Grasmaaien

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

GRAS MAAIEN

Gras maaien? Is er iets over te vertellen?
Och, over veel dingen valt er iets te vertellen, zo ook over het maaien van gras.
Mijn broer en ik hebben indertijd ons Tsjechië huis gekocht, met veel grasland er om heen.
Mijn broer heeft een goede baan, een huis in Nederland, een tuin erbij echter zonder gras.
Toen we het Tsjechies huis op het oog hadden begonnen zijn ogen te glimmen. Gras, lekker veel gras. Daar hou ik van, zei hij.
Het huis was nog geen uur in ons bezit of hij rent de garage in en riep: eerst het gras maaien.
Dat was inderdaad nodig, het stond tot aan de knieën.
In de garage stond een elektrische grasmaaier en met 30 meter verlengsnoer kwam hij een heel eind. De tweede keer dat we in ons nieuwe kotje kwamen had hij 100 ! meter geel verlengsnoer georganiseerd.
Genoeg om de wijde omgeving te maaien.
Intens plezier beleeft hij eraan.
Die elektrische maaimachine was een geweldig ding. Eigen fabrikaat. Op zijn kop stond een plastic emmer met gaatjes voor de koeling. En hij ging, jawel, op 380 volt.
Dikke stalen messen eronder. Een dik stuk hout was geen probleem, je hoorde een paar klappen en het hout kwam verpulverd er onder vandaan.
Tot op een dag er alleen maar een tikje te horen was. Geen draaiende motor of messen.
Mijn broer gelijk aan de slag, hij zou en moest dat ding maken. Van mij hoefde dat niet.
380 volt door je donder heen en alleen je schoenen staan er nog.
Na een hoop geklooi zei ik: joh schenk nou even koffie in dan maak ik hem wel even.
Hij naar binnen, ik de kabels eraf geknipt en de motor onklaar gemaakt.
Ik vond het ondertussen een onveilig ding.
Mijn broer komt naar buiten, in elke hand een kop koffie en zegt beteuterd: en het was zo’n goed apparaat. ’s Middags een motormaaier gekocht. Als een kind zo blij is hij. Zo gauw hij aankomt is het maaien geblazen.
Hij droomt ervan, zegt mijn broer, om als hij uitgewerkt is, een grote motormaaier te kopen en alle velden rondom ons huis te maaien. Hij droomt er zelfs van om een hele provincie te maaien.
En ik maar denken: hoe kan een mens zo verzot zijn op maaien? Totdat ik zelf eens deed. Ontspannen man! Niet te geloven. Je loopt daar lekker achter het apparaat aan en laat je gedachten gaan. Maar ik gun mijn broer het beste en laat volgaarne het maaien aan hem over.
Ik hoop voor hem dat 2006 groeizame seizoenen heeft.

Groet van een uitgemaaide Kukel
 

Tabe

† In Memoriam
Kukel, ik heb een hekel aan grasmaaien ! Kan ik je broer met zijn motormaaier niet een paar keer lenen !!.

Toen we ons huisje kochten konden we er ook een lap grond/weiland bij kopen. Heb het bewust niet gedaan. Moet er niet aan denken om dat alles bij te moeten houden. Ik vond het al bezwaarlijk om de kleine stukjes rond het huis te laten maaien door onze Tsjechische vrienden. Overigens was het ook niet alles gras wat er groeide en het gras van de buurman was zeker groener. Ook het mollenbestand zag kans om het net aangelegde terrasje geheel te vernielen. Tranen in mijn ogen. Al dat werk!! Ik kreeg ook tranen in mijn ogen toen we na een lange winter pas laat in het voorjaar weer in Zbyslav aankwamen. Onkruid... metershoog. Ik lieg niet... ruim twee meter hoog !! Kon wel janken. Brandnetels huizenhoog. Voorzichtig ben ik met een heggeschaar begonnen om de bende wat te fatsoeneren. Was er driekwart dag mee bezig en was nog maar een paar metertjes opgeschoten. Pijn in de rug, pijn aan mijn armen, de brandnetels deden hun werk goed. Eigenlijk was het een onbegonnen en hopeloze zaak. Noodgedwongen dus maar gekapt met het kappen van de brandnetels en andere zooi. We moesten die dag ook nog wat boodschappen doen dus ik heb de boel de boel gelaten. Terugkomende van de boodschappen in Klatovy zagen we iemand aan het werk op ons erf!!!! Onze buurvrouw, nog net geen kruisbes, was met een zeis het onkruid aan het bestrijden. In een uurtje was alles kaal. Alleen nog even verbranden, zei ze. We hebben haar een heerlijke Nederlandse Edamer gegeven. Klasse van dat vrouwtje.

Tegenwoordig bestrijd ik alles met Round-up en nu is het redelijk onkruid vrij, Die grote brandnetels zijn gelukkig weggebleven. Binnenkort ga ik weer een paar weken naar Zbyslav, onkruid bestrijden en als mijn rug het houdt een terras aanleggen. Misschien zijn we dan voorgoed verlost van het onkruid en wordt het echt gras.... en dan ben jij met je broer van harte welkom. Wel die grasmaaier meenemen.
Groeten
Tabe
 

Marcel

Moderator
officieel gaan brandnetels niet weg met Round Up. met Garlon 4E (van Bayer) gaat het in iedergeval uitstekend.
is niet overal te koop, daar er her en der wat verwarring schijnt te zijn of het wel of niet gebruikt mag worden.
je kan ook Round Up op je gras spuiten Tabe ... :D
 
Ik gebruik geen Round Up meer. Wel even stiekem gedaan. Zit als hoogste op de berg. Eenieder onder ons maakt gebruik van een eigen waterbron. En ik wil niet op mijn geweten hebben dat ik Tsjechen geroundupt heb. Mooi woord trouwens. Brandnetels haal je als volgt weg. Eerst wat brandnetels vergaren, in een pot doen, water erbij, tijd laten staan, gaat enorm stinken en dan spuiten maar. Geleerd van mijn tsjechishe buurmanEn tabe, ik denk dat mijn broer het helemaal ziet zitten om je gras te maaien. Zeker om van ons huis met zijn motormaaiertje naar jouw huis toe. Pakt hij gelijk alle bermkanten ook mee. Je kan ook overwegen om een stuk kunstgras uit een Hollands voetbalveld te snijden en dat bij je kotje neer leggen. Ben je van al dat gelazer af. Tenslotte moet een man af en toe een keertje stout zijn.

Gegroet vrienden.
 

Macek

Geroyeerd Lid
In deze verhalen wordt het maaien van gras en het verwijderen van brandnetels verheven tot schitterende literatuur, de onlangs ons ontvallen Gerard Reve zou het met een glimlach lezen.
 
helaas hebben wij geen grasveldje, maar ik zou er zin in krijgen door deze verhalen. jongens, wat kunnen jullie iemand's dag een zonnig randje geven met jullie schrijfsels!

groetjes,
tonia
 
Brandnetels haal je als volgt weg. Eerst wat brandnetels vergaren, in een pot doen, water erbij, tijd laten staan, gaat enorm stinken en dan spuiten maar. Geleerd van mijn tsjechishe buurman
Hallo,

Ik zou hier even op willen reageren. Ik ben namelijk sterk geïnteresseerd in je mengseltje op basis van brandnetel. Hoeveel brandnetels heb je nodig en hoeveel water moet erbij? Hoelang moet ik dit goedje laten staan? En hoe sterk is dit goedje dan?

Groetjes
 
Misschien geloven jullie het niet, maar ik vind gras maaien ook heerlijk. De laatste keer dat we in Tsjechie waren heb ik bijna twee dagen achter de maaimachine gelopen.
Ik moest nog een stuk doen (nog een paar uur schat ik). Toen ging de machine kapot en we kregen hem niet meer aan de praat. Heel jammer want we hadden hem pas nieuw gekocht.
Dan maar terug naar de winkel met garantiebewijs. Helaas een probleem: het garantiebewijs lag in Nederland.
Wij met die schatten van Tsjechen daar afgesproken dat we het garantiebewijs naar hen zouden opsturen en dan zouden zij er vervolgens mee naar de winkel gaan.
Wij vervolgens het garantiebewijs opgestuurd, maar wat denk je....krijg ik een mailtje van ze....ze hebben de machine toch nog eens goed nagekeken en....hij doet het weer. Die mensen zijn echt zo geweldig!!
Enfin, over 2 weken gaan we weer en reken maar dat ik weer heerlijk achter de machine ga lopen. We moeten ook hooi maken voor onze dieren, dus gras een beetje husselen, beetje op bergjes gooien...ook allemaal heerlijk om te doen...ik kan niet wachten!!
 
Als je een benzine motormaaier hebt het navolgende.

Als de motor niet meer aanslaat of hij begint onregelmatig te lopen:

Het luchtfilter eruit halen en met benzine schoomaken.

Dan loopt de machine weer als een tierelier.

Dit was de tip van de week.

(veel mensen vergeten het filter schoon te maken)
 
Wanneer wij in de zomer einde middag aankomen in Tsjechie begint het vaste ritueel, maar eerst moeten we ons een weg banen door de meterhoge onkruid alvorens de deur te bereiken.

Stroom en water aan, stofzuiger door het huis, bagage uitstallen en iedereen zijn slaapkamer opmaken. Als alles klaar is gaan we koken of uit eten in het dorp. Daarna uitgeblust in bed.

MAAR DAN!; De volgende ochtend loop ik naar de schuur en daar staatie, de 2 tact bosmaaier die alles kan, dik of dun, groen of bruin, lang of kort. We mogen weer, wat een feest!
Stelen van 3cm dik, in 3 maanden tijd volgroeid (in Mei is er nog niets te zien), gaan nu door het mes. Na een paar uur zien we helemaal groen van het gras ( 1 van onze zoons is inmiddels mee komen helpen) en is de boomgaard weer helemaal bijgewerkt. Even een Pivo.:cheers:

Na een tijdje wordt het hooi verzameld waar aan het eind van de vakantie met de hele familie een geweldig vuur wordt gemaakt. :gitaar:De jongens liggen die dag als laatst op bed, lekker vuurtje stoken.
 
Heerlijk om zo te leven.

Geen beter leven dan een buitenleven.

En als het grasgemaaid is geeft dat een enorme voldoening.

Alles is weer mooi.

En bij gras maaien denk ik altijd aan Koot en de Bie.
 
de tuin winterklaar maken?

geen gezeik iedereen rijk?

Of aan welke typetjes denk je dan?

@Antonio: wij hebben twee weken terug ook een bosmaaier (een flink opgevoerde strimmer) gekocht. een 4-tact. Echt super inderdaad wat je daar allemaal mee kunt maaien!
 
Bovenaan