechie.net/board/f13/typisch-tsjechische-producten-5009/index5.html] kijk hier[/url][/URL]
 

Pasqual

Forumleiding
Administrator
van remoska.nl:

====================================================
HISTORIE

In 1957 werd in het kleine Tsjechische stadje ‘Kostelec nad Černými lesy’ een bijzondere elektrische pan geboren. Bijzonder omdat de hittebron gevormd werd door een spiraal in het deksel. Al gauw werd deze pan, genaamd ‘Remoska’, zeer populair onder de Tsjechische huishoudens.
Dit kwam mede omdat in die tijd iedereen verplicht was te werken. Naast hun werk 'moesten' vrouwen ook nog voor hun gezin zorgen. De vele mogelijkheden van de Remoska maakte dat een stuk eenvoudiger. Er konden allerlei soorten voedsel in worden bereid, hij was eenvoudig in gebruik en uiterst duurzaam.
De Remoska werd zo populair er dat tussen 1957 en 1991 meer dan 1.500.000 werden gemaakt. In 1967 kwam een variant, de ‘Remoska Original’, op de markt. Van dit type werden er tussen 1967 en 1991 maar liefst 1.200.000 verkocht.
plaatjeonder.jpg
Ontwikkelingen
In 1994 veranderde het bedrijf van eigenaar en locatie. Om de naam veilig te stellen richtten de nieuwe eigenaren, de heren Jiřĭ Blažek en Jaroslav Uličník,
het bedrijf Remoska s.r.o. op.

owners_Remoska.gif
Vanaf die tijd maakt men de Remoska in het plaatsje Frenštátu pod Radhoštěm. Dit plaatsje ligt gelegen in de pitoreske en heuvelachtige regio Beskydy.

Teflon
De binnenzijde van de Remoska bestaat tegenwoordig uit anti-aanbak materiaal, te weten: Teflon Classic.
Remoska s.r.o. ontving hiervoor in 1999 een licentie van de firma DuPont en is het enige bedrijf in Tsjechië die deze technologie gebruikt.
================================================

Ook wij hebben nog een remoska in huis en wel die van de 1e generatie ('57-'86) :)) Geweldig apparaat!
 
Zoals ik al zei, ik heb er 2, een met en een zonder termostaat.
Het nadeel van die zonder termostaat is dat de bovenste lagen van gebak en cakes er snel in aanbranden en van onder zijn ze nog niet gaar. Voor gebak is in ieder geval diegene met een termostaat beter (Die komt van Bravo s.r.o.) Voor vlees en dergelijke maakt het niet uit.
Eigen ervaring.
 
Freddy2005 schreef:
Waarom heeft nog niemand de officiele web pagina ervan geplaatst, daar vindt je alle informatie: [URL="http://www.remoska.cz/index.php?lang=en"]remoska.cz[/URL] er is zelfs een Nederlandse web site:[URL="http://www.remoska.nl/"] remoska.nl
Is vroeger reeds op het forum geweest bij de typisch tsjechische produkten:[url=http://www.tsjechie.net/board/f13/typisch-tsjechische-producten-5009/index5.html] kijk hier[/url][/URL]
Doordat het bij de typisch tsjechische produkten stond was ik nieuwsgierig geworden en ben ik gaan rondkijken. je kunt de pannen ook in Nederland bestellen en in Canada en Engeland zijn ze ook heel populair, en door al die enthousiaste reacties op deze sites was ik benieuwd wie er hier zo'n pan had en of het echt zo goed werkt als er op de (verkoop)sites staat.

Jarin schreef:
Ondanks dat we een oven hebben gebruikt mijn vrouw daarnaast ook een remoska - het is heel makkelijk in gebruik (zoals al Utopenes zei) en het eten smaakt toch iets anders.
wat voor dingen maken jullie er dan in?

Beruska schreef:
Zoals ik al zei, ik heb er 2, een met en een zonder termostaat.................Voor gebak is in ieder geval diegene met een termostaat beter (Die komt van Bravo s.r.o.) Voor vlees en dergelijke maakt het niet uit.
Eigen ervaring.
Dus als ik het goed begrijp kun je bij die van Bravo de temperatuur zelf regelen en bij de remoska niet.
quote van de nederlandse website: Hoe werkt de Remoska?
De Remoska werkt op 230-240 volt (normale elektriciteit). Je zet hem aan door een schakelaar die op de steel zit in te schakelen en dan verwarmt hij de pan door het verhittingselement in het deksel. Het is eigenlijk een soort mini-oven. De temperatuur is constant 190 graden Celsius en dat is de enige temperatuur die de pan kent.

dan lijkt de bravoska me handiger. die zien er trouwens flitsend uit:

bravoska.jpg


groetjes,
Tonia
 
Ja, die heb ik, maar dan blauw ...
Of de afbeelding zie je ook dat je de deksel (het zwarte deel dat wordt verhit) in 2 posities kunt zetten - boven en onder.
Boven is voor bakken, onder is voor koken.
 
Verschil Remoska en Bravoska

Een belangrijk verschil tussen de Remoska en Bravoska is dat de Remoska een veel lager Watt percentage heeft, 500W en 650W i.p.v 1200W en 1700W bij de Bravoska. Dat betekent minder energieverbruik maar vooral voor mensen die bijvoorbeeld kamperen is de Remoska ideaal omdat door het lage Wattage ze hem op de Camping kunnen gebruiken.

De enige warmtestand op de Remoska betekent dat het soms iets langer duurt maar het heeft wel weer als voordeel dat in principe nooit iets verbrand in de Remoska (als iemand even de tijd vergeet bijvoorbeeld. Ook droogt het eten niet uit en blijft mals.

Op de Engelse site is veel te vinden over de Remoska. Ik heb nog gekeken naar meer informatie over de Bravoska maar dat kon ik niet zo uitgebreid vinden als van de Remoska. Als ik iets vind dan meld ik dat wel. Zelf heb ik een Remoska (eigenlijk 2, de kleine en grote) en gebruiken hem naast 'gewone' maaltijden ook voor simpele zaken als het opwarmen van Pizza's, saucijzenbroodjes, of het bakken van tosti's of taart. Wij gebruiken de gewone oven eigenlijk bijna niet meer (schoonmaken en geur etc.)
 
Bovenaan