Muziek Eurovisie Songfestival 2026

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tsjechië stuurt de 23-jarige zanger Daniel Zizka naar het 70e Eurovisie Songfestival met het lied ‘Crossroads’. Het lied wordt komende woensdag openbaar gemaakt. Zizka: “Het Eurovisie Songfestival is een enorm platform en een grote show. Maar wat ik er vooral wil laten zien, is muziek en emotie. Ik wil niet meedoen door me te verschuilen achter opzichtigheid en spektakel. Ik wil recht staan achter wie ik ben als artiest.”

1773165914703.png

Het nummer CROSSROADS wordt op 11 maart bekendgemaakt op het officiële YouTube-kanaal van het Eurovisie Songfestival.

De inzending staat op dit moment op de 6e plaats bij de bookmakers. (volgens songfestivalweblog.nl)
Ik vind het alvast mooi!

De Tsjechische zanger Daniel Žižka gaat door naar de finale van het Eurovisie Songfestival

In de tweede halve finale, die donderdagavond plaatsvond, maakte Žižka indruk op zowel de jury als het internationale publiek met zijn nummer Crossroads. Žižka verzekerde zich van een plaats in de finale van zaterdag, waar hij het opnam tegen deelnemers uit negen andere landen. Vijf deelnemers werden uit de competitie geëlimineerd.

praguemorning.cz

Geen herkansing voor Tsjechië, EBU heeft het over "klein technisch probleem"​

Er komt geen herkansing voor Tsjechië, nadat er technisch iets mis was gelopen tijdens de act van de Tsjechische kandidaat Daniel Zizka. Dat schrijft de Tsjechische delegatie op Instagram. Tijdens de act waren er technische problemen. Het beeld stond even stil en ook daarna leek het camera technisch niet helemaal te lopen zoals het hoort.
"We hebben een officiële klacht ingediend, maar de EBU heeft ons geïnformeerd dat zij de cameraproblemen beschouwen als een klein technisch probleem en dat er geen herkansing komt."

bron: vrt.be

Daniel Žižka eindigt op de 16 de plaats met 113 punten

Bovenaan