Een nieuw leven, een nieuwe job

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vrienden,

ik leef sinds kort in de rand van Praag.
Ik heb al een hele loopbaan achter mij. Volgend jaar juli wordt ik dan ook 60.

Ik genoot een dure opleiding en volgde veel nascholing gerelateerd aan onderwijs en management.
Leg daarbovenop de jaren ervaring en de opgestoken levenswijsheid en ik kan de boer op, op zoek naar werk...

Ik ben gehuwd met een Tsjechische en we hebben samen 2 kinderen van resp. 6 en 3 jaar.
Qua talenkennis mag ik zeggen geen problemen te hebben met Frans, Engels, Duits, Spaans en natuurlijk Nederlands. Vanaf januari zal ik cursus Tsjechisch volgen.

Natuurlijk besef ik wel dat de leeftijd een rol gaat spelen. Maar als we met zijn allen langer leven dan mag het toch ook niet zo gek klinken dat je als 60-jarige nog een tijdje wil blijven werken. In alle Europese landen verhoogt men zelfs de pensioenleeftijd tot 67.

Maar hoe zit dat nu met werk vinden in Praag ? Dat zou ik graag willen horen van mensen die dat traject al doorlopen hebben. Waar liggen de problemen ? Wat zijn de mogelijke valkuilen ? Hoe liggen de lonen t.o.v. het aangeboden werk ?

Laat maar horen en ik vertel jullie hoe het met mij verder gaat.

vriendelijke groeten,

Erik & Jana
 

Majk

Geroyeerd Lid
het klinkt misschien niet zo leuk maar het is wel de harde realiteit: op jouw leeftijd een baan vinden zou puur toeval zijn, dus zoek het in de niche toepassingen !
 
Als het te gemakkelijk gaat zou het leuke er van af zijn.

Ik kan best wel tegen een stootje en werken is voor mij geen economische noodzaak.
Ik heb in mijn vorig leven de basis gelegd voor mijn huidige levenstandaard.

Maar het zou wel leuk zijn als ik mijn kennis en ervaring ten dienste kon stellen en er nog een beetje voor betaald werd ook.

Erik & Jana
 
Beste Pokorna,

bedankt voor de link. Ik zal er zeker naar kijken.
Over het loon maak ik me minder zorgen dan over de (zinvolle) inhoud van de jobaanbieding.

Ik hou je op de hoogte,

Erik & Jana
 
Hi Erik,

Ik waardeer je houding tav werk in relatie tot je leeftijd. Goeie zaak! Het zal inderdaad een uitdaging zijn om een job te vinden en qua salaris moet je zeker reeel zijn. Maar zoals je ongetwijfeld weet is het zaak je praktische en concrete skills te gebruiken en daar op te focussen.

Als je talen kennis gewoon goed is zou ik daar maximaal op focussen want er zijn diverse shared service centers zoals inderdaad bij Accenture waar je deze talen in een rol van telefonische customer support goed kunt verkopen. Maar je moet het natuurlijk wel willen om dat werk te doen. Zelf zou ik het best willen doen omdat het je in contact brengt met veel culturen en jonge mensen en dat houd je zelf ook jong. Salaris voor dit soort werk zal denk ik tussen 25.000 en 30.000 CZK bruto per maand liggen.

Wel zou ik proberen om een persoonlijke ingang te vinden bij bedrijven als Accenture. Alleen een CV sturen zou waarschijnlijk leiden tot een "nee". Of je moet je leeftijd weglaten (mag geloof ik) en je bij een uitnodiging profieleren.

Verder zijn er veel mensen actief als freelance ZZP'er maar dat vergt een constante aquisitie. Moet je willen.

Success!
 
Vrienden,

ik ben nog niets opgeschoten met mijn zoektocht naar werk in Praag.
Maar moet eerlijk toegeven dat ik er mij nog niet echt heb op gefocust.

Ik houd jullie zeker op de hoogte van mijn ervaringen op zoek naar een nieuwe uitdaging.
Wie nuttige tips voor me heeft mag die altijd gerust kwijt. Over andere onderwerpen ben ik steeds zeer goed geholpen geweest. Mijn dank daarvoor.

vriendelijke groeten,

Erik
 

kuurgast

Donateur
EcDownload


Erik 15 en 16 maart is er een banenbeurs in Praag zie jobsexpo.cz/en.
Op expats.cz/jobs/ vind je ook veel banen ,sorteren op taal/categorie etc.
 
Beste,


ik ben naar de Job Expo geweest.

Het was vooral de nieuwsgierigheid die me ertoe aanzette om eens een kijkje te gaan nemen. Al bij al viel er niet veel te beleven. De meeste standhouders waren er tot meerdere eer en glorie van zichzelf en niet zozeer om werkenemers te zoeken. Toch kon ik een 2-tal interessante contacten leggen maar die bleven tot op heden zonder noemenswaardig gevolg.

Ik denk dat ik verder moet blijven inzetten op het uitbreiden van mijn netwerk en zorgen dat ik aanwezig ben op een aantal events. Vroeg of laat loop ik de juiste persoon tegen het lijf en dan zal het allicht allemaal wat makkelijker gaan. Via gewone sollicitaties is het (bijna) onbegonnen werk.

De aanhouder wint en tijd staat aan mijn kant. Voorlopig nog niets dus maar ik tracht elke dag opnieuw mijn kansen te vergroten.

Groetjes,

Erik
 
Beste Kuurgast,

erg attent van je dat je aan me dacht.
Het loopt inderdaad niet over rozen. Ik ben nog steeds op zoek naar een passende aanbieding.

Na zowat 30 sollicitaties, een 5-tal interviews en een 3-tal jobbeurzen sta ik nog nergens maar ik heb er toch wel wat van geleerd.

Je doet er beter aan om geen leeftijd te vermelden en ik pas mijn CV regelmatig aan door er wat uit te halen en te vervangen door dingen die beter in het oor liggen van de "recruiters".

Even een overzicht:

Firma's zoals Accenture en Adecco vragen wel naar je CV, maar verder gebeurt er niks mee als je niet telkens zelf weer solliciteert naar een vrijgekomen betrekking. Het meest gehoorde antwoord is dan "jammer maar we hebben kandidaten die beter beantwoorden aan het verwachte profiel".

CPL zoekt dan weer vooral "juniors" met weinig ervaring. Ook al vinden ze niemand, toch laten ze je links liggen omwille van je leeftijd. Omdat de werkgever het zo wil luidt het dan.

Indien je bereid bent om 200km verder te gaan werken (Ostrava, Brno) lukt het misschien wel, maar daar heb ik dan weer geen zin in.

Bij CSC dacht ik na een lang interview dat we een akkoord hadden tot het de dag erna weer werd afgeblazen met de telkens weerkerende dooddoener "Jammer, maar we hebben iemand die beter beantwoordt..."

Je zou er moedeloos van worden, maar ik geef de moed niet op.

Ik kan 5 talen aanbieden, heb vele jaren werkervaring, weet wel wat van HR, HRM, HCM, HRIS, SAP,
L(earning) & D(evelopment) en ga zo maar door.
Ik weet wat kwaliteitssystemen zijn, werkte met Balanced Scorecards, deed functionerings- er beoordelingsgesprekken.
Ik nam mensen aan en moest er soms ook wel eens eentje ontslaan, enfin een karrevracht aan werkervaring waarmee ik vroeg of laat toch wel ergens (in Praag) aan de bak moet kunnen komen.

Wellicht doe ik het ik het nog fout of zie ik iets over het hoofd maar het moet lukken om interessant werk te vinden.
Blind solliciteren over het internet levert weinig of niks op. Ik geloof meer in de F2F gesprekken. De lichaamstaal van de interviewers vertelt meer dan zijn woorden zelf.

Ik ga op de duur nog geloven dat succesvol solliciteren een vak op zichzelf is.

Tot slot, als er iemand van jullie een ideetje heeft of raad kan geven, dan is dat zeker welkom.

Have a nice day !

Erik
 
goed solliciteren is kwestie van veel oefennen...

helaas draait het in tsjechie vaak om gegunde banen die door een kennis or vriend geregeld worden...

ik ben bang dat je niet veel kans maakt, omdat je al te lang eruit ligt en te oud bent voor wat je bied... leeftijd of taalachterstand is vaak geen probleem mits je unique kennis met je meebrengt... je moet echt op zoek gaan naar niche, anders blijf je brieven sturen en raak je verder gefrustreerd...
 
Beste Zdenda,

wat je zegt is enigszins confronterend maar wellicht grotendeels waar.

Nu ja, als je blijkbaar enkel met een "kruiwagen" ergens binnengeraakt dan moet het zo maar.
Alleen vind ik het niet helemaal correct.

Op menselijk kapitaal staat geen vervaldatum en de competenties die men heeft kunnen in de juiste omstandigheden zeer rendabel worden voor je werkgever.
Het zal voor velen in de nabije toekomst een echte mentaliteitswissel vergen om het legertje 50 plussers op te vangen in een nieuwe tewerkstelling.

Het is allemaal wel goed om te beweren dat mensen, aangezien ze langer leven, ook langer zullen moeten werken om hun pensioen te verdienen.
Anderzijds moet men er dan wel rekening mee houden dat die oudere werknemers ook nog aan de slag moeten kunnen (blijven). Het ene gaat niet zonder het andere

Enfin, ik denk zeker niet aan opgeven

Ik hou jullie op de hoogte
 
Bovenaan