Dobrý den

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo allemaal..

Mijn naam is Grytsje, geboren en getogen in Friesland en nu wonend in Deurne. Ik ben werkzaam in de horeca en daarnaast ben ik een paardenliefhebster.
Tsjechië is nu al zo'n 7 jaar (samen met mijn familie) ons vakantieland. De eerste 3 jaar (2001-2004) gingen we altijd met de caravan op vakantie en dan bleven we wat dichterbij de Duitse grens ( omgeving Cheb, Plzen en dagtrips naar Praag). De jaren volgend hebben we de caravan ingeruild voor huizen die we huurden via internet. Dit gaf ons meer vrijheid om Tsjechië te ontdekken. Zo zijn wij het eerste jaar (2005) in Horni Cerekev en Marenice geweest, het jaar daarop (2006) konden we helaas vanwege werk niet op vakantie maar dat hebben we het jaar erop (2007) goed gemaakt door een langere vakantie. In deze vakantie verbleven we in Babin, Jeseniky en Hodky. En afgelopen zomer (2008) naar Ceská Kubice en Rynartice. Alle vakanties die we gehad hebben waren geweldig en altijd weer nieuwe dingen ontdekt.
Wel hebben we de laatste jaren een interesse ontwikkeld voor plaatselijke makelaars en hun aanbod. Het werd ook ieder jaar moeilijker om weer richting ons kikkerland te rijden. We hadden diverse dromen om een mooi kasteel te kopen en er een hotel van te maken, maar helaas werd de staatsloterij nooit gewonnen.

Sinds een jaar zijn mijn vriend (Stephan, geboren en getogen in Deurne, vandaar ook de immigratie vanuit Friesland :gek:) en ik wat serieuzer naar huizen gaan kijken. Hierbij hebben we mijn ouders ook aangestoken. Maar wat nu... ik kende deze site al geruimere tijd doordat ik eens eerder informatie zocht over Tsjechië en hier terecht kwam. Zo wist ik ook dat velen van jullie ook zo'n stap gezet hebben. Tijd dus voor ons (Stephan en ik) om eens te kijken wat we hier aan informatie kunnen krijgen.

Zoals ik als zei hadden we ook mijn ouders aangestoken. Zij bezitten en niet al te klein huis in Friesland wat ze nu willen gaan verkopen zodat ze kleiner kunnen gaan wonen, met de overwaarde van het huis willen ze samen met ons investeren in Tsjechië. Maar helaas verkoop je zo'n huis ook niet zomaar dus hebben we besloten dat mijn vriend en ik eerst alleen een huis zullen aanschaffen en zij zich daarna eventueel inkopen.
Vandaag gaan we informatie bij de bank (in Nederland) inwinnen voor een hypotheek in Tsjechië. Dit zal een stuk moeilijker zijn dan een hypotheek in Tsjechië maar wij vinden dat de kroon nogal schommelt en hebben liever een wat stabielere koers ;)

Zozo.. het is een nogal lange introductie geworden maar ik hoop dat jullie nu een beetje op de hoogte zijn van onze plannen :D
Voor jullie die het uit hebben kunnen lezen ;) , bedankt !

Wij zullen vanaf nu ook wat actiever op de site aanwezig zijn.

Stephan en Grytsje
 
welkom

ik ben bang dat dit idee het niet gaat redden.
een hypotheek in nl voor een huis in cz?????
en dan verhuizen naar cz ?

zelfs al zou je een hypotheek krijgen, wat mij heel sterk lijkt.
zul je hier niet overleven.
helaas heb je hier een Tsjechisch inkomen........
 
Zoeken jullie een vakantiehuis of willen jullie emigreren naar Tsjechie?

En in welke streek zoeken jullie iets?

Geniet vooral van de voorpret van het zoeken naar een Tsjechisch onderkomen!
 
Het is inderdaad de bedoeling dat het een vakantiehuis wordt die, we in de tijd dat we er niet zijn, zal worden verhuurd.
Een hypotheek in Nederland is, inderdaad, helaas niet mogelijk. We hebben verscheidende banken geprobeerd. Bijna alle banken durven het risico niet te nemen.
We gaan het nu anders doen, namelijk: bij de KB bank. Deze bank bied de mogelijkheid voor 'buitenlanders' om een hypotheek af te sluiten en bij de meeste vestigingen spreken ze engels of zowel duits.
Wij gaan er binnenkort een rekening openen waar we iedere maand geld op zullen storten, dan na een tijd gaan we contact opnemen voor informatie betreft een hypotheek. Dit zodat we er al bekend zijn. Het lijkt zo erg omslachtig maar wij denken dat dit zo de beste manier is, tevens omdat de bank eist dat je ergens minimaal 3 maanden moet werken en ik net een nieuwe baan heb.
 
C.P.

Welke regio maakt in principe niet veel uit, Tsjechië is overal mooi. Alleen willen we het liefst iets in Noord- West- of Zuid-Bohemen in een gebied dat zowel zomers als winters aantrekkelijk is. Dit op het oog met het verhuren en het reizen vanuit Nederland.

Aad Piekaar

Děkuji = Bedankt ;)
 
Bovenaan