Elektra

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo.

Ik heb een vraagje .

Ik kreeg een berichtje van een contactpersoon uit Tsjechië , met de mededeling dat de Electra in ons huis na 5 jaar opnieuw gereviseerd zou moeten worden!
Wijzelf denken als dat zo zou zijn dat de Electra maatschappij ons daar wel van op de hoogte zou brengen.
Er zijn geen wijzigingen aangebracht aan de Electra in en rondom het huis , en we hebben papieren met stempel van de elektriciën erop dat alles toen goedgekeurd is .
Heeft iemand hier ervaring mee , of kan iemand mijn vraag beantwoorden.

Groetjes ,

Lenka
 
5 jaar voor electra is heel raar. Dat gaat wel 20 jaar of meer mee. Maar los daarvan: over de electra in jouw huis ga je toch zelf? Daar heeft niemand, dus ook geen "electra" maatschappij (wat je daar ook mee bedoeld) wat in te verordenen meen ik....
 
Lijkt alsof iemand je geld uit de zak wil kloppen.

Om het netjes op te lossen, moet je gewoon even vragen naar de aanschrijvingen hierover.

Weet diegene in ieder geval dat je je niet zondermeer laat bedonderen.
 
een maat van me heeft een appartement vorig jr aangekocht, maar woont elders. lange tijd stond het leeg en heeft in tussentijd wat renovaties verricht. de stroom kon ie af laten sluiten, maar hield toch aangesloten, want als je langer dan 13mnd afgesloten bent, dan moet je schijnbaar opnieuw revisie laten plegen. het betreft zo'n app in een klassiek 'bytovka'
 
Hallo Lenka,

om misverstanden te voorkomen laat jouw contactpersoon in Tsjechie even contact opnemen met Martin mijn tsjechiese vriend. Hij is officieel electricien.
Overigens is de REVISE een rapport waarop een beschrijving van de installatie staat en of alles conform de voorschriften aangebracht is. Heeft dus niets van doen met reviseren of installatie vernieuwen.
 
Misschien bedoelen ze de elektriciteitsmeter, die moest laatst bij ons ook vervangen worden, wij hadden er geen mededeling van gekregen, onze buurman heeft het voor ons geregeld, volgens mij hebben we er niks voor betaald. Maar dat zou ik even na moeten kijken.
 
Misschien bedoelen ze de elektriciteitsmeter, die moest laatst bij ons ook vervangen worden, wij hadden er geen mededeling van gekregen, onze buurman heeft het voor ons geregeld, volgens mij hebben we er niks voor betaald. Maar dat zou ik even na moeten kijken.

Onze meter zit er pas 10 jaar in , dus dat lijkt me onwaarschijnlijk!
En onze Tsjechië persoon die het aan ons doorgaf , gaf als reden dat het reviseren om de 5 jaar zou moeten .
Maar reviseren wil zeggen controle op Electra als wij daar wijzigingen in aangebracht zouden hebben , maar er zijn geen wijzigingen gedaan.
De Electra maatschappij heeft ons e-mail adres , dus zij kunnen ons indien nodig per mail op de hoogte brengen !

Groetjes,

Lenka
 

Vodnik

† In Memoriam
Reviseren om de vijf jaar is onzin, het is al eerder geschreven dat revisie alleen nodig is als er essentiële wijzigingen zijn.
Wat wel periodiek gewisseld wordt zijn watermeters en warmtemeters (caloriemeters, blokverwarming), dat heeft te maken met ijking. De oude type's electriciteitsmeters (de mechanische) zou ik me voor kunnen stellen dat die ook opnieuw geijkt moeten worden maar met de nieuwe electronische is dat ook niet meer nodig.

(in mijn flat in Pha zijn water- en caloriemeter nu twee keer vervangen, om de vijf jaar. De electriciteitsmeter is een electronische en wordt niet vervangen. In m'n chalupa is de mechanische electriciteitsmeter op eigen verzoek vervangen door een electronische)
 
Revize is een keuring van de elektriciteits-installatie achter de kWh-meter. De kWh-meter is van de elektriciteitsleverancier en deze dient daarover de zorg te dragen. Revize wordt uitgevoerd door een keuringsmeester die daarvoor bevoegd is en dit wordt niet uitgevoerd door de elektriciteitsleverancier. Revize is nodig om te beoordelen dat de installatie achter de kWh-meter veilig is. Revize dient uitgevoerd te worden, voor dat een kWh-meter wordt geplaatst, bij ingrijpende wijzigingen en om de 5 jaar. Dit laatste is nieuw en dit zal dus bijna niemand laten doen, maar... als er brand komt door elektriciteit en er is geen geldige revize, dan zal de verzekering wel/niet uitkeren??
 
Bovenaan