EURO in Tsjechië?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Status
Niet open voor verdere reacties.

G

Berichten van gasten...
ahum.gif
ik ben eigenlijk benieuwd hoe de Tsjechen tegen de euro aankijken. het is overal duurder geworden waar de euro is ingevoerd.en als Tsjechie ook mee gaat doen met de invoering van de euro dan word het voor die mensen ook duurder(zullen ze blij mee zijn)wie kan mij daar iets over vertellen.
ahum.gif
 
Re: euro

Hallo Paulien,
Voorlopig blijven de Tsjechen nog tot 2007
wink.gif
in ieder geval de Tjechische Kronen gebruiken en daarna zal er wel een referendum komen en als ze wijs zijn blijven ze lekker hun eigen munteenheid houden
neenee.gif
.
Dus ze hebben nog even de tijd.
Groetjes Alberto
aangenaam.gif
 
Re: euro

Hallo Paulien,
De Tsjechen die ik ken zien de Euro met angst en beven tegemoet. Binnenkort raken ze door de hoge inflatie hun 10 en 20 heller- munten kwijt: de prijzen stijgen harder dan de lonen en de Euro zal alles alleen maar nog duurder maken: 1 Euro = ca 31 Kronen.
Anderzijds zijn de meeste mensen erg trots dat Tsjechië in 2004 bij de EU komt en men beseft ook heel goed dat dit en uiteindelijk ook de komst van de Euro goed is voor het land.
Groeten,
Dik Smolders
 
Re: euro

Er wordt nu al gesproken dat de euro waarschijnlijk pas in 2010 in Tsjechië komt. Gezien op CR tv.

Maar goed ook
smile.gif
 
Re: EURO in Tsjechie ?

Ook de verhalen die ik gehoord heb zijn mensen daar tegen de Euro! wij Nederlanders toch ook...................?
 
Re: EURO in Tsjechie ?

Volgens Het Financiële Dagblad van vandaag zal de introductie van de euro bij de nieuwe lidstaten van de Unie sneller verlopen dan bij de eerste groep van twaalf landen die de munt in 2001 invoerden. De praktische problemen zijn kleiner en de helft van de bevolking heeft de euro reeds gebruikt. Een kleine 20% heeft de euro zelfs in eigen land als betaalmiddel kunnen gebruiken. De bevolking staat overigens gemengd tegenover de invoering van de euro.

Dit blijkt uit een eerste jaarlijks rapport van de Europese Commissie over de praktische voorbereiding van de tien nieuwe lidstaten die zich allemaal verplicht hebben de euro in te voeren. Vier voorlopers willen reeds in 2007 op de munt overstappen: Litouwen, Estland, Slovenië en Cyprus. De rest, waaronder Tsjechië volgt later. Laatste naar verwachting in 2010. De praktische problemen zijn bijvoorbeeld kleiner omdat er minder geldautomaten zijn, maar ook omdat geleerd is van de introductie in 2001.
 
Re: euro

Alberto schreef:
en daarna zal er wel een referendum komen en als ze wijs zijn blijven ze lekker hun eigen munteenheid >.

Volgens mij kan er geen sprake zijn van een referendum over de EURO (is iets anders dan referendum over grondwet EU!!). Tsjechië heeft namelijk bij het toetreden tot de EU géén voorbehoud gemaakt omtrent de Euro en móeten dus de Euro invoeren. Planning is daarbij een andere issue.

En Vasek, ik begrijp dat jouw artikel van 'snellere invoering' duidt op een kortere duale periode, zoals dat heet: dus een kortere tijd dat beide munten naast elkaar worden gebruikt? Is iets anders dan de snelheid waarmee naar introductie wordt gestreefd?
Overigens best wel een logisch verhaal, dat 't sneller kan.
Kunnen ze iets van de Tsjechen en Slowaken leren, want de splitsing van de Koruna destijds was werkelijk in een vloek en zucht geregeld...
 
Re: euro

Maar er zijn toch meer landen die bij de EU zitten, maar de euro niet gebruiken? Ik noem Engeland bijvoorbeeld. Hebben die wel voorbehoud gemaakt dan over de Euro? Daar is toch ook een referendum geweest, of vergis ik me nu heel erg?

Wat mij betreft verbranden ze die hele euro. Het is allemaal veel duurder geworden (degene die dit tegenspreken, hebben echt niet goed opgelet) en als je met veel Tsjechen praat en je hebt het over de Euro en je verteld je eigen bevindingen, dan merk ik toch vaak een soort angst tegenover de Euro. Dat is hetzelfde als dat veel mensen die hele EU toch eigenlijk niet zo heel geweldig vinden. De voorlichting is volgens mij ook niet erg goed geweest (net zoals hier trouwens), want veel oudere mensen hebben maar ANO gestemd m.b.t. de EU, maar wisten eigenlijk niet eens echt wat het nou allemaal inhield. Bovendien, die 15 a 20 kronen voor een Pivo bevalt me eigenlijk zo goed, moeten ze nog maar lekker vasthouden zo lang het kan......
59.gif
grin.gif
 
Re: euro

Raymond Veronika schreef:
De voorlichting is volgens mij ook niet erg goed geweest (net zoals hier trouwens), want veel oudere mensen hebben maar ANO gestemd m.b.t. de EU, maar wisten eigenlijk niet eens echt wat het nou allemaal inhield.
Ano, to máš ůplně pravdu!
smiley20.gif
 
Dat klopt, Denemarken is nog veel beter aan toe dan England. Ik heb van mijn vriend in Denemarken gehoord dat ze daar zelfs uit de EU willen stappen!!
Dat zou heel tof zijn!! Puur om een signaal af te geven.
Ik vind dat we met ze alle door de komst van de Euro hartstikke zijn belazerd.....
Ik ben trouwens wel bang dat het bier in Tsjechie richting CZK 50,- gaat komende jaar cq. jaren. Als ook een grote liefhebber zou ik het ten zeerste betreuren.
 

Macek

Geroyeerd Lid
Raymond Veronika schreef:
Maar er zijn toch meer landen die bij de EU zitten, maar de euro niet gebruiken? Ik noem Engeland bijvoorbeeld. Hebben die wel voorbehoud gemaakt dan over de Euro? Daar is toch ook een referendum geweest, of vergis ik me nu heel erg?
Nee, je vergist je niet, in Denenmarken hebben ze in een referendum tegen de euro gestemd, verstandig. In Engeland is er een referendum op komst over de euro, Noorwegen heeft in het verleden via een referendum helemaal bedankt voor de E.E.G. nog verstandiger. Mijn visie is deze, die hele euro wordt voor ons een grote ramp een financiele catastrove van de eerste orde en de Italianen bv. lachen zich een bult. Nog gefeliciteerd met jullie dochter trouwens. vr. gr. Macek.
 
Eerst met Tsjechië hun hoge tekort op de begroting (13.9% van hun BBP) zoveel mogelijk wegwerken. Dan pas kunnen ze de EURO invoeren....

Uspech !!
 
Natuurlijk moeten de Tsjechen blij zijn met de komst van de euro, net zoals iedere (economisch) weldenkende Nederlander dat zou moeten zijn. Natuurlijk zitten er ook wel wat nadelen (introductiekosten, verlies nationale financiele onafhankelijkheid) aan maar die wegen bij lange na niet op tegen de voordelen (het verdwijnen van transactiekosten bij het omwisselen tussen verschillende Europese valuta, het verdwijnen van onzekerheid over wisselkoersen in belangrijke handelstransacties, het stimuleren transparantie van en competitie binnen Europa, de 'hardheid' van de nieuwe munt, het creëren van een omvangrijke kapitaalmarkt en het versterken van de fiscale discipline van deelnemende landen) Prijsstijgingen zijn lang niet zo dramatisch als mensen graag willen doen geloven, alleen de horeca ging werd fors duurder (maar is daarna nauwelijk meer in prijs gestegen), supermarkten werden juist goedkoper (ook voor de prijzenoorlog). Wel is de inflatie in Nederland de laatste jaren boven gemiddeld geweest waardoor prijzen stegen, men heeft geheel onterecht nog al eens de neiging om prijzen van vandaag te vergelijken met die van voor de euro (dus al bijna 3 jaar geleden).

Toegegeven, een pivo zal straks voor ons minder goedkoop zijn dan nu het tgeval is, daar staat echter tegenover dat straks een (nederlands) pilsje voor de Tsjech een stuk beter te betalen is dan nu, gun die jongens ook wat.

Ik hoop dat de euro met open armen ontvangen wordt!
 
Ik ben het met Kiko eens.
De inflatie is in Nederland de laatste jaren wel wat hoger geweest dan gemiddeld, maar bepaald niet exceptioneel. En het inflatiecijfer geeft toch echt weer wat de gemiddelde prijsstijging van consumptiegoederen (voedsel, energie en zo) en andere artikelen die consumenten voor langere tijd aanschaffen. Dus de stelling 'alles is twee keer zo duur geworden' gaat echt niet op.
De euro kwam in een periode dat het economisch al niet zo goed ging; mogelijk hebben beide feiten elkaar versterkt, maar het is niet goed mogelijk om de prijsstijgingen alleen maar aan de euro te wijten.
Kijk bij de horeca-stijgingen ook even naar alle hogere lasten die de horeca had: strenger toezicht op fiscaal juiste werkwijze (de invallen op Van der Valk e.d.); alle regels omtrent brandveiligheid, scherpere hygiene voorwaarden: moet allemaal door de consument betaald worden.
Dat effect zal je in Tsjechië ook zien: door de scherpere EU regels worden veel zaken duurder; dat effect is groter dan bijvoorbeeld verhogingen van BTW.
 

Macek

Geroyeerd Lid
Geachte leden Kiko en Bartiku, hierbij wed ik met een fles Fernet om het volgende, de euro wordt een grote financiele bende. Begrotingstekorten worden(nu al niet!!!)niet nageleefd, het zg. stabiliteitspact. Nederland, het braafste jongetje uit de klas, gaat dit in de toekomst betalen. Mijn mening wordt door diverse hoogleraren economie gedeeld en een goede tip, reken eens uit van diverse artikelen hoeveel ze zouden kosten in guldens, verreken de inflatie en zie er is ons een enorm oor aangenaait.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan