Bier & Wijn Groen bier

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
Het is reeds het vijfde jaar dat Starobrno met dit speciale bier uitpakt. Vorig jaar was het in een 170 tal restaurants en cafés te verkrijgen. De eerste jaren was het alleen in Moravië verkrijgbaar maar het werd echter zo populair dat het groene bier nu een landelijk fenomeen is geworden.

DMK2a4977_zelen_pi1.JPG
 
Ik doe zomers wel eens Reine Claude Limonade siroop in mijn alcohol-vrije bier. Vooral na het sporten. Dat ziet er net zo uit. Overigens doe ik er ook smaken als Grenadine in.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Bronwater, Moravische gerst en de hoogste kwaliteit hop uit Žatec.
Het geheime kruidenextract waarmee het bier zijn kleur krijgt heeft de brouwmeester in zijn hoofd.
Dat staat er op de website van zelenepivo.cz.
 
Vanavond weer heerlijk gegeten in de hospoda in Prosecne. Ook omdat ze daar Starobrno hebben en dus waarschijnlijk vanavond het groene bier. Ze hadden het inderdaad en het smaakte erg lekker : fris en fruitig. Helaas hadden ze niet het bijpassende glas.
 
Vanavond weer genoten van het groene bier. Lekker gegeten met een groen biertje erbij. Ook nog even 2 liter meegenomen naar huis. We hadden geen lege fles bij ons, maar er werd even een colafles omgespoeld.
 

char

† In Memoriam
Ik kan je geruststellen, Macackova!!...

De Tsjechische bierbrouwers zijn echt niet de enigen!!..

Dus vandaag op Goede Vrijdag en morgen en dan en dan niet meer, nou typis Tsjechis = komertieel als de pest....

Pepo, volgens mij komt dit idee uit Denemarken. En wel van Carlsberg. Een nog niet zo'n oude brouwerij, uit 1847. Omdat deze, nu, heel grote brouwerij jaren geleden kleine brouwerijen overnam, was men in staat om voor elke gelegenheid, een "Nieuw" bier te maken. Kerstbier, Paasbier, bier voor de de dag dat de koning(in) jarig was, etc. (soms wel 30 soorten per jaar!) Het meest beroemde bier is het Olifanten-bier. De toegangspoort van de brouwerij wordt gedragen door 4 olifanten. Op het flesje van het olifantenbier stond, vroeger, de voorzijde van de poort. Met 2 olifanten dus. Men ging exporteren. Ging helemaal goed!! Behalve in India. Daar betekende de afbeelding van 2 olifanten, ongeluk!! .. Daar kwamen ze pas na maanden achter. Toen hebben ze het etiket/label veranderd. De oorspronkelijke poort bleef, maar op de achtergrond, (zeg maar achter de poort, op de binnenplaats) werd een klein, 3-de olifantje geplaatst.

Char.
___________________________________________
Char. ... met het geheugen van een olifant...
 
Bovenaan