Flixbus voert in Tsjechië oneerlijke concurrentie

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
RegioJet: Flixbus voert in Tsjechië oneerlijke concurrentie

Flixbus voert een oneerlijke concurrentie op de Tsjechische markt. Al 9 maanden lang worden er tickets ver beneden kostprijs verkocht. Dat stelt concurrent RegioJet, die Flixbus voor de rechter dreigt te slepen.

“In het geval dat Flixbus niet stopt met de oneerlijke concurrentie, zal RegioJet Flixbus voor het gerecht dagen” zegt het Tsjechische bedrijf. RegioJet sprak ook de EU-commissaris voor concurrentie, Margret Vestager, en heeft haar verzocht een onderzoek te starten. Dat onderzoek moet volgens RegioJet gaan naar de situatie op de markt van lange afstandsbussen. Tsjechië is volgens RegioJet één van de weinige landen waarin Flixbus nog niet de markt van lange afstandsbussen domineert. Flixbus zou geëist hebben dat RegioJet ook onderdeel zou worden van het Flixbus netwerk. “Ofwel word je deel van ons netwerk en betaal je 30% van elk kaartje dat je verkoopt, of we zullen je uit de markt concurreren” zou Flixbus volgens RegioJet verklaart hebben.

RegioJet vindt dat het bedrijf wordt gechanteerd door Flixbus. Flixbus zegt in een reactie dat de tarieven dynamisch zijn. “We zijn in staat om een lagere prijs aan te bieden dan veel concurrenten. Concurrenten bieden vaak gratis diensten aan die uiteindelijk is verrekend in de ticketprijs. We respecteren altijd de wet- en regelgeving”.

Flixbus heeft in veel landen een sterke positie weten op te bouwen. In 2015 zijn Flixbus en MeinFernbus samen gegaan, daarmee werd het bedrijf de grootste speler op de Duitse busmarkt. Verder heeft Flixbus de activiteiten van MegaBus op het vaste land in Europa overgenomen. Het bedrijf profiteert doordat een aantal concurrenten failliet zijn gegaan, waaronder Public Express. Public Express reed vanuit Groningen naar Bremen en verder. Ook het Duitse Deinbus heeft de concurrentie niet overleeft. RegioJet is ook actief op de Duitse markt, en wil zijn activiteiten uit gaan breiden. Zo wil het bedrijf straks tot 20x per dag gaan rijden tussen Dresden en Berlijn.

Bron: treinreiziger.nl
 
Bovenaan