Sterke drank Gezocht: Jelinek Griotte Likér 30%

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo,

Wie o wie kan me vertellen of en waar de originele Griotte likeur van Jelinek nog te vinden is, de 30% variant wel te verstaan...

Er is voldoende aanbod van de 18% versie, maar die bedoel ik dus niet.
Zie hieronder afbeeldingen van wat ik zoek.

Bij voorbaat dank :)

Mvg Ruud

s-l1600.jpg IMG_20190121_212323799.jpg
 
Wij maken het thuis zelf.

Van de appels uit de tuin laten we Calvados stoken. (Vorig jaar iets meer dan 22 liter, oeps en hips) Deze heeft na stoken een alcoholpercentage van ongeveer 55%. Erg sterk dus en ook erg scherp. Minimaal 2 maar nog liever 3 jaar laten staan. De scherpte is er dan af. Dan de juiste mengverhouding met water opzoeken om het alcoholpercentage te verlagen (even uitrekenen).

De kersen uit de boom (zoete kers, geen zure!) stoppen we -ontpit- in oude jampotten. Goed volproppen met kersen en daarna afvullen met de verdunde Calvados. Kort aan de kook brengen, deksel erop, vacuum laten trekken en weer minimaal 1 jaar laten staan.

Als je na een jaar de potjes openmaakt, weet je niet wat je proeft! Daar kan geen fabriekslikeur tegenop!
 
Wij maken het thuis zelf.

Van de appels uit de tuin laten we Calvados stoken. (Vorig jaar iets meer dan 22 liter, oeps en hips) Deze heeft na stoken een alcoholpercentage van ongeveer 55%. Erg sterk dus en ook erg scherp. Minimaal 2 maar nog liever 3 jaar laten staan. De scherpte is er dan af.
Dit herken ik van mijn van mijn tijd in Frankrijk, daar kwam een man met een mobiele distilleerinstallatie langs bij boeren en buitenlui om van zomerfruit alcohol te maken. Grootste probleem was daar het bewaren, het verlangen naar alcohol was nog weleens groot, de scherpe smaak nam men dan voor lief.
 
ik heb ook al het nodige speurwerk gedaan maar in de reguliere handel is de 30% variant niet meer te verkrijgen helaas... maar wie weet ergens in een oude winkel in een oud achteraf vergeten dorpje.... :)
 
Bovenaan