Groentje en de chef ontdekken Tsjechie

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tot nu toe zijn onze vakanties in Nederland, België of Engeland geweest maar in het voorjaar van dit jaar besloten wij een andere kant uit te gaan
Het begon allemaal met een plan om naar Polen te gaan. Nu de chef gepensioneerd is hadden wij tegen een kennis in Polen die honden van ons heeft, gezegd dat wij een keertje zijn kant uit zouden gaan voor de verandering. Moeders wil altijd maximaal rendement halen en dacht dat als wij toch al zover van huis waren een 2de week ‘in de beurt’ ook slim zou zijn.
Het oog viel op Tsjechië en wij vroegen een ander kennis van Technische afkomst of zij wist welk gebied ons + honden zou kunnen bevallen. In alle bescheidenheid wees zij op hun landgoed + gasthuis. Wij wisten al dat zij half in NL en half in CZ woonde maar nadat wij hun website doorgenomen hadden wisten wij heel veel meer.
Zie: www.smederov.eu/index_smederov.htm
Vanaf het moment dat ik het verhaal van Smederov las liet het mij niet los en na een week ( ja - een hele week) wilde ik er nog steeds naartoe. Het lukte! Er was toch eind mei een week vrij en dat paste in onze overige planning zodat wij daar de 2de week daar in Tsjechië konden verblijven.
Dat was echt geen verkeerde besluit!!!!!
Ik had mij wel een beetje op de afstanden verkeken want de reis van een plaats ten westen van Poznan naar eentje zuid van Plzen ging het snelste via Berlijn en Dresden. In die tijd hadden wij ook bijna thuis in NL kunnen zijn. Wij hadden mooi weer, prachtige vergezichten en de tomtom die ons goed door het land leidde. Vooral in de beurt van Usti nad Labem waar omdat ik de inhoud van de borden niet kon begrijpen de snelweg om mij onbekende redenen ophield.
Ook bij Praag krijgen wij een landelijke rit die te verkiezen was boven dwars door het centrum crossen.
Het huisje dat wij in Polen hadden gevonden had een omheinde tuin wat heel geschikt voor de honden was. Het huis zelf was adequaat voor wat de ruimtes en inrichting betrof en het was ook niet al te ver van de kennissen die wij wilden bezoeken maar het bed was een ramp. Toen wij na een week op Smederov neer konden strijeken was het wel alsof wij in de hemel gekomen waren - en.zeker wat de slaap voorziening betrof. Ook de rest van het huis en de hele omgeving waren gewoon geweldig en het huis was compleet ingericht tot en met zeep voor de afwasmachine. Groente mochten wij vanuit de groentetuin nemen want “Harry kan het toch niet allemaal opeten”.
Hoe het verder ging vertel ik in een volgende aflevering maar verwacht niet een heel fotoalbum want die zijn er niet. Wij houden van buiten, mooi natuur, landelijk wegen enz. Wij weten een mooi of historisch gebouw te waarderen maar maken er geen studie van.
 

Bijlagen

  • 121.jpg
    121.jpg
    56,2 KB · Bekeken: 18
Vooral in de beurt van Usti nad Labem waar omdat ik de inhoud van de borden niet kon begrijpen de snelweg om mij onbekende redenen ophield.

Ook als je de borden wel snapt houdt de snelweg daar gewoon op, het lag dus niet aan jullie!
 
Nadat wij ons op de zondag hadden geïnstalleerd was het maandag tijd voor de nodige handelingen zoals Tsjechische geld pinnen en boodschappen doen. Blovice is het dichtstbijzijnde stadje en wij waren op weg naar Smederov er doorheen gereden. Nu had ik de alternatieve weg willen nemen naar Blovice om de dorpen enz. langs die route te zien maar deze was afgesloten en voordat wij het wisten reden wij langs Nepomuk, zuid van Smederov terwijl Blovice heel de andere kant uit lag. Niet getreurd, het landschap was prachtig en wij hadden geen haast.
Eenmaal in Blovice aangekomen gingen wij eerst naar de bank waarvan er ook uitzicht op het plein was. Daar stonden marktkramen en die werken altijd als een magneet. Het was voornamelijk kleding en wij werden onmiddellijk aangesproken door een vriendelijke oosterse kopman die geen Engels kon, alleen Duits of Tsjech. Niet echt handig voor ons!
Later hoorden wij van Harry dat hij ons ‘bij de Vietnamees’ had gezien.
Dat vond ik toen eigenaardig. Dat er veel Vietnamesen in Frankrijk zaten snapte ik wel – Frankrijk had een koloniaal verleden in dat gebied. Pas op dit forum kwam ik erachter dat de onderlinge links van communistische landen ervoor hadden gezorgd dat er ook in Tsjechië aardig wat Vietnamesen woonden.
Als een echt (import) Nederlander was ik niet onder de indruk van de groenten in de supermarkt vlak bij het plein maar het was ook maandag ochtend dus misschien was de voorraad nog niet aangevuld.
Na zoveel inspanningen hebben wij van een luie middag genoten en een nog luier avond want het was heerlijk lui, warm weer.
Toen de chef maandag sla uit de tuin ging halen had hij een biertje (een?) met Harry gedronken. Harry had voorgesteld om de volgende dag met ons over een stuk van het landgoed te wandelen. Dinsdag ochtend liepen wij, Harry en de honden de heuvel af langs de voormalige molen en met een bocht naar links kwamen wij bij de brug over de Úslava die wij overstaken. De chef maakte foto’s terwijl Harry de weg wees en het een en ander vertelde. Het was een heerlijk, rustig pad langs de rivier. Het gras op het pad werd door ‘de vissers’ kort gehouden maar de overige begroeiing was weelderig.
Op een zeker moment kwamen wij uit op de weg van Ždár naar Smederov en moesten weer uit het dal omhoog klimmen. Wij konden op adem komen toen Harry stopte om een praatje te maken met de buurman. Daarna konden wij zien wat er allemaal al gedaan was in de directe omgeving van het landhuis en wat er allemaal nog te doen was. Dat wordt wel een ‘never ending story’ denk ik.
De lunch smaakten ons goed na al die inspanning en daarna gingen wij richting Nepomuk om de toerist info te bezoeken en wat folders en kaarten van de directe omgeving te scoren. Wij konden de auto parkeren op het plein en liepen over flinke kinderhoofden naar de toerist info winkel. Wij werden goed geholpen door een vriendelijke jufrouw en konden vinden wat wij zochten.
Daarna de Co-op bezocht die ik beter vond dan de super die wij in Blovice hadden gevonden. In hetzelfde gebouw was er een drogist en met handen en voeten konden wij naalden en garen kopen om een los geraakte zoom te maken. Wat is het grappig om zo boodschappen te moeten doen want de alleraardigste winkeldame sprak ook geen woord dat wij begrijpen konden.
Vanuit Nepomuk reden wij via Zinkovy naar Klatovy en van daar via Přeštice en Blovice terug naar ons stulpje. Vooral het stuk langs Zinkovy met meren en mooie gebouwen in de verte was bijzonder schilderachtig maar wij kijken gewoon de hele weg onze ogen uit op de mooie landschap.
Thuisgekomen begon de lucht te betrekken waardoor ik haastig naar de groentetuin ging om spinazie te halen. Uiteindelijk bleef het toch droog en kon ik hoonden kammen en controler
 

Bijlagen

  • 086.jpg
    086.jpg
    75,9 KB · Bekeken: 19
  • 084.jpg
    084.jpg
    93,2 KB · Bekeken: 19
  • 083.jpg
    083.jpg
    72,6 KB · Bekeken: 18
  • 082.jpg
    082.jpg
    90,6 KB · Bekeken: 13

kuurgast

Donateur
Wij hopen 21 sept te vertrekken en verblijven tussen..........
Groentje wat leuk om van jullie vorige vakantie te lezen waar jullie weer snel naar toe gaan.
Dan zal ik je de een tip geven 24 september Beerfest in Dobřany. :cheers:
Heb iets gevonden over honden/fokkers en/of kermis "Pouťová chovatelská výstava" waar ik niet helemaal uitkom. Dat is de 24 en 25ste in Dnešice ,mag je zelf kijken wat het precies is. :D
 
Neen, ik weet ook niet wat ik van het honden gebeuren moet maken. Dan schieten de vertaal mogelijkheden erbij in! Ik denk dat het een algemene dog show is en misschien ook met andere dieren ook.
 
De woensdag was niet zo veelbelovend wat het weer betreft waardoor wij besloten om Plzen te bezoeken. In de uitgebreide info map in het huis was er al veel over de stad te lezen en ook plattegronden. De chef had ook ontdekt dat de Grote Synagoge in Plzen op twee na de grootste synagoge van de wereld was en op een na de grootste in Europa. Dat was wel een bezoekje waard vond hij en eens een keer wat anders dan oude kerken!
Wij gingen eerst langs de Grote Brouwerij voor een kort bezoek. De uitgebreide rondleiding kunnen wij altijd bij een ander gelegenheid doen. De auto had het zeer naar de zin op de gratis parkeer terrein daar dus van ons mocht het even blijven en gingen wij ter voet de stad in. De Grote Synagoge was snel gevonden en was inderdaad heel interessant. Wij hebben ook foto’s gemaakt met zijn telefoon, daarom is de kwaliteit wat minder. Heel interessant was ook de constructie van het bakstenen gewelfde plafond die duidelijker te zien was waar de afwerking aan restoratie toe was.
Het is wel een aanrader. Concerten en niet religieuste happenings vinden daar ook plaats dus men hoeft tegenwoordig geen keppeltje op om het te mogen betreden. Wel is er een afgesloten gebedsruimte die tegenwoordig voor diensten wordt gebruikt dus de synagoge word evengoed voor het oorspronkelijke doel gebruikt.
01062011133.jpg

01062011139.jpg

01062011145.jpg
Daarna stond ik ook in de startblokken om via een andere route terug naar de auto te gaan maar de chef had last van een pijnlijke voet (oorzaak nog steeds onbekend) en wilde terug zoals wij gekomen waren. Tja, dan gingen wij weer over het plein bij de Katedrála svatého Bartolomĕje en op dat plein waren er allemaal marktkramen. Zij zagen eruit als kleine tuin schuurtjes met aan een kan een open stuk voor de verkoop. Er was van alles voor de toerist, o.a. Snuisterijen, tassen, hoedjes, honing en honing wijn, handwerken, manden en nog veel meer.
Nadat wij de auto hadden opgehaald gingen wij via de Albert naar huis omdat ik sinasappels was vergeten te kopen de dag ervoor. Misschien vind ik Albert en de hele winkelcentrum leuk voor een uitstapje in de toekomst maar nu was het gewoon overweldigend groot terwijl ik eigenlijk nagenoeg niets nodig had.
Zo was de dag al aardig gevuld geweest en toen wij terug kwamen waren de hondjes heel blij om ons te zien en nog blijer om buiten te kunnen rennen.
Harry was er ook langs geweest met schone handdoeken, flessen water, emmers en isoleer kannen want de volgende dag zou vanaf 08.00 uur de stroom uit zijn voor werkzaamheden en zonder stroom geen pomp voor het water uit de put! Ja, er zijn dingen in het dagelijkse leven in landen zoals Tsjechië en Polen die echt heel anders zijn dan hier in Holland. Toch met wifi en een satelliet schotel vergeet je snel dat niet alles hetzelfde is!

.
 
Bedankt, sorry mensen maar ik heb geen flauw idee hoe dit is gebeurd!:shock:
Heel eigenaardig!
Kan alleen denken dat het iets te maken heeft met de foro's toevoegen.
Weg halen en er overnieuw posten zit er zeker niet bij? :afwachten:

........................Toch wel, wie zoekt zal vinden en nu heeft Groentje ook "EDIT" ontdekt :yess::wow:
 
Donderdag stond een bezoek aan een Techniek Museum in Koloveč in de planning. http://www.muzeum-kolovec.cz/?dokument=muzeum&language=english
De route ging via Přeštice en Staňkov en wij konden genieten van een gevarieerd landschap met mooie vergezichten en beboste stukken. Het liep al tegen de middag voordat wij er waren en ik denk dat mevrouw de warme prak al bijna klaar had want de aroma kwam je tegemoet.
Toch konden wij in niets merken dat wij misschien de lunch ophielden want zij nam de tijd om met ons mee te lopen langs de vele spullen die in verschillende zalen, schuren en onderdelen van het erf waren tentoongesteld. Ook de ceramiek was interessant en ongetwijfeld een belangrijke bron van inkomsten. Ik vond het echt jammer dat de meeste voorwerpen niet naar mijn smaak waren, met uitzondering van een paar zeer grote schalen die ik erg leuk vond maar geen plek voor had.
Wij zetten onze tocht voort, heuvel op, heuvel af en met een paar interessante bochten richting Domažlice en van daar door Klatovy heen richting Plánice, Neurazy en Nepomuk en zo terug naar Smederov waar de honden wederom blij waren om ons te zien.
Het was ook Hemelvaart en onze gastvrouw, die een lang weekend vrij had, kwam ons opzoeken met de vraag of wij zin hadden om later in Blovice te gaan eten. Natuurlijk wilden wij dat heel graag en vooral met iemand die het menu voor ons zou kunnen uitleggen want wij zouden naar het plaatselijke eet-café / hospoda gaan.
Het uitstapje was zeer geslaagd, het eten erg lekker en de sfeer gezellig. Gabi nam ook een menu mee om te vertalen zodat toekomstige gasten wegwijs zouden kunnen worden.
Binnenkort kunnen wij kijken hoe of dat gelukt is!
Na een dipje midden in de week begon de temperatuur weer zomerse waarden te krijgen en omdat de zaterdag al vol gepland was stond de vrijdag in het teken van opruimen en wat inpakken. Ook een laatste lange wandeling met de honden die zo heerlijk konden genieten van de weilanden en paden daar in de omgeving. Voor baas en hond was het laatste stuk langs de weg, heuvel opwaarts naar het huis wel erg warm maar binnen wachtte koele plavuizen, verse water en een pivo voor de wandelaars.
IMG_4028.JPG
Later gingen wij ook bij Gabi en Harry in de tuin even een glaasje ( of twee, of drie) drinken. Het liep wel een beetje uit………………….
Toen het bezoek in de planning was had Gabi gevraagd of ik zin had om in te schrijven voor de rashonden show in Klatovy want zij zou er ook naartoe gaan. Zaterdag was dus de dag van de show en vroeg in de ochtend stond ik aan de port met 2 honden + kooitjes. De rest van de spullen die onmisbaar zijn voor een honden show had Gabi.
In NL zijn de locaties van dergelijke tentoonstelling doorgaans voorzien van een ruim parkeergelegenheid maar de sport complex in Klatovy had onvoldoende parkeerruimte voor al de honden liefhebbers en men moest in de omliggende straten parkeren. Gelukkig werken wij met rollende materiaal maar het was toch even trekken of duwen voordat wij de heuvel op waren en de ijshockey hal naar binnen konden gaan. Gabi had liever buiten gezeten in de schaduw van een eigen tentje maar onze rassen hadden nu eenmaal een plaats binnen gekregen. Later op de dag, deden wij buiten een rondje van de stands om te zien of er interessante aanbiedingen waren maar wat waren wij blij dat wij daarna in de koelte konden zitten want buiten was het al gauw tropisch warm. De ‘kleur’ van deze show schijnt roze te zijn en iedereen die iets roze aan had kreeg een cadeau van een ‘roze’ jufrouw.
021.jpg
Het was ook leuk om specifieke Tsjech rassen te zien die men elders niet tegen komt.Zoals de 'Praagse Rat' met zijn Boerboel.
007.jpg
Mijn inspanningen werden beloond met een eerste en een tweede plaats waardoor de eerste punt voor een Tsjech kampioenschap werd binnengehaald.
Terug in Smederov hadden de heren zich op het landgoed uitgeleefd met ‘boys toys’ want er valt altijd wat te onderhouden, repareren snoeien of maaien.
Die avond gingen wij allemaal weer in Blovice eten – nu bij de Pizzeria die ook ‘gewone schotels’ op het menu heeft.
En zo werd onze eerste kennismaking met Tsjechie afgerond en vroeg op de volgende dag vertrokken wij richting Nederland.
Morgen vertrekken wij weer richting Smederov. Ik ben benieuwd hoe onze indrukken dit keer zullen zijn. Er is nog steeds veel te ontdekken maar het prille van de kennismaking is er al af.
 

kuurgast

Donateur
34494-634522847694057500-320x0-r-.jpeg


- De verkoop van appels
- Wedstrijd van de beste strudel
- Proeverijen en verkoop van fruit-producten (sap, honing)
- mandenmakers ,brandewijn proeven.
Bron:lukrena.cz en qap.cz/cestovani.
Het staat nu heel klein op de website van het kasteel vermeld.
Engelse info over kasteel staat op kudyznudy.cz met onderaan wat je nog meer daar in de omgeving
kan vinden.
 
Bovenaan