Gebruiken in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

We hebben de laatste week van april en de eerste week van mei een rondreis gemaakt door Tsjechie en Slowakije.

Ons eerste verblijf was in een pension in Prachatice. De pensionhoudster sprak geen Duits of Engels en wij maar enkele woorden Tsjechisch uit ons woordenboekje. Zij maakte ons duidelijk dat er de volgende avond (25-april) feest was in het pension, namelijk de "tweede kerst" alles werd versierd met dennentakken en de volgende ochtend bij het ontbijt kregen we kerstkoekjes. Weet iemand uit het forum waar dit gebruik mee te maken heeft?? De pensionhoudster kon het ons niet duidelijk maken en deed er nogal lacherig over!!
Het had volgens ons niets te maken met de "heksenfeesten" op 30 april.

Ook hebben wij ons erover verbaasd dat de kleine kinderen, zowel in Tsjechie als in Slowakije, allemaal met mutsjes liepen tot ver over hun oren!! Het was die periode nogal warm. Sommige dagen ver boven de twintig graden!! zijn ze zo bezorgd om hun kinderen of heeft dit een andere achtergrond??

Het was voor ons de vijfde keer in Tsjechie en weer enorm genoten van de steden, dorpen landschap en gastvrije hotels en pensions. een geweldige vakantie.
 
Mutsjes

Dat de kinderen, al is het mooi weer, met mutsjes op moeten lopen, daar verbaas ik mij ook steeds over. Wij waren ook in dezelfde periode in Tsjechie en inderdaad was het mooi weer. Wij liepen in zomerse kleding en de tsjechische kinderen liepen met mutsen op.
Libuska, mijn schoonzusje, vertelde dat de mensen ons voor gek verklaarden in die zomerse kleding. :denk:
 

char

† In Memoriam
Ik heb geen idee!.. Maar zou het iets te maken kunnen hebben met de grote temperatuursverschillen tussen de gang van huis naar school en, laat in de middag, weer terug naar huis, tov de normale dagtemperatuur? ... Veel kinderen gaan lopend naar school...

Het is maar een gedachte, hoor!!..

Char.
 
Ik weet het niet, was het vroeger in Nederland ook niet zo dat in de zomer hadden de kinderen blote benen ongeacht de temperatuur en in de winter een lange broek/rok.
De zomer gaat in op 21 juni dus dan mag het, eerder niet?
 
Zij maakte ons duidelijk dat er de volgende avond (25-april) feest was in het pension, namelijk de "tweede kerst" alles werd versierd met dennentakken en de volgende ochtend bij het ontbijt kregen we kerstkoekjes.
Ik vermoed dat ze dat zelf hadden bedacht (altijd leuk om een reden te hebben om iets te vieren). Er is geen officiële feestdag rond 25 april.

dirk nelemaat schreef:
Ook hebben wij ons erover verbaasd dat de kleine kinderen, zowel in Tsjechie als in Slowakije, allemaal met mutsjes liepen tot ver over hun oren!!
Verkoudheid en ooronsteking worden in Tsjechië als vrij "ernstige" ziektes gezien. Kinderen die zwaar verkouden zijn, horen volgens veel Tsjechische ouders niet op school te zitten. Er zijn ouders die de kinderen veel te warm kleden - maar lang niet iedereen, natuurlijk. Het is wel waar dat kinderen veel meer buiten zijn en spelen dan in Nederland, de afstanden zijn groter en inderdaad loopt men vaak naar school ipv gebracht te worden met de fiets of auto.
 
Onze kinderen gingen zo´n 20 á 25 jaar geleden ook altijd lopend naar school en speelden veel buiten, maar ook toen viel het ons al op dat in Tsjechie de kinderen veel vaker en langer een muts op en mallots aanhadden.
Het heeft dus denk ik meer de maken met landsgewoonte dan met langer buiten zijn.
 
Het heeft dus denk ik meer de maken met landsgewoonte dan met langer buiten zijn.
Dus Paula heeft al het landsgewoonte overgenomen... (zie haar eerdere bijdrage)
Zou het in Tsjechië misschien toch ietsje kouder zijn? Volgens de statistieken hoort het zo te zijn.
Verder is het echt zo dat de Tsjechische kleuterschool niet echt gecharmeerd is als je de kinderen met snot tot over hun kin daar achterlaat - iets wat in Nederland redelijk normaal gevonden wordt.
 
Wij hebben het idee dat de kinderen als er een R in de maand is een muts op moeten al vallen de mussen dood van het dak. Het was hier een paar jaar geleden in oktober 23 graden maar de kindertjes hadden een muts op en wij blote armen. Wel hebben kleine kinderen in de zomer een petje op tegen de zon en dat is een goede gewoonte. De mannen trekken ook vaak in mei hun korte broek aan en die gaat niet meer uit tot september. En oudere vrouwen gaan in dorpen boodschappen doen in een schone jasschort. Dat zag je vroeger in NL ook, heel veel dingen hebben hier 40 jaar stil gestaan. Wat wel heel leuk is hier in Blovice, op zaterdag is het plein en de winkel een ontmoetingsplaats daar is in NL vaak geen tijd meer voor, want iedereen heeft haast tegenwoordig. En als je vrij bent en boodschappen gaat doen ofzo dan draag je een camouflagebroek dat is echt "'hot": hier in CZ. Maar zo heeft ieder land zijn gewoontes.

Groeten vanuit Blovice. A3.
 
Een paar weken geleden liepen we wat te lummelen in Dvur Kralove, de (Tsjechische) mussen vielen van het dak. We kwamenn langs een Vietnamese winkel en daar stond een babietje te "braden" in zijn kinderwagen, volop in de wollen kleertjes. Zweet op het koppie. We stonden schijnbaar net iets te lang bij het kinderwagentje onze zorgen in het Nederlands te uiten want moeder kwam snel naar buiten, nam de kleine uit de wagen, deed het jasje uit en nam het gauw mee naar binnen. Weer een Vietnameesje gered:)
 
Alleen geldt het niet bij alle gelegenheden: een visite bij vrienden, dat is een gelegenheid waarbij je niet stipt op tijd moet komen. Vaak wordt het ook zo afgesproken - ongeveer om zes uur op een verjaardag komen bijvoorbeeld, warmee alles na 18.15 wordt bedoeld.
Bij de dokter of op school moet je natuurlijk wel op tijd zijn (op school meestal zelfs een kwartiertje vantevoren).
 
Klopt is een gedeelte van de afsprakencultuur. Hier in Nederland wordt met acht uur acht uur bedoeld, in vele andere landen wordt met acht uur vanaf acht uur bedoeld.

Ik zie echter een tendens dat we in Nederland ook steeds meer die kant uit gaan.

Maar nu terug naar de discussie over een extra kerstfeest en de mutsjes.
 

Vodnik

† In Memoriam
concerten beginnen vaak om 19.30. Kom je te laat (19.31) Jammer dan!! Wachten tot de pauze alvorens je naar binnen mag.

Wat dat betreft is tijd=tijd (en daar houd ik wel van!)

Pieter
 
Bovenaan