kuurgast
Donateur
Futuristisch park boven de Vltava Moldau Libeňský most / brug in Praag?
De kandidaat van de ANO voor de burgemeester van Praag pleit voor een futuristisch park boven de Moldau
Het voorstel werd ingediend door Petr Stuchlík, een zakenman die bij de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen op het ANO-verplaatsingsteam naar de burgemeester van Praag rent. De verkiezingen vinden plaats op 5-6 oktober.
Libeňský was eerder dit jaar in noodtoestand en werd tijdelijk gesloten totdat secties van onderaf konden worden gestut om mogelijke instorting te voorkomen. Sindsdien is er discussie over of het moet worden gerepareerd of vervangen.
Degenen die het gerepareerd willen hebben, wijzen erop dat het een uniek exemplaar is van zijn soort moderne architectuur en moet worden bewaard. De brug heeft echter geen historische status.
Kandidaat Stuchlík verwerpt de bewaringsbeweging als iets dat de status-quo behoudt, maar mensen niet helpt.
"Als er een nieuwe brug moet worden gebouwd, zou het iets moeten zijn dat Praag terugbrengt naar de kaart van de wereldarchitectuur. Iets waar we trots op zullen zijn. Iets dat Libeň en de omgeving zal verbeteren. Geen gemiddelde brug die meer op de snelweg zou passen, 'zei Stuchlík op Facebook. "En dat is hoe de nieuwe Libeňský most eruit zou kunnen zien. Het zou een woonbrug zijn waarin we mooie appartementen zouden bouwen voor medewerkers in de stad, voor politieagenten, voor verpleegkundigen, voor brandweerlieden. Het zou geweldig zijn. En een paar duurdere luxe appartementen zouden ons helpen het hele project te financieren - een zelffinancierende brug, "voegde hij eraan toe.
Het voorstel is geen definitief antwoord, omdat er nog steeds een architectuurwedstrijd moet plaatsvinden. Hij zei dat het voorstel bedoeld is om een discussie op te starten over de vraag of Praag een 'een 21e-eeuws gebouw wil bouwen'. Hij voegde eraan toe dat de hoogte van het gebouw niet zou interfereren met de beschermde monumentenzone van Praag, en de vastgoedwaarden in het gebied zouden toenemen.
Het plan is ontworpen door architect Jaromír Pizinger
Architect Pizinger zei dat zijn ontwerp een visie voor de toekomst is. "Waarom worden bruggen gebouwd voor transport, waarom kunnen mensen er niet van leven? Toen ik erachter kwam dat de Libeňský Most vernietigd moest worden, wilde ik een alternatief bieden, en mijn droom om boven het water te leven, "zei hij.
Er is al oppositie tegen het idee. Districtsburgemeesters aan beide zijden van de brug zouden eerder iets anders zijn.
Praag 8 Burgemeester Roman Petrus (ČSSD) zegt dat goedkeuring krijgen voor het nieuwe project te lang zal duren, en hij geeft de voorkeur aan iets dat meteen kan worden uitgevoerd vanwege de toestand van de brug.
Praag 7 Burgemeester Jan Čižinský (Praha Sobě) wil de huidige brug behouden vanwege zijn unieke architecturale karakter. Een moderne brug met woningen bovenop zou elders in de stad kunnen gaan waar er behoefte is aan een nieuwe brug. Čižinský pleit ook voor een snellere oplossing.
Adam Scheinherr, een kandidaat uit de groep Praha Sobě, gepost op de Facebook-pagina voor Libeňský Most Nebourat, Nerozšiřovat (Libeň-brug Niet vernietigen, Niet verbreden) dat het voorstel volledig ongeschikt is in de context van andere Praagse bruggen, en dat het slechts een speerpunt is van de ANO. "Helaas creëert het ontwerp een monumentaal betonwerk dat hoort in de periferie van de stad en niet in het historische centrum," zei hij.
Hij geeft ook de voorkeur aan oplossingen om Holešovice aan Karlín te koppelen, die veel eerder zal worden voltooid en ook om verkeersproblemen te verlichten, zoals het maken van een nieuwe brug en ook het repareren van de bestaande.
Het stadhuis heeft tot nu toe de voorkeur gegeven aan het herstellen van de bestaande steunpilaren van Libeňský Most en het bouwen van een nieuwe, bredere brug die niet op de originele brug lijkt.
Libeňský Most is nog nooit gerepareerd sinds het 90 jaar geleden werd geopend. Het werd geleidelijk belast met intensiever verkeer en werd ook beschadigd door overstromingen in 2002.
Het ministerie van Cultuur heeft geweigerd de brug een cultureel monument te noemen. Natuurbeschermers van het National Heritage Institute (NPÚ) willen de brug behouden.
De betonnen brug werd ontworpen door de architecten Pavel Janák en František Mencl en opende 29 april 1928 voor de tiende verjaardag van Tsjechoslowakije. De brug heette oorspronkelijk Masarykův en heette in de jaren 1939 en '40 Baxův Most, en vervolgens van 1940 tot 1945 Libeňský Most, en daarna Baxův Most van 1945 tot '52. Het was Stalingradský Most van 1952 tot '62 en sindsdien Libeňský Most.
Bijna een vijfde van de 700 bruggen in de hoofdstad zijn in een slechte tot zeer slechte toestand, volgens een rapport dat in januari door de Technische Administratie van Wegenwegen (TSK) is ingediend bij de Transport Commissie van Praag.
Goochel-vertaling van prague.tv/en + praha.idnes.cz.
De kandidaat van de ANO voor de burgemeester van Praag pleit voor een futuristisch park boven de Moldau
Het voorstel werd ingediend door Petr Stuchlík, een zakenman die bij de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen op het ANO-verplaatsingsteam naar de burgemeester van Praag rent. De verkiezingen vinden plaats op 5-6 oktober.
Libeňský was eerder dit jaar in noodtoestand en werd tijdelijk gesloten totdat secties van onderaf konden worden gestut om mogelijke instorting te voorkomen. Sindsdien is er discussie over of het moet worden gerepareerd of vervangen.
Degenen die het gerepareerd willen hebben, wijzen erop dat het een uniek exemplaar is van zijn soort moderne architectuur en moet worden bewaard. De brug heeft echter geen historische status.
Kandidaat Stuchlík verwerpt de bewaringsbeweging als iets dat de status-quo behoudt, maar mensen niet helpt.
"Als er een nieuwe brug moet worden gebouwd, zou het iets moeten zijn dat Praag terugbrengt naar de kaart van de wereldarchitectuur. Iets waar we trots op zullen zijn. Iets dat Libeň en de omgeving zal verbeteren. Geen gemiddelde brug die meer op de snelweg zou passen, 'zei Stuchlík op Facebook. "En dat is hoe de nieuwe Libeňský most eruit zou kunnen zien. Het zou een woonbrug zijn waarin we mooie appartementen zouden bouwen voor medewerkers in de stad, voor politieagenten, voor verpleegkundigen, voor brandweerlieden. Het zou geweldig zijn. En een paar duurdere luxe appartementen zouden ons helpen het hele project te financieren - een zelffinancierende brug, "voegde hij eraan toe.
Het voorstel is geen definitief antwoord, omdat er nog steeds een architectuurwedstrijd moet plaatsvinden. Hij zei dat het voorstel bedoeld is om een discussie op te starten over de vraag of Praag een 'een 21e-eeuws gebouw wil bouwen'. Hij voegde eraan toe dat de hoogte van het gebouw niet zou interfereren met de beschermde monumentenzone van Praag, en de vastgoedwaarden in het gebied zouden toenemen.
Het plan is ontworpen door architect Jaromír Pizinger
Architect Pizinger zei dat zijn ontwerp een visie voor de toekomst is. "Waarom worden bruggen gebouwd voor transport, waarom kunnen mensen er niet van leven? Toen ik erachter kwam dat de Libeňský Most vernietigd moest worden, wilde ik een alternatief bieden, en mijn droom om boven het water te leven, "zei hij.
Er is al oppositie tegen het idee. Districtsburgemeesters aan beide zijden van de brug zouden eerder iets anders zijn.
Praag 8 Burgemeester Roman Petrus (ČSSD) zegt dat goedkeuring krijgen voor het nieuwe project te lang zal duren, en hij geeft de voorkeur aan iets dat meteen kan worden uitgevoerd vanwege de toestand van de brug.
Praag 7 Burgemeester Jan Čižinský (Praha Sobě) wil de huidige brug behouden vanwege zijn unieke architecturale karakter. Een moderne brug met woningen bovenop zou elders in de stad kunnen gaan waar er behoefte is aan een nieuwe brug. Čižinský pleit ook voor een snellere oplossing.
Adam Scheinherr, een kandidaat uit de groep Praha Sobě, gepost op de Facebook-pagina voor Libeňský Most Nebourat, Nerozšiřovat (Libeň-brug Niet vernietigen, Niet verbreden) dat het voorstel volledig ongeschikt is in de context van andere Praagse bruggen, en dat het slechts een speerpunt is van de ANO. "Helaas creëert het ontwerp een monumentaal betonwerk dat hoort in de periferie van de stad en niet in het historische centrum," zei hij.
Hij geeft ook de voorkeur aan oplossingen om Holešovice aan Karlín te koppelen, die veel eerder zal worden voltooid en ook om verkeersproblemen te verlichten, zoals het maken van een nieuwe brug en ook het repareren van de bestaande.
Het stadhuis heeft tot nu toe de voorkeur gegeven aan het herstellen van de bestaande steunpilaren van Libeňský Most en het bouwen van een nieuwe, bredere brug die niet op de originele brug lijkt.
Libeňský Most is nog nooit gerepareerd sinds het 90 jaar geleden werd geopend. Het werd geleidelijk belast met intensiever verkeer en werd ook beschadigd door overstromingen in 2002.
Het ministerie van Cultuur heeft geweigerd de brug een cultureel monument te noemen. Natuurbeschermers van het National Heritage Institute (NPÚ) willen de brug behouden.
De betonnen brug werd ontworpen door de architecten Pavel Janák en František Mencl en opende 29 april 1928 voor de tiende verjaardag van Tsjechoslowakije. De brug heette oorspronkelijk Masarykův en heette in de jaren 1939 en '40 Baxův Most, en vervolgens van 1940 tot 1945 Libeňský Most, en daarna Baxův Most van 1945 tot '52. Het was Stalingradský Most van 1952 tot '62 en sindsdien Libeňský Most.
Bijna een vijfde van de 700 bruggen in de hoofdstad zijn in een slechte tot zeer slechte toestand, volgens een rapport dat in januari door de Technische Administratie van Wegenwegen (TSK) is ingediend bij de Transport Commissie van Praag.
Goochel-vertaling van prague.tv/en + praha.idnes.cz.