Dubbel ingeschreven bij de gemeente

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Majk

Geroyeerd Lid
mensen, ik heb een vraag en waarschijnlijk hebben velen nederlanders die in tsjechie wonen met zelfde probleem gezeten:

is het legaal om in nederland vast verblijf te hebben geregistreerd (zich dus niet als nederlander laten uitschrijven) en tevens in tsjechie wonen en daar ook een tijdelijke of vaste verblijfsvergunning te hebben?

Tabe

† In Memoriam
Hallo Z.
Zit met hetzelfde probleem. Deze vraag is voor mij óók actueel. Wij staan ingeschreven in Tsjechie maar blijven ook(altijd) in Nederland woonachtig. Heeft dat gevolgen? en zo ja, welke? Adviezen?

Ik sta zowel in Nederland als in Tsjechië ingeschreven, maar goed als een Tsjech moet ik een vast verblijf in Tsjechië hebben al woon ik er niet (zover mij bekend is altans). Hoe het anders om met nederlanders in Tsjechië zit, weet ik niet.

belasting ?! Daar waar je ingeschreven bent moet je belasting aangifte doen..
Ik ben van origine Tsjech,maar met Belgische nationaliteit/enkel/,zo ben ik afgemeld in België en opgeschreven op Be consulaat in PRAAG...MET ADRES IN PRAAG...
...ingeschreven op de vreemdelinge dienst in Praag als buitenlandse inwoner...

Majk

Geroyeerd Lid
Hallo Z.
Zit met hetzelfde probleem. Deze vraag is voor mij óók actueel. Wij staan ingeschreven in Tsjechie maar blijven ook(altijd) in Nederland woonachtig. Heeft dat gevolgen? en zo ja, welke? Adviezen?

ik denk dat bijna iedere nederlander die in Tsjechie zit nog steeds in Nederland een vast verblijf plaats heeft en in tsjechie dan alleen een tijdelijk verblijfsvergunning heeft.

maar wat dit betekent voor de belasting weet ik niet...

Als je langer dan 8 maanden Nederland gaat verlaten, dan ben je verplicht om je uit te schrijven uit Nederland.

Weet niet hoe het is voor Tsjechen maar voor Hollanders gaat het als volgt:
Uitschrijven uit Nederland , Inschrijven in Tsjechië bij de ambassade en bij de vreemdelingenpolitie ,en dan volgens het belastingverdrag tussen NL en Cz belasting betalen over staatsgerelateerd inkomen in Nederland en over de overige inkomsten belasting betalen in Tsjechië .
In Tsjechië zijn dan weer de nodige vrijstellingen te verhalen b.v als je 100% invalide bent .

Volgens mij maakt het niet uit in hoeveel landen je een verblijfsvergunning hebt.
je kunt wel 10 vakantiehuizen hebben.

Als nl er betaal je belasting in het land waar je langdurig verblijft(min aantal dagen per jaar)ongeacht of je ingeschreven bent of niet.
(er zijn namelijk slimmerikken die wonen in nl maar uitgeschreven zijn en proberen hiermee een buitenlands kenteken te rijden etc. maar de belastingdienst heeft vele andere mogelijkheden om je verblijf te controleren)

Andere nationaliteiten kennen bijv. 2e wohnsitz etc.
alleen in nl doen ze moeilijk over rijden in auto met buitenlands kenteken.
Maar dit is alleen belangrijk voor de belastingdienst/douane.
De gemeente zal zich er niet voor intresseren.

ps dat is vreemd gebruik ik het woord vakantiehuizen maakt het forum daar een reclame link van?

Misschien zie ik het simpel maar ik woon en sta geregistreerd in Nederland.
Bij tijd en wijle woon ik in Tsjechie en daar heb ik geen verblijfsvergunning voor nodig.
Tenslotte woon ik in Europa en dan mag ik wonen waar ik wil en geregistreerd staan waar ik wil.
Daar zitten volgens mij geen haken of ogen aan.

Groet.

Ik woon in 5 landen binnen en buiten europa, dus ik sta gewoon nergens ingeschreven. Pensioen krijg ik toch niet dus dat regel ik zelf. Ben dus statenloos met nl paspoort. Paspoort verleng ik gewoon in den haag. Belasting betaal ik alleen in de landen waar ik verdien. Heb dus formeel afscheid genomen van Nederland.

Pepo je hebt gelijk, ik weet dat een vriend van me ingeschreven staat in Nederland, en vervolgens een vaste verblijfsvergunning heeft voor Tsjechie. Verder heeft hij een bedrijf in Tsjechie en is hij ( was niet nodig) zowel verzekerd in Nederland als Tsjechie voor ziektekosten.

Majk

Geroyeerd Lid
wat belangrijke vraag is:

vind Nederland erg als je als Nederlander ingeschreven bent in Nederland en tevens tijdelijke of vaste verblijfsvergunning hebt in Tsjechie.

mag dit? ik snap wel dat het niemand controllert in Nederland maar wat gebeurt als ze het te weten komen??

Zoals ik al zei is dit geen probleem, ook niet met controle. De persoon die ik noemde is al zo 15 a 16 jaar zo ingeschreven en belastingdienst gemeente weet hiervan en is er bekend

Bovenaan