Giant Real Estate

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Op het andere "Forum" is een discussie geweest over Giant die zo'n beetje op een rel uitdraaide. Zowel over kwaliteit als prijsstelling lagen de meningen mijlen ver uit elkaar. Waar rook is, is vuur :hmm:. Ik durf het niet te zeggen
 
Toevallig heb ik het krantje van TANA hier. Ik heb even een object in prijs vergeleken. De prijs van Giant komt dan overeen met de prijs van TANA. Dit zegt natuurlijk niet alles, maar misschien wel dat ze normale prijzen hebben.
 
Ik lees deze discussie terwijl ik hier in tsjechie zit. Wij hebben een huis al 3 jaar hier. Ik heb ervaring met het echtpaar van Giant en door al mijn ervaringen in tsjechie, positieve maar ook veel negatieve, bij het zoeken naar onroerend goed, zijn deze mensen zeer realistisch ze doen de zaak niet mooier voor dan het is. Ze kijken verder dan je zelf in eerste instantie doet en geven je ongevraagd advies waar je wat aan hebt. Ze denken zogezegd met je mee! Mij advies is zeer positief en ze willen wel wat weten van je om zo goed mogelijk je van dienst te zijn want ze weten als geen ander dat er heel wat op het spel staat voordat je je huis van je dromen gevonden hebt! Succes er mee!
 
trouwens de topic over "giant" op de andere website is geschreven door een conculega en dat lijkt me (in zijn algemeen) toch niet de aangewezen persoon om een objectief oordeel over een collega bedrijf te geven.
wanneer je zelf de website's van de de bedrijven bekijkt ("giant" en "czechbizz") zal je zien dat de prijsverschillen wel meevallen.
de een rekent zonder b.t.w. de ander met, bij de een is de s.r.o. weer wat duurder dan de ander. de een brengt eerdere reiskosten en gewerkt uren in mindering als je een pand koopt de ander rekent altijd reiskosten door maar is weer wat lager in zijn courtage.

ik denk dat de consument mans genoeg is om zelf uit te zoeken (via de website's) welke in hun geval het beste voor hun kan bemiddelen.

ik zou wel voorstander zijn van een onafhankelijk orgaan die een soort kwaliteitswaarborg kan garanderen v.w.b. bedrijven die bij haar zijn aangesloten een soort "n.v.m.".

dit is overigens ook 1 van de redenen dat wij lid zijn geworden van dit forum omdat de informatie hier objectief is.
 
Ik moet zeggen dat wij goed begeleid en zijn tevreden over de beleiding door onze Nederlandse makelaar, Giant Real Estate. Deze wonen al een paar jaar in Tsjechië. Zij hebben een Engelsprekende Tsjechische advocaat waar ze de officiële zaken laten regelen. Wij zijn bij elkaar ruim een halfjaar bezig geweest. Sinds september 2006 zijn wij officieël en de enige eigenaar van ons huis.

Natuurlijk kan het altijd goedkoper, maar dan moet je inderdaad wel betrouwbare connecties hebben.
 
Ook wij zijn zeer tevreden over Giant! Alles was tot op het puntje geregeld - alle afspraken met makelaars (5 bezichtigingen) , de advokaat en het hele proces van inschrijving van het huis in het kadaster. Alle e-mails worden binnen 24 uur beantwoord, zeer uitgebreid. Ze zijn zeer toegewijd aan hun zaak en hebben veel ervaring - dat is meteen te merken.
We zijn precies 5 maanden na bezichtiging de eigenaar van het huis gewoorden! :top:
 
Wij hebben ons huis in 2006 ook via Giant Real Estate gekocht en als ik het over moest doen deed ik het waarschijnlijk toch wel weer zo. Ze regelen namelijk niet alleen de aankoop van de woning voor je, maar ook de hele papierreutemeut die daarbij komt kijken (van het overzetten van de electra, tot de SRO etc.). Nou zal je dit ook allemaal zelf wel kunnen doen, maar wie is in de gelegenheid om voor ieder papiertje naar Tsjechië te komen? Kost dan trouwens ook weer geld; niet alleen je reis, maar als je nog geen huis(je) hebt gekocht zul je toch een hotel o.i.d. moeten boeken. En ja, natuurlijk vragen ze geld voor hun diensten. Het is een bedrijf, geen liefdadigheidsinstelling;). En tot slot vind ik Astrid en Maurits gewoon twee leuke mensen. We hebben een hoop lol met ze gehad in Tsjechië, want wij gingen de bezichtigingen aan in één van de koudste en witste weken van Tsjechië van de laatste jaren. Een niet te vergeten overlevingstocht dus! (Ons verhaal -Fred en Nancy uit Almere- staat overigens bij de referenties op hun site).
 
Wees op uw hoede met Giantrealestate

Waarschuwing voor wie in zee wil gaan met Giantrealestate:

Wij hebben een aantal jaren geleden (in 2007) een huis gekocht via dit bedrijf. Het kooptraject verliep heel soepel en ze waren zeer behulpzaam, dat kun je ook teruglezen in onze referentie op hun website. Maar na aankoop ging het in hoog tempo bergafwaarts. Giantrealestate biedt namelijk ook hulp bij renovatie en het voeren van boekhouding na aankoop. Zij hebben hun eigen aannemer en advocaat. Met beide ging het heel erg mis.


Aannemer

Tijdens de renovatie heeft de aannemer van Giantrealestate Jarda Slansky veel kleine, maar ook grote en grove fouten gemaakt. Veel werk werd zeer slordig gemaakt of gewoon vergeten (zo is pas bij onze komst gebleken dat twee kamers niet waren geschilderd, terwijl daarvoor wel betaald was.

Gelijk na het leggen van laminaat zakte een deel van de vloer in de woonkamer weg. Na verloop van tijd is de vloer helemaal weggezakt. Meer dan dat. Het bouwteam heeft alle in het huis aanwezige ventilatiegaten dicht gestukt, waardoor het vocht zich snel begon te verzamelen...

4 jaar later was alles rondom het stukje weggezakte laminaat aangetast door huiszwam die zich snel door het huis begon te verspreiden. De situatie was zeer acuut en alles moest zeer snel gebeuren, anders waren we het huis kwijt: de vloer moest eraf, het stukwerk in het hele huis moest worden verwijderd tot de hoogte van 1 meter... + het hele huis moest grondig worden schoongemaakt met chemicaliën (zie foto)
Nieuwe ventilatiesysteem moet worden geïnstalleerd en nieuwe vloer gelegd...

Tijdens het verwijderen van de vloer hebben wij ontdekt dat de laminaatvloer was gelegd op planken en deze planken lagen rechtstreeks op de ondergrond van zand. Dit is niet gebruikelijk. Normaal heb je de ondergrond van zand, daarop balken, op de balken een soort rooster van houten latten, dan isolatie, platen en dan de laminaatvloer. Er missen dus gewoon een paar lagen, waardoor het vocht uit de grond makkelijk door het hout naar boven kon.

Nooit hebben wij van dhr. Jarda Slansky maar iets vernomen dat er niets onder de laminaat was. Wij betaalden de volle som in vertrouwen dat het werk professioneel zou worden uitgevoerd. Als koper, heb je niet de kennis van bouwkunde en weet je niet hoe erg de situatie kan zijn....Giantrealestate had bij ons bepaalde vertrouwen opgebouwd tijdens het kooptraject, dus wij dachten dat we hun aannemer ook konden vertrouwen, maar het bleek een vreselijke ervaring voor ons achteraf.


Advocaat
Als SRO moet je boekhouder hebben en wij waren in eerste instantie blij dat Giantrealestate eigen boekhouder heeft en dat wij niet verder hoefden te zoeken. Naderhand bleek echter dat de advocaat van Giantrealestate astronomische bedragen rekent voor boekhouding van SRO. Bij een andere, gewone boekhouder ben je 3 zo niet 4 keer goedkoper uit.

Giant is ook niet vies om een een paar honderd euro te vragen voor iets dat helemaal niets kost. Zo hebben wij 400 euro moeten betalen voor een aanvraag bij de gemeente om bestemming van de grond te wijzigen in bouwgrond. Achteraf bleek dat 0 euro te kosten en was een kwestie van e-mailtje sturen naar de burgemeester...

We moeten nu eigenlijk een proces aanspannen tegen de aannemer voor wanprestatie en grove/opzettelijke nalatigheid....



hierbij een paar foto's van de huiszwam en van de verbouwing
 

Bijlagen

  • zwam1.jpg
    zwam1.jpg
    38,1 KB · Bekeken: 30
  • zwam2.jpg
    zwam2.jpg
    47,2 KB · Bekeken: 29
eigenlijk ben ik benieuwd of je al lid was van dit forum ,voordat je dit huis kocht ?
er wordt hier zo gewaarschuwd voor dit soort praktijken.
een rechtszaak kun je vergeten hier, als nederlander.

ja, voor velen is dit negatief maar je leert het beste van andermans fouten of waarschuwingen.

zoek voortdurend nieuwe mensen/contacten om te controleren wie de waarheid spreekt.
leer Tsjechisch
lees de waarschuwingen hier over makelaars
en bovenal, hier in CZ zijn er andere normen en waarden.
(gisteren op het nieuws over griekenland , die twee mensen van de waterschapscomissie. toen de camera uitging zeiden ze :het is hier geen nl ,hier liegen we nu eenmaal meer.)
 

Vodnik

† In Memoriam
Nou, dan ben je mooi in de problemen met drevomorka! Wij hebben het ook gehad, openbaarde zich ca 1,5 jaar na koop van het huis. Helaas geeft de tsjechische wet dan geen mogelijkheden voor verborgen gebreken (dat kan alleen binnen zes maanden).
In ons geval kon ik echter aantonen dat de verkopende partij wist dat er drovomorka aanwezig was en dit geprobeerd heeft te verdoezelen, hierdoor was het geen verborgen gebrek maar bedrog door verkopende partij en dat heeft ze geweten! (een goede advocaat erop gezet, Gabi T.)

Verwijderen van de drevomorka is een moeilijke klus, het enige dat echt werkt maar levensgevaarlijk en verboden is, is uitgassen met fosfor.
Ik heb alle grond onder de plaats waar drevomorka zat afgegraven en afgevoerd, hout en stenen tot 2 meter vanaf het laatste drevomorka punt weggehaald en verbrand. Wat verder belangrijk is, is verwarmen en ventileren! . . . .en als je daarmee klaar bent ventileren en verwarmen . . . . .
 

Vodnik

† In Memoriam
..... een rechtszaak kun je vergeten hier, als nederlander. .....
Ik ben Nederlander, (wél met een tsjechische getrouwd) en waren zeer succesvol tegen de verkopende partij! Alles valt en staat wél bij een goede advocaat waar je mee kan praten!

Ik denk dat er nog wel wat te verhalen valt.

(adres van de advocaat Gabi T. kan je krijgen via PM)
 
vergeet het maar ,dit gaat je handenvol geld kosten
heb je de uitspraken van de makelaar schriftelijk ?
of de gehele correspondentie met de bouwfirma ?
dit ga je nooit maar dan ook nooit winnen.
(de enige die er beter van wordt is de advocaat)

eerst betaal je de advocaat vooruit, met een percentage van de waarde van de rechtszaak.

dan wordt de rem erop gezet bij de rechtbank
gemiddeld duurt zoiets 4 jaar hier in brno
(en regelmatig verloopt de termijn en verjaart het)

als de zaak dan eindelijk begint
start de tegenpartij met argumentatie,en elke nieuwe brief/weerwoord van je advocaat gaat het uurtarief lopen.
dat iemand 1 zaak gewonnen heeft wil niet zeggen dat de volgende ook gewonnen wordt.

neem je verlies ,knap je huis op, persoonlijk vindt ik het wel een goede zaak dat je waarschuwt tegen giant real estate
 
Na diverse bezichtigingen met Astrid en Maurits hebben we uiteindelijk ons huis zelf via internet bij een Tsjechische makelaar op internet gevonden. Alles is naar volle tevredenheid door Astrid en Maurits uitgezocht en geregeld. Dat de kosten van de advocaat voor het verwerken van de boekhouding erg hoog uitvallen, kunnen we alleen maar beamen, maar als leek waren wij het begin wel blij met deze service.
 
Bovenaan