Emigreren naar Tsjechië: de gok wagen of niet?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Beste mensen,

Wij zijn een redelijk jong gezin bestaande uit 5 personen. Ik (39), mijn vrouw (39) en drie kinderen van 15, 13 en 11 jaar oud.

Nu speelt bij ons de gedachte om te gaan emigreren naar Tsjechie. Let wel, dit is de eerste stap. Ik ben eigenlijk nieuwsgierig hoe het leven is in Tsjechie. Ik ben er wel eens op vakantie geweest en het lijkt me erg leuk. Wat betreft aanpassingen lijkt het me duidelijk dat als we de stap gaan nemen, we eerst allemaal op een taalcursus mogen (wat mij betreft een must).

Mijn vraag aan jullie is: hoe is het leven op het platteland? Wij zijn aan het kijken of we een camping kunnen beginnen/overnemen om zo een gezellig bestaan op te bouwen in een land met ruimte en echte winters en echte zomers. Graag zou ik willen weten wat de positieve kanten zijn en de negatieve kanten.

Ik hoor graag van jullie.
 
Hoe meer zielen - hoe meer vreugd ! Het probleempje zal wel de taal worden.Met spelingskontrolle komt men wel een eindje. Maar van een camping leven zal wel erg pittig worden. De zomer is hier echt niet zo lang en er zijn in Europa veel te veel destinaties om op vakantie te gaan. Mij lijkt voor het doel van Jullie Kroatie meer geschikt.De taal is daar net zo moeilijk als hier en de zoomer is daar warmer en langer.En skien kan men daar ook....
 
De winter is lang en koud in Tsjechië.
De zomer heerlijk.
Wij wonen deels in Tsjechië.
Maar om daar het hele jaar te wonen, mij niet gezien.
Maar ik zou zo zeggen, probeer eens een wat langere tijd daar te verblijven.
Nooit geschoten is altijd mis!

Succes met de plannen.

PS
Ik zou eerder je plannen in Oost Duitsland realiseren!
 
Duitsland ligt vlak bij ons huis.
Dus toeren we daar nog al eens rond.

Voor de taal alleen al zou Duitsland een goede reden zijn.
Sociale voorzieningen etc. Veel beter.
Wij hebben het verschrikkelijk naar ons zin in Tsjechië.
Mooi land, aardige mensen.
Maar ik hoef daar mijn geld niet te verdienen, dat zou trouwens bitter weinig opleveren.

Maar laat je niet weerhouden om zelf op onderzoek te gaan.
Succes.
 
Ik zou het de kinderen niet aandoen. Ik ben Tsjechisch en heb vaak overwogen om terug te gaan......maar ik bleef hier voor mijn kinderen.... veel te grote stap voor hun. Alles daar is anders. Niet doen.

Helemaal mee eens. De taal is heel moeilijk en het schoolsysteem is behoorlijk anders. Doe het niet vanwege de kinderen. Duitsland zou een betere optie zijn als je echt wat wilt beginnen in het buitenland.
 
oke, dank jullie wel. Moet eerlijk zeggen, begin nu wel te twijfelen. Had er wel rekening mee gehouden dat de taal een beer op de weg is, maar dat het verder eigenlijk wel aardig in ontwikkeling was/is. En hoe anders is het schoolsysyteem?
 
ik heb al eens gereageerd, zie: http://www.tsjechie.net/forum/threads/is-tsjechië-voor-ons-het-juiste-land-om-naar-te-verhuizen.36569/page-3

als je je aanhef op bericht 1, hierboven, zonder nadenken, in het Tsjechisch kunt vertalen en de rest er zo achteraan kunt schrijven, geef ik je een redelijke kans, maar weet wel dat de kinderen op achterstand komen.

Zoek een Nederlands gezin met kinderen die al langer in Tsjechie wonen en neem daar de voors en tegens mee door.

Onderwijssysteem Tsjechie/Nederland:

https://www.epnuffic.nl/documentatie/publicaties/onderwijssysteem-tsjechie.pdf
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het de kinderen niet aandoen. Ik ben Tsjechisch en heb vaak overwogen om terug te gaan......maar ik bleef hier voor mijn kinderen.... veel te grote stap voor hun. Alles daar is anders. Niet doen.
ik heb al eens gereageerd, zie: http://www.tsjechie.net/forum/threads/is-tsjechië-voor-ons-het-juiste-land-om-naar-te-verhuizen.36569/page-3

als je je aanhef op bericht 1, hierboven, zonder nadenken, in het Tsjechisch kunt vertalen en de rest er zo achteraan kunt schrijven, geef ik je een redelijke kans, maar weet wel dat de kinderen op achterstand komen.

Zoek een Nederlands gezin met kinderen die al langer in Tsjechie wonen en neem daar de voors en tegens mee door.

Onderwijssysteem Tsjechie/Nederland:

https://www.epnuffic.nl/documentatie/publicaties/onderwijssysteem-tsjechie.pdf
dank je wel ga ik bekijken
 
Tsjechie biedt geen enkel/weinig voordeel ten opzichte van NL. En inderdaad, voor de kinderen is de kans op een ramp zeer zeker aanwezig. Als je niet gelukkig kunt zijn in NL, dan lukt het je in CZ ook niet.

Let op, geen sociaal of financieel vangnet. If you fail you fail.

Inkomen ga je waarschijnlijk sterk achteruit (kun je hier prima van leven, maar dan terug naar NL een paar keer per jaar of op vakantie naar populaire locatie is dan wel erg duur opeens en zeker met 3 kinderen).
 
Niet beginnen aan een camping, tenzij je zelf voldoende middelen hebt om de komende jaren door te komen. Het seizoen in de zomer is maar kort. Juni, juli, augustus. Als je appartementen hebt of een pension, dan kun je daar de wintermaanden bijtellen. Maar een dikke boterham met beleg: zeer twijfelachtig.
 
Niet doen. Geen sociale voorzieningen, juridische onzekerheid, corruptie. Ouderwets onderwijs (stampen, reproduceren, geen voorbereiding op kenniseconomie). Geen kritische onafhankelijke journalistiek, geen functionerend politiek stelsel, wijd verbreid defaitisme onder bevolking. Allemaal zaken die je niet merkt als toerist, maar wel de harde dagelijkse realiteit.

Doe het in ieder geval de kinderen niet aan.
 
Beste "Been there" bent jij tegen de lamp gelopen? Waarom zo negatief? Het zal wel aan het weer liggen....in 2011 was Jij veel minder negatief. Ales heeft toch twee kanten en de gok of toch niet zoekt zeker heel heel wat anders dan Jij gezocht hebt.En Steffie durft het de kinderen wel aantedoen.
 
In 2011 was ik, na een tienjarig verblijf in Praag, alweer bijna 10 jaar terug in Nederland. Het weer heeft niets met mijn mening te maken.

Ik heb nog veel contacten met Tsjechië, en zie eigenlijk alleen maar een neergaande lijn. De hoop van na de revolutie (wij bouwen aan een democratische staat) is wel vervlogen. In plaats daarvan zijn gekomen de zaken die ik in mijn posting schetste.

Dit gaat voorbij de vraag of je een inkomen kunt verdienen in Tsjechië: in zekere mate zal dat wel gaan (maar waarschijnlijk wel veel minder en veel moeilijker dan in Nederland) maar eerder om de maatschappij waarin je je kinderen wilt laten opgroeien en welke oriëntatie op de wereld je ze wilt meegeven.

Vooral bij dat laatste aspect zie je dat Tsjechië een klein, op zichzelf gericht land is, met een afkeer van alles wat "vreemd" is, zonder veel initiatief, met een blik die niet voorbij het tuinhek reikt en een perspectief dat niet verder gaat dan de waan van de dag. Dat lijken me allemaal zaken om bij stil te staan, maar uiteraard staat het iedereen vrij zijn eigen keuze te maken.

Laat ik het zo zeggen: als je deze zaken ook in Nederland onbelangrijk vindt, zou je het misschien in Tsjechië redden - los van het materiële. Als je het maatschappelijk discours wel volgt, zie je ook in Nederland populisme, egoïsme, kortetermijndenken en roepen zonder nadenken toenemen. In Tsjechië is dat alles nog een macht hoger.

Lees ook even de berichten onder de posting "Nederlandse kinderen op een Tsjechische school" - dat geeft je ook wel een indruk.
 
Bovenaan