Even voorstellen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik ben Hendrikje, 32 jaar, en getrouwd met een Tsjechische man. Mijn man heeft een tijdje bij mij in Nederland gewoond maar we wilden onze toekomst graag in Tsjechië. Geheel onverwacht heeft hij nu al een baan aangeboden gekregen in de omgeving van Písek en we hebben besloten dat hij die geweldige kans moest grijpen. Ik ben nog een klein jaartje in Nederland om alles af te sluiten, mijn huis te verkopen en afscheid te nemen. We zien elkaar 1 keer in de maand. Met ook alle schoolvakanties erbij (ik zit in het speciaal onderwijs). Op dit forum hoop ik andere ervaringen te lezen en mijn ervaringen te delen. Tips voor een goede overstap naar het Tsjechische, zijn altijd welkom!
 
En jij bent ook naar Tsjechië verhuisd! Opvallend vind ik dat vooral Tsjechische mensen vol onbegrip reageren. "Waarom zou je in Tsjechië willen wonen?" Heb jij dat ook om je heen gehoord? Hoe lang woon je in Tsjechië?
 
Bedankt! Momenteel zijn we bezig met een huis is Tsjechië. Het voorlopig koopcontract is getekend en mijn man woont tijdelijk bij de buurman (eigenaar van het huis) in huis totdat de koop rond is. Zo bijzonder! Ik ben al wild plannen aan het bedenken om het huis helemaal naar onze smaak te maken en aankomende kerstvakantie hoop ik dat we al wat kunnen gaan doen. Er moet namelijk best een hoop gebeuren. Gevel renoveren, zolder isoleren, warm water aansluiten etc. Maar wat een fijne plek is het! Gelukkig is het huis goed genoeg om er gelijk te kunnen leven. De rest wordt een meerjarenplan!
 
En jij bent ook naar Tsjechië verhuisd! Opvallend vind ik dat vooral Tsjechische mensen vol onbegrip reageren. "Waarom zou je in Tsjechië willen wonen?" Heb jij dat ook om je heen gehoord? Hoe lang woon je in Tsjechië?

Ik woon hier nu 22 jaar en heb dat inderdaad ontelbare malen gehoord. Ik heb hier altijd met veel plezier gewoond, maar gezien de politieke situatie tegenwoordig, waarin zo´n beetje heel Tsjechië vierkant tegen het opnemen van 1500 (!) vluchtelingen is, begin ik het hier steeds minder leuk te vinden.

Mijn oudste zoon ging laatst met school naar Engeland en de moeders bij de bus: "Dat ze nu juist in deze situatie moeten gaan." Ik: "In welke situatie?" "Nou, met al die vluchtelingen in Engeland en sowieso al die buitenlanders. Straks worden ze aangevallen op straat!" Ik: "Hoezo aangevallen?" "Nou, bijvoorbeeld als ze naar ze gaan wijzen of gebaren naar ze gaan maken." Ik: "En waarom zouden ze dat doen, ze hebben toch gezond verstand?" "Maar het zijn toch pubers! En de juffrouw zei het ook, dus moet het wel waar zijn!" Niet dat ik er helemaal 0,0 begrip voor heb, maar ik vind het wel heel erg jammer. Misschien onnodig toe te voegen dat ze inmiddels heelhuids weer thuis zijn, de tijd van hun leven hebben gehad en er voor zover ik weet geen van de kinderen neergeslagen is op straat. Maar dat was misschien wel puur geluk :)

Gelukkig zijn de mensen met wie ik zelf bevriend ben anders, maar het is wel een raar gevoel om in een land te leven waar het overgrote merendeel van de bevolking een heel andere kijk op het leven heeft dan ikzelf. Wat niet wegneemt dat het hier verder qua natuur en mogelijkheden voor kinderen e.d. nog steeds goed toeven is, ik gek ben op de ingewikkelde Tsjechische taal en de cultuur enz. Maar als ik dit allemaal had geweten, had ik me denk ik wel twee keer bedacht.
 
Het schrikt me niet af om naar Tsjechië te gaan. In Nederland is het minstens zo erg. Het is maar net wat de media laten zien. Qua vluchtelingenproblematiek kan ik niet eens meer een mening vormen, gezien de variëteit van informatie. Het enige wat ik kan zeggen: vluchtelingen opvangen óf niet.... Voor het gemak sluiten we onze ogen voor het oorspronkelijke probleem. Wij kunnen met deze discussie en de opvang of uitzettingen niets oplossen. Geen wapens meer leveren zou al een goede stap zijn. Nederland heeft daar een aandeel in. Geen idee welke rol Tsjechië daar in speelt.
 
Ik schreef dit ook in geen geval om je af te schrikken, meer om mijn eigen belevenis op dit moment te beschrijven. Het is hier verder goed toeven en hoewel Tsjechen op het eerste gezicht wat stug kunnen overkomen (in winkels, wat moeizaam burencontact als je tussen oud-ingezetenen komt wonen enz.), heb ik hier veel aardige mensen onmoet en bijzondere situaties meegemaakt. Zie mijn blog (link hieronder).

Misschien is het een goede tip om de taal in Nederland alvast goed te leren en niet eerst Engels met mensen te gaan spreken (later omschakelen naar het Tsjechisch gaat lastig). Als je echt mee wilt draaien in het Tsjechische leven is de taal echt een must en ondanks de pittige moeilijkheidsgraad is het wel een erg mooi en intrigerend grammaticaal systeem. Vind ik dan als talenfreak :)
 
Beste Lisa, kijk ik er nu overheen? Ik zie geen link! Bedankt voor de tip. Ik ben ook al begonnen. Heb twee zomervakanties cursussen in Tsjechië gevolgd en probeer het hier bij te houden. Maar dat is zo ingewikkeld! Zodra ik in Tsjechië ben, pik ik weer van alles op. Maar ik moet echt een manier zien te vinden om het ook in Nederland te onderhouden. Ik heb Tsjechische vrienden in nl, ik heb een speciale woordenschat app, etc... Toch blijft het moeilijk als ik het niet direct om me heen hoor. De afspraak met mijn man is om Tsjechisch met elkaar te spreken zodra ik daar woon. Dat lijkt me het belangrijkste. Ik wil ook een club/ vereniging vinden waar ik omgeven word door Tsjechen. Dan móet ik wel. Ik ben helaas geen talenfreak... En de uitspraak vind ik heel ingewikkeld. Ik blijf doorgaan!
 
Dat klinkt goed, vooral het Tsjechisch spreken met je man. Daar is ook wel wat geduld voor nodig, want meestal is het makkelijker om gewoon Engels te praten. Maar ik ken meerdere stellen die zo begonnen en het daarna nooit meer voor elkaar kregen om over te stappen op Tsjechisch. En als je de uitspraak het ingewikkeldst vindt, is er in ieder geval hoop, want die valt eigenlijk reuze mee, omdat Tsjechisch zo fonetisch is (alles wordt uitgesproken zoals het er staat). En ze zullen wel niet van je verwachten dat je woorden als čtvrtek in één keer goed uitspreekt :) Heel veel succes ermee!

De link naar mijn blog zit in mijn "handtekening" (www.fikejs.cz).
 
Hi Hendrikje, even brutaal inhaken op je verhaal. Je schrijft dat je een speciale woordenschat app hebt. Ik ben opzoek naar een goede app. Nu heb ik de 'Tsjechisch fun easy learn' app maar daar kan ik eigenlijk weinig mee. Hoop dat jij n andere hebt en die met me wil delen :)
 
Bovenaan