Een volgend project: de Cezeta 501-03

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Leen

† In Memoriam
De afgelopen 1 1/2 jaar heb ik geklust aan mijn oude brandweerwagen uit 1967 die hoognodig aan een opknapbeurt toe was. Hij staat nu voor een paar maanden in NL. We hebben wel 1 Europa, maar we moeten 900 km rijden om weer een keuringsstempel te gaan halen. APK-STK:(

Op de zaak had ik zijdelings wel eens laten merken dat ik een nieuw project zocht. Een oude Skoda opknappen of iets dergelijks. En jawel, na een aantal weken kwam er een collega naar me toe die de schuur van zijn grootouders aan het opruimen was en mij vertelde dat daarin een motor stond uit eind jaren 50. Natuurlijk was ik geinteresseerd. Het zou een Jawa zijn en hij noch zijn grootvader van schoonmoederszijde moesten er iets voor hebben.
Vanmorgen is de "motor" afgeleverd in mijn hobbyloods.
Het bleek een Cezeta 501-03 te zijn uit 1959.
Bijgaand een foto waar op je kunt zien hoeveel vrije, plezierige, uurtjes er nog moeten worden gemaakt.


 
Leuk projecten heb je, Leen. Leuk van die hobby's.

Mijn zoon houdt het bij het opknappen van mijn 15-jaar oude Citta Gilera. Van bedrading tot het spuitwerk. Helaas geen Tsjechisch merk.
 

kuurgast

Donateur
waar op je kunt zien hoeveel vrije, plezierige, uurtjes er nog moeten worden gemaakt...
images

Tot hij er zo uit zal zien. :fluit:
Succes met je project dat zeker net zo mooi zal worden als de brandweerwagen.
 

Leen

† In Memoriam
Nee het wordt een klus in CZ. Ik denk ook dat hier de prijzen van onderdelen wat gunstiger liggen dan in Nederland.
Daarbij het gegeven dat we in CZ wonen en werken. We hebben altijd tijd te kort als we even in Nederland zijn. In ieder geval geen tijd om te klussen aan een oude Skútr Čezeta 501-03:lmfao:
 

Leen

† In Memoriam
Wat was de reden om dit model te maken?............

De Cezeta scooter werd niet volgens het Italiaanse concept gemaakt dat in de 50er jaren als voorbeeld gold in Europa. De CZ constructeurs gingen geheel hun eigen weg in het project van J.F. Koch. Na de Tweede Wereldoorlog begon CZ met de ontwikkeling van deze scooter. Na een aantal prototypen, kwam de serieproductie op gang in 1955. Echter pas vanaf 1958 werd de machine geëxporteerd naar de Westerse landen, onder de naam Jawa La Bohème.
De basis van de scooter is de zelfdragende en gelaste carrosserie, met de niet dragende voorkant. De motor is de 171,7 cc eencilinder tweetakt. Eerst rijwind gekoeld, maar vanaf 1959 met geforceerde koeling. De benzinetank was ondergebracht in de karakteristieke, grote neus. Vanaf 1960 heette het model type 502 en toen werd, eigenlijk een beetje laat gezien de concurrentie, pas de Dynastarter toegepast. Maar de Scooter bleef startbaar middels een kickstarter. Het vermogen was intussen ook verhoogd van 9.2 naar 10 pk. Tot aan 1964 bleef de scooter in productie. De laatste modellen hadden geprofileerd stuur en een ingebouwde km. teller.
Van de Cezeta werd nog een vracht driewieler afgeleid door de aansluiting van een bak op het middenstuk van de scooter.

Bron JAWA.NL DÉ JAWA/CZ SITE
(Ja, ja ik ben me aan het inlezen;) )
 

Leen

† In Memoriam
Kuurgast,

Bedankt voor de tip.
Ik ben een aantal weken geleden al eens naar deze beurs geweest. Leuke contacten opgedaan.
Ik ben deze week nog in NL. A3 moet een kleine operatie ondergaan en ik zal haar mentaal steunen. Krijgt ze weer enkele weken verlof van mij en kan ze bij de kleinkinderen blijven.:slik:
Ik hoop 15-10 wel naar de beurs in de buurt van Blatna te gaan.
 

Leen

† In Memoriam
Oke dan, even bijpraten.
De skutr is bijna tot de laatste bout en schroef uit elkaar geweest en elk onderdeel bekeken en gefotografeerd. Veel rubberdelen zijn vernieuwd en ook de ontsteking gaf, geeft nog veel problemen. Nu ben in de skutr weer aan het opbouwen zonder dat ik wat aan het plaatwerk heb gedaan. Mijn model was nog zonder knipperlichten etc, maar die heb ik er toch maar opgemaakt. Nu eerst de motor laten lopen, het is een kickstarter, dus ik wil hem kunnen aanduwen als het nodig is.
Ik hoop voor de herfst de motor weer te hebben gedemonteerd en het frame gespoten. Intussen ben ik nog op zoek naar iemand die me de laatste inlichtingen kan geven over het aansluiten van de laatste elektrakabels en een bedrijf om de, niet nieuw verkrijgbare, delen opnieuw te verchromen.

Ik zal eerdaags mijn website weer eens updaten: www.l1a3.nl/cezeta.html

17 frame voor demonteren (14).JPG 8 motor ontsteking  (1).JPG 1e keer opbouwen) (2).JPG 1e keer opbouwen) (9).JPG 1e keer opbouwen) (50).JPG
 

Leen

† In Memoriam
Ik ben van alle beurzen in een straal van 75 km rond Blovice op de hoogte, Kuur. Sinds ik weer terug ben in CZ na een half jaar ziek te zijn geweest, ben ik al weer bij verschillende beurzen geweest. Ik heb nog maar enkele kleine onderdelen nodig die ook nog in de winkel nieuw te koop zijn maar "gaan beurzen" is zo gezellig dat ik blijf zoeken. A3 gaat graag meestruinen tussen nog veel meer dan alleen motoronderdelen, soms zijn het echte rommelmarkten. Enkele foto's van beurzen vind je op mijn site over de Cezeta.
Het was de afgelopen weken wel weer een hele puzzel om verder te gaan waar ik in september was gebleven, het vernieuwen van de bedrading en ontsteking. Maar, heel toevallig gisteravond trok de bougie de eerste vonk. Ik heb hier in CZ via email kennis gekregen aan ook een Cezeta eigenaar die nota bene in NL om de hoek woont. Ik denk dat ik volgende week een lijstje mee krijg van onderdelen die hij nog zoekt. Ik zal vandaag eens de Cezeta pagina bijwerken.

Leen

www.l1a3.nl/cezeta.html
 
Bovenaan