Eerste kennismaking met Tsjechië (Reuzengebergte)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Aan alles komt een eind

Het was eigenlijk de bedoeling nog wat laatste boodschapjes te doen (zoals goedkoop drank inslaan voor thuis) maar het onweert hier dat het een lieve lust is. Straks maar dan

Jičín

Gisteren even met zijn allen even richting het winkelcentrum (Tesco) geweest. Onderweg het tankstation van de zuurpruimpjes voorbijgereden. Nu moest ik wel tanken maar dit lekker bij de buren aan de overkant gedaan.

Onderweg kwamen wij ook nog het restaurant tegen waar onze gastvrouw het over had. Misschien kennen jullie het wel. Staat zo'n vogeltje voor

18082011987.jpg


Hoewel wij er nog niet over uit waren waar wij die avond gingen eten, toch maar besloten dit restaurant eens uit te proberen. Volgens onze gastvrouw, die er iedere dag luncht, is het best goed (en goedkoop) eten daar. En voor de kunstliefhebbers onder ons, ook binnen staan bronzen beelden en hangen er schilderijen. Maar eerlijk gezegd viel ons het eten wat tegen. Nu hebben wij wel van de internationale kaart besteld en ikzelf medaillons. Maar flauw dat die waren. Geef mij die van Pension Golf maar. Als het enigszins lukt gaan wij daar vanavond heen om het einde van de vakantie te "vieren" en ook om afscheid te nemen van de luitjes. Uiteindelijk hebben wij daar toch het lekkerst maar vooral plezierigst gegeten.

Oh ja, schiet mij zomaar te binnen. Laatst dat wij daar waren werd er op mijn schouder getikt door een gast die ons al vaker had gezien. Dat de lichten van de auto nog aanstonden. Kijk, dat zijn nu leuke dingen

Maar goed, nog even over dat restaurant van gisteren, het uitzicht is daar wel formidabel EN het ijs daar is ook perfect en niet duur (Kc 50)

18082011983.jpg


18082011982.jpg


Oh ja, vergeet ik bijna. Gisteren op weg naar ons huisje reden wij langs het "Hans en Grietje huisje". Het was helaas te donker voor een goeie foto. En als je niet weet waar het ligt rij je er zo maar aan voorbij. Voor wie het leuk vind, het is in een bocht vlakbij een groot bedrijf Tataka. Op dit forum zijn er ook wel foto's van te vinden. Vooral dat duiveltje op het dak heeft iets bijzonders
 
Leuk het vakantieverslag, en het restaurant daar zijn wij wel een paar keer geweest, wij noemen het " het rode huis "en hebben daar heerlijk gegeten, en vooral van het uitzicht genoten.

Dat voormalige hotel boven Janske Lazne, is indrukwekkend, wij wilden er graag naar binnen maar hebben het maar niet gedaan(gedurfd).
Even verderop is inderdaad het uitzicht grandioos, er is daar een plaats voor paraglijding( hoe schrijf je dat?)en er staat een bankje, heerlijk om daar even te blijven zitten en te genieten.

Wij wensen jullie een goede thuisreis.
 
Laatste bericht uit Tsjechië

Jullie allen bedankt voor de reacties. Zodra ik thuis ben komt er vast nog wel een vervolg (lees: afronding) op dit topic. Echter aan de vooravond van ons vertrek wil ik toch besluiten met wat laatste overpeinsingen.

Zowel mijn vrouw als ik hebben Tsjechië als een heel bijzonder land ervaren. Interessant voor ons Nederlanders omdat het goedkoop is, maar wie iets verder kijkt ziet ook de veerkracht van dit land. Kijk alleen al naar de ontwikkeling die Skoda heeft meegemaakt. Het staat garant voor een land met inwoners die niet vies zijn van hard werken. Wellicht komen wij in 2012 nog eens hierheen. Maar eerst gaan wij morgen (:oeps:vandaag alweer) kijken hoe ons huis in het eveneens rustige Anna Paulowna erbij staat

Ahoy!
 
Geen slecht idee van Ad.

Voor Franky: jouw tekst:"Wij zijn nu sinds 6 augustus in Tsjechië en wij hebben het land als TOP ervaren. Zowel qua natuur (in de buurt van het Reuzengebergte kijk je je ogen uit) en iedere rit ergens heen, ook al is het "slechts" 10 km, zorgt dat je al gauw een kleine 20 minuten in de auto zit. Ik kan dan ook bijna niet de auto instappen of ik moet aan Tabe denken. Hij, en wellicht nog een goed lezer, weet waarom.
Verder verdienen de Tsjechen, de bekende uitzondering daargelaten, wat mij betreft als mens, een hele vette voldoende. Leuke mensen zijn het, nog niet verpest in hun denken. Ik kan dit (nog niet) goed onderbouwen, het is meer een gevoel dat ik heb."
kan ik helemaal onderschrijven, ervaren wij nu ook al drie jaar hier.

Let op dat de berg met het vervallen hotel niet het hoogste punt van Tsjechie is. Als je daar een rondje wandelt krijg je aan de noord-oostzijde wel een prachtig uitzicht op de hoogste berg: Snezka.

ik hoopr dat je al met al toch een positief gevoel overgehouden hebt.
 
Franky zijn jullie in Jičin alleen naar de Tesco geweest of ook naar het centrum? :denk:

Nee hoor, alleen naar de Tesco. Dat was ook eigenlijk het plan. Nu viel (naar onze verwende maatstaven:bloos2:) die Tesco wel een beetje tegen dus ik had nog wel iets meer van Jičin willen zien, maar ja, wij zijn met z'n allen op vakantie en bovendien was het die dag snikheet. Een volgende keer maar. Aan jouw reactie te "horen" moet Jičin iets moois voor ons hebben
 
Eerste bericht uit A.P. en terugblik

Tja mensen, "time flies when you're having fun". Ik deed vanmorgen mijn ogen open en zag weer volop licht om mij heen. En voor het eerst geen droom onthouden. In Tsjechië droomde ik dat het niet normaal meer was. Ik was duidelijk aan het ontspannen maar ook van alles aan het verwerken.

Terugreis

Omdat onze heenreis zo problematisch was verlopen door het vele oponthoud in Duitsland hebben wij ervoor gezorgd zo hoog mogelijk in Duitsland terecht te komen. M.a.w. Hannover zien te vermijden. Wij hebben onze Tom dus in porties geprogrammeerd. Eerst richting Zittau vanwege de mooie route maar ook omdat Praag ons te laag in Nederland doet belanden. Hierna ging het via Magdeburg en het viel mij op dat het gisteren enorm rustig was, terwijl er aanvankelijk best wat terugkerend Duits vakantieverkeer onderweg was. Wat is het overigens, zelfs op de snelweg, een mooi stukje (voormalig Oost-)Duitsland waar wij door heen reden. Hierna richting Bremen en inmiddels kwamen via de Duitse Radio (heerlijk om weer te kunnen verstaan wat er wordt gezegd ;)) de onheilsberichten over Hannover binnen, dus wij zagen het lijk al drijven, maar gelukkig wij hadden geen last. Op de een of andere manier is het lastig Hannover volledig te omzeilen of je moet wel enorm omrijden, bijvoorbeeld in eerste instantie al via Berlijn denk ik. Maar goed, zoals gezegd, gisteren een perfecte terugreis gehad. Wij vertrokken om 9.30 u uit Chotevice en met de nodige stopjes (plassen, tanken (gaat sneller met gas;)) en tegelijkertijd hapje eten (Tjonge wat is alles dan opeens duur:() arriveerden wij gisteren om 21.30 u in Anna Paulowna.

Terugblik

Eerste kennismaking met Tsjechië: wat een geweldig land hebben wij de afgelopen 14 dagen mogen ontdekken en wat (voor 99%) een leuke mensen wonen daar. Wij gaan zeker nog een keer heen. Normaliter zou ik zeggen, niet gelijk al weer volgend jaar (hou van afwisseling) maar Tsjechië is wel ERRUG leuk hoor. Dus wie weet.

Jullie overigens allen bedankt voor de reacties, geeft mij ook weer inspiratie om wat neer te zetten. Ik heb verder nog wel wat foto's liggen die ik wil posten, maar hierna is de koek wel op vrees ik
 
Graag gedaan! Misschien inspireert het meer mensen hun ervaringen te delen. Je verliest er niets mee! Als ik voor mezelf spreek, ik vind het leuk om te schrijven, het stimuleert mijn geheugen (tja, word ook een dagje ouder;)), het is leuk om het verhaal later nog eens terug te lezen en ik heb ervaren hoe fijn het is als anderen hun ervaringen delen.

En heel stiekem geeft het ook wel een enorme kick jullie te plezieren:wow:
 
Franky bedankt voor je mooie verslag Wij gaan in december weer naar Procesne, zal ze de groeten doen bij Pension Golf (onze vaste stam kroeg/restaurant).....

En ook jullie bedankt natuurlijk! Zonder jullie waren wij waarschijnlijk nooit bij Pension Golf gaan eten. Als jullie de groeten doen hoef je enkel Jelle, onze zoon, met rollator, te beschrijven, weten ze gelijk wie je bedoelt. Vooral de eigenaresse was nogal van hem gecharmeerd, terecht;)

Groetjes,

Frank
 

kuurgast

Donateur
moet Jičin iets moois voor ons hebben
Natuurlijk heeft Jičin genoeg moois te zien voor jong en oud. ;)
Allereerst kunnen jullie de auto op een invalidenparkeerplaats zetten bij punt A dan loop je zo richting de toren met onderdoorgang naar het grote plein zie de webcam. Jičin is de stad van de sprookjes en het schoenmakertje Rumcajs met musea niet alleen voor volwassenen. De website jicin.org/ is in meerdere talen en bevat veel informatie over de stad en omgeving.
De authentieke winkeltjes zijn niet handig voor Jelle zijn rollator omdat ze vrij klein zijn en volgepakt met leuke hebbedingetjes. De dames in jouw gezelschap zullen dit wel waarderen. :D Op het gebied van eten en drinken kan je hier alle kanten op van een broodje gyros tot uitgebreid sjiek dineren.
 
Hoi Franky, bedankt voor je leuke verslag, heel leuk om te lezen! :top:
Misschien heb ik nog een tip voor een volgende keer? ;)
Met een rolstoel de bergen in, ik geef het je te doen. Of je moet klaar zijn voor de paralympics
Wij hebben er sowieso twee uit die bewuste topic getest met een gehandicapt kind (11 jaar, 50 kg) met hulp en begeleiding prima te doen:
Nr. 11, Mumlavský vodopád is tot op de brug bij de waterval eenvoudig te doen Franky. Ongeveer een kilometer over een geasfalteerd pad (wat wel omhoog loopt en weer na benee natuurlijk :lmfao:) en nog pakweg 100 meter tot aan de waterval over een soort zandpad. (Gaat niet zonder begeleiding denk ik) Mooie ervaring hoe het water onder je door raast.
Mumlava.jpg
En de busrit vanaf Horní Mísečky naar boven (Vrbatova bouda) is ook een aanrader. (Even je kind uit laten stappen bij het bushokje, de klim ernaartoe is stevig.) De nieuwe gele bus heeft sowieso een speciale plaats voor rolstoelgebuikers, instappen gaat eenvoudig want het is een knielbus. Boven heb je super uitzicht en er zijn geasfalteerde wandelpaden waarover je prima een rondje kunt doen of richting pramen Labe wandelen. Wij hebben nog het grafmonument van Bohumil Hanč en Vaclav Vrbata hebben we bezocht met "ons kind". Wel vervelend door de waterlopen in het zandpad maar de afstand is relatief kort. Hier twee foto's van afgelopen week toen we weer eens daar waren, het monument en bloeiende heide met prachtig uitzicht op oa de Sněžka :
Zlate Navrsi.jpg Zlate navrsi2.jpg
 
Heerlijke verhalen!

Ga je bij een volgend bezoek een andere regio bekijken? :ja:

Op dit moment twijfel ik nog. Het ligt er helemaal of wij opnieuw een huis kunnen zien met zo'n geweldig zwembad

18082011974.jpg


Voor de rest vond ik het wel een gemis dat wij in ons huis geen echte huiskamer hadden, maar eerder een soort woonkeuken.

Daarnaast zit het niet in mijn aard ieder jaar hetzelfde te doen, maar desondanks maakt Tsjechië een heel goede kans en daarbij laat ik de keuze van de regio een beetje van het soort huis afhangen. De huizen van de forumleden tot nu toe hebben helaas ook niet zo'n zwembad. Ik zeg helaas omdat wij gezien hoeveel Belvilla van de huurprijs opstrijkt en dan gun ik het jullie veel meer!
 
Bovenaan