Dubbel ingeschreven bij de gemeente

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik woon 5,5 jaar in Tsjechie en stond tot voor kort nog gewoon ingeschreven bij de gemeente in NL. Laatst kreeg ik een brief van het College van Zorgverzekeringen dat ik niet verzekerd ben in NL en dat zsm moet doen, anders zouden er hoge boetes volgen. Heb toen opgebeld en gevraagd wat te doen en de enige manier was via een verhuisbericht me bij mijn NL gemeente uit te schrijven. Dit had officieel al gemoeten toen ik verhuisd ben, maar er werd nu niet moeilijk over gedaan. Datum van uitschrijving werd april 2011.

Dit zou je dus tegen kunnen komen als je niet in NL verzekerd bent maar er wel bij een gemeente ingeschreven staat.

Als je in Nederland staat ingeschreven, dan bouw je tot je 65e jaar automatisch AOW op. Ook al heb je geen inkomen. Ben je langer dan 8 maanden per jaar in het buitenland en blijf je wel in Nederland ingeschreven, dan is dat illegaal. Als je geëmigreerd bent voor je 65e jaar, dan wordt je uiteindelijke AOW met 2% per jaar dat je in het buitenland verbleef gekort.

Zit met hetzelfde probleem. Deze vraag is voor mij óók actueel. Wij staan ingeschreven in Tsjechie maar blijven ook(altijd) in Nederland woonachtig. Heeft dat gevolgen? en zo ja, welke? Adviezen?

Bron.
http://www.rijksoverheid.nl/documen...de-gba-laten-inschrijven-en-uitschrijven.html

Vraag en antwoord

Wanneer moet ik mij in de GBA laten inschrijven en uitschrijven?

U moet zich laten inschrijven in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) als u zich vanuit het buitenland in Nederland vestigt voor langer dan 4 maanden. U moet zich laten uitschrijven als u voor langer dan 8 maanden uit Nederland vertrekt.
• Inschrijving bij vestiging in Nederland
• Uitzonderingen inschrijven GBA
• Uitschrijving bij vertrek uit Nederland

Inschrijving bij vestiging in Nederland

Bent u van plan om langer dan 4 maanden in Nederland te verblijven, dan moet u zich laten inschrijven in de GBA van de gemeente waar u gaat wonen. U bent verplicht dit binnen 5 dagen na uw aankomst in Nederland te doen, bij de afdeling burgerzaken. Wilt u ook uw partner en/of kinderen laten inschrijven, dan moeten zij meekomen naar het gemeentehuis.

Uitzonderingen inschrijven GBA

Wilt u zich in Nederland vestigen, dan kunt u zich niet altijd (direct) laten inschrijven in de GBA. Er gelden de volgende uitzonderingen:
• Uw verblijf in Nederland moet rechtmatig zijn. Dit is zo wanneer u de Nederlandse nationaliteit heeft of die van een lidstaat van de Europese Unie (EU), de Europese Economische Ruimte (EER) of Zwitserland. Is dit niet het geval, dan moet u eerst een verblijfsvergunning aanvragen.
• Als u asiel heeft aangevraagd en in een asiel- of opvangcentrum verblijft, komt u de eerste 6 maanden van uw verblijf niet in aanmerking voor inschrijving in de GBA. Het centrum registreert dan zelf uw verblijf in Nederland. Na deze periode of wanneer u niet in een asiel- of opvangcentrum verblijft, kunt u zich wel laten inschrijven in de GBA.
• Als uw vorig land van verblijf het Caribische deel van het Koninkrijk der Nederlanden (de voormalige Antillen) is, moet u aantonen dat u zich daar uit de bevolkingsadministratie heeft laten uitschrijven. Dit doet u met het verhuisbericht dat u bij uw uitschrijving heeft ontvangen.

Uitschrijving bij vertrek uit Nederland

U moet zich uitschrijven als u verwacht dat u binnen een jaar minstens 8 maanden in het buitenland zult verblijven. Deze periode hoeft niet aaneengesloten te zijn. U kunt zich vanaf 5 dagen voor uw vertrek uitschrijven, bij de gemeente waar u op dat moment woont. U kunt dit persoonlijk of schriftelijk doen. U ontvangt een bewijs van uitschrijving. Dit bewijs kunt u gebruiken bij het opzeggen van abonnementen of voor uw inschrijving in het buitenland. De gemeente stelt instanties die zijn aangesloten op de GBA, zoals de Belastingdienst of een pensioenfonds, op de hoogte van uw nieuwe adres in het buitenland. Als u daarna opnieuw verhuist, moet u zelf uw nieuwe adres doorgeven aan de instanties waar u contact

Bij regelmatig verblijf in het buitenland en een vaste woonplaats plus inschrijving in GBA (Gemeentelijke Basis Administratie) vraag ik me af welke instantie kan controleren dat je langer dan 8 maanden in het buitenland verblijft.
Wij zijn in 2002 in Tsjechie gaan wonen ( gemeld bij de vreemdelingen politie in Plzen) en hebben ons niet laten uitschrijven, gewoon in Nederland belasting betaalt. Verhuis bericht gestuurd aan de instanties, verzekerings Mij, banken etc.

In 2006 hebben we ons laten uitschrijven uit de GBA en sinds 2009 betalen wij in Tsjechie belasting over ongeveer 50% van ons inkomen, voor de ander andere 50% procent ben ik belasting plichtig in Nederland.

Let voor de zowel de Tsjechische als de Nederlandse belastingdienst ben je belastingplichtig als je langer dan een half jaar + 1 dag in "het" land verblijft. Hier is reeds veel over geschreven.

Zie ook deze link naar de EU.

http://ec.europa.eu/youreurope/citiz....htm?profile=0

Is het legaal on in nederland vast verblijf te hebben geregistreerd (zich dus niet als nederlander laten uitschrijven) en tevens in tsjechie wonen en daar ook een tijdelijke of vaste verblijfsvergunning te hebben?

Dit lijkt me een goede vraag voor de Adviesdienst van de EU.

Wat is de Wegwijzerdienst / Wie zit erachter?
De Wegwijzerdienst is een adviesdienst van de EU, die beschikbaar is voor iedereen. Momenteel wordt deze dienst verzorgd door de juridische experts van de European Citizen Action Service (ECAS) ), die hiervoor een contract heeft gesloten met de Europese Commissie.

Samenwerking met SOLVIT
De Wegwijzerdienst werkt nauw samen met SOLVIT, een netwerk voor het oplossen van meningsverschillen tussen personen of bedrijven en de overheid in een ander EU-land over de toepassing van het Europees recht.
We onderzoeken eerst zelf uw vraag, maar als we denken dat u nog meer hulp nodig heeft om uw probleem met een overheidsdienst op te lossen, dragen we u vraag over aan SOLVIT en stellen u daarvan op de hoogte.

Wat we kunnen doen
EU-burgers individueel advies geven over hun rechten op basis van de Europese wetgeving.

http://ec.europa.eu/citizensrights/front_end/index_nl.htm

Ik ben in nederand uitgeschreven bij de gemeente waar ik woonde, en krijg geen inkomen uit nederland, dan hoef ik toch ook geen belasting in nederland te betalen alleen wat ik verdien in tsjechie aan de belastingin tsjechie.
Elly

Correct. Alleen het eerste (vertrek-)jaar wordt er door de belastingdienst een zg. conserverende aanslag opgelegd , http://nl.wikipedia.org/wiki/Conserverende_aanslag
omdat men bang is dat je het hazenpad kiest terwijl je nog niet geheel tot de allerlaatste druppel bent uitgemolken. Deze aanslag wordt tot 0 gereduceerd, als blijkt dat je na het jaar van uitschrijving (dus na je laatste aangifte) niets meer verschuldigd bent.
Ik ben vanaf het eerste moment dat ik in Tsjechie ging wonen meteen uitgeschreven uit de gemeente waar ik woonde.
Dus je betaalt alleen belasting in Tsjechie, niet meer in NL.
Het enige wat een beetje tricky is, is pensioen. Voor elk jaar dat je in het buitenland woont, en niet bijdraagt aan de NL schatkist, wordt je gekort op je pensioen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Algemene_Ouderdomswet
Maar je kunt je ook vrijwillig AOW laten verzekeren:
http://overheidsloket.overheid.nl/index.php?p=product&product_id=1486
om die korting te voorkomen.

Conserverende aanslag
Een aanslag waarbij over een bepaald inkomen wel belasting wordt vastgesteld, maar waarvan de belasting niet hoeft te worden betaald. Meestal leggen wij deze aanslag op bij iemand die emigreert.
In een conserverende aanslag stellen wij over de waarde van bepaalde inkomensbestanddelen of verzekeringen de belastingschuld vast. Deze belasting hoeft meestal niet te worden betaald, omdat de belasting als een vorm van borg wordt gezien. Alleen als iemand zich niet aan de regelgeving houdt, moet deze belastingschuld wel worden betaald.

http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/te_conserveren_inkomen_ib2611t01fdbui.pdf

http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/te_conserveren_inkomen_ib2611t91fdbui.pdf

Bovenaan