Een tussendoortje in het Oostelijke oortje

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Met een dubbel gevoel vervolg ik mijn verslag.
Na het overlijden van onze dorpsgenoot,Andre, gaan hij en zijn gezin voorlopig niet uit mijn hoofd.
Voor mij is het gaan genieten van wat het hier en nu ons biedt nog belangrijker geworden . Na de gezondheidsperikelen met Kees en mij was ik er al van doordrongen geraakt. Dat is nog meer versterkt.

Na het bezoek aan Hefziba gaan we huiswaarts en besluiten nu het weekend nadert ons geluk bij onze plaatselijke Hostinec te beproeven.
We worden inmiddels al herkend. En al gauw wordt onze vaste serveerster op ons afgestuurd. Geen hermelin, maar wel iets van pikante kip. Het smaakt naar gemaakt in eigen keuken. Kees gaat voor een lekker drankje na het eten. En we hebben het als echte Hollanders natuurlijk over de prijsverschillen. Hetzelfde drankje, maar dan een halve hoeveelheid dat in Brussel bijna 4 maal zoveel kost.
Ik rijdt ons naar huis. Dat gebeurt niet zo vaak. En we genieten na bij het vuur. Ik mis de meiden minder dan ik had verwacht. We overleggen over alweer de laatste dag. In ieder geval de kast verschuiven. En verder of de Jested ,of Poolse winkelparadijsen. We zien het wel. Al weer een dag om.


Inmiddels lijkt het of we al een voorschot op de zomertijd hebben genomen. Al weer `belachelijk vroeg `voor een vrije dag staan we naast ons bed. Ik geniet ook van lekker douchen zonder allerlei dochters die wat van me moeten of voorpiepen. (ik hoor hun commentaar al in gedachten). Na het ontbijt zegt Kees eigenlijk er niets voor te voelen naar de Jested te gaan. Veel verkeer richting Liberec ivm de zaterdag. Het zonnetje schijnt dus ik heb niet zoveel zin om nu te gaan winkelen. Dus besluiten we met algemene stemmen lekker te rommelen rond het huis.
We beginnen met de `reddingsactie` voor de kastanje. Er zit al vroeg veel dood blad aan onze gigant. Het oude blad ruimen en verbranden schijnt te helpen. We zien wel hoe ver we komen. Wat een hoeveelheid er van een zo`n boom komt. Natte bladeren branden niet zo makkelijk. We hebben alleen vandaag nog. Nadat het vuurtje eenmaal op gang was ging het steeds beter met onze tactiek. Eerst een beetje laten drogen rond het vuur , dan doorschuiven. Wij `stadse buitenlanders` hebben dat niet zomaar in de vingers
P1060843verbrande kastanje bladeren roken.jpg P1060837wat zijn dit.jpg
Dan hadden we nog wat binnenklusjes.
De kast verplaatsten:XEn eindelijk nu eens een foto van de vreemde voorwerpen maken om op het forum te plaatsen:X.


Op speciaal verzoek van mij ,heeft kees het reenpad dwars door onze tuin vastgelegd.
P1060848van achter onze tuin.jpg P1060846reeenpad vanaf de boomgaard.jpg
P1060847naar de weg.jpg
Natuurlijk kunnen we het niet laten om een klein beetje Nederland mee te nemen.
P1060852een beetje Nederland hebben we meegenomen.jpg P1060853import.jpg
Maar we gaan er vanuit dat het zich aanpast aan de Tsjechische omgeving.

En dan zijn de dagen al weer bijna om. Nog even bijtanken voor de terugreis van morgen voor Kees. En nog even het boek uitlezen voor mij en dan alweer afscheid nemen.

Hilde

wordt vervolgd
 
En bij afscheid nemen hoort ook een paar potten zuurkool inslaan, net als tartaarsaus en wat cadeauflessen Boheemse sekt.
Dus gaan we naar Frydlant .
Breekt eindelijk de zon wat meer door terwijl we het fototoestel bij ons hebben?
Het moet maar voldoende zijn.
P1060856sneeuw op de bergen.jpg P1060860op weg naar Frydlant,het kasteel.jpg
P1060861in een lijstje.jpg P1060862naar beneden vanaf ons huis.jpg
P1060865kasteel en raadhuis.jpg P1060863kasteel raadhuis en kerk drie torens.jpg

Dit is onze naaste omgeving. Is het niet prachtig? gewoon op weg naar de super komen we dit tegen.

En ook dit
P1060868wat moet je ermee.jpg
Ik wil natuurlijk een paar zweepjes kopen en meenemen voor de thuisgebleven meiden. Als typisch Tsjechisch.Kees fronst en ik vraag de verkoper of hij er bezwaar tegen heeft dat ik een foto van hem neem.
Zijn afbeelding is door hem goedgekeurd. Dat geeft mij ook een beter gevoel.

De boodschappen zijn gedaan. Nog even goedendag zeggen in Ludvikov en dan uit eten.

Hilde:zwaai:

wordt vervolgd
 
Het forum heeft een aantal goeie Tsjechieschrijvers: wat een genot om alle verhalen over het CZ van alledag te lezen. Wat ik ook erg leuk vind, zijn de foto's erbij, dat maakt het beeld dan toch wat meer compleet. Ik kijk uit naar het gevolg!
 
We kiezen op mijn verzoek voor een andere route naar Ludvikov. Vlak naast `de Penny `Frydlant uit. Een prachtige route waarbij je langs de toegangsweg van het kasteek komt.
Op deze route liggen een aantal mooie hoeves die gerenoveerd worden. Ook zijn er mooi vergezichten op de SMRK
P1060869de Smrk.jpg
Herkenbaar aan de uitkijktoren op de top.


Hoevaak we ook komen we hebben altijd wel wat te praten met Hefziba . Gideon is nog onderweg. Een hele onderneming `even`paarden ophalen in Nederland.
We hebben het vooruitzicht van een snel weerzien. En gaan naar een restaurant waar nogal wat campinggasten over mopperden.Kleine porties,onvriendelijk personeel en onuitstaanbaar tegen kinderen. Eigenwijs als ik ben , wil ik het graag uit proberen. En Kees stemt er mee in.

P1060879het  `typische `uiterlijk.jpg
Het restaurant ligt er prachtig. En is een begrip in de omgeving. We zijn rijkelijk vroeg voor de avondmaaltijd.
Op de kaart is er ruime keus. Wel is er ook een grote lijst van met name rund en eende gerechten die vooraf besteld moeten worden.
Wij kiezen voor varkensvlees. De porties die volgens de geruchten klein zouden zijn , waren ruim.
Het was goed van smaak en de bediening was zakelijk, vriendelijk,
We gingen deze laatse avond voor een dessert. Het was koud dus enkel ijs was niets voor kees. Maar toen ik hem attendeerde op apfelstrudel met ijs............... Toen was ook hij verloren.
Warme apfelstrudel met ijs en slagroom en een cafe latte. Onze afsluiting van een heerlijk bijtank tussendoortje.
Wat ons betreft is dit restaurant voor herhaling vatbaar. Wel denk ik dat er zomers een flinke mensenmassa aanwezig zal zijn.
Die genieten op het nu verlaten terras.
P1060877uitzicht vanaf het terras van Obri sud.jpg
Vanwaar wij nog even afscheid nemen van de sneeuw.


Frydlant en zijn torentjes wordt steeds meer een tweede thuis voor ons.
Tot eind april. Dan komen we weer.
P10608673 torentjes.jpg

:zwaai:Hilde

einde
 
Frydlant

Hoi Hilde en Kees,
Fijn dat jullie het weer zo naar jullie zin hadden in jullie huis. Maar als je het verhaal van André dan hoort, wordt het inderdaad een verhaal met 'dubbele' gevoelens.
Wat betreft het VVV-kantoor: dat is nu verhuisd naar het Raadhuis!
Gerda en Wiebe
 
Nee die hebben we wel eens per abuis meegenomen:bloos2:
Witte kool zoetzuur. Ook erg lekker ,maar niet als je het kookt als zuurkool:fool:
Maar zuurkool in blik of pot uit Tsjechie vinden we allemaal veel lekkerder .


:zwaai:Hilde
 
Een tijdje geleden hadden we witte kool (dacht ik ) bij het eten die was ook zo lekker een beetje zoetig is misschien toch wel de zuurkool geweest.

Kan zo genieten van de foto's die je bij je verhaal zet, wij zijn zo'n 20 jaar geleden in Freedland geweest het kasteel was die dag gesloten erg jammer nu rijden we het altijd voorbij.Tja als je dan al zover gereden hebt wil je eigenlijk alleen maar vlug "thuis" zijn.
 
Bovenaan