Dubbele nationaliteit

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vrienden,

mijn vrouw is Tsjechische en ik ben Belg. We huwden in België in 2005
We wonen nu beiden in Tsjechië met onze kinderen (die de dubbele nationaliteit hebben).

Na een lange en aanslepende procedure verkreeg nu mijn vrouw ook de Belgische nationaliteit op basis van huwelijk (met een Belg).

Mag ze nu beide nationaliteiten hebben of moet ze kiezen ?

Bij de aanvang van de procedure werd haar verteld dat ze de dubbele nationaliteit zou behouden vanwege haar huwelijk met een Belg. Klopt dat volgens jullie ?

groetjes,

Erik
 
Ik ken de situatie in België niet, maar ga je toch het antwoord geven die ik over de Nederlandse situatie ook zou geven: daar het nogal een belangrijke kwestie is, zou ik dit toch vragen bij de dienstdoende instantie. In Nederland zou dit het Bevolkingsregister zijn en/of het Loket Immigratie en Naturalisatie.
Voor België is dit een begin: http://www.kruispuntmi.be/vreemdelingenrecht/wegwijs.aspx?id=107 van het Immigratie Expertisecentrum Vlaanderen.

Moet lukken!
 
Zover mij bekend is valt dubbele nationaliteit op basis van huwelijk onder uitzonderingen waar het dus wel toegestaan is. Dus naar mijn weten klopt dat. Overigens zou vanaf volgend jaar dubbele nationaliteit toegestaan zijn ook in andere gevallen, maar geen idee hoe dat zich ontwikkelt.
 
Klopt, ik heb een vriendin die getrouwd is met een Belg, in Tsjechië woont en ook beide nationaliteiten heeft op basis van haar huwelijk. En ik ken nog veel meer van dit soort gevallen. Is geen probleem.
 
Het is zeer verheugend dit te mogen horen. Het kadert trouwens in de algemene tendens binnen de leden van de EU ten aanzien van de dubbele nationaliteit.

Omdat ik het voorzichtigheidsprincipe in zulke zaken hanteer, wou ik toch even polsen bij mensen die in dezelfde situatie verkeren.

Van zodra wij meer nieuws (en dus ook de bevestiging van beide nationaliteiten) hebben, zal ik dit zeker op het forum melden.

Iedereen erg bedankt !

Erik
 
Erik en Honza, inderdaad is het juist dat bij een huwelijk voor de Tsjechische wet de dubbele nationaliteit geldt. Bij mijn weten is dat zo vanaf ongeveer 2000. let op, het geldt nog even niet voor partnerschapsregistratie. Het onderwerp is echter zeer actueel.
Wetgeving rondom immigratie en familierecht komt aanstaande dinsdag opnieuw in het parlement. De senaat heeft eerder wetgeving teruggestuurd maar na kleine aanpassingen is de verwachting dat dinsdag de wijzigingen vlekkeloos door het parlement komen en voor ondertekening naar de president gaan. Aanpassingen hadden bijvoorbeeld betrekking op eisen rondom scholingsduur etc.
Vanaf het moment dat de wetsaanpassingen ondertekend worden, zal ook voor partnerschapsregistratie behoud van beide nationaliteiten mogelijk zijn. Bovendien bezit men straks automatisch beide nationaliteiten en hoeft men behoud niet aan te vragen. Het wordt in feite omgekeerd. Als men de Tsjechische nationaliteit niet (meer) wenst zal men een aanvraag tot afstand moeten doen. Men verliest deze dus niet meer automatisch.
 
Wet is gisteren aangenomen door parlement. Voorgestelde wijzigingen senaat niet overgenomen. Nu door voor ondertekening president (termijn 15 dagen). Dan is straks voor zowel geregistreerd partnerschap als gehuwden de situatie gelijk: behoud Tsjechische nationaliteit bij aanvraag van de Nederlandse (of Belgische). Dus dubbel, tenzij je er vrijwillig afstand van doet via afstandsprocedure.
 

Vodnik

† In Memoriam
Geldt dit ook voor een nederlander die met een tsjechische is gehuwd?

En nog een stapje verder: kan mijn vrouw dan de nederlandse nationaliteit erbij krijgen en ik (de man dus) de tsjechische?
 
Beste forumleden,

Ik heb op dit forum al het nodige kunnen lezen over het aanvragen van een dubbele nationaliteit. Dit was erg nuttig en ik heb de nodige antwoorden kunnen vinden. Toch heb ik nog geen topic(s) kunnen vinden die helemaal naadloos aansluiten bij de situatie van mij (Nederlander) en mijn Tsjechische vriendin.

Mijn Tsjechische vriendin is een paar maanden zwanger. Wij zijn daar erg gelukkig mee en willen ons op een aantal zaken gaan voorbereiden. Wij hebben de volgende vragen, waarbij we hopen dat jullie ons kunnen helpen.

De uitgangsituatie vooraf:

a. Ik ben de Nederlandse vader, zij is de Tsjechische moeder.
b. Wij wonen en werken in Nederland (gemeente Den Haag). Wij staan dus ook beide ingeschreven in de gemeente Den Haag. In de toekomst willen we echter misschien wel gaan wonen en werken in Tsjechië.
c. Hoewel wij in Nederland wonen en werken, wil mijn vriendin graag bevallen in Tsjechie (Mlada Boleslav), vanwege familie.
d. We willen ons kind graag een dubbele nationaliteit geven (laten krijgen), waarbij we er allereerst voor willen zorgen dat de Nederlandse nationaliteit is geregeld en ten tweede de Tsjechische.
e. Ik, de vader, wil het kind erkennen en ook het ouderlijk gezag regelen in zowel Nederland als Tsjechie. Dit, omdat we in toekomst misschien willen gaan wonen, werken en leven in Tsjechie.
f. Het ouderlijk gezag (wettelijke vertegenwoordiging) in Nederland willen we komende tijd graag regelen via een geregistreerd partnership, waarbij we de optie van het ja-woord via een bruiloft voor een later moment willen open houden.

De vragen die nu bij ons leven:

1. Wat moet ik doen om ook in Tsjechie wettelijk gezien te worden als vader van het kind? Kan ik dit regelen via de Nederlandse akte van erkenning? Als ik de "ongeboren vrucht" heb erkend, ben ik automatisch ook de wettelijke vader in Tsjechië?
2. Wat moet ik doen om ook in Tsjechie het ouderlijk gezag te claimen? Er daarbij vanuit gaand dat ik het ouderlijke gezag in Nederland via een geregistreerd partnerschap heb geregeld (moet nog gebeuren, overigens). Ik begrijp dat een geregistreerd partnerschap in Tsjechië alleen voor homostellen bestaat. Betekent dit dat ik het "ouderlijke gezag", ofwel "wettelijke vertegenwoordiging", op een andere manier moet regelen? Als het op een andere manier moet, hoe zou dat moeten?
3. Hoe zorg ik dat het kind, na geboorte in Mlada Boleslav, allereerst een Nederlandse nationaliteit krijg? Is dit überhaupt mogelijk als het kind geboren wordt uit een Tsjechische moeder in een Tsjechisch ziekenhuis? Kan ik na geboorte ook gelijk een Nederlandse geboorteakte laten opstellen of ben ik gebonden aan een Tsjechische geboorteakte die ik vervolgens moet laten vertalen?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Alvast dank.
 
Geen idee hoe alles kan maar in mijn geval moest de moeder aangeven wie de vader was en ook voor geboorte de namen uitkiezen. Dit hebben we bij obecni urad moeten regelen. De documenten werden door een beeidig vertaler voorgelezen.
Dit was zover ik weet erkenning van het kind en ouderschap (en keuze naam(en).
Na geboorte kregen we de geboorte akte en een officiele kopie en vertaling gemaakt voor de nederlandse instanties.
(en die ligt alweer een paar jaar in de kast).
Met de geboorteakte kun je naar de nederlandse ambassade om een nederlands paspoort aan te vragen.
Kopie paspoort kun je dan met geboorteakte opsturen naar Den Haag om in het GBA in te laten schrijven.

Het ouderlijk gezag krijg je niet zomaar alleen toegewezen. In het algemeen heeft de moeder in tsjechie hier alleen of gedeeld gezag. Als jij enkel het gezag wil dan verwacht ik dat zonder toestemming van de moeder en de rechter je het niet zomaar krijgt.

Ik denk ook niet dat het je lukt om eerst een nederlandse nationaliteit te krijgen als je in een tsjechisch ziekenhuis bevalt. Wellicht is dat technisch mogelijk maar aangezien het hoogst ongebruikelijk is zal je hier wel tegen een aantal problemen oplopen die je niet zomaar hebt geregeld. Nederlandse geboorteakte zal moeten worden uitgegeven door een nederlandse instantie. Hoe je dat voor elkaar krijgt ????

Bij het obecni urad moeten ze wel weten wat kan en niet kan.
 
Dank voor de reacties tot op heden. Het blijft nog even een zoektocht. Een aantal van de links had ik reeds geraadpleegd, maar ik zal de andere ook zeker nog raadplegen. Overigens, was het niet mijn bedoeling om alleen het ouderlijk gezag te claimen, maar ik wil bijvoorbeeld wel het gedeeld ouderlijk gezag graag goed regelen.
 
Dit zijn zaken die int. zeer goed zijn geregeld. Je kind krijgt bij erkenning aut. de Ned. nationaliteit.
Ik meen dat er vanaf 1 jan. 1998 een Tsjechische wet is welke voorziet in een dubbele nationaliteit,
de gemeente te Tsjechie waar je je kind aanmeldt zou dat moeten weten. Het ziekenhuis verstrekt je
na de geboorte een bewijs (rodne list).
Onze kids hebben 2x pas.
 
Proficiat met jullie aankomend kindje!
Duidelijke vragen en je hebt al veel uitgezocht.
Ik kan eigenlijk alleen maar gissen hoe het werkt.
Daar heb je weinig aan. Vooral jullie wens om jullie kind eerst de Nederlandse nationaliteit te geven lijkt me erg gecompliceerd.
Het klopt dat het geregistreerd partnerschap in cz voor gelijkgeslachtigden is en in Nl wijkt de paragraaf tav kinderen af tov het burgerlijk huwelijk. Via de IND vind je heldere info hoe je na erkenning van je kind voor hem/haar de nl nationaliteit kunt aanvragen. In cz is per vandaag een aantal wetswijzigingen ingegaan met betrekking tot nationaliteitsvorming. Om verrassingen te voorkomen kun je je juridisch laten voorlichten via Radka. Zij is actief op dit forum en is juridisch adviseur. Haar bedrijf heet hartmanova.eu. Veel succes met het regelen. De link naar de gewijzigde wet vind je door het kopieren van deze titel: Předpis č. 186/2013 Sb.
Zákon o státním občanství České republiky a o změně některých zákonů (zákon o státním občanství České republiky)
Veel geluk met jullie kleine!
 
Beste Tsjechie.net'ers,

Gelukkig nieuws! 3 December is onze eerste dochter Mia geboren in Praag!

Het was een hele belevenis in het Podoli ziekenhuis. Dit ziekenhuis staat erg goed aangeschreven en is erg gewild. Het is moeilijk om het voor elkaar te krijgen om daar te mogen bevallen. Op zich ging alles goed (geplande keizersnede vanwege stuitligging) maar je kan ook wel wat kanttekeningen plaatsen bij de manier van doen in deze geboorte fabriek. Maar goed, dat kan je bij vele instanties in NL en CZ. Dus daar gaat dit topic niet over.

Deze post gaat erover of we, naast de Nederlandse nationaliteit, Mia ook de Poolse nationaliteit kunnen geven. Of dat er zaken zijn waar we rekening mee moeten houden.

Ik heb al diverse topics op dit forum bekeken maar die gaan (uiteraard) vooral over CZ/NL-ouders/situaties. Ook ga ik uiteraard even langs bij de Nederlandse ambassade om het te vragen, maar ik het kader van de nuttige (?) vulling van dit forum post ik het hier ook maar.

We hebben alle papieren (geapostilleerd en vertaald) om eerst een NL-paspoort en later ook een Pools-paspoort aan te vragen. Dat was zoals gebruikelijke een hele bureaucratische tour maar zoals altijd: de (ervaren) aanhouder wint! :)

Maar ik vroeg me af of zo'n dubbele nationaliteit eigenlijk mogelijk is. Of dat er nog zaken zijn die het overwegen waard zijn. Zo heb ik bijvoorbeeld geleerd dat wanneer je vrijwillig een buitenlandse nationaliteit aanneemt, je de Nederlandse verliest. Dat zal niet voor minderjarigen gelden maar toch...

Ik hoor graag jullie zinvolle kantekeningen!

Mvrgr, Stephan.
 
Bovenaan