Een nieuwe veilige houten vloer

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Een nieuwe veilige houten vloer

ik heb een woonkamer van 6,80 bij 6,20 meter, met een plafond van houten balken 4 stuks , daar tussen een plafond van kalk leem en strooi.
Ik wil daar een slaapkamer boven maken maar volgens mij als je iets te wilt in bed ben lig je zo in de onderliggende kamer en dat is niet de bedoeling.
Volgens mij moet er een nieuwe vloer boven op de oude leem en strooi, zodat het plafond in de kamer niet beschadig word.
Beide zijkanten hebben goede houten muurplaten, is het verstandig om daar de balken op te monteren met vloerplaten om zo het daagvermogen te verdelen??????
Mogelijk hebben al heel veel mensen het zelfde probleem met succes opgelost, en hoop ik van die ervaring gebruik te mogen maken.
Wat is voor mij het besten??
Hoe dik moeten de balken zijn van de nieuwe vloer ??
Wat kan ik het besten gebruiken vloerdelen of planken ??
Ik hoop op veel reacties om zo in de toekomst veilig te kunnen slapen.

Groetjes arie cz
 
Ik zal de reacties met veel interesse volgen!

Moest je ook een vergunning aanvragen voor deze verbouwing? (je brengt een zolder naar "een hoger plan" zeg maar. het krijgt nu woonbestemming).

Wat doe je met de isolatie van het dak?
Ben benieuwd!
 
Arie, wat je het beste kunt doen naar mijn mening, dan ben je ook werkelijk veilig. Is het inschakelen van een zogenaamde statik. Dat is zeg maar een bouw-technisch ingenieur en die rekent je exact voor welke en hoeveel balken en welke vloerdelen, waar deze moeten liggen en ga maar door. Voordeel is dat deze een stempel zet waarmee je ook direkt gedekt ben bij een verzekering indien er ooit schade mocht voorkomen uit gevolgen van de verbouwing. Alles wat je anders/zelf doet valt onder het hoofdstuk "aanromelen".
 
Houten balklagen liggen hart op hart 60 cm, dus er moet een balklaag tussen komen.
Deze kan je gelijk de bestaande balken bevestigen
Op internet zijn tabellen te vinden, ik weet niet hoe dit te vermelden.
Kijk maar op houttabellen of infocentrum voor hout.
Je kan vloerdelen gebruiken, nog makkelijker is 18 mm multiplex, niet spijkeren maar schroeven anders gaat het kraken.
Succes met de timmerij.
 
Houten balklagen liggen hart op hart 60 cm, dus er moet een balklaag tussen komen.

Succes met de timmerij.

Let op een kleine aanvulling:

Houten balklaag leggen op 61 cm, als je ze dicht gaat leggen met standaard platen van 122 cm breed.

Het liefst nog in een half om half verband, om kraken tot een minimum te beperken.
Dat wil zeggen dat je de eerste rij begint met een hele plaat , en de volgende met een halve plaat.

Over de maat van de balken kan ik niets zeggen.
Het heeft met de oplegging en belasting te maken.
Als er voldoende hoogte is , kun je overwegen om de vloer zelfdragende te maken.
Een geheel nieuwe vloer vrijdragend van de onderste vloer, hierdoor blijft het oude plafond in de kamer het best.
 

Vodnik

† In Memoriam
dat van die 61 cm HoH is leuk als je een nieuwevloer legt naar huidige normen, echter lggen er al vier balken dus HoH 136 cm (balken worden hier meestal over de lengte gelegd, ja, onbegrijpelijk!)
Heb je genoeg ruimte tussen de leemisolatie en de vloer om er balken bij te leggen? Dat had ik namelijk niet, de vloerplanken (29cm breed) lagen direct op de lemen isolatie.

Je oplossing kan zijn om om haaks op de huidige balkenlaag een nieuwe balkenlaag aan te brengen die wel HoH 61 cm is, bovendien maak je de vloer aanmerkelijk sterker. Een overspanning van 620 is overigens niet niks! De "balkenschuif" (ff googlen) heeft zelfs geen antwoord welke maat balken je kan/moet gebruiken.
Wel een tip: een twee keer zo hoge balk is 8 maal sterker (derde macht), een 2 maal zo brede slechts 2 maal zo sterk, zoek het dus in de hoogte!
 
ben het met semabyt eens..
bovenzijde balken opzoeken en een balklaag haaks op de balken aanbrengen..
planken dienen 3cm dik te zijn en inderdaad schroeven, niet spijkeren..
en gelijk behandelen met cervostop of i.d. om houtworm te voorkomen..
 
Červostop het is mooi dat ik daar van op de hoogte ben gebracht kan ik mooi voor de spanten gebruiken omdat die dat echt wel nodig hebben.

Een balklaag haaks aanbrengen over de oude balklaag daar zie ik wel iets in, de oude balken kunnen dan helpen met het draagvermogen, heeft daar iemand al ervaring mee????
 
cervostop heb je in groen en transparant..
groen wordt gebruikt voor de delen die niet in het zicht blijven, tranparant voor delen die wel in het zicht blijven..
2x met blokwitter aanbrengen..
cervostop aanmaken met water, verhouding staat op de fles, ik dacht 1 op 5..
succes..
 
Als de vloer boven de woonkamer klaar is wil ik er een slaapkamer maken.
Omdat het dak niet geïsoleerd is wil ik de wanden en het plafond van de slaapkamer met isolatieplaten aftimmeren, de schuine gedeeltes aan de zijkant wat niet hoog genoeg is om te staan hoeven voor mijn niet geïsoleerd te zijn , wat is er zoal te koop op dat gebied i Tsjechië
 

Vodnik

† In Memoriam
oa isover, net zo bekend in CZ als in NL!
Loop maar is een DHZ centrum binnen, bauhaus / baumax / OBI / Hornbach, maar lokale bouwmaterial leveranciers zijn vaak goedkoper!

(geen polystyren / tempex gebruiken, brandgevaarlijk!)

En als je gaat isoleren moet je wel alles isoleren, anders is het zinloos.
 
Červostop het is mooi dat ik daar van op de hoogte ben gebracht kan ik mooi voor de spanten gebruiken omdat die dat echt wel nodig hebben.

Een balklaag haaks aanbrengen over de oude balklaag daar zie ik wel iets in, de oude balken kunnen dan helpen met het draagvermogen, heeft daar iemand al ervaring mee????

Deze constructie zie je wel vaker bij oude gebouwen. Zware balken wat verder uit elkaar, een lichtere balklaag daar haaks bovenop. Nu moet ik er wel bij vermelden dat die zware balken dan wel ongeveer complete bomen zijn. Ik ben geen bouwkundige, maar wat ik er van gezien heb zag er solide uit en staat al een paar honderd jaar.
 
en vergeet niet haaks op het uiteinde in de muur een onderlegplaat.
zodat de balk niet direct op het steen ligt.
als ik het zou doen nam ik balken 7x 21 cm met daarop 2x 18 mm multipleks
en met de isolatie eerst het dak controleren, of er wel een beluchting is tussen dakleer/folie en daklat/dakpan
 

Vodnik

† In Memoriam
...............met daarop 2x 18 mm multipleks
...............

Met welke reden kies je voor multiplex? Is moeilijk verkrijgbaar in CZ (hoewel ASKO a.s. Praag het wel heeft)

Ik zou voor OSB platen gaan, zijn er ook met messing en groef.

Een tweede balklaag van 7 x 21 bij HoH 61 cm draagt zeker bij aan de sterkte van de vloer maar ik ben wel benieuwd naar dikte van de huidige balken.

(bij mij zijn die 20 x 20 bij overspanning van 560 cm en HoH 110cm. Ik ben balken aan het vervangen en plaats er één bij zodat HoH 90 cm wordt)
 
En heb je voor deze verbouwing een vergunning nodig?:confused:
Heb volgens mij geen vergunning nodig C.P
en vergeet niet haaks op het uiteinde in de muur een onderlegplaat.
zodat de balk niet direct op het steen ligt.
als ik het zou doen nam ik balken 7x 21 cm met daarop 2x 18 mm multipleks
en met de isolatie eerst het dak controleren, of er wel een beluchting is tussen dakleer/folie en daklat/dakpan
Het dak heeft voldoend ventilatie , omdat de planken kieren hebben en soms wel 1 cm, daarop ligt dampdoorlatende folie
Deze constructie zie je wel vaker bij oude gebouwen. Zware balken wat verder uit elkaar, een lichtere balklaag daar haaks bovenop. Nu moet ik er wel bij vermelden dat die zware balken dan wel ongeveer complete bomen zijn. Ik ben geen bouwkundige, maar wat ik er van gezien heb zag er solide uit en staat al een paar honderd jaar.
De draagbalken die er nu zijn zijn +/_ 20x20
 
Bovenaan