De historie van een kasteel

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Het kasteel met zijn uitzicht over de rivier de Smědava is gelegen aan de voet van de heuvels van het IJzergebergte. Het is 750 jaar gelegen gebouwd en zijn toren is altijd een stille getuige geweest van zowel gelukkige als verdrietige tijden in dit prachtig gebied. De legende vertelt dat in het verleden vuur werd ontstoken in de toren, dat diende als referentiepunt of baken voor handelaren die reisden via een handelsroute van Bohemia naar Lusatia.
Achter een enorme grote muur staat één van de meest indrukwekkendste historische monumenten in dit land, een waardevolle combinatie van twee architecturale fenomenen, namelijk een middeleeuws kasteel en een Renaissance Herenhuis. Gebouwd medio de 13e eeuw. De heren van Dubé, leden van één van de vele branches van de Ronovic familie werden gedwongen om het kasteel te verlaten, dit in opdracht van Koning Přemysl Otakar II, die het kasteel in 1278 verkocht aan de Bibrštejns, als een erfelijk leengoed. Met de Bibrštejns als eigenaren (Ze hebben het kasteel 300 jaar in hun bezit gehad) zijn er verscheidene wijzigingen aan het kasteel geweest. Het werd uitgebreid door een toevoeging van nieuwe woonvleugels en omheind door een systeem van stenen muren. Een klein stadje ontwikkelde zich in de 14e eeuw en werd destijds al bewoond door 77 belasting betalers en verwierf het recht om zijn eigen omringende muren te bouwen. In 1558 kwam het kasteel in handen van de Redern familie, die in de laat 16e eeuw enige Renaissance veranderingen hadden gedaan aan het kasteel en een Renaissance herenhuis en kapel hadden gebouwd naar een ontwerp van de Italiaanse architect Marco Spazzio di Lancia. Als toevoeging bouwden de Rederns ook een nieuwe school en een ziekenhuis in het kleine stadje, en zelfs documenten zijn gevonden die beweren dat er ook badhuizen werden gebouwd.
In 1622 kwam het kasteel in handen van Albrecht Waldstein voor een bedrag van 150.000 guldens, het werd een Hertogdom, en Waldstein zelf kreeg de titel van Graaf. Het landgoed bleef zelfs bloeiende tijdens de 30 jarige oorlog, terwijl ander Tsjechisch landgoed diep in verwarring en verwoesting verkeerde. Waldstein 's landgoed ontsnapte aan de oorlog en het landgoed werd daarom “Terra Felix” (het gelukkige land) genoemd. Door zijn capaciteit als bevoorrader van Waldstein z’n troepen onderging het kleine stadje een plotseling economische stijging. Na de geslaagde moordaanslag op de Graaf in Cheb in 1634, werd het landgoed eigendom van Generaal Matthias Gallas en na lange tijd was het kasteel gevallen voor de drill. Het bleef de horrors van oorlog niet bespaard in een later tijdstip van zijn historie. Bijvoorbeeld in medio de 17e eeuw, was het herhaaldelijk bezet door de Pruisische troepen. De Gallas familie hield het kasteel tot 1759, toen het overging naar een zelfde familie branche namelijk de heren van Clam – Gallas, die daar zouden blijven tot 1945. In 1801 deze cultureel bewuste familie van adel opende het kasteel voor het publiek. Het werd het eerste kasteel museum in centraal Europa, die zijn bezoekers een schitterende verzameling van wapens, kunstvoorwerpen en relikwie van de goede oude tijd bood. Dit natuurlijk alles inclusief de herinnering van hun voorouders en Albrecht Waldstein.
Na 1945 werden ook de kamers van het herenhuis toegankelijk voor het publiek. Men kan hier genieten van fantastische schilderijen, unieke meubelstukken, Duits en Italiaans keramiek en andere toebehoren tot het historische interieur van alle kamers van het herenhuis met ook niet te vergeten zijn grote hal die voor speciale gelegenheden wordt gebruikt. De tegenwoordige rondleiding is uitgebreid met de bezichtiging van de badkamer en de kinderkamer met een opzienbarende verzameling kinderspeelgoed. Een verzameling pijpen, en andere extreem waardevolle stukken uit de 17e eeuw tot de 19e eeuw zijn van hun conserveerplaatsen gehaald, afgestoft en uitgestald zodat het voor het publiek te zien is. Een unieke keuken gesitueerd op de begane grond met originele interieur en apparatuur is een ander bezienswaardigheid dat niet gemist mag worden. Bezoekers kunnen zelfs de geur van geroosterd vlees en een variatie aan gerechten ervaren, want de keuken is tot op vandaag nog steeds operationeel.
De stad, wiens historische middelpunt zijn middeleeuws karakter heeft behouden in de vorm van een marktplein waar straten vanaf takken, is een vitrine met uitstekende historische monumenten die een prachtig beeld geven van de Gotische periode tot op het heden.
De turbulente tijd van de dertigjarige oorlog en de intrigerende persoonlijkheid van Generaal Albrecht Waldstein wordt herdacht door regelmatige Waldstein vieringen, met inclusief een parade van krijgers in historische kostuums. Voor deze gelegenheid veranderd het stadsplein is een middeleeuws tafereel met ratelende wapens zoals men dat hoorde tijdens toernooien en gevechten.

Oorspronkelijk engels verhaal door Jana Pavlíková
 

Bijlagen

  • 16021-historie-kasteel.jpg
    16021-historie-kasteel.jpg
    33,9 KB · Bekeken: 21
Zamek Fr.....
grin.gif
 
Jan_en_Marcela schreef:
In 1622 kwam het kasteel in handen van Albrecht Waldstein voor een bedrag van 150.000 guldens

Inderdaad het is Kasteel Frydlant. Hierboven een citaat uit het verhaal. Ik wist niet dat ze in die tijd in deze streek ook guldens hadden. Toch nog weer een klein linkje met Nederland
laugh.gif
. Voor mij was het bijzonder interessant om deze informatie te leren kennen. Ik hoop dat jullie er ook plezier aan hebben beleefd.
 
zeker wel, weet je wat mij altijd bekruipt als ik in zo'n kasteel ben, de ongelovelijke zin om eens alleen in zo'n kasteel rond te struinen en alles te ondekken, want vaak hebben ze dienstgangen en dergelijke dat lijkt me nou echt machtig met zo'n gids is het altijd een uitgezette route en zie je nooit heel het kasteel best jammer eigenlijk sorry dat ik
ot.gif
was
 
Je hebt gelijk. Vergeet niet dat zulke oude kastelen vele geheimen met zich meedragen. In die tijd speelden zich vaak grove taferelen af
shocked.gif
die wij ons tegenwoordig niet meer kunnen voorstellen. De hierarchie was veel sterker dan nu destijds. Ze schroomden niet om iemand van het leven te beroven alleen om het feit dat hun houding of manier van handelen hun niet aanstond. Ik ben in Karlstejn geweest en daar hebben ze naast het kasteel ook een wassenbeelden museum. Ik geloof dat op dit Forum nog foto's daarvan te zien zijn. Je ziet daar hoe ze met zulke mensen omgingen. Misschien ook leuk om te geloven (en dit voor de romantici onder ons) dat er misschien nog wel een schat ergens verstopt ligt
27.gif
. Ik fantaseer soms wel eens om met een metaaldetector een paar uur rond zo’n kasteel te speuren. Wie weet
smile.gif
. In rondleidingen wordt hier nooit over gesproken, en misschien maar goed ook, anders zou het misschien helemaal niet meer interessant zijn wanneer je weet wat er op die plaats die je op dat moment bekijkt allemaal gebeurt is. Maar voor mij is het zeker. Zo’n gebouw van ongeveer duizend jaar oud draagt vele donkere geheimen.

Tip: Bekijk de website van Zamek Karlstejn eens. Het is een leuke opgezette website en geeft mij het gevoel terug te zijn in de tijd.
 
Ik snap wat jullie bedoelen.
Een oud kasteel spreekt bij iedereen op de een of ander manier tot de verbeelding.

Ik zou het wel tof vinden om een goede geest te ontmoeten. Bila pani ofzo.

In Hluboka was ik 2x. Laatst hoorde ik daar in de tuin een paar Nederlandse mannen praten. Blijkbaar waren zij zelf ook onder de indruk van het kasteel, want ik hoorde ze zeggen, dat ze het kasteel best hadden willen kopen.

Dat kunnen ze natuurlijk shaken, maar dromen daarover mag
grin.gif


Ik ben in CZ in alle wassenbeeldenmusea geweest, behalve in Karlstejn. Karlstejn heb ik nog nooit in het echt gezien. Staat dus op mijn programma bij het volgende bezoek aan CZ
smile.gif
 
D

Deleted member 495

Guest
Rudolf schreef:
Ik snap wat jullie bedoelen.
Een oud kasteel spreekt bij iedereen op de een of ander manier tot de verbeelding.

Ik zou het wel tof vinden om een goede geest te ontmoeten. Bila pani ofzo.

In Hluboka was ik 2x. Laatst hoorde ik daar in de tuin een paar Nederlandse mannen praten. Blijkbaar waren zij zelf ook onder de indruk van het kasteel, want ik hoorde ze zeggen, dat ze het kasteel best hadden willen kopen.

Dat kunnen ze natuurlijk shaken, maar dromen daarover mag
grin.gif


Ik ben in CZ in alle wassenbeeldenmusea geweest, behalve in Karlstejn. Karlstejn heb ik nog nooit in het echt gezien. Staat dus op mijn programma bij het volgende bezoek aan CZ
smile.gif
Wist je dat er op dit moment ruim 100 kastelen te koop staan ?
 
gewoon het viel tegen als je buiten staat wordt er heel wat reklame voor gemaakt en stel je er heel wat bij voor buiten lijkt meer dan binnen.
 
D

Deleted member 495

Guest
Ik bedoelde dus 'welk beeld had je je er van gevormd' (op basis van die reclame, en wat viel er dan zo tegen ?
Lijkt me erg leerzaam voor iedereen die plannen heeft een bezoek te brengen aan dit kasteel.
 
op basis van de reclame wordt er een beeld geschapen van wat je kunt verwachten.voorstellingen, beelden e.d. maar de realiteit is naar mijn mening weinig natuurgetrouw het is natuurlijk mijn mening en misschien vinden anderen het prachtig
 
leuk om dit eens lezen hier op dit forum. want het hotel waar ik me bezig ben geweest heeft een relatie met dit kasteel. nl de volgende.
twee dorpjes verder op in de het plaatsje hejnice is in 1200 zoveel een veschijning geweest van de heilige maria. door dit voorval is hejnice een bedevaart oordje geworden en op de plek van verschijning staat nu een kerkje met fransiscanerklooster. dit huidige kerkje (er heeft voor deze ook een houten kapel gestaan) met klooster is mede door graaf clam gallas gefinancierd.
op het plein van hejnice wararde kerk aan grenst, heeft een rijke industrieel franz scholsz een hotel pand gebouwd rond 1880. dit hotel werd voornamelijk gebruikt door pelgrims naar het kerkje.
Dit mooie pand heeft de communistische tijd slecht overleeft en staat er nu vervallen bij en heeft mij 8 maanden lang van de straat gehouden, maar helaas was het voor mij niet haalbaar. of heeft iemand nog wat geld over?? doneren mag
laugh.gif
 
Bovenaan