Een huwelijk in Tsjechie

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hai,

Ik vroeg mij af hoe een huwelijk in Tsjechie er aan toe gaat? Mijn ouders zijn er wel getrouwd maar hebben niet echt een feeest gehouden. Het lijkt mij leuk om ooit in Tsjechie te trouwen en dan 'op z'n Tsjechisch', mocht dat bestaan...

Zijn er speciale tradities, ik weet dat er iets is met de bruidegom die zich verstopt? Maar verder?
 
na de trouwerij krijgt de bruidegom een paarden tuig (zoals je achter de kar word gezet)
en nog meer van dat soort dingen
de bruid word ''ontvoerd'' en bruidegom moet losgeld betalen anders kan hij zijn bruid niet mee nemen
 
Servies stuk laten vallen en zorgen dat het "compleet" bij elkaar wordt geveegd anders brengt het ongeluk.
Bij de lunch krijgt men samen een slabber voor en eet men uit een bord gezamelijk de soep.
 
Servies stuk laten vallen en zorgen dat het "compleet" bij elkaar wordt geveegd anders brengt het ongeluk.
Bij de lunch krijgt men samen een slabber voor en eet men uit een bord gezamelijk de soep.

klopt..en weet U wat zo leuk is...?? in de lepels zijn een paar gaatjes geboord dus je bent dan wel ff bezig met de soep..
vandaar ook de slabber..:ja:
 
Ons huwelijk in Tsjechië, zo leuk!! :top: De soep, een echte traditie. Die lepel met gaatjes waar pes het over heeft zag ik trouwens pas het afgelopen jaar op een andere bruiloft voor het eerst.
Hier kleine Hugo, hij vond het maar een rare lepel en liet het mij speciaal nog zien:
lepel met gaatjes.jpg
Wij hebben ook het kapotte servies samen op moeten vegen maar dat was meer om te laten zien dat je goed kunt samenwerken. 1 het blik, de ander de veger en als je pech hebt dat stop je het in een plastic zak waarvan de bodem open geknipt is, dus tip 1: altijd even testen of de zak wel oké is. :D Anders kun je weer weer overnieuw beginnen natuurlijk.
Met zo'n grote ouderwetse boomzaag hebben wij een boomstam (met fleurige linten) door moeten zagen voor we het feestterrein op mochten. Ook weer in het teken van samenwerken.
Ook kregen we twee borrelglaasjes aangeboden, 1 met water en de ander met slivovice, (jech!) eerst kiezen en dan in één keer opdrinken was de opdracht. Ik mocht als eerste kiezen, niet moeilijk, de slivovice kwam vast uit de koelkast want één van de glaasjes zat aan de buitenkant vol met condens, goed gegokt.
Nemam blba blondyna. :D
 
Leuke tradities zo te lezen! Wist niet dat het er nog zoveel waren! Van die slivovice zou wat voor mij zijn, vind het zo ontzettend vies brrrrr...
Lina :klinkt leuk allemaal, waar in tsjechie zijn jullie getrouwd? Was het voor jullie een gedoe met papieren vertalen en omzetten naar het Nederlands?
Ad thanks ga ik gauw ff aanmelden op die site, hoewel daar ben ik al aangemeld ooit bednek ik mij, ff gluren hoe ik aan de nieuwsbrief kom:).
Bedankt ook voor het linkje, apart met dat tuig van een paard, wel weer leuk om er met een zweepje achteraan te hollen hehehe:D.

Zijn er nog meer tradities....?
 
Ik heb een foto van het servies vegen. (hij moest het doen!!)
En ik zag het samen soep eten met supergrote ballen erin en een onhandig grote lepel.
Ook werd hij verplicht de was te doen (op een wasbord) terwijl zij de was ophing.
En hij werd aan de ketting gelegd met een kogel om zijn enkel, op slot!
 

Bijlagen

  • DSCF3322.jpg
    DSCF3322.jpg
    97,4 KB · Bekeken: 9
  • DSCF3325.jpg
    DSCF3325.jpg
    73,6 KB · Bekeken: 10
  • DSCF3336.jpg
    DSCF3336.jpg
    97,7 KB · Bekeken: 10
  • DSCF3334.jpg
    DSCF3334.jpg
    113,7 KB · Bekeken: 8
Voor anderen grappig waarschijnlijk. Ik heb het ook wel gezien in Cz.
Maar voor jezelf?? :?:
Het idee dat de man gevangene is (ketting met kogel) of onder het juk van de vrouw zit, vind ik flauw. Die vent wilde toch ook zelf trouwen......
 
Ik ben al langer getrouwd en bij ons geen polonaise, abc of vrijgezellenparty. Dat was toen nog niet "in de mode" . Gelukkig maar.
Alle medebewoners uit ons studentenhuis hadden gewoon een leuk A4tje gemaakt en samengevoegd in een multomap.:top:
 
Bovenaan