Drakiada ...waarom wordt dit in oktober gehouden?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Overal om ons heen zien we in de maand oktober weer het tsjechische vliegerfeest opduiken... drakiada noemen ze dat hier.
Ik vroeg me af ....waar komen deze feesten vandaan?
Zit hier een achter liggende gedachte achter? of wordt er iets gevierd ? (misschien van vroeger?)

Het lijkt een tsjechische traditie omdat het altijd in dezelfde periode en bijna overal in tsjechie gehouden wordt.

Wie weet antwoord? Ik heb geprobeerd te googelen maar kwam op niets uit.

Leuk is het feest wel trouwens, vandaag 2 uur bezig geweest. Merendeel stond Romano zijn vlieger keurig hoog in de lucht.
en aan het einde van de middag kreeg ieder kind een mooi certificaat met een speelgoedje en wat snoepjes mee naar huis.
 

Bijlagen

  • romano en zijn vlieger.JPG
    romano en zijn vlieger.JPG
    164,7 KB · Bekeken: 4
  • samen met papa.JPG
    samen met papa.JPG
    129,8 KB · Bekeken: 4
  • beloning.JPG
    beloning.JPG
    75,6 KB · Bekeken: 8
  • bovenop de berg.JPG
    bovenop de berg.JPG
    76,5 KB · Bekeken: 6
weet jij daar de tsjechische benaming voor nancy?
verwelkomen van de herfst? zodat ik dat via google kan proberen?

en lisa..vandaag was dat niet zo, zo af en toe viel hij zelfs helemaal even weg en kwam de vlieger naar beneden geduikeld.
 

kuurgast

Donateur
Heb je al gekeken op draci.net dat is het enige wat ik zo snel kon vinden.
Alle andere websites hebben het over een traditie van zo'n 14 tot 18 jaar.
Het wordt ook al eind september gehouden in sommige plaatsen.
Vandaag zag ik onderweg bij de brambory-verkooppunten ook verkopers met vliegers staan. Dit viel me op omdat ze er anders nooit stonden. Had ik dus toch mijn vlieger mee moeten nemen maar heb hem thuis gelaten omdat hij de afgelopen twee jaar in de koffer bleef liggen.
 
op draci.net staat alleen de geschiedenis van de vlieger zelf maar niets over de evenementen die hier in tsjechie gehouden worden.
Je zegt andere hebben het over tradie van 14 -18 jaar.
heb je een link voor me??

de vliegers worden inderdaad deze maand overal te koop aangeboden langs de weg. Viel mij ook al op.
Ze kosten niet veel hoor. ik geloof dat ik voor romano zijn vlieger 100 kronen heb betaald. En hij doet het super goed!
 
Nee, vijfhonderd (pět set). Er staat dat er in Tsjechië al vijfhonderd jaar lang vliegers worden opgelaten in de herfst. Puur voor de lol, er zit geen diepere betekenis achter (anders dan in Azië).
 
Er zijn wel enige vage aanwijzingen dat er een zekere religieuze betekenis achter zit. Wellicht al bij de oude Egyptenaren.
Achter veel feesten zat iets van religie, in sommige gevallen echter vergeten.
Herfst staat voor sterven en dood, een feest als Allerzielen wordt niet voor niets dan gevierd. Met een vlieger kon je de afstand tussen aarde en hemel overbruggen, dat zie je nog terug in het lied De Vlieger.
Daarbij was de traditionele vlieger natuurlijk gebouwd rond een kruis.

Maar nogmaals, vage aanwijzingen, duidelijke feiten heb ik zo snel nog niet kunnen vinden. Maar het is wel een logisch verhaal.
 
Bovenaan