Een heerlijke zomervakantie in Dehtare (Zuid-Bohemen)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Voor de eerste keer een zomervakantie in een vakantiehuis in Dehtare, Zuid-Bohemen. Het is ons vieren (man, vrouw, 2 zonen) erg goed bevallen. Op 14 juli 2007 om 5.00 uur 's morgens vertrokken en om 18.30 uur aankomen in Dehtare (15 kilometer ten westen van Ceske Budejovice). 's Avonds heerlijk op een terras op het marktplein gegeten.
Verder bijna elke dag wel een plaats bezocht, waaronder České Budějovice, Tabor, Český Krumlov, Jindřichův Hradec, Strakonice, Třeboň, Prachtice, Pisek. Na een stadswandeling "thuis" heerlijk even in het meer van Dehtare zwemmen.
Het vakantiehuis was prima in orde; veel serviesgoed e.d. aanwezig, fietsen en een rubberboot.
Evenals voorgaande jaren ook van deze reis een dagboek bijgehouden en heel veel foto's gemaakt.
 
bijna elke dag wel een plaats bezocht, waaronder České Budějovice, Tabor, Český Krumlov, Jindřichův Hradec, Strakonice, Třeboň, Prachtice, Pisek.

Wij gaan ook deze kant op (mnich) en dit zijn ook de plaatsen die ik voor mijzelf als optie heb. welke van de plaatsen vonden jullie het leukst.

wij zullen niet elke dag op pad gaan aangezien we maar 1 weekje gaan zou een kleine voor selectie best handig zijn.

maak eens een persoonlijke top 5 van deze plaatsen als je wilt, liefst met motivatie natuurlijk :)

groetjes,
jan
 
Hoi Jan, ook wij hebben deze plaatsjes bezocht, dus wil ik best mijn persoonlijke top 5 geven, alleen vind ik de motivatie weer wat moeilijker, omdat het voor mij meer 'n gevoel heb wat ik bij de plaatsjes kreeg.
Jindrichuv Hradec- op zondag rijdt er vanaf hier 'n oud treintje naar Nova Bystrice, wel van tevoren reserveren, maar ook zonder het treinreisje zeker de moeite waard.
Cesky Krumlov- mooi te combineren met Divci Kamen en Zlata koruna.
Ceske Budejovice- niet vergeten om dan ook Hluboka nad Vlatvou te bezoeken.
Tabor- gewoon 'n heel erg mooi plaatsje, toen wij er waren heerlijk rustig.
Pisek viel ons 100% mee
Trebon vond ik persoonlijk nogal druk, je kan er wel 'n bootochtje maken en ook de omgeving is prachtig, ook om te fietsen.
Strakonice is wel leuk maar alleen voor het kasteel/burcht.
Prachatice viel mij heel erg tegen.

Dit is dus echt persoonlijk.
 
Hoi Jolanda,

Bedankt voor je tips. Wij zijn niet van die doeners, dus van fietstochten zal het niet gaan komen. wij zitten ong 10 km van Jindrichuv Hradec. ik denk dat we aangewezen zijn op deze plaats voor boodschappen en pinnen, dus hier gaan we zeker komen. ik ben zelf erg benieuwd naar Cesky Krumlov. op de plaatjes ziet dit er waanzinnig mooi uit. wel een flinke rit geloof ik. Maar Pisek viel je mee? wat bedoel je daarmee? leuekr dan op de plaatjes of..?

gr,
jan
 
Cesky Krumlov is best te doen hoor vanuit Jindrichuv Hradek.
En het is zeker de moeite waard, één van de mooiste plaatsjes die ik tot nu toe bezocht heb.
Pisek, daar had ik niet zo heel veel van verwacht eigenlijk, maar we hebben eerst 'n tijdje door het plaatsje gelopen, mooi plein, leuke gevels,en 'n beetje winkelen.
Daarna hebben we nog langs de Vlatva gewandeld, vlak bij de brug kon je fotos zien van de puinhoop na de overstroming in 2002, maar ze hebben het allemaal prachtig hersteld.
Het kasteel Hluboka niet vergeten hoor.
En anders gewoon alles op je gemak en volgend jaar weer terug.;)
 
In Strakonice hebben wij de burght bezocht, dat later deels is omgebouwd tot een klooster. In de burght was een leuk museum met archeologische vondsten tot en met brommers uit de jaren negentig. Het centrum stelde niet zoveel voor. Wat de "pleinen" zouden moeten zijn was meer een brede weg.
Pisek is een leuke stad om te bezoeken. Twee kerken waren slechts te bezichtigen vanaf het portaal.
Tabor is ook een mooie plaats om te bezoeken; breng dan tevens een bezoek aan de ondergrondse kelders.
Trebon vonden wij een schitterende stad met diverse oude monumenten. In die plaats een wandeling gemaakt naar het verderop gelegen grafmonument van de familie Schwarzenberg, die in Trebon ook een visvijver (meer!) hebben aangelegd. Daarnaast resten van de oude stadsmuur.
In Jindrichuc Hradec hebben wij het slot bezocht met de diverse bouwstijlen, maar ook de stad was leuk om met een bezoek te vereren.
Als je het slot Hluboka bezoekt (wel erg toeristisch, maar wel heel interessant) nabij Ceske Budejovice, dan moet je ook zeker naar het verderop gelegen jachtslot Ohrada gaan.
Voor Cesky Krumlov hebben wij 2 dagen uitgetrokken. De eerste dag hebben wij voornamlijk de stad bezocht en de 2e dag hebben wij het slot bezocht met de verschillende slotpleinen, de kasteeltuin, een rondleiding en de onderaardse gangen. Een geweldig mooie stad.
Dit waren voor ons in Zuid Bohemen wel de "top-"plaatsen.
 
Bovenaan