Een beetje klussen, veel genieten!

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vier jaar geleden hebben we de boerderij in Porezanky gekocht. Een ruwe planning gemaakt wb de klussen die we wilden doen. Ons plan was: de eerste 5 jaar half klussen/half vakantie vieren. Tot nu toe gaat dat prima en lopen we zelfs voor op schema! Een klein verhaaltje hoe we de afgelopen 3 weken hebben doorgebracht:
Op 2 mei zijn we vertrokken vanuit Cothen. Mijn moeder zou voor het eerst onze Tsjechische trots komen bekijken en we vonden mijn broer bereid om haar te begeleiden en weer veilig terug naar huis te brengen. Ze heeft genoten! Eerst het huis en de bijgebouwen van onder tot boven besnuffelen, kennismaken met de buren en daarna de restaurant onveilig maken: stug doorgaan met alles in het Nederlands bestellen, bovendien is ze nogal dovig, dus was het een luiddruchtig gebeuren. :lala: We hebben haar alle mooie plekjes in de omgeving laten zien, kwamen we daar zelf ook eens!
Broer Jan was 4 jar geleden al geweest en kon nu met eigen ogen zien wat er ondertussen gedaan was: gelukkig viel hij steil achterover: wij zo trots als een aap met 7 .u..en! Valt er nog wat te doen, vroeg hij argeloos nooit doen, zo'n vraag! Ja hoor, haal de voortuin maar leeg... Ai, dat viel tegen. Het leek gewoon een overwoekerde puihoop, maar de eerste spa die in de grond gezet werd, brak direkt af. Tja, zei de buurman, de vroegere bewoonster verzamelde keien, en laat ze die nou allemaal in de voortuin hebben gelegd.. Wat een baggerklus! Maar na een paar dagen mocht het resultaat nag er wezen! Na een week vertrokken onze gasten en hadden Kees en ik een week voor onzelf. Onze vrienden van Camping Kostelec bezocht: dat is ook een plaatje geworden, by the way. Het Orlikmaar en kasteel bezocht: echt een aanrader! Daarna een tochtje naar Vimperk, lekker binnendoor gereden, wat een prachtig gebied! Kleine klusjes gedaan en het zwembad ingewijd voor het nieuwe seizoen. Zondag aan de telefoon met broer Willem gekletst en uit de gein gezegt: joh, stap toch in de auto, en kom hier naar toe. En ja hoor, daar stond hij de volgende ochtend op de stoep. Willem heeft weer andere klusvaardigheden en daar hebben we ook graag misbruik van gemaakt:stout: Kortom, onze heerlijke Tsjechische droom is mede door familie, vrienden en Tsjechische steun-en-toeverlaten mogelijk geworden! Ze genieten er ook allemaal van mee, en dat was uiteindelijk onze insteek: Een warme en gastvrij onderkomen voor allen die ons lief zijn.:)
 

Bijlagen

  • DSCF0127.JPG
    DSCF0127.JPG
    116,4 KB · Bekeken: 24
  • DSCF0283.JPG
    DSCF0283.JPG
    116,3 KB · Bekeken: 18
  • DSCF0137.JPG
    DSCF0137.JPG
    115,2 KB · Bekeken: 15
  • DSCF0102.JPG
    DSCF0102.JPG
    123,1 KB · Bekeken: 21
Dank je wel, Lina.

In de voortuin worstelt zich nu helaas ook het onvolprezen zevenblad omhoog. Ben ffe vergeten hoe dat in het Tsjechisch heet, maar ze wisten er gelijk wat ik bedoelde!

Mn fotogalerij heb ik ook bijgevuld, met van alles en nog wat, wordt vervolgd!
 
Dank je wel, Lina.

In de voortuin worstelt zich nu helaas ook het onvolprezen zevenblad omhoog. Ben ffe vergeten hoe dat in het Tsjechisch heet, maar ze wisten er gelijk wat ik bedoelde!

Mn fotogalerij heb ik ook bijgevuld, met van alles en nog wat, wordt vervolgd!

geluk bij een ongeluk: je kan het eten. Bereiden als spinazie....
 

Freddy2005

† In Memoriam
Oeps, Freddy, hoe kan ik dat alsnog toevoegen?

Als u onder de foto, bij "Foto details" op het voorlaatste icoontje klikt "Bewerk foto", dan krijg je een nieuw "blad" waar je de titel voor de foto en een omschrijving kunt toevoegen. Ook kan je foto's hier juist draaien en verticale foto's rechtzetten. Aanpassingen en toevoegingen kunnen op deze wijze ten alle tijden uitgevoerd worden. Succes.
 
Je moet een beetje geduld hebben en het ligt er ook aan in hoeverre je tuin al is aangetast, maar hier misschien een tip:
In het voorjaar de eerste bladeren met een klein kwastje aanstippen wat je in
de round-up gedoopt hebt. (puur) Wij hebben/hadden een gedeelte van onze tuin vol met zevenblad en we zijn er voor het eerst dit jaar van verlost!
 
Helaas moeten we wachten tot de eerste week van oktober: dan gaan we pas weer naar ons huis. Tot die tijd is het verhuurd, en ik neem aan, dat de gasten niet spontaan zullen zeggen, komaan we gaan het zevenblad eens lekker uitroeien! Gelijk hebben ze! Dus dan kunnen we pas met de roundup aan de gang... ben benieuwd hoe liederlijk het heeft kunnen groeien:snotter:
Morgen vertrekt zoon Joost met vrienden richting Porezanky en kan hij nog een aanval op het spul plegen. (hij is hovenier, dus dat moet lukken) Alhoewel ik begrepen had, dat hun interesse meer lag bij de plaatselijke hostinec:lmfao:
 
Helaas moeten we wachten tot de eerste week van oktober: dan gaan we pas weer naar ons huis. Tot die tijd is het verhuurd, en ik neem aan, dat de gasten niet spontaan zullen zeggen, komaan we gaan het zevenblad eens lekker uitroeien! Gelijk hebben ze! Dus dan kunnen we pas met de roundup aan de gang... ben benieuwd hoe liederlijk het heeft kunnen groeien:snotter:
Morgen vertrekt zoon Joost met vrienden richting Porezanky en kan hij nog een aanval op het spul plegen. (hij is hovenier, dus dat moet lukken) Alhoewel ik begrepen had, dat hun interesse meer lag bij de plaatselijke hostinec:lmfao:


Roundup???

Dat moet je toch in het voorjaar spuiten?

In het najaar vriest het wel dood, jammer van het gif, in jullie grond.
 
Je hebt gelijk Baan! We zijn vanmiddag aangekomen en je wilt niet weten hoe beeldig het onkruid gegroeid is! Dus gaan we van de week lekker tuinieren, want met de herfstvakantie komen er nog gasten en dan moet het er toch wel gezellig uitzien...
Ik zal een foto maken van voor en na het geploeter!:zwaai2:
 
Bovenaan