Een nieuwe veilige houten vloer

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vodnik

† In Memoriam
mijn ervaring was dat osb na vele jaren door vocht slapper/zachter wordt.

daarom osb aan de muur , multiplex op de vloer.

Bedankt voor je tip! In middels van een bevriende NLse bouwkundige (in CZ) gehoord dat ook de punt belasting van OSB te wensen overlaat.
Ik zoek nu speciale multiplex platen voor vloeren, (ook met messing /groef) waarschijnlijk verkrijgbaar bij ASKO a.s. in Praha.
 

Vodnik

† In Memoriam
Heb volgens mij geen vergunning nodig C.P




Het dak heeft voldoend ventilatie , omdat de planken kieren hebben en soms wel 1 cm, daarop ligt dampdoorlatende folie




De draagbalken die er nu zijn zijn +/_ 20x20


20 x 20 bij een overspanning van 6.80 en maar vier balken (dus HoH ca 135 cm) ??
Dat is niet veel! Dan zeker een balkenlaag die ook draagt dwars aanbrengen!
 
dat is inderdaad veel te weinig elke 50/60 cm lijkt mij beter.

betreft de ventilatie , hiermee bedoel ik dus niet de kieren in de planken.
bij het leggen van daklatten/panlatten komt er eerst een daklat in de lengte van de balk.
dan de de daklatten horizontaal. er is dus een ruimte van minimaal de dikte van de daklat als ventilatie.

ps:dakfolie is leuk voor de muizen en vogels , de duitse oelgetrenkte hartfaserplatten zijn uitstekend en niet duur.
 
dat is inderdaad veel te weinig elke 50/60 cm lijkt mij beter.

betreft de ventilatie , hiermee bedoel ik dus niet de kieren in de planken.
bij het leggen van daklatten/panlatten komt er eerst een daklat in de lengte van de balk.
dan de de daklatten horizontaal. er is dus een ruimte van minimaal de dikte van de daklat als ventilatie.

ps:dakfolie is leuk voor de muizen en vogels , de duitse oelgetrenkte hartfaserplatten zijn uitstekend en niet duur.

Wil je geen muizen in je leegstaande huis bij afwezigheid!!!
Zet de Radio zo dat het in het hele huis is te horen
Dan denken ze dat er iemand aanwezig is en dat vinden ze niet fijn.
 

Vodnik

† In Memoriam
Hoe zwaar kan ik het besten de dwarsbalken hebben??
de oude vloer kan ook wat meedragen

Arie, hier moet je echt een constructeur bij halen!

Om je een idee te vormen kan je is experimenteren mat e balkenschuif: http://www.houtinfo.nl/main.php?id=...sse=C30&hartophart=30&dagmaatm=6&dagmaatcm=00

Neem sterkte klasse C 30, je zal zien dat voor de overspannig die je hebt geen waardes gevonden kunnen worden, maar probeer maar is met 6 meter, dan zal je zien dat je snel aan 25cm hoge balken komt (hoogte is belangrijker dan dikte! tweemaal zoe dik is twee maal zo sterk. Twee maal de hoogte is acht maal sterker)

P.
 
Wij gaan in ons huis ook de hooizolder verbouwen tot 2 slaapkamers en een badkamer. Volgende week gaat het dak eraf en komt er een mooie nieuwe op!
Alle balken worden dan ook meteen schoongemaakt en behandeld.
In het linker gedeelte van onze chalupa hebben we hoge gewelfde plafonds. Op zolder zijn dit dus bulten! In het rechter gedeelte (waarschijnlijk iets minder oud) zijn de plafonds recht en boven dus ook gewoon recht. Alles is van steen en het dak wordt gedragen door 5 grote dwarsbalken. Hiertussen gaan wij met metalen U-profielen op een afstand van waarschijnlijk zo'n 50 cm HoH tussenbalken plaatsen en daaroverheen komen OSB-platen. Voor het gemak kiezen we voor de kleinere platen met messing en groef.

Maar, nu ligt er nog erg veel hooi op zolder. Vooral ter isolatie neem ik aan. Daarom hebben we het er ook zo lang mogelijk laten liggen. Maar ook omdat het nog een flink karwei is het eraf te krijgen, en vervolgens kwijt te raken! Nu gaan we wachten tot het dak (tenminste, pannen + latten) eraf is zodat we het zó naar beneden kunnen gooien.

Wel vragen wij ons af of we er ook hooi mogen laten liggen voor onder de OSB-vloer. I.v.m. isolatie, en een stukje gemak natuurlijk!
In een ander geval zouden we geen isolatie aanbrengen want je hoort beneden helemaal niks.

Graag meningen/kennis/advies!

(we zitten nu een paar maanden in Tsjechië. Zie evt. ons blog voor foto's: www.u-jablka.blogspot.com)
 
Ik zou het hooi niet laten liggen , omdat dat wel eens een feest kan worden voor de muizen.
Muis1.jpg

 
Zo de vloer is zo goed als klaar
Heb een hele nieuwe balklaag aan gebracht, en het is stabiel en stevig.
In het midden van de vloer heb ik een balk verankerd in de bestaande muur van 10 bij 20 cm over de lengte.
Daar over zijn de vloerbalken geplaatst die rusten op de balk van 10 bij 20 en op de muur aan beide zijkanten,
deze balken zijn 8 bij 13 cm.
Daar over heb ik OSB platen alles geschroefd en het is een stevige en stabiele constructie

Groetjes arie cz
 
Bovenaan