Hallo, weer een halve tsjech erbij

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Nou ik heb m'n rijbewijs in tsjechie gehaald en ik durf hier in nl nog niet eens te rijden, ze schuren om je heen, nee hoor geef mij maar de kleine tjechiese wegen, hoewel ze daar ook niet echt zacht rijden.
 
D

Deleted member 495

Guest
ahum........mijn persoonlijke mening is, dat het rijden in Tsjechie errrrgggggggg gevaarlijk is. Juist de tweebaanswegen met langzame en oud skodovka's en oude grote logge tatra's maken het gevaarlijk. Ook de rij-opleiding is te gemakkelijk. Een examen wordt afgenomen door een politie agent. Bijzondere verrichten worden nauwelijk getoetst (ik vraag me af of ze ook geleerd worden). En ervaring of leerproces aangaande een snelweg en het in-/uitvoegen kan praktisch niet geleerd worden, omdat de meeste regio's niet in de buurt van een snelweg liggen. Met rijd erg roekeloos (inhalen waar het eigenlijk niet kan) en vaak te snel (in dorpen op een doorgaande weg waar je 50 mag, met 120 er door heen. Vooral 's avonds en 's nachts). Erger zijn nog de Slowaken. Die rijden echt als dwazen.
Voor diegene die wellicht door deze opmerking 'geprikkeld' raken even een feit. Ik rijd al ruim 28 jaar en gemiddeld 50 tot 60000 km/per jaar. Ik heb er dus een beetje kijk op. Ik heb ook de laatste 15 jaar geen schade gereden.
 
wel moet ik zeggen dat ik al 60 lessen in NL had gehad, maar drie keer gezakt, anders had ik inderdaad na de tsjechiese rijschool nog niet kunnen rijden, (bijzondere verrichtingen worden inderdaad niet geleerd, dat heb ik in nl geleerd.)hulde aan mijn rijleraar in nl. Ook vind ik dat de vrouwen in cz er helemaal slecht aan toe zijn daar word nog minder aandacht aan besteed als aan de heren. ze denken volgens mij dat het genoeg is als je kan schakelen en met het stuur draaien, Ik heb dan ook meerdere keren voor mijn leven gevreesd met mijn tsjechiese collega -leerlingen.Maar ik neem verder nooit geen onnodige risico's, rij altijd rustig en haal niet in als ik niet zeker van mijn zaak ben. En trouwens ik heb een hele kostbare vracht bij me. Msaar je hebt gelijk, rijden in cz is niet geheel zonder risico.Maar ik vind dat ik het aardig doe.
 
D

Deleted member 495

Guest
Ik heb mijn vrouw eerst les gegeven in mijn auto, alvorens ze officieel les kreeg. Veel aandacht besteed aan bijzondere verrichtingen. Ze kon dus eigenlijk al rijden, voordat ze officieel les kreeg. Nu tuft ze elke dag naar haar werk op en neer. Ze doet het goed, want al 7 jaar geen schade.
 
Dus zo'n beetje zelfde verhaal als ik. De tsjechiese rijleraars interesseert het niet of je kan rijden, zolang je maar slaagt en geld in het laadje brengt (dit is mijn persoonlijke ervaring)
 
Bovenaan