Eerste ervaring met ...

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Toen mijn vrouw voor het eerst Tsjechië bezocht, was ze alleen, zonder mij. Ik kon (mocht) toen nog niet terug naar Tsjechië. Ze was dus volledig overgeleverd aan mijn familie. Een kort verhaaltje over Tsjechische cultuur...

Op een dag stond op het programma uitstapje naar Karlovy Vary. Voorin in de auto mijn ouders en achterin, naast haar, mijn oma. Het was maar twee uur rijden, maar van begin af stonk het er verschrikkelijk in de auto. Ze kon de lucht niet thuisbrengen. Maar niemand had het er over, dus vroeg ze ook niet wat het was.

Eenmaal in Karlovy Vary aangekomen, ergens op de parkeerplaats, haalde mijn oma een in handdoeken gewikkeld pakket uit de tas. Ze pakte het uit. Het bleek een kookpan te zijn. Stank werd alsmaar erger. Oma deed de deksel open, de stoom kwam er uit.

Mijn vrouw kreeg een soort pannenkoek in de handen gedrukt die ze moest proeven. Even wennen, maar het smaakte best goed. En nog een, en nog een, tot de pan leeg was.

Het speelde zich af in 1973. Mijn lieve oma heeft het gerecht voor haar 's morgens vroeg gebakken. Hoofdingrediënt vers knoflook, toen nog vrij onbekend in Nederland.

Maar sindsdien, als in Tsjechië iemand vraagt, wat wil je eten, waar heb je zin in? Zegt ze volmondig: já bych si dala bramborák!
 
De dag was nog lang niet voorbij. Na een paar uur wandelen in Karlovy Vary gingen ze wat drinken. Een mooi Café Restaurant uitgezocht en naar binnen.

Maar het ging niet zo makkelijk. Ze mochten niet bij elkaar zitten. Wel apart. Mijn ouders met oma aan de straatkant aan een goedkope formica tafeltje en mijn vrouw in het chique velours zitje aan de tuinkant. Ze kwam uit het westen, ze must apart, en vooral met DM betalen.

Dit was de tweede kennismaking met Tsjechische cultuur op een dag. Wat heeft mijn familie zich geschaamd over dit incident. En wat heeft mijn vrouw zich rotgevoeld over dit incident.

Gelukkig zijn deze tijden voorbij. Maar dat neemt niet weg, dat er af en toe aan herinnerd moet worden.
 
Ik wist niet dat dit zo kon gebeuren in die tijd.Dat apart zitten,heel eigenaardig!!! Ik zou zelf heel beschaamd geweest zijn en er zelfs op aangedrongen hebben, indien we niet samen mochten zitten, de zaak zouden verlaten hebben en ergens anders zouden geweest zijn waar dat wel mocht!
 
Vasek, bedankt voor het verhaal.

Ik heb hier bramboraky ook geintroduceerd en het is een groot succees geworden!
 
Vasek,

Heb je misschien het recept in het Nederlands? Kan ik het ook eens maken voor mijn familie.

Diky,

Milou
 
Staat al hier. Succes.
smiley20.gif
 
Misschien niet de juiste plaats, maar ik ben zelf helemaal verzot op Brambory salat. Niet alleen ik maar ook mijn familie. Nu wil mijn familie dat ook een keer proberen te maken in Nederland. maar ik heb geen flauw idee hoe ik hun dat moet vertellen. Ik zie natuurlijk wel wat mijn vrouw er allemaal in doet, maar hoe dat met hoeveelheden zit, geen idee. Daar komt bij dat mijn vrouw zegt het is een beetje een gevoels kwestie. Bestaat er trouwens een officieel recept van Brambory salat waar jezelf bijvoorbeeld mee kan goochelen? En misschien ook in het nederlands? Doe niet te veel moeite, maar misschien kun je hem zo ergens van de computer halen. Bij voorbaat dank voor de moeite.
 
Ik zal "onze" recept van Bramborovy salat op het net zetten, maar dan op de juiste plaats.

Groetjes, Vasek
 
Bovenaan