Een tussendoortje in het Oostelijke oortje

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Omdat onze vakantie in februari niet kon doorgaan, Heerste er een beetje teleurstelling.
Maar als je nog gebonden bent aan schoolvakanties zit er soms niets anders op dan je er bij neer te leggen.
Kees is natuurlijk een creatief figuur en laat zich niet zomaar van de wijs brengen. Dus kreeg ik de boodschap. We gaan een paar dagen met zijn tweeen.
Al mijn bezwaren werden weersproken. Saar werd opgevangen door grote zus die uiteindelijk toch vrij kon krijgen, En wij vertrokken woensdag 25 maart om 6 uur richting Poustka.
We hadden weinig plannen, behalve dat we weinig plannen zouden maken.Niet zouden koken. Eventueel naar de kapper gaan en naar de Jested en naar Polen en wat hout zagen en de tuin een beetje bijwerken . :schrijven: Dus toch weer veel te veel voor een paar dagen :fool:

Tijdens de reis hebben we weinig oponthoud gehad. In Nederland waren we voor de spits uit. En rond Hanover verliep alles ook prima.
Behalve dat we een van onze favoriete stopplaatsen voorbij waren gereden ging alles super.
De `hondjes`vonden alles best,als ze maar mee mochten.
Foto049.jpg Foto047.jpg
Foto050.jpg .

En we waren makkelijk voor donker over.
Daar net aangekomen was het kijken of ook bij ons de inbrekers misschien interesse hadden gehad. Of de vorst geen schade had aangericht en alle kachels aan maken.
We hadden geen schade en het aanmaken van de kachels gaat ons steeds beter af. Natuurlijk is het dan nog niet gelijk behaaglijk.
Toen onze oudste belde dat Hefziba Kees wat wilde vragen. Was dit een goede aanleiding om even te gaan buurten.
Gezellig als altijd even bijkletsen bij een lekker kopje thee in een lekker warm huis.. En daarna eten bij Pepa. Als enige gast werd ons gevraagd :`goulash is zeker niets voor jullie`. Maar daar is niets mis mee. Dus eten en daarna kijken of de ergste kou al uit het huis is.
En dan lekker vroeg onder de wol met uitzicht op het vlammenspel.
Wat valt er dan nog te wensen?

:zwaai:Hilde

wordt vervolgd
 

mulder

Geroyeerd Lid
ik heb met veel intresse je verslag gelezen en ben benieuwd naar de rest van je verslag

wat fijn dat julli uiteindelijk toch nog even lekker weg konden gaan

ben benieuwd
 
Na en heerlijke nacht zijn we vroeg wakker. Om 7 uur sta ik al beneden en Kees volgt al snel.
De electrische kachels hebben de hele nacht gebrand en de gesloten houtkachels zijn in de loop van de nacht uitgegaan. Maar het valt ons reuze mee.
Kees doet een hondenrondje en ik ga shoppen. Een lijstje met de vertaling erachter. Want het zal wel druk zijn.
Het weer is niet echt mooi,maar ik geniet van het wandelingetje. Met een goed gevulde boodschappentas wandel ik terug de berg op. Goed voor de conditie. Kees staat al buiten bij de houtvoorraad. Eerst lekker ontbijten en dan rommelen in het huis dat steeds meer als eigen voelt.
Ik laat een groot deel van de spinnen en hun rag met rust. We verbazen ons over de beloopbaarheid van de tuin op een klein puntje na. Terwijl er toch veel water en sneeuw is gevallen. We liggen tegen de berg aangeplakt halverwege. En we gaan de lokatie van ons huis steeds meer waarderen. Geen weids uitzicht, maar wel veel wild op kijkafstand,de plaatselijke winkel op loopafstand, toezicht van buurtbewoners en minder grond als eerst gepland,maar dus ook minder zorgen. De boomgaard en het bosje achter en voor ons zijn vrij toegankelijk en inmiddels volgen we het voorbeeld van de buurtgenoten en steken over door de wei waar de honden even heerlijk kunnen rennen.
Vandaag wordt een rommeldag. We gaan eerst naar het gemeentehuis.
De dames ontvangen ons met ooohs en aaahs omdat ze ons herkennen en ons Tsjechisch en hun Duits en Engels nog niet helemaal op elkaar aansluit. Maar we gaan terug met de ASA zakken waarvoor we kwamen en een prachtige kalender van Frydlant en vooral een goed gevoel.
We rijden een andere weg in. Deze blijkt uiteindelijk dood te lopen en te eindigen bij een `Satek`met woest blaffende rotweilers. We draaien al om. Weer wat gezien.
Op de terugweg staan onze achterburen ons na te gluren.
De foto`s zijn niet helder. Want op zulke momenten ligt het fototoestel meestal thuis. De telefoon geeft deze uitkomst.
Foto051.jpg Foto053.jpg
Dit blijft toch steeds weer een onze hoogtepunten.
Thuis ruimen we de zakken op en besluiten wat boodschapjes te gaan doen. Het is vies `Nederlands`weer. Eerst gaan we een pook kopen voor een vriend in Nederland. Gelukkig staat de vertaling in het woordenboekje. Dan gaan we naar de galanterie waar ik het in mijn borduurpakket ontbrekende bruin had gekocht. We zijn al een paar maal geweest. De kleur is er niet. Maar er wordt besteld. Geen aanbetaling ,geen naam noteren. U komt toch gewoon terug? Dat denken we tenminste ,dat de strekking was van haar antwoord. Waarschijnlijk is mijn al eerder bestelde garen daarom ook bij anderen beland. We zullen zien.
Dan gaan we even langs het plein bij het raadhuis en kijken of we de kapper zien die naar hier verhuisd zou zijn. Niet te zien.Dan maar bellen. Eerst draai ik natuurlijk een verkeerd nummer. Ik blijk de houtleverancier aan de lijn te hebben. Ik zeg Sorry, en hoop dat hij begrijpt dat ik verkeerd heb gedraaid,en hij mijn Nederlands gestuntel hoort.
Dan draai ik al rondkijkend het goede nummer en zie de kapsalon. In het voormalige toerist-informatiepunt is het een ruime salon geworden. De ontmoeting is hartelijk. Ik maak een afspraak voor de volgende dag. Daarna vullen we de dag met houtbewerken,lezen en slapen en genieten. Of heet dat tegenwoordig `chillen `en `crashen`

:zwaai:Hilde
wordt vervolgd
 

mulder

Geroyeerd Lid
wat een leuk verhaal zo heerlijk om te lezen hoe jullie je vermaken in het huisje dat steeds meer als eigen gaat voelen.

ik ben ook heel erg jaloers op een tussendoortje.
wij hebben helaas maar 1 keer per jaar de mogelijkheid om naar Tsjechië te gaan ivm het werk van mijn vriend.

ik zou heel graag wat vaker in het jaar naar Tsjechië willen voor net zown leuk uitstapje als jullie,maar helaas dat zit er niet in

wel raar dat ze geen naam ofzo noteren als je garen gaat bestellen,maar dat zal wel het verschil van werken en doen zijn van nederland en Tsjechië.

ik vind jullie uitzicht heel erg mooi en het lijkt me heerlijk daar 's ochtends wakker te worden en lekker rust om je heen te hebben.

nou k ben benieuwd naar het vervolgd
 
Heerlijk Hilde dat jullie toch nog een weekje konden gaan. Ik lees met plezier jouw stukjes en verheug me op het vervolg.
De labradors zullen wel hebben genoten, hebben zij de reëen ook gezien en hoe reageren zij daarop?
 
De honden genieten altijd volop. De zwarte reageert vooral op vogels en konijnenen en is er in haar jeugd wel eens vandoor gegaan. In Frankrijk, toen we nog maar kort onze lompe blonde Lab uit het asiel hadden gehaald .
Als we met haar in de duinen lopen gaat ze achter de konijnen en fazanten aan. Haar moeder is een labrador die voor de jacht wordt gebruikt en haar vader een Golden Retriever.
Ze is wel nerveus en ruikt veel,en zij was het die bromde toen de ree in december naar binnen keek. Maar ze gaan er niet achteraan. Daar krijgen ze ook niet echt de kans voor. We herkennen haar signalen inmiddels goed en houden haar dan bezig. We zouden het vervelend vinden als haar of de reen wat overkomt.
De blonde doet na wat de zwarte doet en struikeld soms per ongeluk over een fazant. Zij is wel standvastiger in het apporteren. Luna de zwarte vind het na een paar keer wel genoeg. Dan doet ze het omdat het gevraagd wordt. Noa de blonde weet niet van ophouden en vind alles waarmee ze aandacht krijgt prima.
Waarschijnlijk tgv van haar jeugd. Voor het jaar had ze al 6 maal van huis gewisseld.
We nemen ze overal mee naar toe. Maar nu we een huis hebben en niet kamperen laten we ze bij warm weer lekker thuis. Na eerst een flinke wandeling hoor je ze niet meer.
Dat ze veel minder blaffen dan de buurhonden in Tsjechie valt ook de buren op. Als er iemand echt de tuin inkomt richting huis. dan laten ze zich echt horen. Maar alle voorbijgangers worden nu als ongevaarlijk gezien.
ik sluit een paar plaatjes bij van de Tsjechievakanties en hoe de honden het ervaren.
DSC04411.jpg DSC04447.jpg

DSC04480.jpg DSC04471.jpg

P1020335.jpg

P1020573.jpg P1020574.jpg

:zwaai:Hilde
 
Heerlijk, hondenplaatjes. Ik kan er niet genoeg van krijgen!
Tijdens ons verblijf in Tsjechie blijven de onze honden altijd binnen de omheining (is 1700 m2, dus ruimte zat). Boya heeft al een keer een kippetje van de buurman gevangen dus....
Ze zijn wel helemaal geobsedeerd door de zwaluwen die door de tuin zweven. Soms speren de vogels per abuis naar binnen en dan kijken ze alsof ze water zien branden!:fool:
 
Hey Hilde,
Fijn om te lezen dat jullie hebben genoten.
Zo blijf ik ook nog een beetje op de hoogte.
Ik was de kapper al binnen gestruind in de veronderstelling dat het vvv kantoor er nog zat. De dames stonden wel raar te kijken en zij waren niet de enigste. Waar zit het vvv kantoor nu?
Groeten
 

mulder

Geroyeerd Lid
wat prachtig om op de foto's te kunnen zien hoe heerlijk de honden het hebben gehad tijdens hun verblijf in tjechie.

ben benieuwd naar het vervolg van je reisverslag en zal die ook met veel intresse gaan lezen.

ook onze hond gaat mee op vakantie,omdat het gewoon leuker is je dieren mee te nemen.
 
Ik was klaar met mijn vervolg toen er een weigering kwam om het te plaatsen. Het woordje test deed het prima. Dus ik zal wel op een verkeerde toets hebben gedrukt.:denk:


Van de honden kan ik nog veel meer plaatjes leveren. Veel zijn echter in de ruststand. Want als ze in actie zijn hebben we meestal geen tijd of aandacht om plaatjes te schieten.Ze genieten volop van het natuurlijke Tsjechie.


`s Avonds (donderdag) zijn we van plan in Pertoltice te gaan eten. Maar het restaurant is niet open of we staan bij het verkeerde restaurant. We zullen onze buurtgenoten nog eens navragen hoe het zit.
Dus dan maar naar Frydlant. We zien onderweg een soort afrastering die ons doet denken aan de paddentrek. Er is een meertje aan de overkant van de weg.
Dit zijn de momenten waarop ik baal dat mijn Tsjechisch niet opschiet.:fool: Toch Maar proberen fanatieker en vaker te oefenen en te leren.
We eten bij `Daniella`. En wat we ook als Tsjechisch zeggen de ober spreekt enkel Duits. We geven het op en het is heel makkelijk als iemand goed Duits spreekt. Maar zo leren we het nooit.
Het eten is heerlijk.:top: De bediening vriendelijk.:) De toiletten heb ik niet gezien.Dus geen mening.
Het enige nadeel is dat de hranolky/frites drijft in de saus van het vlees. Prachtig knapperig gebakken. een volgende keer gaan we het anders bestellen.
Nadat onze borden zijn afgeruimd vertrekt de afwashulp. Het is stil. Na de koffie vertrekken ook wij. Kees houdt zich consequent aan de o % alcohol achter het stuur.:top:


We sluiten de avond af met een glaasje originele sklepmeister. Een wijntje uit de plaatselijke winkel. We toosten op ons en op vrienden. Dat gezondheid en geluk nog lang mogen blijven.:proost:
We gaan weer vroeg onder de wol met uitzicht op de vlammen en een goed boek.
De volgende ochtend zijn we weer bijtijds.
Kees was oorspronkelijk van plan nog langs de houthandel te gaan. Maar waarom nu. :denk:We hebben nog ruim voldoende voorraad, en in mei zijn er pubers mee die best een handje willen en kunnen helpen.;);)


Dan maar naar de kapper. Ik wil ook voor hem wat regelen. Maar hij wil blijven bij zijn zomercoupe. Met de thuis-tondeuse.
Hij krijgt zijn zin. Want Lenka , `mijn`kapster blijkt ziek en haar collega draait op volle toeren. Geen open plaatsje en excuses vooraf voor het even wachten.:beleefd:

Kees gaat vast naar de markt. P1060813markt in Frydlant.jpg Want het is ons eindelijk gelukt de maandelijkse vrijdagmarkt te treffen. Hij is echter zo terug. Want hij kent me inmiddels. Natuurlijk moet ik alles zelf met eigen ogen zien . Ik ga netjes gekapt de markt op. Mijn hoofd voelt een stuk lichter.
Opvallend zijn de verschillen met onze plaatselijke markt in Nederland. Een klein gehucht en wat staat er dan bij ons op de markt. Bloemen,vis,kaas ,groenten en fruit ,koekjes en soms kleding of een bijbelkiosk.

In Frýdlant geen bloemen,geen fruit/groenten etc. Maar vooral gordijnen.Of beter gezegd vitrages.En ander textiel. Wel kaas,maar rookkaas. En wel koek,maar peperkoek
P1060821peperkoek.jpg P1060818lekkere rookkkaas.jpg P1060819kijken , proeven en kopen.jpg
De koek kunnen we weerstaan,maar de rookkaas mogen we proeven en kopen we. Heerlijk.
Ook het pasen nadert hier.
P1060817tradities.jpg
We krijgen zin in koffie. En kees stelt voor om niet in een rokerig kaffee te gaan zitten,maar langs Hefziba te gaan.
Gideon is naar nederland paarden halen en wij kletsen bij. We eten een lekker broodje mee en laten de rookkaas proeven.
Natuurlijk gaan we de nieuwe bekijken. Een bonte ijslander. Nog jong. En zo los ik mijn belofte aan Saar zo goed mogelijk in.
P1060830de nieuwe.jpg P1060831geen tijd voor een knuffel.jpg
De ijslanders hebben geen tijd voor knuffels. Die halen we nog wel een keer in.
:zwaai:Hilde
 
Hey Hilde,
Fijn om te lezen dat jullie hebben genoten.
Zo blijf ik ook nog een beetje op de hoogte.
Waar zit het vvv kantoor nu?
Hoi Ben.
Het was mijn plan het te vragen,maar door de hectische drukte met een zieke kapster heb ik het maar zo gelaten.
En onze infobuur was op reis naar Zuid-Amerika.
Maar we komen er vast wel achter.

Ja we hebben zeker genoten.

Hilde :zwaai: :kus:
 
Bovenaan