Aanrader Eten en drinken op de Tsjechische kerstmarkt

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Eten en drinken op de Tsjechische kerstmarkt
Bezoek een Tsjechische kerstmarkt
Het seizoen van de kerstmarkten is begonnen. De pleinen in de Tsjechische steden zijn versierd met kerstverlichting en tientallen kraampjes bieden de mooiste en lekkerste dingen aan. Voor wie van winkelen houdt is een citytrip naar Tsjechië tijdens de weken voor kerst zeker een aanrader.

Op de kerstmarkt zijn er unieke kerstcadeaus, allerlei lekkere hapjes en kom je helemaal in de kerststemming. Elke kerstmarkt weerspiegelt de cultuur van de regio en dit merk je in de muziek, het eten en het drinken. Vier lekkernijen die overal worden verkocht in Tsjechië en het proberen waard zijn op een rijtje:

1. Geroosterde kastanjes: In Tsjechië is het populair om kastanjes te roosteren en op te eten. In een kartonnen bekertje of papieren zak worden de warme kastanjes verkocht en je ruikt ze al van verre.
2. Trdelník: De geur van trdelník is sterker dan kastanjes en het smaakt nog lekkerder en zoeter. Niet proberen is eigenlijk zonde, want dit zoete brooddeeg is heerlijk! Het brooddeeg gaat om een ronde stok en wordt op deze manier gebakken. De traditionele topping is met suiker of kleine stukjes walnoot. Sinds kort kan het ook met nutella en kan de trdelník gevuld worden met ijs, nutella en nog veel meer andere zoetigheden.
3. Langos: Dit is gefrituurd zout oliebollendeeg met kaas en knoflook. Het ziet er misschien wat minder aantrekkelijk uit, maar is geweldig als comfort food en voor de lekkere trek. Sommige mensen doen er ook ketchup op.
4. Svařené víno (glühwein): Ook in Tsjechië wordt warme wijn gedronken. In vergelijking met Duitsland is deze drank niet alleen voor in de kerstperiode, maar wordt de wijn het gehele jaar gedronken.

Bron: czechtourism.com
 
Zeker leuk een kerstmarkt.
In Duitsland al diverse kerstmarkten bezocht.
Dit jaar zitten we met de kerst in Tsjechië.
Hoe kom ik er nu achter of er bij ons in de Buurt (Horazdovice) kerstmarkten zijn?
Heb wel al eens op internet gezocht naar de dichtstbijzijnde kerstmarkt en kom dan uit in Praag.
Is toch ca. 2 uur rijden.

Groet Luigi.
 
Heerlijk de Kerst hier. En de Trdelník is het lekkerste als het gebakken is boven kooltjes. Op het plein naast het raadhuis in Praag zit een kraampje in de hoek met heerlijke Trdelník.
 
Ik zie amper kerstmarkten.
In Karlovy Vary is er een, heel klein.
Bij ons, net over de grens in Duitsland, zijn er heel veel.
Daar viert de valse romantiek de boventoon, met kerstspullen die ontzettend duur zijn.
 
Ja Kukel, hier zijn inderdaad niet veel grote kerstmarkten, we gaan wel naar de kleine kerstmarkt in Zubrnice elk jaar, heel gezellig, nostalgisch en normale prijzen. Svařák nog zelf gemaakt met kruiden, tredelník boven kooltjes gemaakt, etcetc.
Wij gaan ook wel naar Dresden naar de kerstmarkt daar, de sfeer is daar wel geweldig maar inderdaad erg duur.
 
Altijd zo´n gezellige tijd, kerstmarkten in overvloed. En al die lekkere hapjes... Mjam, ik krijg er trek van. Langos is het lekkerst met knoflook en kaas, mjammie!! Ik heb een vrij makkelijk recept om thuis langos te maken. Als iemand interesse heeft, laat het me maar weten. Heeft iemand een recept van die Trdelník?
Tja, de tijd van svařák is weer aangebroken. Wat vliegt de tijd, nog maar eventjes en het is weer kerst (Vánoce).... misschien ook een leuke topic hoe iedereen kerst viert?
Mvg, Eveline
 
Hoe kom ik er nu achter of er bij ons in de Buurt (Horazdovice) kerstmarkten zijn?
Hier staat een hele lijst met plaatsen die een kerstmarkt hebben:
https://vanoce-silvestr.cz/vanocni-trhy/

http://www.trhyplzen.cz/terminy-trhu/vanocni-trh-25-11-23-12.htm
Vánoční jarmark - Horažďovice
s65100_vanoce-ilustracni-2.jpg


Nenechte si ujít tradiční vánoční jarmark.

Těšíme se na vás!

Konání akce
od do
18.12.2010 (Sobota) 18.12.2010 (Sobota)
 
He Punkenstein, bedankt voor het recept. Ik weet dat ik het op internet kan vinden, maar ik vraag altijd recepten, omdat ik dan weet dat ze uitgeprobeerd zijn. Deze ziet er makkelijk, goed en erg lekker uit. Ga het zeker proberen. Bedankt voor de tip! Grappig is dat ik al 17 jaar in Tsjechië woon en dat ik die trdelnik van de zomer voor het eerst pas geprobeerd heb.

Prettig weekend allemaal :cheers:, mvg, Eveline
 

kuurgast

Donateur
dat ik al 17 jaar in Tsjechië woon en dat ik die trdelnik van de zomer voor het eerst pas geprobeerd heb
Is officieel ook een Slowaakse lekkernij uit Skalica , net over de grens bij Hodonín. ;)

(Horazdovice) kerstmarkten
Agenda's van december zijn nog niet overal te vinden op regionale of gemeente websites.

Mogelijke plaatsen zijn voor jullie Domažlice , Písek , Plzeň , Sušice + Táboř.
Kijk een week voor vertrek eens op kalendar.plzensky-kraj.cz.
15 - 23 december Vánoční trhy Sušice , googelvertaling van PDF
Wij bieden wederverkopers een beperkt aantal houten stands en toegang tot elektriciteit, de verlengkabels moeten hun eigen dealers hebben. Deelnemers kunnen deelnemen aan vakmanschap (zoals hout, metaal, kralen, glas, stoffen, peperkoeken, kaarsen, mede, breigoed, droog linnengoed, keramiek, enz.). Eigen stalletjes moeten een stijlvol karakter hebben, dat wil zeggen. geen plastic folie, etc. Gedemonstreerde ambachten zijn welkom.

23 december wordt in veel plaatsen het Betlémské světlo/licht gedeeld door de scouts.
Zámek Červené Poříčí rozdává Betlémské světlo , googel vertaling
Het kasteel Červené Porice verdeelt het licht van Bethlehem
Kom voor kerstavond naar de kasteelkapel voor Bethlehem Light.
Datum: 23. 12. 2017 begin om 16.00 uur
Kom met een kaars naar de kapel van het Heilig Hart van de Heer voor het Bethlehem Licht en laat je magie erop werken tijdens de feestdagen.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan