Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Zonder subsidies gaat het niet lukken, argumenteerde de ANO-gedeputeerde met de minister over miljoenen voor agrobaronnen

Zelfs grote winstgevende bedrijven moeten subsidies krijgen. In een debat met de nieuwe minister van Landbouw, Mark Výborny (KDU-ČSL), verklaarde ANO-parlementslid Margit Balaštíková dit als reactie op het voornemen van de minister om de steunverdeling over alle boeren gelijk te trekken. Výborný botste met Balaštíková, ANO's schaduwminister van landbouw, in het tv programma Prima.

Výborný, die deze week aantrad, beweert dat hij geen rekening houdt met kleine of grote bedrijven, maar hij pauzeerde om te overwegen of het gepast was voor bedrijven om miljoenen subsidies te ontvangen, die dankzij hen op lange termijn aanzienlijke winsten opleveren.

Volgens zijn voorganger Zdeněk Nekula is de regering van plan 10,2 miljard kronen te besparen, die het Staatslandbouwinterventiefonds (SZIF) voornamelijk aan grote bedrijven verstrekte in de vorm van subsidies.
Volgens het fonds was het doel van de subsidies "de kwaliteit van de verwerking van landbouwproducten te verhogen of het concurrentievermogen van voedsel- en diervoederproducenten op de Europese markt te vergroten".

Volgens Balaštíková zullen grote producenten niet concurrerend zijn als subsidies worden verlaagd. "Dit is overal, Europa is gegrondvest op subsidiebeleid. Er zijn grote bedrijven in Europa en die van ons zijn klein tegen hen", verdedigde het parlementslid de steun voor bedrijven als Agrofert en Madeta.
(De winst van Agrofert voor 2021 was 5,8 miljard kronen. De winst van Madeta in 2021 was 274 miljoen kronen.Bron)

,,Gaan ze ontslaan?'', stelde de minister zichzelf een retorische vraag, wijzend op concerns die leven van subsidies. "Iedereen die we aanbieden, zal uit de hand nemen", zei hij, erop wijzend dat subsidies de markt verstoren, en herhaalde hij dat de besparingen iedereen moeten bereiken.

De afgevaardigde van de ANO, wiens voorzitter Andrej Babiš het Agrofert-concern in een trustfonds plaatste, beschuldigde de minister vervolgens dat het debat alleen over agro-baronnen ging, waar Výborný sterk bezwaar tegen had, dat hij deze term niet heeft gebruikt en zelfs niet in zijn woordenboek heeft staan.

Výborný wil zijn werk aan het hoofd van het ministerie sturen op basis van data en analyse, en gaat uit van het feit dat niemand uit de branche achter hem staat.
Bron novinky.cz.
 

Ad Verschoor

Donateur
Casino Group valt vermoedelijk in Tsjechische handen

De overnamestrijd op het noodlijdende Casino Group komt in een slotfase terecht. Nu een van de twee gegadigden zijn overnamebod heeft teruggetrokken, is de kans groot dat het Franse supermarktconcern in handen valt van de Tsjechische ondernemer Daniel Křetínský.


Sinds begin juli is het duidelijk dat het Franse Casino Group zijn schulden niet meer kan betalen. Sindsdien zijn er twee gegadigden: Tsjechische ondernemer Daniel Křetínský en ondernemer Xiavier Niel, onder 3F Holding. 3F kwam met het plan om 900 miljoen euro in het bedrijf te steken. Ook zou er een herstructurering van schulden zijn.

De holding van Xavier Niel heeft net voor het weekend zijn overnamebod teruggetrokken. Het bedrijf zegt te weinig financiële informatie te hebben ontvangen om een 'serieus bod' uit te kunnen brengen. "3F weigert deel te nemen aan een bevooroordeeld proces - het bedrijf heeft duidelijk al een koper gekozen", aldus het bedrijf.

Banenverlies
Daniel Křetínský, wie ook aandelen heeft in het Nederlandse Makro en het Duitse Metro, blijft over als enige overnamekandidaat. Hij belooft een kapitaalinjectie van 1,35 miljard euro. Het uiteindelijke bod moet nog worden goedgekeurd.

Hoewel Křetínský belooft met een overname zoveel mogelijk mensen binnenboord te houden, maakt de Franse overheid zich toch zorgen over banenverlies bij Casino. Bij de supermarktketen werkten eind 2022 zo'n 50.000 medewerkers.

Casino Group heeft in totaal 6,4 miljard aan schulden, waarvan de helft binnen twee jaar moet worden afgelost. Eerder deze maand kondigde het bedrijf aan dat de schulden te hoog waren om te kunnen betalen, en vroeg bescherming tegen schuldeisers. Casino heeft langer de tijd gekregen om de salarissen van 53 duizend werknemers en belastingen te betalen.

Bron: retailnews
 

Ad Verschoor

Donateur

Toyota legt productie in Tsjechië weer stil


Toyota heeft de productie van de Toyota Aygo X in zijn Tsjechische fabriek gestaakt vanwege een tekort aan onderdelen door een brand bij een toeleverancier.

„We hebben maandagavond de productie moeten stopzetten. Dit heeft uiteraard gevolgen voor ons productieplan. Het is niet duidelijk hoe lang de storing gaat duren”, zegt een woordvoerder. De storing is de tweede dit jaar in de fabriek in de Tsjechische stad Kolin, waar 1000 auto's per dag worden geproduceerd. In februari werd de productie nog stilgelegd vanwege toeleveringsproblemen door materialen- en chiptekorten. In Tsjechië produceert Toyota de kleine Aygo en Aygo X.
 

ECS opent directe spoorverbinding tussen Zeebrugge en Tsjechië​

ZEEBRUGGE - ECS, de marktleider op het vlak van supply chain oplossingen en intermodaal transport, neemt een nieuwe spoorroute tussen Zeebrugge en Tsjechië in gebruik. Dat traject vormt de allereerste rechtstreekse treinverbinding tussen de haven van Zeebrugge en Oost-Europa. De reeds bestaande ECS-corridors tussen West- en Oost-Europa, die onder meer lopen tussen Rotterdam, Wenen en Warschau, ontvangen daarmee een waardevol alternatief. Een volle goederentrein rijdt wekelijks heen en terug, waardoor jaarlijks 4.400 vrachtwagens van het wegennet gehaald worden, goed voor een CO2-reductie van 3.000 ton. Voorlopig geldt he aanbod voor eigen cliënteel maar het is de bedoeling op te schalen.

Op maandag 11 september 2023 vertrok in Zeebrugge de allereerste ECS company trein naar Tsjechië. Elke week zal op maandag een trein vertrekken met 44 containers vol grondstoffen, om op woensdag zijn bestemming in Tsjechië te bereiken. Dezelfde dag keert de trein met afgewerkte producten weer terug naar Zeebrugge met aankomst op vrijdag.

Deze producten worden vervolgens opgeslagen in het spoorverbonden highbay-magazijn van ECS, van waaruit ze verder worden vervoerd naar het Verenigd Koninkrijk via short sea shipping. De nieuwe verbinding werd gerealiseerd in samenwerking met Lineas, de grootste private spoorvrachtoperator in Europa.

4.400 containers

Deze nieuwe spoorwegverbinding haalt jaarlijks maar liefst 4.400 containers op evenveel vrachtwagens van de weg, goed voor een besparing van 3.000 ton CO2. Dat past helemaal binnen de CSR-strategie van ECS: creating sustainable & reliable logistics. Tegen 2025 wil ECS zijn aandeel van spoortransport naar 50% krijgen, en in 2030 naar meer dan 60%. In 2023 verwacht ECS om en bij de 75 miljoen spoorkilometers af te leggen. Niet alleen heeft dat een positief effect op de drukte van het wegennet, het zorgt ook voor een forse vermindering van de CO2-uitstoot.

Dit nieuwe traject tussen Zeebrugge en Tsjechië is exclusief ontwikkeld met en voor een trouwe klant van ECS. Op korte termijn plant ECS, in samenwerking met Lineas, deze verbinding op te schalen met een extra trein. Gezien de aankomende verdubbeling van de Duitse Maut (wegentol) wordt een extra push verwacht naar intermodale oplossingen; die vanuit Zeebrugge of Rotterdam dan ook weer verder intermodaal kunnen verscheept worden richting UK, Ierland of Zuid-Europa via reeds bestaand corridors.

bron: made-in.be
 

Ad Verschoor

Donateur
Tsjechische miljardair Křetínský verkoopt belang in Le Monde 1695628863505.png

PARIJS (ANP/AFP) - De Tsjechische miljardair Daniel Křetínský verkoopt zijn belang in de Franse krant Le Monde. Zijn aandelen gaan over naar de Franse zakenman Xavier Niel, die al een grote aandeelhouder was in het nieuwsmedium. De twee partijen hebben niet bekendgemaakt hoeveel geld met de deal is gemoeid. Volgens zakenkrant Financial Times, dat eerder over een ophanden zijnde aandelenverkoop berichtte, gaat het om ongeveer 50 miljoen euro.


Křetínský stapte in 2018 in de nieuwsmediagroep Le Monde, waar naast de gelijknamige krant bijvoorbeeld ook cultuurmagazine Télérama en het internationaal georiënteerde weekblad Courrier International onder vallen. Op de redactievloer van Le Monde leidde zijn komst tot enige zorgen.

Tijdschrift Elle
De Tsjech, een zelfverklaard Francofiel, benadrukte actief te willen blijven met investeringen in Franse media. Dit doet hij naar eigen zeggen om "Franse titels te ondersteunen en hun onafhankelijkheid te garanderen". Zo heeft hij belangen in enkele andere nieuwsbladen en tijdschrift Elle.
Niel benadrukte dat de overeenkomst is goedgekeurd door de minderheidsaandeelhouder die de belangen van werknemers van Le Monde bewaakt. Deze organisatie heeft ongeveer een kwart van het mediaconcern in handen.

Sparta Praag
Křetínský, die in Nederland onder andere bekend is door zijn grote belang in PostNL, werd rijk met investeringen in energiecentrales in Oost-Europa. Hij is ook mede-eigenaar van de voetbalclub Sparta Praag. In Nederland breidde zijn energieconcern EP uit door vrijwel alle bezittingen van het Zeeuwse energiebedrijf PZEM over te nemen en enkele andere energiecentrales te kopen.

Bron: fd.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Hranipex-NL-office-1024x682.jpg


Hranipex, Tsjechische producent van kwalitatief kantenband verovert Nederland
Een nieuwe betrouwbare partner in de sector


In de dynamische wereld van interieurbouw is het vinden van betrouwbare leveranciers van cruciaal belang. Hranipex, opgericht in Tsjechië in 1993, heeft zich ontwikkeld tot een vooraanstaande producent van hoogwaardig kantenband, meubelbeslag en meer. Met een internationaal bereik en focus op klantgerichtheid, bedient het bedrijf meerdere tevreden afnemers in Nederland en zijn ze actief in meer dan 70 landen.

edge_production-3-1024x683.jpg
Kantenbandproductie

Wereldwijde productie en toewijding
Gareth Peter Burke, Managing Director Hranipex Nederland, vertelt: “Hranipex is geen distributeur, maar een toonaangevend producent die rechtstreeks aan interieurbouwers levert. Daarom kunnen we veel flexibeler zijn dan men gewend is. Met meer dan 600 medewerkers verspreid over verschillende landen hebben we de capaciteit om aan de vraag te voldoen en duurzame, eersteklas producten te leveren aan onze relaties. Dit brede bereik stelt ons in staat om de behoeften van interieurbouwers in Nederland en daarbuiten te vervullen en onze positie als betrouwbare partner in de sector te versterken.”

fittings-1-1024x683.jpg
Meubelbeslag Hranipex sfeerbeeld (Beeld: ronstik)

Hranipex biedt een breed scala aan producten, waaronder kantenband in verschillende decors en dimensies voor plaatmaterialen van gerenommeerde merken zoals Egger, Kronospan, Unilin en Pfleiderer. Gareth benadrukt: ‘”Wat ons onderscheidt, is ons vermogen om al voor speciale bestellingen vanaf 100 meter perfect matching kantenband voor unikleuren te leveren. Dit stelt interieurbouwers in staat om aan specifieke projecteisen te voldoen en creatieve ontwerpen tot leven te brengen. Met Hranipex kunnen interieurbouwers vertrouwen op nauwkeurige kleurmatching en duurzame kantenbandoplossingen. We werken nauw samen met productmanagers van plaatmaterialen om ervoor te zorgen dat onze producten perfect aansluiten op hun materialen.”

Nauwkeurige kleurmatching en duurzaamheid
Gareth vervolgt: “Ons kantenband van uitzonderlijke kwaliteit is de kern van ons aanbod. We garanderen nauwkeurige kleurmatching en hebben ons productieproces voor ABS kantenband getransformeerd tot een gesloten cirkel, zonder reststromen. Het afval wordt vermalen tot korrels en opnieuw gebruikt voor de productie van nieuw kantenband, wat bijdraagt aan onze duurzaamheidsinspanningen.”

Headquarters-1024x683.jpg
Hoofdkantoor Hranipex Tsjechie

Groeiende productie en expertise
Sinds de oprichting in een klein schuurtje in Tsjechië in 1993 is Hranipex uitgegroeid tot een betrouwbaar bedrijf dat nu actief is in ruim 70 landen over de hele wereld. Later dit jaar worden twee state-of-the-art productielijnen voor kantenband toegevoegd om de kwaliteit en productiviteit te waarborgen. Naast kantenband bieden ze ook meubelbeslag aan. Gareth legt uit: “Hardlopers in ons assortiment zijn onder andere de scharnieren van Riex. We bieden dezelfde kwaliteit als topmerken, maar tegen een verrassend betaalbare prijs.”
Het Nederlandse kantoor van Hranipex is gevestigd in Herkenbosch (Limburg). Gareth zelf heeft ruim 15 jaar ervaring met polymeren en ABS-toepassingen. Hij staat open voor klantvragen en advies. “Bovendien hebben we eigen chemici in dienst”, legt Gareth uit. “Daardoor kunnen we technische vragen razendsnel beantwoorden.”

warehouse-2-1024x683.jpg
Magazijn Hranipex

Eenvoudig bestellen via de webshop
Alle producten van Hranipex zijn verkrijgbaar via een gebruiksvriendelijke webshop. Gareth voegt eraan toe: “Na het aanmaken van een account kunnen interieurbouwers eenvoudig bestellingen plaatsen en profiteren van onze hoogwaardige producten en toegewijde service.”
Neem een kijkje in de webshop van Hranipex (www.hranipex.nl) en maak een account aan om eenvoudig bestellingen te plaatsen. Ontdek zelf de hoogwaardige producten en service die Hranipex te bieden heeft voor jouw interieurprojecten.
 

Ad Verschoor

Donateur
Tsjechische teler schakelt over op indoorteelt, levert wekelijks 500kg komkommers op

"Ik verdien al ongeveer 14 jaar mijn brood als handelaar in groenten en fruit. Klimaatverandering heeft hier echter veel extreme weersomstandigheden gebracht, waardoor voedselschaarste zichtbaar wordt in perioden waarin wat vroeger lokale producten waren nu geïmporteerd worden van de andere kant van de wereld. Daarom streef ik ernaar om in elk seizoen lokaal verse producten te leveren en de milieubelasting van onze producten te verminderen," zegt Martin Boháč, oprichter en CEO van Bohemian South Agriculture.


cuke2.png


Martin runt twee indoorfarms, één van 100m² en de andere een 40-voet zeecontainer, waarbij de grootte bepaald is door de hoge aanvangskosten van de technologie. De reden om een teeltbedrijf te starten dicht bij zijn roots in Dýšina, in de buurt van Plzeň, Tsjechië, is het gebrek aan producten en vanwege zijn kinderen, de volgende generatie telers. Plzeň is een grote stad waar producten tegen redelijke prijzen kunnen worden verkocht aan afnemers. "We oogsten ongeveer 500 kg komkommers per week op de indoorfarms. In eerste instantie experimenteerde ik met verschillende gewassen zoals sla, kruiden, tomaten, courgettes en komkommers. Sommige presteerden beter dan andere. Uiteindelijk koos ik voor komkommers vanwege de lagere inputkosten."

cuke.png


Energie-efficiëntie verhogen
Momenteel zijn de energieprijzen aanzienlijk gestegen tot ongeveer 200 euro/MWh. Toch slaagde het team erin om het energieverbruik te verminderen door zorgvuldig verschillende lichtproeven uit te voeren en de impact van de fotosynthese te analyseren. Nu is het team van plan om een zonnepanelensysteem te bouwen om de energiekosten te verlagen en de CO2-voetafdruk te verminderen.

cuke1.png


Uitbreidingsplannen
Martin onderzoekt de mogelijkheden van indoorteelt en streeft ernaar om nieuwe gewassen economisch haalbaar te maken en klanten een breder assortiment te bieden. "Ik zie verdere verbetermogelijkheden in onze huidige operatie. We willen uitbreiden, maar de economische uitdagingen in de bouw vertragen ons omdat we alles zelf financieren. Ik heb nog niet overwogen om het bedrijf uit te breiden, omdat ik probeer alles zelf uit te voeren. Maar als er iemand met een vergelijkbare denkwijze en visie langskomt, zou ik misschien niet tegen zijn."

Voor meer informatie:
Martin Boháč
Bohemia South Import s.r.o.
Staropoštovská 1080/II
389 01 Vodňany
Tel.: +420 603 811 321
bohac@bsi-sro.cz
www.bsi-sro.cz

Bron: agf.nl
 
Het Belgische leger heeft maar liefst 900 DAF trucks besteld. De trucks worden gebouwd bij Tatra in Tsjechië en moeten vervolgens naar België worden vervoerd. Een mooie klus voor De Rooy Transport dus.
Voor het transport werden speciale opleggers besteld waar steeds één exemplaar op past. Dat betekent dus 900 ritten vanuit Tsjechië naar België in de komende twee jaar. Natuurlijk rijden de trucks niet leeg naar Tsjechië. Er wordt allerlei voorkomende lading meegenomen naar dat land, maar ook de cabines worden meegenomen vanuit Westerlo als opvracht.
Voor de CF Military modellen werkt DAF nauw samen met het gerenommeerde TATRA Trucks in Tsjechië. Dat resulteert in een uniek chassis-concept met een eersteklas aandrijflijn en een centrale, dragende buis waaraan een onafhankelijke wielophanging wordt gemonteerd. Dit geeft de CF Military ongeëvenaarde off-road-capaciteiten en een uitzonderlijk rijcomfort, zelfs in de meest uitdagende terreinen. De bergingsvoertuigen die nu door de Belgische Defensie zijn besteld, worden aangedreven de 12,9 liter PACCAR MX-13 motor met een vermogen van 340 kW/460 pk.
De geavanceerde gepantserde cabines worden geleverd door TATRA DEFENCE VEHICLES, waarbij gebruik wordt gemaakt van componenten van de cabines van de DAF CF-serie, die in België geproduceerd worden. Naast een eerste order voor 879 4x4 en 8x8 trucks werden er later ook 9 8x8 trekkers besteld.

25044-DAF-receives-new-order-from-Belgian-Defence.jpg

bron: bigtruck.nl
 
Boodschappenbezorgdienst Bringmeister overgenomen door het Tsjechische Knuspr

Online supermarkt Knuspr is onderdeel van de Rohlik Group, dat net als het moederbedrijf van Bringmeister, Rockaway Capital, een Tsjechische oorsprong heeft. Met de overname wil de Rohlik Group zijn leveringsgebied uitbreiden naar Berlijn en zijn positie in de al aanwezige gebieden versterken. In ruil voor deze overname krijgt Rockaway Capital een aandeel in het moederbedrijf van Knuspr.

Digitalisering

Het land waar de euro nog niet geldt als wettig betaalmiddel en waar bier, volgens een Tsjechische gezegde, goedkoper is dan water, heeft op veel plaatsen een goede draadloze internetverbinding beschikbaar en dus toegang tot websites en apps. Volgens het European E-commerce Report 2023 had zelfs 92 procent van de Tsjechische bevolking in 2022 toegang tot internet. Digitalisering is dan ook een belangrijk onderwerp in Tsjechië. Volgens het rapport wordt dit door de overheid echter behoorlijk beperkt, omdat de wijdverbreide digitalisering van openbare diensten traag en ineffectief verloopt.

Op de Tsjechische retailmarkt bedraagt het online aandeel 10,6 procent, wat tegen 2027 met gemiddeld 3,9 procent zal zijn gestegen tot 12,3 procent. Op het gebied van e-commerce is Tsjechië wereldwijd de 45ste grootste markt met een door EcommerceDB voorspelde omzet van omgerekend bijna 6 miljard euro in 2023. Naar verwachting zal de omzet een samengesteld jaarlijks groeipercentage van 7,4 procent laten zien, met als verwacht resultaat een marktvolume van omgerekend bijna 8 miljard euro in 2027. Splitsen we de e-commerce op in vijf markten, dan staat elektronica (26,7 procent) bovenaan de lijst als grootste markt. De categorie wordt op de voet gevolgd door voeding (22,1 procent), fashion (20,4 procent) en meubels (18,3 procent). Speelgoed sluit de rij af met 12,5 procent.

Top-5 is Tsjechisch
Op het moment zijn er zo rond de 51.000 online shops in Tsjechië. De grootste speler op deze e-commercemarkt is het Tsjechische alza.cz. Het warenhuis, opgericht in 1994, kreeg in 1998 zijn eerste website, al was dit destijds verre van een e-commercewebsite te noemen. Inmiddels is de site flink uitgebreid en worden er producten uit veel verschillende categorieën verkocht. Op alle overige vier plekken staan ook Tsjechische bedrijven, respectievelijk online supermarkt Rohlik, online marktplaats Mall, elektronicaretailer Datart en beautyretailer Notino.

bron: twinklemagazine.nl
 

Ad Verschoor

Donateur

Eerste volledig elektrische vrachtwagen met wissellaadbakken voor lange afstanden

1 januari 2024

DACHSER heeft onlangs zijn eerste elektrische vrachtwagen in gebruik genomen voor reguliere een langeafstandsroute. Een Volvo FH Electric met twee wissellaadbakken voor DACHSER is de weg opgegaan in Tsjechië. De vrachtwagen en zijn opleggers hebben een totaalgewicht van 44 ton en een actieradius van ongeveer 300 kilometer.

wissellaadbakken

DACHSER’s eerste volledig elektrische vrachtwagen met wissellaadbak voor lange afstanden. Foto via dachser.nl

Volledig elektrische Volvo
De volledig elektrische Volvo rijdt ’s nachts een reguliere route van ongeveer 180 kilometer tussen Kladno, vlakbij Praag, en Hradec Králové, ten oosten van de hoofdstad, en terug, terwijl het emissievrije voertuig overdag nog twee ritten van elk 180 kilometer maakt. De Volvo FH Electric die hiervoor wordt gebruikt, is uitgerust met drie elektromotoren en zes tractiebatterijen met een totale capaciteit van 540 kWh (BOL). Deze kunnen volledig worden opgeladen in slechts 2,5 uur (DC, 250 kW).

Wissellaadbakken
Het voertuig is ontworpen voor het vervoer van goederen in wissellaadbakken. Deze vormen een specifieke uitdaging vanwege hun lage laadbakhoogte. Het chassis van de e-truck voor wissellaadbakken moet dan ook zo laag zijn om de maximale totale hoogte van vier meter niet te overschrijden en toch een geschikte parkeerhoogte voor het laden mogelijk te maken. Tegelijkertijd nemen de accu’s veel ruimte in beslag onder het voertuig, vooral gezien het hoge totaalgewicht van de combinatie en de langere transportafstanden.

Actieradius voor langere afstanden
De Volvo FH Electric voldoet aan deze eisen. Het voertuig heeft een lage laadbakhoogte, waardoor het geschikt is voor gebruik met wissellaadbakken, terwijl het tegelijkertijd voldoende actieradius heeft voor langere afstanden. Het chassis biedt ook een uitstekende wendbaarheid, flexibiliteit en een stille werking. “We zijn erg blij dat we er in het kader van onze activiteiten op het gebied van klimaatbescherming nu ook groen licht hebben gegeven voor de elektrificatie van onze zeer belangrijke wissellaadbak-transportsystemen”, legt Stefan Hohm, Chief Development Officer bij DACHSER, uit.

Duurzame technologieën
Jan Pihar, Managing Director European Logistics, DACHSER Tsjechië, zegt: “DACHSER richt zich ook in Tsjechië op duurzame technologieën. Het gebruik van een volledig elektrische Volvo-vrachtwagen op een reguliere langeafstandsroute is voor ons een belangrijke stap op weg naar de introductie van emissievrije vrachtwagens voor lange afstanden.”

wissellaadbakken tekst


Milieuvriendelijk transport
John Muldoon, CEO van Volvo Group Tsjechië, voegt hieraan toe: “Deze ultramoderne elektrische vrachtwagen is een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van milieuvriendelijk transport en biedt een emissievrije oplossing voor de logistieke sector. De samenwerking tussen Volvo Group Czech Republic en DACHSER getuigt van een gezamenlijke inzet om de CO2-uitstoot te verminderen en duurzame logistieke praktijken te bevorderen, en het is een uitstekend voorbeeld van een duurzame toekomst in de transportsector.”

Investeren in e-mobiliteit
Om e-mobiliteit te bevorderen, heeft DACHSER Tsjechië vorig jaar geïnvesteerd in de installatie van laadstations die geschikt zijn voor zowel vrachtwagens als auto’s. Op het terrein van de grootste Tsjechische vestiging in Kladno bevindt zich een 180 kW DC-snellaadstation voor vrachtwagens en zes 22 kW AC-laadstations voor personenwagens. Bij de vestiging in Hradec Králové zijn er in totaal zes AC-laadstations met een vermogen van 22 kW. Daarnaast is er onlangs een DC-laadstation voor snelladen geïnstalleerd.

DACHSER was ook het eerste bedrijf in Tsjechië dat de levering van gepalletiseerde zendingen per elektrische cargofiets implementeerde. In 2020 kwam de DACHSER Emission-Free Delivery service naar de Tsjechische hoofdstad. Sindsdien zijn leveringen in een bepaald gebied in het centrum van Praag uitsluitend emissievrij. Ook in de stad Hradec Králové zorgt een cargofiets ervoor dat ook de laatste kilometer emissievrij wordt afgelegd.

Bron: dachser.nl
 

kuurgast

Donateur
Ik heb deze week bij KB twee depositos afgesloten. 1 voor een jaar tegen 5.5% en 1 voor 3 maanden tegen 6%
Geen 6% meer op spaarrekeningen. Banken hebben de rente tot de helft verlaagd!

Tsjechische banken beginnen al stilletjes, maar niet langzaam, hun rentetarieven op spaarrekeningen te verlagen.
Het was te verwachten, het enige verrassende is de snelheid waarmee het dit doet. Binnen een maand zullen de tarieven van sommige banken met de helft dalen!

Wie houdt voorlopig de tarieven vast?
De laatste vier banken waar we nog 6% rente op onze spaarrekening krijgen in CZK zien er als volgt uit: Air Bank, Trinity, Všeobecná úvrová banka en Max Bank. Maar wees voorzichtig, het is zeker niet duidelijk hoe lang deze interesse zal duren. Alle banken behouden zich het recht voor om deze vrijwel op elk moment te wijzigen.

Wie zal verminderen?
Vanaf 26 januari 2024 zal Česká spořitelna de rentetarieven op zijn spaarrekeningen met deposito's tot CZK 200.000 verlagen van de huidige 5% naar 3%. Wat uiteraard alleen voor sommige klanten geldt. De anderen kunnen "uitkijken" naar een besparing met een "rendement" van 1,5%.

Vanaf 1 februari 2024 zal Komerční banka het tarief voor dezelfde spaarrekening verlagen van 5% naar 2%. Hoger worden kan alleen met een speciaal rentetarief, waarvan de voorwaarden uiterlijk eind januari door de bank worden gepubliceerd.

De tarieven van ČSOB zijn zeer onduidelijk; sinds afgelopen najaar hanteert zij een tarief van 2,3% in haar tarief voor klanten die niet aan een reeks voorwaarden voldoen. Als het voldoet, geeft het nog steeds 5% rente. Maar er wordt een zeer spoedige verandering verwacht.

Andere Tsjechische banken verlagen eveneens, maar aanzienlijk minder drastisch. Min of meer kunt u nog steeds een spaarrekening krijgen met een rente van 4 tot 5,75%.

Bron medium.seznam.cz.
 
De tarieven van ČSOB zijn zeer onduidelijk; sinds afgelopen najaar hanteert zij een tarief van 2,3% in haar tarief voor klanten die niet aan een reeks voorwaarden voldoen. Als het voldoet, geeft het nog steeds 5% rente. Maar er wordt een zeer spoedige verandering verwacht.
Ik heb net nog even gekeken maar CSOB geeft voor een termijndeposito van 6 maanden nu nog steeds 5,5%
 

Ad Verschoor

Donateur
CTP verhuurt 40.000 vierkante meter grond aan Vitesco in Ostrava

CTP heeft 40.000 vierkante meter in Tsjechië verhuurd aan Vitesco Technologies voor een fabriek voor onderdelen van elektrische auto's. Dit maakte de logistieke vastgoedbeheerder maandag bekend.


Het gaat om een tienjarige huurovereenkomst voor ruimte in het CTPark Ostrava Hrušov. Vitesco is een bestaande klant die de afgelopen tien jaar een hightech-onderzoekscentrum gebruikte in het nabijgelegen CTPark Ostrava.

Het bedrijf huurt 36.100 vierkante meter magazijnruimte, een kantoor van 1.500 vierkante meter en 2.300 vierkante meter sanitaire ruimte. Vitesco zet hier voor 190 miljoen euro een nieuwe productiefabriek neer met een volautomatisch logistiek centrum. CTP heeft daartoe de ruimte aangepast aan de eisen voor een gecontroleerde productie-omgeving in laboratoriumruimte.

De nieuwe fabriek gaat onderdelen maken voor elektrische auto's van de volgende generatie met een hoog niveau van robotisering en automatisering van processen. De fabriek moet eind dit jaar operationeel zijn, met 150 medewerkers, om in 2027 uit te groeien tot 1.000 medewerkers.

Het nieuwe CTPark Ostrave Hrušov omvat 92.000 vierkante meter industrieel en logistieke ruimte die geheel verhuurd is aan huurders waaronder Prosperplast, Hyundai Steel en LogFlex.

Bron: ABM Financial News
 
ECS lanceert tweede wekelijkse railservice richting Tsjechië

De Zeebrugse logistiekspeler ECS kondigt een tweede wekelijkse spoorverbinding aan tussen zijn containerterminal in de haven van Zeebrugge en de republiek Tsjechië. Op die manier wil ECS 8.800 vrachtwagens per jaar van de weg halen.


Nadat ECS in september 2023 een eerste spoorlijn tussen Zeebrugge en Tsjechië opende, wordt de dienst nu uitgebreid met een tweede wekelijkse verbinding. Bij de lancering van die eerste dienst was de ambitie al om 4.400 trucks van de weg te halen. Met een tweede wekelijkse rit kan volgens ECS dat aantal verdubbeld worden. De keuze voor een treinconnectie tussen Zeebrugge en Oost-Europa is niet toevallig getimed. De operatoren gaan ervan uit dat de interesse in multimodale trajecten op deze as in de toekomst zal stijgen, gezien de Duitse plannen voor de verdubbeling van de ‘Maut’.

bron: transportmedia.be
 
Bovenaan