Electriciteitskosten vakantiehuis

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Zaterdag net terug uit Lisno U Bystrice (vlakbij Benesov). Mooi huis met zwembad gehuurd. Wat enigszins tegenviel was dat de eigenaresse geen woord duits of engels sprak en niet echt vriendelijke overkwam. Ze ratelde maar door bij aankomst en was na achterlating van de sleutels zo vertrokken. Wel kon ze ons nog duidelijk maken via handgebaren dat we de tuin (mooi aangelegd) moesten sproeien en de plantenbakken die aan het huis hingen moest watergeven met een gieter. Aldus gedaan. Na drie dagen kwam ze wederom langs en werd boos over de plantjes. Wij begrepen er niets van en hebben met een woordenboekje uitgelegd dat we elke avond een uur hebben staan sproeien en watergeven. Enfin mokkend vertrok ze. Op de dag van vertrek kwam ze netjes op tijd opdagen en duwde ons een rekening van 100 euro onder de neus voor elektriciteitskosten en toeristenbelasting. Daar schrokken we wel van. We hebben eerder een huis in tsjechie gehuurd waar de elektriciteit beperkt was inbegrepen en hoefden toen maar 25 euro bij te betalen terwijl het huis 2 keer zo groot was. Wij zijn zo stom geweest niet naar de meterstand te vragen bij aankomst, maar door de communicatie problemen en haar snelle vertrek was dit gewoon niet mogelijk. Wij hebben het gevoel dat we door haar zijn opgelicht en zijn wel nieuwsgierig of dit normale electriciteitsprijzen zijn (2 weken) bij normaal gebruik. En een tip voor volgende huurders: vraag bij aankomst naar de meterstand!!!
 
Hi Cora,
tsja..helaas komt het voor dat ze (net als in Frankrijk overigens) ervan uitgaan dat iedereen maar Tsjechisch spreekt (welke regio/stad zaten jullie ?).
Wij hebben een huis in Zuid-Bohemen en zijn er maximaal 7 weken in het jaar. We verhuren het niet en gebruiken veel spaarlampen. We waren vorig jaar 500 Euro kwijt voor alleen electriciteit. Electriciteit IS duur in Tsjechië. Dus of die 100 Euro wat aan de hoge kant is......
 
Wordt het zwembad soms elektrisch verwarmd?
Dit kan nl best veel stroom kosten als de verwarming dag en nacht aan staat!
Normaal is dat je een papier ondertekend waar de stroomstanden bij aanvang en afloop van de huurperiode opstaan!
 

pepo

† In Memoriam
Bij de huidige electriciteitsprijzen in CR (1 MWh voor plm 1500 KC, exc vaste kosten) zou je voor 100 Euro 14 dagen lang ieder dag meer dan 100 KWh moeten verbruiken en dat is heel wat, als ik stel, dat er GEEN el. verwarming aan is geweest (ieder dag 1 uur planten sproeien, dus knap warm/heet, denk ik dan).
Electriciteit in Tsjechie is niet duur in vergelijking met Nederland.
Ik weet niet, hoeveel voor de toeristenbelasting wordt berekend, maar als dat niet meer, dan 10 Euro totaal is, dan durf ik te beweren, dat de rekening voor de electriciteit te hoog was.
Maar...
Volgens mij, ook als je de meterstanden opvallend demonstratief opneemt, ben je er nog niet. Niet eerlijke verhuurders laten zich misschien hierdoor schrikken en zullen dan voorzichtiger zijn bij het eind-afrekenen.
Het echt controlleren of het verbruik en de conversie naar betaalmiddelen klopt, is beslist niet eenvoudig. Gemiddelde Tsjech, net als gemiddelde Nederlander weet, wat hij per jaar of misschien per maand betaalt, maar weet niet, wat verbruikseenheidskosten zijn.
Die zijn (in Tsjechie) op de website WWW.CEZ.CZ te vinden.
Ik vind het erg jammer, maar er zullen altijd mensen zijn, die van deze situatie misbruik maken en je kunt, als toerist, die eerlijk binnen komt, er weinig aan doen.

Voor iemand, die dat graag wil narekenen, of een eigen rekensommetje wil maken:

1 MWh (1 Megawathour, 1 Megawathodina) is het electriciteits-afrekeneenheid, dat CEZ (Ceske Energeticke Zavody) hanteert.
1 MWh = 1000 kWh (kilowatuur).
Dus 1 kWh in Tsjechie kost gemiddeld 1500Kc/1000 kWh = 1,5 KC / plm 5 cent
Ik hoop, dat ik geen rekenfout gemaakt heb, een van mijn sterke kanten.
 
vergis je niet in de toeristenbelasting, die er ook bij inbegrepen was. 2 weken met 4 personen a EUR 1,-/dag (schatting; kan hoger of lager zijn) is ook al EUR 56,- ! dus dan heb je maar EUR22,- per week betaald voor elektriciteit.

't is maar een rekenvoorbeeldje... (ik weet bijvoorbeeld ook niet met hoeveel personen jullie waren?)
 
hallo

wel vervelend dat je achteraf nog kosten ehbt waar je eigenlijk niet had op gerekent in iedergeval niet op 100 euro
wij boeken altijd een huis wat all in is behalve toeristen belasting en de honden komen er nog bij maar elektra en dat soort dingen zorgen we dat het bij de prijs zit want je ziet maar dat het toch hoog kan zijn en als je dat van te voren weet durf je bijna niet in de douche of bad of de kachel aan te doen als het wat kil is.

je weet nu wel dat je eerst uit moet kijken

groetjes corina
 
vergis je niet in de toeristenbelasting, die er ook bij inbegrepen was. 2 weken met 4 personen a EUR 1,-/dag (schatting; kan hoger of lager zijn) is ook al EUR 56,- ! dus dan heb je maar EUR22,- per week betaald voor elektriciteit.

't is maar een rekenvoorbeeldje... (ik weet bijvoorbeeld ook niet met hoeveel personen jullie waren?)

Wij betalen voor onze gasten maar 7 Kc pp per dag toeristenbelasting in Tsjechië. Persoonlijk vind ik die stroomrekening dus veel te hoog voor in de zomer.
 
stroom

ja, natuurlijk!
je hebt helemaal gelijk.
per kw.
10,50 was euro alleen voor de stroom.
de toeristenbelasting was apart.
de eigenaar liet ons keurig de meterstand bij aankomst en vertrek zien.
wij zaten in huize anna in marenice.
een aanrader...prachtig huis met enorm grote tuin.
 
zijn dit jaar in drie verschillende huizen geweest en hebben dus wel wat vergelijk met de electriciteitskosten en toeristenbelasting.
eerste week een huis bij pisek : 1500 kronen
tweede week huis in tachov : 0 kronen
derde week een huis in vir : 360 kronen

er zijn dus inderdaad grote verschillen, maar 100 euro voor een week lijkt me wel erg veel
 
Oh jee, de omschrijving klinkt als de vakantiewoning die wij voor volgend jaar zomer hebben gehuurd......
Ook via Topic Travel en ook in die plaats....het zou toch niet??
He bah, als dit zo is, zie ik er nu al tegenop ....
 

Vodnik

† In Memoriam
Oh jee, de omschrijving klinkt als de vakantiewoning die wij voor volgend jaar zomer hebben gehuurd......
Ook via Topic Travel en ook in die plaats....het zou toch niet??
He bah, als dit zo is, zie ik er nu al tegenop ....

? dit topic is al drie jaar oud! Inmiddels zijn de energie kosten gestegen . . . . en mischien is de huis-eigenaar verstandiger geworden?
 
Ja dat hopen we dan maar, maar het idee dat je besodemieterd wordt... en dat de eigenaren zo raar hebben gedaan, staat mij dus helemaal niet aan. Gelukkig hebben we een voorboeking, en kunnen we er in december (als de 2011 prijzen bekend zijn) nog kosteloos van afzien.

Hmmm....ik twijfel nog...ben ook zo'n muts soms he :zwijg:
Wil wel graag naar Tsjechië, dus wie weet...
 
Bovenaan