Eidam kaas

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Beste forumleden,

Wat handig zo'n forum gewijd aan Tsjechië! Hopelijk kunnen jullie kenners ook iets met mijn vraag.

Ik stel me even voor: mijn naam is Esther en ik vertaal jeugdboeken uit het Engels en het Duits. Op dit moment werk ik aan de roman Carolina van Iva Procházková, die zich voor een groot deel afspeelt in Praag.

Mijn vraag gaat over kaas. De moeder van een van de hoofdpersonen in het boek komt op een dag thuis met de mededeling dat ze in de winkel nog net het laatste stuk kaas heeft weten te bemachtigen. De kaas die ze gekocht heeft heet 'Edamer'. Dit is in de tijd van vóór de Fluwelen Revolutie. Ik weet dat Duitsers vaak 'Edamer' of 'Gouda' zeggen tegen Hollandse halfharde of harde kaas van koemelk, en dit boek is in het Duits geschreven.
Mijn vraag is nu:hoe zat dat in die tijd in Tsjechië? Was daar Hollandse kaas te krijgen, of maakten de Tjsechen zelf een soortgelijke kaas, of haalden ze hem nog ergens anders vandaan?

Ik ben benieuwd of iemand mij kan helpen. In elk geval alvast hartelijk dank voor het lezen.

Groet,
Esther
 

pepo

† In Memoriam
Beste Esther,

dat was toen geen echte edammer, uit Nederland geimporteerd. Dat was een eigen, tsjechisch produkt. Hoewel nu wel hier en daar echte hollandse edammer te krijgen is, blijven de Tsjechen steeds deze edammer produceren en verkopen. Deze kaas heette en heet nog steeds EIDAM in het Tsjechisch.

bron:
eigen ervaring en internet (ik heb net een consumenten test van de Tsjechische eidam kaas doorgelezen)
 
Ik persoonlijk vind die Tsjechische EIDAM nergens naar smaken, waarschijnlijk omdat ie praktisch zoutloos is. Ken veel Tsjechen die deze EIDAM kopen en er zout over strooien om er een beetje smaak aan te krijgen. Als ik mijn Tsjechische vrienden echter Nederlandse EDAM laat proeven, zijn ze dolenthousiast en vragen keer op keer of ik niet paar van die edammertjes mee uit Nederland kan laten brengen. Hier in Tsjechie heb ik EDAM nog niet kunnen vinden en daarom koop ik altijd jonge (Duitse) Goudse kaas bij Lidl. Verder ben ik wel benieuwd/nieuwsgierig hoe die EIDAM uit die Tsjechische cosumententest is gekomen. Bovenstaande betekent niet dat er geen goede Tsjechische kaas te koop is. Alleen zijn dat over het algemeen geen harde kazen, maar de smeerkazen.
rich?
 

Freddy2005

† In Memoriam
Tsjechen vechten voor benaming Edam kaas

Tsjechische zuivelfabrieken, alsmede hun Slowaakse, Duitse en Oostenrijkse collega's, hebben bezwaar gemaakt tegen het Nederlandse verzoek tot gebruik van de EU-brede beschermde benaming "Edam Holland" voor de Edammer. Tsjechische boeren beweren dat dit soort kaas nu in vele landen, waaronder de Tsjechische Republiek, geproduceerd wordt.

radio.cz

novinky.cz
 
Bovenaan