Handig voor op reis: medisch codicil (beta-versie)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik heb een bestandje gemaakt dat je als medisch codicil kunt meenemen op vakantie.

Het bestand (technisch)
Ik wilde eerst een app maken, dat klinkt natuurlijk interessanter, maar het werkt niet op alle geheugendragers. Daarnaast wilde ik het zo maken dat het ook offline te raadplegen moet zijn, voor het geval je in een gebied zit waar je geen bereik hebt.
Het ziet er vrij simpel uit, maar ook dit is opzet: hoe ingewikkelder en mooier je het maakt, hoe moeilijker de weergave weer wordt.
Ik heb het gemaakt in Word, waarbij ik bewust voor een oudere versie heb gekozen, zodat nieuwere versies het ook lezen (andersom geeft weer extra gedonder). Het bestand is getest op Apple en op Chromebook (Android). Qua telefoons moeten ook alle types smartphones het aankunnen, mits je een reader erop hebt. Oudere telefoons heb ik nog niet getest.
Daarnaast kan het bestand op datadragers als memorysticks (kan je aan je sleutelbos dragen) en geheugenkaartjes gezet worden. En uitgeprint kan het ook worden voor wie liever een stuk papier heeft (verkleinen is mogelijk).
Het enige wat je moet doen is invullen en - heel belangrijk - up to date houden.

Vraag
Graag jullie verzoeken om aanvullingen, verbeteringen en wat eventueel weg kan. Wie er zin in heeft kan het verder in het Tsjechisch vertalen, graag ontvang ik dan die vertaling.

O ja, zaken als driemaal daags goed doorspoelen met Staropramen of Velkepopovice zijn heel leuk, maar die mag je zelf in het bestand verwerken!

Downloaden mag onbeperkt, maar ik zou het leuk vinden als je het even laat weten. De uiteindelijke versie zet ik er dan binnenkort weer op.
 

Bijlagen

  • Medische informatieTEST.doc
    41,5 KB · Bekeken: 40
Goed idee!

Misschien kun je nog opnemen:

- bloedgroep
- zwanger ja/nee
- gebruik bloedverdunners ja/nee, zo ja, welke
- reanimeren ja/nee
- contactgegevens "eigen apotheek" (daar is het medicatiedossier vaak completer dan bij de diverse artsen)

Verder lijkt het me een prima document !
 
Het idee is goed, maar veel te veel informatie naar mijn mening.
Voor om mee te nemen, uitgeprint is het wel geschikt.

Ik zie liever een App, zoals bijvoorbeeld deze. Herkenbaar om te openen, meertalig en genoeg info. Er zijn echter vele van deze App's, meer of minder uitgebreid.
1.png 2.png 3.png
 
Hmm. Alhoewel ik ook erg "technisch" ingesteld ben, weet ik niet of een app wel zo geschikt is in alle situaties.

Een stuk papier bij je reisdocument of in je portemonnee is toegankelijker.

Je kunt nooit genoeg informatie verschaffen, denk ik. Wel zou je het belangrijkste bovenaan moeten zetten, in bijvoorbeeld rood.

Overigens bestaan ook dit soort alternatieven
http://www.sostalisman.nl/
 
@Josef Klopt, eerste medische info is het belangrijkst, overig kan ik op een tweede blad zetten. Bloedgroep had ik er eerst bij, maar naar ik gelezen heb is het weten daarvan, ook in een noodsituatie niet belangrijk, maar het geeft mensen misschien wel een gerust gevoel. Dus komt er weer bij.
Overige tips neem ik ook allemaal over, die moesten ook wel van jou komen: het is je vak! Had ik eerder aan moeten denken.

@Vasek, ik heb me georiënteerd op apps, echter niet zo heel veel gevonden, dus ik ga ze nog even bekijken. Herkenbaarheid kan ik wel iets aan doen, maar ze moeten los staan van internet, voor het geval je in een gebied zonder bereik zit.

Om die laatste reden vind ik het medaillon wel goed, alleen hoe zit het hier bij veranderingen? Een goedkopere optie is dat ik het bestand over twee pagina's spreidt en het verklein, zodat het kaartje geplastificeerd kan worden. En op een vindbare plek gedragen kan worden, want in noodsituaties moet natuurlijk iemand niet met een vreemde telefoon moeten klungelen op zoek naar een bestandje.

Bedankt! Ik ben benieuwd naar verdere reacties, alvorens het een nieuwe vorm te geven. Want voor je het weet ben je bezig met versie 8.15...
 
Ja, ik weet het wiel opnieuw uitvinden. Ik heb ook wel gezocht, maar wilde dus eentje maken die ook in gebieden waar geen ontvangst is, of voor mensen die geen internet op hun telefoon hebben, werkt.

Mocht er al eentje zijn, hoor ik het graag, spaart me weer tijd.
 
OK opgelost.

Excel heb ik niet gebruikt omdat veel mensen daar niet mee overweg kunnen. Maar het hoeft dus ook niet meer! * lui op bank liggen doen gaat*.

Toch niet: MedStick is mooi, maar toch wat ingewikkeld. Heb de indruk dat ze gegevens mooi gescheiden willen houden, maar of dat zo handig is in noodsituatie? Bij veranderend ziektebeeld moet je alles weer opnieuw doen.
Bij de andere versies zit wel wat bij, alleen het vervangen alweer.

in mijn versie zat ook een fout: je kan hem in je mobiel opslaan, maar als die lang in de sneeuw heeft gelegen of de batterij is leeg... overal zit dus wel weer een nadeel aan.
 
Bovenaan