Discussie: Tsjecho / Tsjechie ?!?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Smajlik had helemaal gelijk dat we in het andere topic afdwaalden. En dat we evt ergens anders verder kunnen, nou dan doen we dat.

Ik ben het er zekers niet mee eens, en zou wel eens willen weten wat anderen er dan van vinden, daar zijn discussies voor en vind toch wel een intressant punt.

Tsjecho heeft NOOIT bestaan en komt ook niet "uit een tijd toen"...! Sla de Dikke van Dale er ook maar eens op na.

De dikke van Dale is een woordenboek, zodat je de betekenis kunt opzoeken van woorden.
Een woord hoeft niet in dit boek te staan om wel degelijk te bestaan.
Daar zijn wel meerdere voorbeelden van.

Jij hebt een heel andere binding met Tsjechie vergeleken met diegenen die er ook daadwerkelijk vandaan komen. Dat sommigen zich hieraan kunnen storen moet ook kunnen meespelen en niet het feit dat outsiders een uit gemakzucht een foute benaming gebruiken.

Outsiders, intressant, en tot welke groep vind je dat jij hoord dan?
Want de Nederlanders zeggen sinds de splitsing gewoon Tsjechie.
Het zijn juist de insiders, de Tsjechen zelf, of de Tsjechen in Nederland die het woord Tsjecho veelvuldig gebruiken. Zekers als ze al in Nederland waren voor de splitsing.

Het feit dat jij altijd het woordenboek erop na slaat en dan ABN wil spreken, vind ik een goed iets van je.
Maar daarom vind ik niet dat je een woord wat normaal gebruikt wordt in de spreektaal af kunt keuren, of zelfs denigrerend noemen.

Het feit wat jij noemt, dat ik het mooi vind,
t gaat niet om mooi, zo mooi ist niet, maar het wordt al jaren gebruikt, al lang voordat het woord Tsjechie in jouw dikke van Dale stond
wink.gif

En daarom zal ik het ook altijd nog gebruiken.

yeah.gif


Daarom schrijf ik maar zelde Tsjechie, maar bijna altijd CR ofzo, want al de andere benamingen hebben meer gemeen met het echte land. En daar gaat het mij om.
Jantje kun je ook pietje noemen, en misschien weet iedereen dan over wie je het over hebt.
Maar als er vroeger altijd al kees tegen Jantje werd gezegd, ga ik nu niet opeens ook Pietje zeggen.

Sow nu weer iemand anders...

grin.gif
 
Tjee wat 1 woordje al niet kan doen. Wat maakt het nou uit of ik Tsjechie, CZ of Tsjecho schrijf. Ik gebruik meestal Tsjechie en soms Tsjecho. En dit is absoluut niet denigrerend, popie jopie of uit gemakzucht. Ik vind dat jullie er wel een heel groot probleem van maken.

Wel heb ik intussen gemerkt dat de Tsjechen of hoe deze mensen ook genoemd willen worden (want inmiddels weet ik t niet meer) erg snel beledigd of aangebrand zijn.

Jongens wat maakt het nu uit hoe ik Tsjechie/Tsjecho noem. Van mijn part word Nederland Hollandska of Kaasland genoemd. Dat zal mij een worst zijn. Zolang men maar wel gewoon over dat land of over de mensen spreekt. En volgens mij heb ik absoluut geen fout woord over Tsjechie of bewoners gezegd.

Gegroet peopletjes.......
 
Re: Discussie: Tsjecho / Tsjechië ?!?

Erik,

Deze discussie is al eens eerder gevoerd, en lijkt me zinloos die opnieuw te voeren.
 
Re: Discussie: Tsjecho / Tsjechië ?!?

Sas,

Ik weet dat je het niet (opzettelijk) denigrerend bedoelde, en dat zal ik je ook niet aanwrijven hoor.

En het lijkt misschien heel triviaal, maar wat misschien wel duidelijk wordt, is dat weliswaar zo'n woordje voor jou "niets uitmaakt" (en in beginsel mij ook niet) maar gezien meerdere langenoten van mij daar wel over kunnen vallen, wil misschien wel illustreren dat je als immigrant onderhuids veel onbegrip doormaakt die dan hierdoor tot uiting komt.

Diegenen, die zich hieraan storen (en kijk maar eens naar de reacties van derden) zijn juist diegenen die soms het gevoel hebben dat ze niet altijd begrepen (willen) worden. Het is niet direkt dat Tsjechen dus snel beledigd zouden zijn... misschien hebben ze hier meer meegemaakt dan jezelf zou vermoeden.

Dat jouw landsnaam evt Kaasland zou zijn, stoort je niet. Geloof ik best... maarre... hoelang heb je zelf in den vreemde gewoond in een omgeving die gewoon niet luisterde naar wat je nou eigenlijk echt was? Dat is een heel ander referentiekader, en geloof me dat er zat zijn (Tsjechen) die dat als zeer frustrerend ervaren hebben.

Nou ja, hopelijk geeft je dat iets meer helderheid welke wind nu losgebarsten is.

čau
M
 
Ik noem het vooral ČR, Czech Republic of Tsjechië. Tsjecho ken ik al helemaal niet en de Tsjechen die ik ken zeggen of Tsjechië, CZ, Čechy of Czech (Republic).

Ik noem het maar voortaan Bierland. Dat vind ik wel een leuke naam. Lijkt namelijk op een ander land
grin.gif


DJ Tiësto noemde het recent nog Tsjechoslowakije (hij had op Creamfields in Roudnice nad Labem gedraaid). Maar goed. Tiësto is ook een 'domme Brabo'
grin.gif


En laten we nu eens ophouden met telkens van die heftige discussies op dit forum te houden en het bij leuke dingen houden. Dat interesseert mij namelijk veel meer.
 
Het is een beetje iets uitgelopen oke,
het gaat mij in dit geval niet zo zeer om of het Tsjecho of Tsjchie is, of wat gebruikt moet worden.

Ik heb alleen gereageerd, dat iemand anders niet aan kan komen met het verhaal dat het denigrerend en niet goed is.
Terwijl heel veel mensen, geloof mij, het woord gewoon gebruiken. Het feit dat iemand iets gestudeert zou hebben en daarom gelijk gelijk zou moeten hebben stoort mij.

Dat is de rede dat ik erop door ben gegaan.

Als iemand tegen mij zegt dat z'n wielen versleten zijn op zijn auto ga ik hem er ook niet inwrijven dat het de banden zijn die versleten zijn en dattie het woord wielen dus niet moet gebruiken.

Het feit dat anderen andere voorbeelden dan dom vinden vind ik raar.

Een voorbeeld is om iets duidelijk te maken,
of het voorbeeld nou helemaal klopt of niet,
als het maar duidelijk wordt.

Ik zal het hierbij laten,
maar zal zeker niet zomaar het woord Tsjecho niet meer gaan gebruiken.
Aangezien er dus mensen zijn die zich persoonlijk voelen aangevallen door een woord dat volgens hun geen eens zou bestaan, nou goed dan, ik zal het hier opt forum niet meer posten en het gewoon bij CR houden.

Nou iedereen happy?

Want het gaat weer verders nergens over.

Let's talk about happy stuff like Juan wants
smile.gif


No hard feelings.

Cus.
 
Ik wil toch kwijt dat ik Smajlik zijn visie volledig deel.
Ik werk als vlaming al meer dan 30 jaar in Nl en als ik met mezelf spot als domme Belg...,dat mag. Maar het raakt me nog steeds als Nederlanders mij een BELGSKE noemen.
In den vreemde ben je als geen ander bewust van je eigen identiteit versus nationaliteit.
Dat geldt evenzeer voor Tsjechen die in Nl verblijven.
Nog een punt wanneer je iemand uit een ander land ontmoet die kennis en inzicht heeft in jou moederland .., dan ben je ook wat toleranter voor stereotypen die zo iemand dan ventileert.
Echt storend wordt het als je merkt dat de ander niet eens de elementaire dingen kent over je moederland.
Ik bedoel echt heel elementaire zoals de hoofstad van het land.
 
Ik zou wel willen weten, waar het woord Tsjecho vandaan komt. Ik heb het zelf nooit gehoord en zou ik ook niet weten, waarom het zo wordt genoemd. De Tsjechen noemen het zo??? Welke??? Misschien wordt er nog "Cesko" gezegd, maar Tsjecho??? Ik laat het gewoon, maar ik wou dit toch even kwijt.
 
hebben de Nederlanders 'Tsjecho' niet afgeleid van de benaming Tsjecho-Slowakije?
Vond het wel vreemd dat er een streepje tussen zat.

Ik hoorde voor het eerst de naam Tsjecho in verband met de Nederlandse/Tsjechische reisorganisatie Tsjechoreizen.

Ik weet ook niet hoe ik mijn 2e vaderland moet noemen.
Tsjechie vind ik zo stom klinken. Misschien omdat ik het meestal hoorde toen Nederlanders Tsjechie in verband brachten met de termen 'spotgoedkoop' en 'Oost-Europa' (Hoop niet dat ik hiermee NOG een discussie op gang zet
crazy.gif
)

Zelf zeg ik meestal Tsjechische Republiek, maar als er mensen zijn die Tsjecho of Tsjechie zeggen, dan moeten ze het gewoon zelf weten.
smirk.gif


Wie weet: Misschien komt er ooit een bemaming waar iedereen mee kan leven!
 
Tsjechie vind ik zo stom klinken. Misschien omdat ik het meestal hoorde toen Nederlanders Tsjechie in verband brachten met de termen 'spotgoedkoop' en 'Oosten-Europa' (Hoop niet dat ik hiermee NOG een discussie op gang zet )

Ja dit heb ik dus ook, in het begin heb ik dus nog geprobeerd de mensen duidelijk te maken liever niet dat woord daarmee in verband te brengen. Tsjechie was ook in oorlog en weet ik het wat. Daarom vind ik het ook een minder woord. Je hebt mij niet horen zeggen dat ik niet wil dat anderen het gebruiken verder als Nederlandse benaming voor mijn moederland. Toch zou ik wel eens willen weten welke sukkel het woord verzonnen heeft, kheb het nooit begrepen.

Maar Tsjecho wordt door veel mensen in Nederland gebruikt, althans degene die er een connectie mee hebben, dus niet de mensen van het spotgoedkope Tsjechie hahaha.
Zoals Skoda al zei eerder gebruiken veel mensen in mijn Tsjechische kennissenkring het woord gewoon. Komt idd nog van Tsjecho-Slowakije af ja. Aangezien Slowakije toch altijd al wel een beetje apart werd gezien, zeker in Moravie, werd Slowakije er gewoon vaak afgelaten.

Ik vertelde het mijn moeder vanavond en die moest er ook wel een beetje om lachen. Tsjecho is al heel oud, zelf heeft ze ook dat spotgoedkoopidee bij Tsjechie, dat is er door de Nederlanders zelf aangeplakt hoor, net als dat -ie !

Het feit dat de Tsjechen zelf die alleen Tsjechisch spreken en lekker in eigen land zitten geen Nederlandse benaming gebruiken als Tsjecho of Tsjechie lijkt me nogal logisch he.

Cauky
 
Gisteren avond even aan mijn vrouw Maru gevraagd.
Zij vond het niet klinken Tsjecho. Waarschijnlijk zal het zo zijn dat als Tsjechisch je moedertaal is het niet goed klinkt, het klinkt zelfs voor haar negatief. Uiteraard komt het woord van Tsjecho-Slowakije en vind ik het niet gek dat ""we"" er Tsjecho van gemaakt hebben, maar als Tsjechen welke de Nederlandse taal beheersen er problemen mee hebben denk ik dat wij het woord niet meer moeten gebruiken.

Of het woord Tsjechië met spotgoedkoop wordt geassocieerd weet ik niet. Het is in ieder geval het officiële woord voor een prachtig land met geweldige mensen.
 
Waar gaat het hier eigenlijk nog over? Eigenlijk is het heel triest dat mensen zich zo druk kunnen maken over een woord. Wat maakt het nou uit men Tsjecho of Tsjechie zegt. Ik gebruik Tsjecho als een soort koosnaam. Als ik iemand Dompie noem dan hoeft dit toch ook niet negatief te zijn, kan juist heel lief en goed bedoeld zijn. Men kan een ander ook niet vertellen dat diegeen geen Tsjecho meer mag zeggen omdat een ander het niet vind klinken.

Nou dat was t wel weer denk ik
smile.gif
 
Misschien was het alleen suggestie en geen "must". Ik gebruik het niet en de rest moet maar zelf weten, wat ze doen, toch?
 
Sas,
maak niet zorgen,ik begrijp jou heel goed.
Tsjecho vond ik gewoon grappig en leek het voor mij als Česko.Heb zelfs van tsjechen horen zeggen:jedu do Česka(ik ga naar Tsjechie) en het woord valt onder Česko,dus....wat maakt het uit?
Hebben jullie wellens gehoord van tsjechen Amstero dam zeggen ipv Amsterdam?
crazy.gif
En??
smile.gif
Het bestaat ook niet.
gr.
 
Uiteraard is het geen "must"
neenee.gif
dat je het woord Tsjecho niet gebruikt. Lijkt mij alleen respectvol als je je het in het bijzijn van mensen die er moeilijkheden mee hebben of enig bezwaar dat je het niet doet.

Amsterodam heb ik nog nooit een Tsjech horen zegen, vind het ook geen bezwaar, als je maar niets slecht over Rotjeknor zegt.
wink.gif
 
Aaaja, Katus, zo ist maar net. Maak t uit
smile.gif


Chip Skoda, dom dom dom, ik had er op moeten letten. Inderdaad ROTjeKNOR hahahahaha. Een Rotjeknor met een Skoda
wink.gif


Ik zal mij proberen in te houden (not)
laugh.gif
:D:D
 
Wat moet ik nu, ik wordt in Tsjechie "hollandsky koffie" genoemd, en in Amsterdam "boertje". Allebei zit wat in. Als ze het maar positief bedoelen.
grin.gif
Voor de rest ben ik het met Skoda eens, geweldig land met geweldige mensen, enne.. dat goedkope.. dat gaat er vanzelf wel een keer af.
ahum.gif
helaas voor de mensen in Tsjechie.
 
Re: Discussie: Tsjecho / Tsjechië ?!?

De discussie wordt op zich wel interessant, en als moderator wil ik tot slot wel een paar kanttekeningen plaatsen.

1. Er is duidelijk een mening over wat "wel en wat niet zou mogen kunnen. Echter alle "voorstanders" van het wel moeten kunnen, zijn m.i. nu niet bepaald diegenen die betrokken zijn als "ontvangende partij". Als jullie eens goed de bijdrage van Jacques lezen dan illustreert dat duidelijk dat wat voor de Nederlandse lezers-schrijvers als "moet kunnen" beschouwd wordt, voor de ontvangende kant geheel anders opgevat kan worden. Ik zeg maar altijd, het is ook niet aan de arts om te bepalen hoeveel pijn de patient heeft. Dat weet alleen de patient.

2. Voor diegenen die menen dat "Tsjecho" dus wel bestaat, wil ik het nog een keer illustereren met het volgende:
Tsjecho is een gedeelte van een samsenstellingswoord. Inderdaad uit "Tsjechoslowakije danwel Tsjecho-Slowakije". Echter het woord "Tsjecho" als zelfstandig bestaat gewoon niet.
Een klein voorbeeld, het woord "Runderbouillon". Dit bestaat uit de woorden "rund" en "bouillon". Je zegt toch nooit; "daar loopt een runder in de wei". Runder- is de samenstellingswoord afgeleid van rund. Zo kun je nog legio bedenken (koniginnedag, kippesoep... hoewel de nieuwe spelling thans voorschrijft om kippensoep te zeggen, zwanehals,....).
Alle moeite ten spijt van voorgaande "voorbeelden" van forumleden die gaan echter helmaal niet op.

Dat het gebezigd wordt door sommigen in de spreektaal, bewijst nog niet dat het officieel een correct woord is. Net zoals "ff" ipv "even", of "ik ken fietsen" ipv "ik kan fietsen" .... Wordt dus wel gedaan, blijft incorrect.

In concreto, als je, hoe dan ook, Tsjecho-slowakije doormidden knipt blijf je Tsjechië en Slowakije houden...

Uiteraard kan ik niemand verbieden dit wel of niet te gebruiken; echter is toch gebleken dat sommige (ik zeg niet "allemaal") Tsjechen er wel degelijk een hekel aan hebben omdat het slordig klinkt en het dus denigrerend kan overkomen. Ook al is het absoluut niet zo bedoeld.
Wat ik persoonlijk vind laat ik in het midden, maar ik ken wel degelijk mensen die dat wel erg vinden, en daar moeten we vind ik ook wel rekenig mee kunnen houden. Het gaat om hun land, hun identiteit en niet die van de Nederlanders.

Hoop dat men kan leven met deze uiteenzetting. Misschien kunnen we de topic maar langzamerhand afronden, mits iemand nog lumineuze ideëen heeft....
 
Re: Discussie: Tsjecho / Tsjechië ?!?

Voortaan noemen we het Bierland/ Bírlandsko, goed?
grin.gif
En dan wordt dit het Nederlands-Bierlands forum en het adres www.bierland.net
tongue.gif


Mmmm, mám rád bírlandské ženy
grin.gif
 
Bovenaan