Bier & Wijn Gambrinus Dry

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Waarde biervrienden en vriendinnen,

Trek ik een heerlijk Gambrinus uit het krat, schenk het overheerlijke vocht in een glas en bekijk het etiket.

Zie ik op het etiket DRY staan.

Voor de rest oogt het etiket vrijwel hetzelfde als de normale Gambrinus.

Alleen het alcoholpercentage is ietsiepietsie lager.

4% in plaats van 4,1%.

De Tjechen wisten het verschil niet en het smaakte niet anders dan de normale.

En bij verschillende supermarkten is er alleen DRY verkrijgbaar.

Dus waarde mede slurpers: wat weet u ervan?

Groet van een nu al dorstige Kukel.
 
DRY is ook een modetrend. Enerzijds om bier gezonder te laten lijken, anderzijds om de vrouwelijke markt iets meer aan te breken.

Minder suiker in een bier is overigens goed, want het is een nodeloze toevoeging.
 

Marcel

Moderator
iets nieuws geeft vaak een hogere omzet voor het betreffende bedrijf ...
je dacht toch niet dat ze het deden om de klant een plezier te doen ?
wellicht is het een stukje duurder dan hun gewone bietje.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Dit is de licht "bijgewerkte" google vertaling van wat hierover op de website van Gambrinus.cz staat:

Om juridische redenen is er een verandering in de naam van het bier met vermindert suikergehalte - vanaf september 2009 zult u vinden in winkels als Gambrinus Dry. Dit is te wijten aan de EG-Verordening nr. 1924/2006/ES inzake voedings-en gezondheidsclaims voor levensmiddelen, die in werking treedt met ingang van 19-1-2010. De product kenmerken zijn niet veranderd.

Dry Gambrinus bier, dat zijn lage koolhydraten en weinig energie waarde voldoet aan de eisen van een gezonde levensstijl. Het is gemaakt door de traditionele procedure met de hoogste kwaliteit binnenlandse grondstoffen. Met behoud van de smaak kwaliteiten van Pilsner bier wordt het verlaagd gehalte aan koolhydraten, eiwitten en de beschikbare energie.

Hier staat de volledige EU verordening: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:404:0009:0025:NL:PDF

Ergens in deze tekst staat oa dit:
Niet in de bijlage opgenomen voedingsclaims die vöör 1
januari 2005 in een lidstaat werden gebruikt overeenkomstig
nationale bepalingen die daarop van toepassing waren, mogen
tot 19 januari 2010 onder de verantwoordelijkheid van de
exploitanten van levensmiddelenbedrijven worden gemaakt,
onverminderd de aanneming van de in artikel 23 bedoelde vrijwaringsmaatregelen.

Het gaat dus duidelijk over de Europese regelgeving en de toepassing van een overgangsmaatregel.

Als ik de mededeling van Gambrinus goed begrijp, "een naamsverandering", dan droeg dit bier voorheen een andere naam.
 
ik wil me nergens mee bemoeien, maarruhh..
ik ga naar de hospoda...
bestel een bier, zo een grote met een imposante schuimkraag..
van de tap dus...
gambrinus of opat..
hoe weet ik dan wat ik krijg??
dry or wet??
groet van een schuimbekkende pes..
 

kuurgast

Donateur
bestel een bier, zo een grote met een imposante schuimkraag..
van de tap dus...
gambrinus of opat..
hoe weet ik dan wat ik krijg??
Als je een flesje pivo neemt,kan het gebeuren dat die schuimkraag niet helemaal puur is maar verbeterd
met tetrahop een chemische schuim stabilisator.
Van de 30 geteste flessen hebben 6 flessen deze toevoeging.:afwachten:
Dus Pes lekker pivo van de tap :cheers: en Gambrinus heeft deze stof niet nodig.

Bron:ekonomika.idnes.cz.
 

kuurgast

Donateur
De brouwer van Svijani spreekt over een hop extract maar het Onderzoeksinstituut van Brouwerij en Mouterij spreekt van geen grondstof maar een additief voor levensmiddelen die niet mag worden gebruikt.:nee:
 
Bovenaan