Geocaching in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo,

Wij gaan over 2 weken naar Tsjechië en we zijn beoefenaars van de hobby GeoCache.
In het kort komt dat hier op neer dat je waar ook ter wereld, Caches kunt zoeken die door aldaar wonende Geocachers verstopt zijn.
Voor meer informatie www.geocache.nl of .com of .cz
Maar nu wil ik een GeoCoin achterlaten in een Tsjechische Cache, die ik van de winter ga bezoeken. Deze Coin krijgt een opdracht mee en het zou handig zijn als de meeste vinders van die Coin, deze opdracht ook kunnen lezen.
Is er iemand die onderstaand stukje tekst voor me in het Tsjechisch wil vertalen?
Alvast hartelijk bedankt

Deze Geocoin laten wij achter in Tsjechie tijdens onze wintersportvakantie 2006.
We zouden het leuk vinden als hij binnen Tsjechie blijft en zoveel mogelijk Tsjechische Caches aandoet.
We willen proberen om tijdens onze volgende vakantie in 2007 hem weer op te zoeken.
 
Hier heb je spelregels van geocaching ook in het tsjechisch:

http://www.geocaching.cz/rules/pravidla.pdf

Jouw tekstje wil ik ook wel vertalen, ik heb alleen het gevoel dat het niet klopt met spelregels. Je laat toch ergens iets achter, je zet op internet gps coordinaten en mensen kunnen er naar gaan zoeken. Als ze het vinden, is het de bedoeling dat het blijft liggen?

Deze Geocoin laten wij achter in Tsjechie tijdens onze wintersportvakantie 2006.
We zouden het leuk vinden als hij binnen Tsjechie blijft en zoveel mogelijk Tsjechische Caches aandoet.
We willen proberen om tijdens onze volgende vakantie in 2007 hem weer op te zoeken.
Tuto Geocoin schranku jsme zanechali v Ceske republice, behem nasi zimni dovolene v 2006.
Byli bychom radi, kdyby zustala v Ceske republice a ziskala co nejvic navstev.
Chceme se pokusit ji behem pristich prazdnin v 2007 znova najit.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Wat is geocaching?
Iemand verstopt ergens een waterdichte doos, met daarin een aantal voorwerpen met een zekere waarde.
In ieder geval moet er een logboek inzitten. Met een hand-GPS (al voor een paar honderd euro verkrijgbaar) bepaalt hij de precieze coördinaten van de schuilplaats, die hij vervolgens publiceert op de Geocache-website www.geocaching.com. Anderen lezen die coördinaten en kunnen op zoek gaan naar de cache ('schat'). Vinden ze hem, dan mogen ze er een voorwerp uitnemen, maar ze moeten er ook weer één bijplaatsen. Zo verandert de inhoud voortdurend.

Vb van een geocache
 

Bijlagen

  • _01.jpg
    _01.jpg
    143,8 KB · Bekeken: 17
anavi schreef:
..... ik heb alleen het gevoel dat het niet klopt met spelregels. Je laat toch ergens iets achter, je zet op internet gps coordinaten en mensen kunnen er naar gaan zoeken. Als ze het vinden, is het de bedoeling dat het blijft liggen? .....
anavi, je hebt het inderdaad goed begrepen, maar datgene wat je achterlaat heet een Cache, en daar zitten kleine dingetjes in, meestal wat prullaria, speelgoedjes voor kid ed. Maar er zijn ook zogenaamde TravelBugs, die kun je apart loggen en de bedoeling van Travelbugs is dat iemand ze uit een Cache haalt en bij zijn volgende Cachetocht weer achterlaat in een Cache. Die logt hij ook weer op internet en de eigenaar van zo'n Travelbug kan op internet zo volgen welke route zijn Bug aflegt. Een variant van een Travelbug is een GeoCoin, mooie munten die door diverse landen uitgegeven worden en via een uniek nummer ook te loggen zijn op internet.
Zo'n munt heeft ook een aparte pagina op internet waar een vinder hem kan loggen.
Mijn munt kan je hier vinden http://www.geocaching.com/track/details.aspx?id=271721
Je ziet alleen nog maar de beschrijving, maar onderaan de pagina zullen hopenlijk de diverse Tsjechische logjes komen als hij gevonden wordt.
Nu is hij nog bij ons, maar over 14 dagen "drop" ik hem in het Reuzengebergte dan kan hij zijn reis beginnen.

Je ziet ook op de pagina dat ik de Tsjechische vertaling van jou erbij gezet heb.

Hartelijk bedankt voor de moeite. :clap:
 
Nu snap ik het. Ik zat wel op de internet te zoeken wat het is, maar bedoeling van geocoin heb ik nu pas door. Dus ook aangepaste vertaling.

Deze Geocoin laten wij achter in Tsjechie tijdens onze wintersportvakantie 2006.
We zouden het leuk vinden als hij binnen Tsjechie blijft en zoveel mogelijk Tsjechische Caches aandoet.
We willen proberen om tijdens onze volgende vakantie in 2007 hem weer op te zoeken.

Tento geocoin zanechavame v Ceske Republice behem nasi zimni dovolene 2006. Byli bychom radi, kdyby v Cr zustala a dostala se do co nejvice ruznych pokladu. Behem pristich prazdnin se ji pokusime znovu nalezt.
 
leuk dat er een geocoin in een cache komt daar. hoop alleen wel dat het met al die sneeuw lukt. wij hebben swinters nl nog geen cache kunnen vinden. wel zomers is het ons gelukt ondanks dat de meeste alleen een tsjechiese verhaal hebben. wel lijkt het of je er vaak vlak bij bent maar dan komen die bergen om de hoek kijken en is de schat vaak stukken verder dan je verwacht had of kun je er niet bij komen vanaf de plek waar je zelf bent. tenminste dat is onze ervaring. maar je komt in iedergeval op de meest mooie en onverwachte plekjes uit.
 
Toch kan het 's winters ook hoor. Wij hebben er vorige jaar schitterende tochten gemaakt.
Maar afgelopen zomer ging het inderdaad beter.
Wil je er een paar lezen? hier een paar logs.
http://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=057e0b65-d43c-48bd-aec8-5b3c241b276b

http://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=95cdeece-a79b-4343-9924-e278505d4683

http://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=8f90e709-c27a-45c2-ba15-883e558ae44e

We kijken er vaak nog met veel plezier naar terug, zeker naar de foto's.
Het waren inderdaad wel hele ondernemingen, maar wij gaan niet echt naar Tsjechie om te skieen, we doen dat wel 1 of 2 dagen, maar verder kunnen we ook genieten van heerlijke wandelingen door de sneeuw en zo heel voor ons onbekende plaatsen opzoeken.
Maar inderdaad, afgelopen zomer ging het een stuk beter.
 
Komende zomer ga ik met vrouw en kinderen wederom naar Tsjechie op vakantie.
De bedoeling is om weer naar de camping van Jan en Akkelien te gaan in de buurt van Vrchlabi. http://www.papillon.qmotion.cc/

Mijn hobby is vliegvissen, een hobby die ik in die buurt goed kan uitvoeren.

Sinds afgelopen najaar zijn wij begonnen met geocachen, en dat werkt erg verslavend. Weer een hobby er bij.
Regelmatig gaan wij met de kinderen er op uit om schatten te zoeken.
Het lijkt ons leuk om dat komende valkantie ook te doen in Tjechie.
Nu heb ik wel wat rond gekeken op de Tsjechische geocachsite, maar ik ben de taal niet machtig maar kom er wel uit........denk ik :D

Zijn er mensen die ervaring hebben met cachen in het Reuzegebergte, die ervaringen willen delen met ons?
Volgens mij moet er een Topomap zijn van Tsjechie voor de Garmin 60CSx, weet iemand hoe en waar ik deze zou kunnen aanschaffen?
Ale info is welkom op cach gebied.

Jos van Zetten
 
Cachen in Tsjechie, dat hebben wij al 4 vakantie's gedaan, zowel zomer als winter.
Ik heb nu niet veel tijd meer, maar morgenavond zal ik een wat uitgebreider antwoord sturen.
Geocachen is echt heel leuk en vooral in Tsjechie, je komt op zulke mooie onverwachte plaatsen.
Groeten
Theo
 
ja cachen is leuk in tsjechie maar onze ervaring is wel dat waar wij in nl 5 en 4 sterren doen (landschap 5 moeilijkheid 4) dat in tsjechie allebij op 3 blijft steken. dit omdat je dan vaak al behoorlijk moet klimmen. wel is de ervaring dat bij rotsblokken de gps aanwijst dat hij ergens moet leggen op 1 of 2 meter wij ons het rambam zoeken en dan blijkt hij aan de andere kant van het rotsblok te leggen :lmfao:
bij broumov ligt een leuke cache op een verrassende plek maar ja dat geldt voor meerdere. helaas is wel de tekst bij de meeste alleen in het tsjechies.
 
Wij cachen heel veel tijdens vakanties en dat is dus de laatste jaren altijd in Tsjechië. In Nederland heb je redelijk veel multi-caches dus met tussenpunten en vaak vragen of puzzels per punt, maar in Tsjechie is het landschap natuurlijk veel ontoegankelijker dus daar zijn erg veel traditional caches. Gewoon een coordinaat op internet en zie er maar te komen.
Ook moet je er rekening mee houden dat voor ons de caches in Tsjechie vaak veel moeilijker zijn. "s Winters vaak lastig ivm de sneeuw, onze score found/not found is dan vaak 50/50
Maar ook zomers vaak lastiger dan in nederland want je hebt geen "kabouterkaarten" van 1:25000 maar in mijn geval, kaarten van 1:200000. Dus die zijn toch heel wat onnauwkeuriger.
Ik heb de tsjechische geocache site eigenlijk nog niet zoveel nodig gehad. Alleen een keer toen ik om wat kaarten vroeg. Gewoon in een (voor mij) willekeurig forum onderdeel omdat ik het toch niet kon lezen een vraag in het engels gesteld. En zowaar een hele discussie in het engels met redelijk wat nuttige info.
Als ik bij de voorbereidingen leuke caches vindt maar met alleen Tsjechische tekst, dan stuur ik altijd een mailtje naar de maker, soms wordt het beantwoord met een engelse beschrijving, soms ook niet. In dat laatste geval is het jammer, dan kun je hem niet lopen.
Ik cache niet met een echte gps ontvanger maar met een pocket pc samen met OZI-CE. Om naar caches toe te rijden met de auto gebruiken we TomTom, maar let wel op ivm hoogte verschillen en rivieren, TomTom brengt je gewoon zo dichtbij mogelijk de cache en het maakt hem niet uit als er een onoverkombare rivier tussen ligt. Ook is TomTom zeker 's winters heel optimistisch over het berijdbaars zijn van hele kleine weggetjes. Dus blijf je gezond verstand gebruiken.
Verder gaan we dan wandelen met OZI-CE op de ppc. De kaarten die ik hiervoor gebruik staan gecalibreerd en wel op Deze site
Ik heb alle kaarten van Tsjechie gedownload en die nemen we mee op de laptop. Ze zijn al wat ouder maar we hebben ze vorige week nog prima kunnen gebruiken.
Het voorbereidende werk begint thuis natuurlijk (met alle voorpret)
Ik ben premiummember op gc.com dus dan kun je pocketquerys maken. Onderverdeeld per datum van plaatsing heb je momenteel aan 8 pocketquerys voldoende voor alle caches in Tsjechie (er zit een maximum aan van 500 per stuk.
Die laat ik gewoon een heel jaar lang door 1 keer per week binnenkomen. Ik laadt ze in in GSAK een schitterend geocache programma wat op de laptop staat. Hiermee hebben we dus alle caches in Tsjechie bij ons tijdens de vakantie. Vooral handig als we zomers weer eens onverwachts ergens anders heen gaan.
Vanuit GSAK maak ik .loc files van gebieden waarvan ik zeker weet dat we erheen gaan. Als ik nog thuis ben gebruik ik de kaarten van de genoemde website om ze te openen in OZI-Explorer voor de pc en daar laadt ik de .loc files in. Deze kaarten kun je dan weer uitvoeren als .bmp en bij een vriend die een A3 kleurenprinter heeft print ik dan sommige kaarten uit. Handig want dan zie je in 1 overzicht waar de caches zich bevinden.
De locfiles laadt ik ook in de pocket pc samen met OZI-Ce zodat ik ook daar zo weinig mogelijk coordinaten hoef in te tikken.
En dan hoef je allen nog maar 's morgens te bepalen welke cache je die dag weer zal gaan doen.

Werk je niet met een laptop, GSAK en pocketquerys dan kun je ook heel goed leuke caches zoeken via onderstaande googlemap link
http://www.geocaching.com/seek/gmnearest.aspx
Zoek Tsjechie op, zoom in op je verblijfplaats en selecteer een cache dichtbij.
Vanuit die cache kun je ook weer de optie gebruiken "Find all nearby Caches" Hiervoor moet je wel op .com ingelogd zijn met een account.

Kortom, mogelijkheden genoeg om heel wat heerlijke vakanties door te brengen.
Als je nog vragen hebt, stuur gerust een pb of e-mail.

Onze mooiste cachetocht gelopen in Tsjechie? Was wel een "not found" :traan:
http://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=057e0b65-d43c-48bd-aec8-5b3c241b276b
en tik binnen de log ook eens op het vervolg voor een logje van anderhalf jaar later!!. Yes, toch een Found :clap:

Alle caches die we gedaan hebben in Tsjechie?
http://www.geocaching.nl/stats/logsvan.php
en tik als naam "GeoTheAn" in

Verder heb ik vorig jaar winter nog een geocoin losgelaten in Tsjechie, die ga ik komende zomer weer te pakken proberen te krijgen.
Hij gaat tot nu toe als een speer en ik heb al behoorlijk wat leuke mailtjes ontvangen van mensen die hem gehad hebben.
http://www.geocaching.com/track/details.aspx?id=271721
De Tsjechische tekst die ik hiervoor nodig had was de aanleiding om dit topic vorig jaar te starten.

Meer kaartmateriaal, ik heb ze nooit gebruikt maar misschien heb je er wat aan
http://gps-maps.info/en/index/news

poehpoeh, ik geloof dat ik nog nooit zo'n lang stuk op een forumgeschreven heb.
Sorry zal het niet meer doen, maar ja het is ook zo'n leuke hobby :yeah:
 
"Schaal 1: 25.000. Totaal 74MB" volgens de site.

De topo kaart van NL is 1:50.000 en ongeveer 135Mb, dus de helft minder groot, maar 2 x zoveel ruimte (Mb) terwijl Nederland kleiner is..........ik ben benieuwd

Jos
 
@Theo,

bedankt voor jou info.
Ik ben aan het zoeken gegaan en heel veel caches gevonden in de buurt waar wij heen gaan (Vrchlabi).

Als wij ze alemaal willen doen is onze vakantie veel te kort :traan:

Ik heb de logs van de coin bekeken, dat zijn er nogal wat.

Succes.

Jos van Zetten
 
Over een paar dagen zijn wij in Tsjechie, ik heb inmiddels veel cache lokaties opgeslagen die in de buurt liggen van onze bestemming.

Ik heb wat coins verzameld de afgelopen weken die ik hier ga achter laten.

Wij hebben zelf 3 TB's rondzwerven 1 in Canada, 1 in Duitsland en 1 in Tsjechie, die laatste wil ik mischien nog wel gaan zoeken ( http://www.geocaching.com/track/details.aspx?id=789537 )

Het loggen zou ik doen op mijn pda, maar ik heb voor een paar tientjes een oude laptop op de kop getikt met een WiFi kaart.
Veel meer dan internetten en een databasje (GSAK) bijhouden kan dat ding niet. Meer heb ik ook niet nodig anders zit ik de vakantie ook elke avond achter dat apparaat.......wordt mijn meisje boos.
De camping blijkt draadloos internet te hebben, dus het loggen moet geen probleem zijn.

Dat is modern camperen, primitief in een tent en een internet verbinding :lmfao:

De topo kaart van NL is 1:50.000 en ongeveer 135Mb, dus de helft minder groot, maar 2 x zoveel ruimte (Mb) terwijl Nederland kleiner is..........ik ben benieuwd
Ik heb de kaart inmiddels ontvangen en geinstaleerd.....ziet er goed en gedetaileerd uit.

Ik ben in deze topic steeds aan het reageren op mijn eigen berichten, is er verder niemand geinteresserd? Of zijn jullie aan het cachen of op vakante?


Jos
 
Misschien interessant voor wie een TomTom heeft: op www.poi.cz staan ook een drietal uitgebreide Geocache-bestanden met locaties.

Geocaching-traditional
Geocaching-multi
Geocaching-mystery

Als je de bestanden wilt downloaden, ga dan gewoon naar de hoofdpagina van www.poi.cz en blader de pagina's door tot je gevonden hebt wat je zoekt. Klik vervolgens achter de omschrijving op het eerste van de drie ikoontjes (de floppy-disk) en dan volgt de optie opslaan of installeren.
Succes! :)
 
Was ik ook al tegen gekomen PuNk, ik heb voor de TT ook wat POI's daar vandaan gehaald.
Maar voor het cachen gebruik ik een andere GPS, en een (intrenet)database die van minuut tot minuut up to date is.

Als ik met een TT zou gaan cachen zou ik eerder een cache zoeken op www.geocaching.nl en de coordinaten er handmatig intypen, de pagina uitprinten en je hebt altijd de laatste gegevens. Op deze uitgeprint pagina staan ook allerlij nuttige gegevens die je kunnen helpen de schat te vinden.

Maar als je op vakantie bent, en je hebt geen internet tot je beschikking dan is deze methode een goed altenatief.


Jos
 
....Ik ben in deze topic steeds aan het reageren op mijn eigen berichten, is er verder niemand geinteresserd? Of zijn jullie aan het cachen of op vakante?
Ja ik ben zeker nog geinteresseerd in geocachen in Tsjechie. Maar eerlijk gezegd, na februari niet meer in Tsjechie geweest en in de tussenpozen, verflauwd de belangstelling voor het Tsjechie forum wel eens wat.
Inmiddels is het weer bijna zover, over 5 weken gaan we weer naar Tsjechie. Eerst nog even een streek bepalen en dan lekker weer caches voorbereiden.
Komt een leuke tijd aan....:D
 
Bovenaan